AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #661 Del Skrevet 5. januar 2018 50 minutter siden, Brimi skrev: Det kom fram til slutt ja, men da jeg skrev innlegget var ikke det helt oppklart. Har kommet noen gullkorn i dag også. :/ Anonymkode: 4c1bf...8ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliannaos Skrevet 6. januar 2018 #662 Del Skrevet 6. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns Lucifer er et fint navn, men jeg ville ikke kalt barnet mitt for det. Ikke pga hva som står i bibelen, for den blåser jeg i, men pga folk som forbinder Lucifer med djevelen og alt det onde. Lucifer var ikke ond, han bare sto opp mot Gud og reglene hans og ble en fallen engel, og så ble det tolket slik at han ble djevelen. Han var datidens opprørsk tenåring... Anonymkode: 8d293...2fb Men herrejesus som du også er enig i, så kaller man ikke et barn for Lucifer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #663 Del Skrevet 6. januar 2018 11 minutter siden, Juliannaos skrev: Men herrejesus som du også er enig i, så kaller man ikke et barn for Lucifer! Jeg har ikke sagt at man kaller et barn for Lucifer heller, og ellers skjønte jeg ikke hva du mente med "herrejesus som du også er enig i" Anonymkode: 8d293...2fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juliannaos Skrevet 6. januar 2018 #664 Del Skrevet 6. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke sagt at man kaller et barn for Lucifer heller, og ellers skjønte jeg ikke hva du mente med "herrejesus som du også er enig i" Anonymkode: 8d293...2fb Som du sier, man kaller ikke et barn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tweet Skrevet 6. januar 2018 #665 Del Skrevet 6. januar 2018 Får lyst å slå ned (Neida..) de fleste i disse navnetrådene på kvinneforumet.. Virker som enkelte kaller barna sine helt absurde, klissete navn for å selv virke så unik og spesiell. Tenker de ikke over at lille Milius Olai eller Nova Diamante en dag skal bli voksen!! Ja, jeg dømmer de foreldrene som gir barn spesielle navn skikkelig SKIKKELIG hardt Jeg blir en blanding av provosert og underholdt. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #666 Del Skrevet 6. januar 2018 Nova betyr hjørne på gammeltrøndersk 😂 Anonymkode: 59f43...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den røde fare Skrevet 7. januar 2018 #667 Del Skrevet 7. januar 2018 På 6.1.2018 den 3.48, tweet skrev: Får lyst å slå ned (Neida..) de fleste i disse navnetrådene på kvinneforumet.. Virker som enkelte kaller barna sine helt absurde, klissete navn for å selv virke så unik og spesiell. Tenker de ikke over at lille Milius Olai eller Nova Diamante en dag skal bli voksen!! Ja, jeg dømmer de foreldrene som gir barn spesielle navn skikkelig SKIKKELIG hardt Jeg blir en blanding av provosert og underholdt. Dessverre er jeg enig. Man tenker fort sitt om foreldre som lager slike navn på barna🙁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 8. januar 2018 #668 Del Skrevet 8. januar 2018 Hva er egentlig greien med alle gif-trådene? Det er ikke morsomt eller informativt, det er bare plagsomt spam . 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 9. januar 2018 #669 Del Skrevet 9. januar 2018 Jeg er muligens gammel, men jeg forstår fortsatt ikke dialekter. Er det bare sånn de gjør det (de under 30)? Er det populært? Er det kult? Hva er egentlig greia? Hvorfor skriver de på et uforståelig språk? