Gå til innhold

Kristin Gjeldsvik


Cessa74

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Galaxy X skrev:

Å få barn er en tvers i gjennom egoistisk handling. Om enkelte ikke ønsker å få (egne, biologiske) barn er det egentlig en helt fin ting som ikke burde dømmes opp og ned.  Sagt av en egoist som ønsker (egne, biologiske) barn. 

Nettopp, alle grunnene til at folk velger å få barn bunner i en liten touch biologisk behov men mest av alt egoisme. Og det er greit, men ikke prøv å vri det til at det er de barnfrie som er egoistene. Unntaket er de som kan få egne men likevel tar et uselvisk valg og adopterer, det står det virkelig respekt av. Da bryr man seg genuint om barn og ikke sine egne egoistiske behov. Jorden er allerede overbefolket og alle barn som fødes nå går en usikker fremtid i møte, med ressursmangel, naturlig og politisk urolighet. Man vet heller ikke om barnet blir født med sykdommer eller senere utvikler sykdommer som skaper enorme lidelser og smerter og dømmer barnet til et liv som er et rent helvete. Det er det nok få som reflekterer over når de hopper i seng. 

Og magisk? Alt liv er magisk, men en rotte kan få barn... Det er ikke rocket science akkurat og av den grunnen finnes det utrolig mange barn som lider pga at de er født av foreldre som aldri burde hatt barn.  

Dessverre er de som velger å ikke føde egne barn ytterst sjelden de samme som de som aldri burde fått barn. 🤔

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne diskusjonen blir som å sammenligne epler og pærer. De som ikke har barn vil aldri kunne vite hvordan livet hadde vært med barn, og vice versa. Rasjonalis. Noen ønsker ikke å få barn. Hvorfor de ikke ønsker det er fullstendig irrelevant. De vil uansett aldri vite hva de går glipp av.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 0.49, Speedmaster skrev:

Du skriver litt rotete, så vanskelig å forstå hva du egentlig mener, men hvor mange foreldre kjenner du som angrer på at de har fått barn? 

 

Tenkte meg det... 

Det er faktisk noen som har skrevet her at de ikke angrer, men om de hadde fått valget igjen, så hadde de valgt bort barn. Men gjort er gjort, og man kan jo ikke kvitte seg med sitt eget barn uten å føle seg helt jævlig med mindre man kan gå tilbake i tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.7.2017 den 1.17, Speedmaster skrev:

Det er dessverre feil. 

Folk som ikke har barn vet ikke hva de går glipp av. Det er helt ok at de tror de vet hva de gjør når de velger det bort, men de gjør det på sviktende grunnlag. 

Slik er det bare. 

Folk som har barn, går også glipp av mye som barnløse kan.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shalott

Jeg er svært ufrivillig barnløs og har mange ganger opplevd folk som antar at min barnløshet er selvvalgt, messe om hvor fantastisk det er å ha barn, hvor dum jeg er, hvor mye jeg vil angre og hvor lite jeg skjønner.  Helt til jeg sier at det å få barn er mitt aller største ønske.  Da snur folk på en femøring og det er ikke måte på hvor uendelig kjipt det er å ha barn, hvor mye de misunner meg og hvor ufattelig heldig jeg er! Jeg forstår selvfølgelig at folk her vil "trøste" fordi de føler de har tråkka i salaten,  men ut fra dette virker det jo som om det er den frivillige barnløsheten som er  jævlig, mens den ufrivillige er vidunderlig.  Og det er plutselig ikke greit å være lei seg for dette overhodet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Den røde fare skrev:

Folk som har barn, går også glipp av mye som barnløse kan.

Som hva? Gjør akkurat det samme som mine barnløse venner. Her er det snakk om at det blir hva man gjør det til selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, neiognei skrev:

Som hva? Gjør akkurat det samme som mine barnløse venner. Her er det snakk om at det blir hva man gjør det til selv.

Akkurat! 

Men det blir litt feil at mange av de med barn mener at det KUN er barnløse som går glipp av mye, det gjelder begge veier.

Har barn selv, og iblant tenker jeg på hvor deilig det må være og bare ha seg selv å tenke på, kan gjøre akkurat det man vil. Men allikevel synes jeg mitt liv er best med barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, neiognei skrev:

Som hva? Gjør akkurat det samme som mine barnløse venner. Her er det snakk om at det blir hva man gjør det til selv.

