Gå til innhold

Spør en kristen!


Gjøksuppe

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Tsunade skrev:

Hva i buddhismen mener du jeg skal lese meg opp i? Hva er det du egentlig prøver å si, debatant?

Dette er vel egentlig en tråd om kristendom, deres respektløshet  for mennesker burde bekymre noen. Og hvordan de behandler andre. Studer hva som djerv i Myanmar i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.7.2017 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere spørsmål;

1) hvorfor i alle dager er ikke voldtekt en del av de ti bud? Synes gud det er greit at menn forsyner seg av kvinners kropper? 

2) jeg har forstått det slik at gud kan teste troende ved å putte dem gjennom vanskelige tider, nettopp for å styrke troen deres. Men hvorfor har det seg slik at de mest velstående, som også er født velstående, og som også forblir velstående gjennom livet sitt, ofte er lite troende? Mens de som har det jævlig er mest troende? Hvorfor gir gud gode liv til de lite troende? 

3) hvorfor gidder han? Hvorfor gidder gud å gå gjennom så mye bry med å "passe på mennesker" når vi uansett synder så mye som vi gjør? Vi lever åpenbart våre egne liv slik vi vil uansett hva gud sier og ikke. 

4) kristne lever den samme boka, men moralen har likevel endret seg - hvordan forklarer dere det? Bibelen sier at å steine en utro kvinne er greit, men synes dere virkelig det? Kommer dere ikke sånn sett alle til helvete for å ikke leve etter boka? 

5) hvorfor går kristne på sykehus når det åpenbart er å tukle med guds verk å kureres for en sykdom som han i utgangspunktet ga dere? Han lar dere jo leve hvis han vil, så hvorfor gå til sykehuset? 

Anonymkode: 8d773...a33

 

På 13.7.2017 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Også; hvis satan er så slem, hvorfor straffer han synderne? Han burde jo være den som gir barnekreft til spedbarn og som stjeler flerbarnsmødre i trafikkulykker, etc. 

Anonymkode: 8d773...a33

Hvorfor får jeg ikke svar på spørsmålene mine? 

Anonymkode: 8d773...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Også; hvis satan er så slem, hvorfor straffer han synderne? Han burde jo være den som gir barnekreft til spedbarn og som stjeler flerbarnsmødre i trafikkulykker, etc. 

Anonymkode: 8d773...a33

Syndere straffer seg selv vha synd. Syndens lønn er døden. Men Guds gave er evig liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Tsunade skrev:

Jeg så nylig en japansk komedie som handler om Jesus og Buddha. Jesus omtales som Guds Sønn, Buddha som Den Opplyste. De er bestevenner og går veldig godt overens, de har ikke noe vondt mellom seg. Det skinner igjennom at de kjenner og forstår hverandre godt.

I filmen tar de et friår fra Himmelen for å dra på ferie på Jorden, men i menneskelig skikkelse - ikke som Messias eller den gjenfødte Buddha. De prøver å ikke bli avslørt som dem de virkelig er, men det er ikke alltid så lett, og møtet med dagens Tokyo og menneskene der byr på en del utfordringer. Mye av komikken ligger i dette, og ikke minst i hvordan mennesker oppfatter disse to besøkende. Jeg fant denne filmen svært fascinerende, og kunne ikke unngå å tenke at det er befriende å ha såpass kunstnerisk eksperimentering med hellige skikkelser uten at noen føler for å drepe kunstneren.

Jeg har ofte tenkt på at det er flere likhetstrekk mellom kristendom og buddhisme, og jeg kjenner til at for mange japanere er likhetene helt innlysende. For mange japanske buddhister blir Jesus en av de virkelig opplyste og vise som har gått opp i en høyere tilstand. Dette synet er nok preget av nasjonalreligionen shinto, der det alltid foregår en viss utvikling i hvem og hva som kan anses som hellig.

Mitt spørsmål er da: hvordan forholder kristne seg til Buddha?