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boneli Skrevet 10. januar 2018 #670 Del Skrevet 10. januar 2018 6 timer siden, MalloryK skrev: Jeg er muligens gammel, men jeg forstår fortsatt ikke dialekter. Er det bare sånn de gjør det (de under 30)? Er det populært? Er det kult? Hva er egentlig greia? Hvorfor skriver de på et uforståelig språk? Verken kult eller populært blant de jeg kjenner. Men kanskje det er det blant mange andre. Jeg velger å ikke lese de trådene/ kommentarene som er på dialekt. Vil spare meg for slikt. -23 år 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #671 Del Skrevet 10. januar 2018 8 timer siden, MalloryK skrev: Jeg er muligens gammel, men jeg forstår fortsatt ikke dialekter. Er det bare sånn de gjør det (de under 30)? Er det populært? Er det kult? Hva er egentlig greia? Hvorfor skriver de på et uforståelig språk? Jobber med ei( over 30) som skriver på dialekta si. Hun gjør det kun fordi hun nekter å legge over til vår dialekt. Bare vrang rett og slett. Ingen som har sagt hun må snakke som oss, men likevel gjør hun det. Ingen som skjønner hva hun skriver. Anonymkode: 3df0c...ed6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 10. januar 2018 #672 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) 16 timer siden, MalloryK skrev: Jeg er muligens gammel, men jeg forstår fortsatt ikke dialekter. Er det bare sånn de gjør det (de under 30)? Er det populært? Er det kult? Hva er egentlig greia? Hvorfor skriver de på et uforståelig språk? Det tror jeg ingenting på. Da må du i så fall ha en intelligens på nivå med en ape. Hvordan forstår du hva folk sier egentlig? Det er jo akkurat det samme som å lese, bortsett fra at når du leser, så kan du lese så sakte du vil og så mange ganger du vil. Endret 10. januar 2018 av penny_ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #673 Del Skrevet 10. januar 2018 30 minutter siden, penny_ skrev: Det tror jeg ingenting på. Da må du i så fall ha en intelligens på nivå med en ape. Hvordan forstår du hva folk sier egentlig? Det er jo akkurat det samme som å lese, bortsett fra at når du leser, så kan du lese så sakte du vil og så mange ganger du vil. Det gjelder så absolutt kun et fåtall skreve dialekter. Fanken heller, noen av dem må jo ta tre ganger så lang tid å skrive enn å skrive det på skriftspråket man lærer på skolen. Trist utvikling. Og tydeligvis utrolig dårlig norskopplæring i skolen for tiden. Dialekter er stas og viktig å bevare. Men slik de er, muntlig. Anonymkode: 4c1bf...8ce 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #674 Del Skrevet 10. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder så absolutt kun et fåtall skreve dialekter. Fanken heller, noen av dem må jo ta tre ganger så lang tid å skrive enn å skrive det på skriftspråket man lærer på skolen. Trist utvikling. Og tydeligvis utrolig dårlig norskopplæring i skolen for tiden. Dialekter er stas og viktig å bevare. Men slik de er, muntlig. Anonymkode: 4c1bf...8ce Ja, skyld på skolen... Anonymkode: 17098...c2e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #675 Del Skrevet 10. januar 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjelder så absolutt kun et fåtall skreve dialekter. Fanken heller, noen av dem må jo ta tre ganger så lang tid å skrive enn å skrive det på skriftspråket man lærer på skolen. Trist utvikling. Og tydeligvis utrolig dårlig norskopplæring i skolen for tiden. Dialekter er stas og viktig å bevare. Men slik de er, muntlig. Anonymkode: 4c1bf...8ce Det får da være grenser for hva man skal skylde på skolen for. Slike kvinnegrupper på Facebook bør ikke brukes som referanseramme for hvordan kvaliteten i norsk skole er. I det hele tatt. Anonymkode: 4abc2...6f3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #676 Del Skrevet 10. januar 2018 De fleste i gruppene som blir spurt sier jo skolen lot dem få lov 😂 Er ironi ukjent? Anonymkode: 4c1bf...8ce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #677 Del Skrevet 10. januar 2018 2 timer siden, penny_ skrev: Det tror jeg ingenting på. Da må du i så fall ha en intelligens