Trene, gå på fjelltur, bytur, shopping, ferie akkurat når man vil uten å planlegge i flere timer, dager eller måneder i forkant. Det er godt mulig mannen og familien din er fleksible når det kommer til å være barnevakt, men det er ikke tilfelle for alle. 

Også er det mindre klesvask, oppvask, gulvvask og gudene vet hva. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, penny_ skrev:

Trene, gå på fjelltur, bytur, shopping, ferie akkurat når man vil uten å planlegge i flere timer, dager eller måneder i forkant. Det er godt mulig mannen og familien din er fleksible når det kommer til å være barnevakt, men det er ikke tilfelle for alle. 

Også er det mindre klesvask, oppvask, gulvvask og gudene vet hva. 

Man vet at barn ikke er små og trenger konstant tilsyn for alltid? Det er bare noen få år man nærmest må være tilstede hele tiden.

Ja, jeg har mann og fleksible "barnevakter"  Veldig heldig der. Har en eller to venninner som er litt mer bundet, fordi at de er skilt/single. Men da har de til gjengjeld barna bare annenhver uke, så da gjør de akkurat som de vil de ukene de har barnefri. 

Asså.. mer klesvask? Og gulvvask da. Huff, så nedtyngende. 

Blir de 6/7 år så klarer de å lære å både vaske og sette på klesvask selv.

Ferie? De aller fleste må planlegge ferien sin, enten de har barn eller ei. Få jobber tilsier at man bare kan hoppe av gårde på ferie når man måtte ønske.

Er fullstendig klar over at noen må klare seg heeelt alene, men det finnes altså barnehager, barnevakter og en verden av muligheter for litt avlastning.

Er all for at folk skal velge om de vil ha barn selv og støtter dem totalt i det. Men de fleste argumenter som går på rent praktiske ting i hverdagen er ofte veldig preget av å lete etter eventuelle problemer. 

Man lever bare A4 om man velger det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, neiognei skrev:

Man vet at barn ikke er små og trenger konstant tilsyn for alltid? Det er bare noen få år man nærmest må være tilstede hele tiden.

Ja, jeg har mann og fleksible "barnevakter"  Veldig heldig der. Har en eller to venninner som er litt mer bundet, fordi at de er skilt/single. Men da har de til gjengjeld barna bare annenhver uke, så da gjør de akkurat som de vil de ukene de har barnefri. 

Asså.. mer klesvask? Og gulvvask da. Huff, så nedtyngende. 

Blir de 6/7 år så klarer de å lære å både vaske og sette på klesvask selv.

Ferie? De aller fleste må planlegge ferien sin, enten de har barn eller ei. Få jobber tilsier at man bare kan hoppe av gårde på ferie når man måtte ønske.

Er fullstendig klar over at noen må klare seg heeelt alene, men det finnes altså barnehager, barnevakter og en verden av muligheter for litt avlastning.

Er all for at folk skal velge om de vil ha barn selv og støtter dem totalt i det. Men de fleste argumenter som går på rent praktiske ting i hverdagen er ofte veldig preget av å lete etter eventuelle problemer. 

Man lever bare A4 om man velger det selv.

Jeg kunne fortsatt med eksempler i en halv evighet. Det er alle tingene til sammen (i tillegg til at jeg ikke har lyst til å oppdra et menneske) som gjør at jeg ikke vil ha barn. Det er ikke bare litt oppvask.

Det er ikke alle som ønsker å bruke fritiden sin på husarbeid. Jeg vasker sjeldnere enn én gang i måneden. Kanskje en klesvask en gang i uka, så ja, det ville blitt mye mer med en unge. Her snakker vi mange ganger mer.

Når ungene blir store kommer det ofte andre utfordringer eller problemer.

Økonomi er jo også noe man må tenke litt mer over. Skal man ha barnevakt som ikke er venner og familie må man bruke en formue både på det og på selve ferien. Ja, jeg kan ta ferie sånn ca akkurat når jeg vil. Det må ikke planlegges i god tid, og jeg har ikke akkurat noen spesiell jobb. De fleste på kontoret tar ferie når det passer dem.

Endret av penny_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wildfig
2 timer siden, penny_ skrev:

Jeg kunne fortsatt med eksempler i en halv evighet. Det er alle tingene til sammen (i tillegg til at jeg ikke har lyst til å oppdra et menneske) som gjør at jeg ikke vil ha barn. Det er ikke bare litt oppvask.

Det er ikke alle som ønsker å bruke fritiden sin på husarbeid. Jeg vasker sjeldnere enn én gang i måneden. Kanskje en klesvask en gang i uka, så ja, det ville blitt mye mer med en unge. Her snakker vi mange ganger mer.

Når ungene blir store kommer det ofte andre utfordringer eller problemer.

Økonomi er jo også noe man må tenke litt mer over. Skal man ha barnevakt som ikke er venner og familie må man bruke en formue både på det og på selve ferien. Ja, jeg kan ta ferie sånn ca akkurat når jeg vil. Det må ikke planlegges i god tid, og jeg har ikke akkurat noen spesiell jobb. De fleste på kontoret tar ferie når det passer dem.

Jeg har barn, og jeg støtter deg 100% 😅 Det sies at livet blir snudd på hodet når man får barn, og det stemmer. Man får nok sakte tilbake mer impulsivitet og frihet jo større barna blir. Men uansett så har man fullstendig ansvar for disse små i minst 18 år, og selvfølgelig følger man de opp etter den tiden også. Forskjellen på livet med /uten barn er at som barnløs dreier livet seg om deg og dine behov, men barn dreier livet seg rundt de. Det kommer man ikke bort fra.

For all del, jeg elsker barna og a4 familielivet, men jeg er og ærlig nok til å innrømme at vi kastet oss inn i det alt for tidlig å alt for bekymringsløst 😅 Og etter alle disse årene, husker jeg faktisk ikke hvordan livet før barn var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne dama en MOTEblogg?? Hun ser ut som hun prøver å være 14 med disse "gangster"-klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mildemoses skrev:

Har denne dama en MOTEblogg?? Hun ser ut som hun prøver å være 14 med disse "gangster"-klærne.

Gratulerer med tidenes skivebom vedrørende trådens tema. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Petra75 skrev:

Gratulerer med tidenes skivebom vedrørende trådens tema. 

Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil bare i "bumpe denne tråden opp" igjen for å gi litt velfortjent skryt til Kristin! Den bloggen der er skikkelig kvalitet og jeg blir så GLAD og inspirert av å lese innleggene hennes! Og det er jo nettopp det jeg forventer at en blogg skal gjøre, nemlig inspirere. Nei, Kristin er virkelig en av de få som har forstått hvordan dette skal gjøres og jeg syntes rett og slett av det var på sin plass å skryte litt i dag 😃

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, samboer 24 skrev:

Vil bare i "bumpe denne tråden opp" igjen for å gi litt velfortjent skryt til Kristin! Den bloggen der er skikkelig kvalitet og jeg blir så GLAD og inspirert av å lese innleggene hennes! Og det er jo nettopp det jeg forventer at en blogg skal gjøre, nemlig inspirere. Nei, Kristin er virkelig en av de få som har forstått hvordan dette skal gjøres og jeg syntes rett og slett av det var på sin plass å skryte litt i dag 😃

Enig! Kristin er real

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen som så videoen med svarene på spørsmålsrunden? SÅ utrolig ekte og genuin hun er! Kan ikke skjønne hvordan SE gis mer spalteplass enn denne dama! 😫 Håper virkelig at medie Norge åpner øynene sine snart og setter fokuset på de gode bloggerene vi har her i landet!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, samboer 24 skrev:

Noen som så videoen med svarene på spørsmålsrunden? SÅ utrolig ekte og genuin hun er! Kan ikke skjønne hvordan SE gis mer spalteplass enn denne dama! 😫 Håper virkelig at medie Norge åpner øynene sine snart og setter fokuset på de gode bloggerene vi har her i landet!

Helt enig med deg. Kristin er fornuftig, smart og ekte. Digger henne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare krysse fingrene for at boka hennes får masse omtale når den kommer ut og at den kommer til å ligge under mange juletre i år 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...