PS.jeg står oppført i den Norske Kirke, har noen tanker om å finne min opplevelse av tro.

 

Jeg som de fleste kristne har nok lite inngående kunnskap i buddhismen, men de som lærer om  Gud uten Jesus kan vi ikke følge. For den eneste veien til livet er gjennom Kristis Jesus.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2017 den 12.05, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere spørsmål;

1) hvorfor i alle dager er ikke voldtekt en del av de ti bud? Synes gud det er greit at menn forsyner seg av kvinners kropper? 

Forstår egentlig ikke spørsmålet ditt, Guds budskap er at vi lever sammen i ekteskap, mann og  kvinne som en. I ekteskapet er det og full seksuell likestilling og hengivenhet.

2) jeg har forstått det slik at gud kan teste troende ved å putte dem gjennom vanskelige tider, nettopp for å styrke troen deres. Men hvorfor har det seg slik at de mest velstående, som også er født velstående, og som også forblir velstående gjennom livet sitt, ofte er lite troende? Mens de som har det jævlig er mest troende? Hvorfor gir gud gode liv til de lite troende? 

De som dyrker det materialistiske har det veldig vanskelig for å kunne dyrke Gud, for en mann kan ikke dyrke to herrer står det i bibelen. Den tid vi har her på jorden er et øyeblikk i evigheten, og i den tid vi lever i nå har alle muligheten til å ta i mot Guds nåde, til og med de som er onde og forfølger og dreper, så stor er Guds kjærlighet for mennesket. Et vanskelig liv her og en evighet i herlighet eller et materialistisk liv her og en evighet i fortapelse kan sees som valg vi har. 

3) hvorfor gidder han? Hvorfor gidder gud å gå gjennom så mye bry med å "passe på mennesker" når vi uansett synder så mye som vi gjør? Vi lever åpenbart våre egne liv slik vi vil uansett hva gud sier og ikke. 

Fordi Gud elsker mennesket, og vil så inderlig at vi tar i mot nåden han tilbyr oss. Slik som foreldre elsker sine barn selv om de ikke er enig i hva barna gjør.  

4) kristne lever den samme boka, men moralen har likevel endret seg - hvordan forklarer dere det? Bibelen sier at å steine en utro kvinne er greit, men synes dere virkelig det? Kommer dere ikke sånn sett alle til helvete for å ikke leve etter boka? 

Gud har gitt forskjellige gode budskap til mennesket opp gjennom tiden. David om riket og Paulus om nåden for å nevne noen. Loven var gitt til Israel, profetien om riket er til Israel men nåden er gitt til alle mennesker på jorden. Men det som frelser alle er troen på Gud og Jesu offer. 

«De skriftlærde og fariseerne førte da til ham en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd, og de stilte henne fram for ham. Og de sa til ham: Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. I loven har Moses påbudt oss at slike kvinner skal steines. Hva sier nå du?

Men da de fortsatte å spørre ham, rettet han seg opp og sa til dem: Den av dere som er uten synd, han skal kaste den første steinen på henne!

Men da de hørte dette, gikk de bort en etter en, de eldste først. Jesus ble alene tilbake med kvinnen som sto der. Da rettet Jesus seg opp og sa til henne: Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg? Hun sa: Ingen, herre! Og Jesus sa: Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer!»
‭‭Johannes‬ ‭8:3-5, 7, 9-11‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/jhn.8.3-5,7,9-11.nb

5) hvorfor går kristne på sykehus når det åpenbart er å tukle med guds verk å kureres for en sykdom som han i utgangspunktet ga dere? Han lar dere jo leve hvis han vil, så hvorfor gå til sykehuset? 

Siden vi er under Adam og døden her på jorden er det ikke Gud som ønsker oss sykdom og død, det har vi brakt på oss selv. Tiden for under, tegn og helbredelse er heller ikke nå slik som den var under apostlene og kommer til å være i endetiden. For tegn og under var for Israel så de skulle tro slik som det står i profetiene. Vi går til legen med vårt jordiske legeme når vi er syk for å bli frisk... 

Anonymkode: 8d773...a33

 

På 13.7.2017 den 12.07, AnonymBruker skrev:

Også; hvis satan er så slem, hvorfor straffer han synderne? Han burde jo være den som gir barnekreft til spedbarn og som stjeler flerbarnsmødre i trafikkulykker, etc. 

Straffer satan syndere? Satan er jo den som forførte Eva til å spise av kunnskapens tre som brakte døden over mennesket. Så jeg er redd for at du blander populærkultur og teologi.

Anonymkode: 8d773...a33

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mange bra og interessante spørsmål fra dere kg brukere :) Håper på flere! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.7.2017 den 7.38, Blodets rett skrev:

Kan man være nasjonalist, islamkritiker og innvandringsmotstander som kristen?

Selvfølgelig, nasjonalstaten står sterkt i Bibelen, avgudsdyrkelse sees på med avsky, og alle mennesker skal ha sitt eget land de skal bo i, så ikke noe motstridene der overhodet. Så er det jo hvordan du oppfører deg som faktisk teller, hjelpe andre mennesker er en del av den kristne nestekjærlighet. Det er bare en ting som gjelder som kristen, ditt forhold til frelseren, at du tror på han som det, og tror på Guds ord, og lar det gjenspeile seg i livet ditt. Om ikke så er man ikke kristen, ganske enkelt egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor greier ikke kristne å bli enige seg imellom egentlig? Typ: hva er synd og hva er ikke, hvor ofte reiser man i kirka, hva i bibelen følger man og ikke? Dere har jo én bok, men likevel så mange tolkninger og grener innenfor én og samme religion? 

Burde ikke gud da sitte der oppe og rive seg i skjegget av frustrasjon? 

Fordi ingen av dere lever i nærheten av hvordan han så for seg at dere skulle leve. Ingen steines lenger for eksempel. 

Anonymkode: 8d773...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor greier ikke kristne å bli enige seg imellom egentlig? Typ: hva er synd og hva er ikke, hvor ofte reiser man i kirka, hva i bibelen følger man og ikke? Dere har jo én bok, men likevel så mange tolkninger og grener innenfor én og samme religion? 

Burde ikke gud da sitte der oppe og rive seg i skjegget av frustrasjon? 

Fordi ingen av dere lever i nærheten av hvordan han så for seg at dere skulle leve. Ingen steines lenger for eksempel. 

Anonymkode: 8d773...a33

Hva som er synd tror jeg de fleste kristne et enige om, men det er en del uenighet når det kommer til andre definisjonsspørsmål som; er homofilt ekteskap synonymt med homofil seksualitet og begjær? 

Det er ikke noe bibelsk belegg for å "reise i kirka" etter hva allmenheten legger i ordets betydning. Vi oppfordres til å samles rundt Jesus for takk og tilbedelse, nattverd og bønn. Den form for organisert religion vi har i dag avviker fra bibelsk lære på flere områder. 

Hele bibelen er til lærdom for mennesket, men det er nådens evangelium åpenbart til Paulus fra Jesus i himmelen sammen med Jesu liv og lære som forteller oss vår vei til frelse: Guds nåde gjennom troen på Kristus Jesus.

Om du leser bibelen kommer det tydelig frem at vi ikke skal steine hverandre, det er ikke hva Gud ønsker av oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Hva som er synd tror jeg de fleste kristne et enige om, men det er en del uenighet når det kommer til andre definisjonsspørsmål som; er homofilt ekteskap synonymt med homofil seksualitet og begjær? 

Det er ikke noe bibelsk belegg for å "reise i kirka" etter hva allmenheten legger i ordets betydning. Vi oppfordres til å samles rundt Jesus for takk og tilbedelse, nattverd og bønn. Den form for organisert religion vi har i dag avviker fra bibelsk lære på flere områder. 

Hele bibelen er til lærdom for mennesket, men det er nådens evangelium åpenbart til Paulus fra Jesus i himmelen sammen med Jesu liv og lære som forteller oss vår vei til frelse: Guds nåde gjennom troen på Kristus Jesus.

Om du leser bibelen kommer det tydelig frem at vi ikke skal steine hverandre, det er ikke hva Gud ønsker av oss. 

Hvis kristne seg i mellom er enige, hva er da forskjellen på personlige kristne, mormoner, protestantiske kristne, og katolske kristne, for eksempel?

 

Også; det står masse om steining og annen brutalitet i bibelen, eksempelvis 5. mosebok, 21:18-21;

'Det kan hende at en mann har en trassig og opprørsk sønn som ikke vil høre på sin far og mor og ikke adlyder dem, selv om de straffer ham. Da skal faren og moren ta ham og føre ham til de eldste i byen, til byporten,  og si til de eldste i byen: «Denne sønnen vår er trassig og opprørsk og vil ikke høre på det vi sier. Han er en fråtser og en dranker!» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Du skal utrydde det onde hos deg.'

 

Eller denne da, hvis du som kvinne har sex utenfor ekteskap, 5. mosebok, 22:20-21:

Men dersom beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at jenta var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel.

Anonymkode: 8d773...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Også; det står masse om steining og annen brutalitet i bibelen

Bibeltekstene må leses i kontekst. Bibelen er ikke én bok eller en liste over regler. Den består av 66 ulike skrifter som er samlet gjennom tusenvis av år. Noen av tekstene er som du nevner lovtekster som ble gitt til jødene. Med mindre du regner deg som jøde under pakten som ble inngått mellom Gud og Moses, har ikke disse lovene noe med deg å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis kristne seg i mellom er enige, hva er da forskjellen på personlige kristne, mormoner, protestantiske kristne, og katolske kristne, for eksempel?

 

Også; det står masse om steining og annen brutalitet i bibelen, eksempelvis 5. mosebok, 21:18-21;

'Det kan hende at en mann har en trassig og opprørsk sønn som ikke vil høre på sin far og mor og ikke adlyder dem, selv om de straffer ham. Da skal faren og moren ta ham og føre ham til de eldste i byen, til byporten,  og si til de eldste i byen: «Denne sønnen vår er trassig og opprørsk og vil ikke høre på det vi sier. Han er en fråtser og en dranker!» Da skal alle mennene i byen steine ham i hjel. Du skal utrydde det onde hos deg.'

 

Eller denne da, hvis du som kvinne har sex utenfor ekteskap, 5. mosebok, 22:20-21:

Men dersom beskyldningen er sann, hvis det ikke finnes tegn på at jenta var jomfru, da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel.

Anonymkode: 8d773...a33

De forskjellige retningene innen kristendommen som du nevner har ulike måter å praktisere sin gudstro. Det er også noe uenighet om veien til frelse skal følges av handlinger eller ei, men samtlige er nok enig i at det er troen på Jesus som gir seg frelse når alt kommer til alt. Synd er synd, ikke så mye ulike syn der men hvordan de reagerer på synd er ulik.

Til det andre spørsmålet ditt er jeg enig med linsejesus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

De forskjellige retningene innen kristendommen som du nevner har ulike måter å praktisere sin gudstro. Det er også noe uenighet om veien til frelse skal følges av handlinger eller ei, men samtlige er nok enig i at det er troen på Jesus som gir seg frelse når alt kommer til alt. Synd er synd, ikke så mye ulike syn der men hvordan de reagerer på synd er ulik.

Til det andre spørsmålet ditt er jeg enig med linsejesus.

Men hvorfor er ikke kristne enige om hvordan troen skal praktiseres?
Sitter ikke gud og river seg i skjegget av frustrasjon?

Også; hvis det alle disse kan være enige om er at troen er sterk, så finnes det strengt tatt ikke flere religioner; alle er det samme. Muslimer, kristne, jøder, osv. Alle som er sterke i troen og som er tildels enige i hva som er synd og ikke.

Anonymkode: 8d773...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er ikke kristne enige om hvordan troen skal praktiseres?
Sitter ikke gud og river seg i skjegget av frustrasjon?

Også; hvis det alle disse kan være enige om er at troen er sterk, så finnes det strengt tatt ikke flere religioner; alle er det samme. Muslimer, kristne, jøder, osv. Alle som er sterke i troen og som er tildels enige i hva som er synd og ikke.

Anonymkode: 8d773...a33

Er desverre ikke alle du nevner nå som tror på Kristus Jesus som sin frelser. 

Til det andre så tror jeg ikke at Gud plages av ulik tilbedelse, så lenge de tilber den sanne Gud. Legger ved et lite utdrag fra apg. som kanskje kan skinne litt lys på ulikhetene.

«Derfor mener jeg at vi ikke skal gjøre det vanskelig for dem av hedningene som omvender seg til Gud.»
‭‭Apostlenes gjerninger‬ ‭15:19‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/act.15.19.nb

Så lenge vi tar i mot Jesus som vår frelser og holder oss borte fra hor og avgudsdyrkelse og elsker vår neste er vi langt på vei :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg denne i den norske versjonen?

Isaiah 29:12-14

12 Or you can give the book to someone who cannot read and tell that person to read it. That person will say, “I cannot read the book because I don’t know how to read.”

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, omarel skrev:

Hvor finner jeg denne i den norske versjonen?

Isaiah 29:12-14

12 Or you can give the book to someone who cannot read and tell that person to read it. That person will say, “I cannot read the book because I don’t know how to read.”

«Eller en rekker boken til en som ikke skjønner skrift, og sier: Les dette! - så sier han: Jeg skjønner ikke skrift. Og Herren sier: Fordi dette folket holder seg nær til meg med munnen og ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg, og deres frykt for meg er et menneskebud som de har lært, se, derfor vil jeg fremdeles gå underlig fram mot dette folket, underlig og forunderlig. Deres vismenns visdom skal forgå, og deres forstandige menns forstand skal skjule seg.»
‭‭Jesaja‬ ‭29:12-14‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/isa.29.12-14.nb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Og Herren sier: Fordi dette folket holder seg nær til meg med munnen og ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg, og deres frykt for meg er et menneskebud som de har lært, se, derfor vil jeg fremdeles gå underlig fram mot dette folket, underlig og forunderlig. Deres vismenns visdom skal forgå, og deres forstandige menns forstand skal skjule seg.»
‭‭Jesaja‬ ‭29:12-14‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/isa.29.12-14.nb

Hvordan tolkes dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Hvordan tolkes dette?

Kan anbefale J. Gill sin bibelkommentar da den kommenterer alle vers i bibelen: http://www.biblestudytools.com/commentaries/gills-exposition-of-the-bible/isaiah-29-12.html

Men verset i seg selg taler jo om hvordan jødene heder Gud med munnen og ikke hjertet, at de følger menneskers lover og ikke Gud, og at deres vise men til slutt ikke skal vite mer enn den vanlige borger. Jesaia 29, 30, 31 er advarsler fra Gud til jødene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en kristen være for et gult Norge?

Anonymkode: 727b9...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13 Jul 2017 den 11.53, Blodets rett skrev:

Jeg spurte ikke om man kan finne argumenter i Bibelen for at en rase er underlegen en annen, jeg spurte om det er forenlig med kristen tro og om man fortsatt kan regnes som kristen dersom man ønsker et hvit Norge og ønsker å holde andre raser utenfor Norge. Innledningsvis svarte du nei på dette spørsmålet, men nå svarer du ja. Det finner jeg forvirrende.

"Hvit" er en farge. Som rød og brun. Rasene er kaukasoid, mongoloid og negroid.

Ellers er det ved valg man kan stemme på partier som ønsker streng innvandring.

Anonymkode: 727b9...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...