på nivå med en ape. Hvordan forstår du hva folk sier egentlig? Det er jo akkurat det samme som å lese, bortsett fra at når du leser, så kan du lese så sakte du vil og så mange ganger du vil. Her er saken: Språket er standardisert for å lette forståelsen og effektivisere lesingen. De fleste voksne (og mange barn) leser ikke ord for ord, men fanger opp flere ord av gangen og flytter blikket kanskje 1-2 ganger pr. linje. Tekster som er skrevet på dialekt er det ikke mulig å lese like effektivt, fordi stavemåter og dermed "bildene" av ordene varierer. Jeg gidder ikke bruke ekstra lang tid på å lese dialekt. Jeg leser ganske fort, og om jeg plutselig må lese ett og ett ord (eller en og en bokstav) for å forstå hva det står gidder jeg bare ikke. Jeg har fremdeles ikke vært borti noe skrevet på dialekt som er verdt den ekstra innsatsen. Anonymkode: c38db...2f5 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 10. januar 2018 #678 Del Skrevet 10. januar 2018 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er saken: Språket er standardisert for å lette forståelsen og effektivisere lesingen. De fleste voksne (og mange barn) leser ikke ord for ord, men fanger opp flere ord av gangen og flytter blikket kanskje 1-2 ganger pr. linje. Tekster som er skrevet på dialekt er det ikke mulig å lese like effektivt, fordi stavemåter og dermed "bildene" av ordene varierer. Jeg gidder ikke bruke ekstra lang tid på å lese dialekt. Jeg leser ganske fort, og om jeg plutselig må lese ett og ett ord (eller en og en bokstav) for å forstå hva det står gidder jeg bare ikke. Jeg har fremdeles ikke vært borti noe skrevet på dialekt som er verdt den ekstra innsatsen. Anonymkode: c38db...2f5 Vedkommende skrev at hun ikke forsto. Ikke at hun ikke gadd å bruke litt ekstra tid på å forstå. Det er begrenset hvor mye ekstra tid det tar med normal språkforståelse. Endret 10. januar 2018 av penny_ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlyBabe Skrevet 11. januar 2018 #679 Del Skrevet 11. januar 2018 At NOEN eventuelt har fått lov til å skrive dialekt på skolen, er ikke noe man kan ta hele skolesystemet for... Mannen min sier også at de fikk lov til det, men jeg har aldri fått lov til det. Vi er like gamle. Etter at SMS kom, gikk flere og flere over til å skrive dialekt i SoMe, er min erfaring. Resultatet er at mange, både voksne og barn/ungdom, blander dialekten sin inn også når de skal skrive mer formelt. Jeg tror ikke de tenker over at andre kan ha problem med å lese dialekten deres, og at det i større grupper på Facebook er lurt å skrive standardisert bokmål eller nynorsk. Noen er rett og slett ikke nok interessert i språk og rettskriving.I tillegg er jeg såpass dømmende at jeg mener at de som er med i desse kvinnegruppene kanskje ikke er de som var faglig sterkest på skolen, eller de smarteste generelt, og det ser vi vel litt med deres mangel på dømmekraft, og deres ansvarsfraskivelse når de blir konfrontert med at det ikke er lurt å dele alt til flere tusen fremmede på Facebook. Det er selvsagt lov til å være slik, det er bare veldig trist å se på. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 11. januar 2018 #680 Del Skrevet 11. januar 2018 Sitat De som leier; har dere ikke lov å spikre, skrue eller bruke div interiør og taklampe i huset?😱 Her fikk jeg skjeft av å henge taklampe... ... Sitat Dere som jobber i serveringsbransjen, hvordan ser dere på tips? Er dette "gratis" penger som du kan velge å bruke på hva du vil? Er det greit å kjøpe en veske til 3000 kr feks om det er det du vil ha? Eller er det felles penger som samboer/partner også "bestemmer" over? Ikke rart folk bruker lang tid på å spare til bolig når det er sånn de tenker. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå