Gå til innhold

Spør en kristen!


Gjøksuppe

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Tyrk40 skrev:

Ja,nå fant jeg (deg)..TAKK:)

Håper du kan få svar på det du lurer på her inne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 7/31/2017 at 6:52 PM, Norre said:

Jeg har så mye fobi mot religion (alle religioner) at jeg nesten ikke vet hvor i kaoset jeg skal begynne. Velger å stille to spørsmål: 

1. Hvordan "vet" dere at dere har rett?

2. Hvordan viser svaret på spørsmål 1 at deres livssyn er det beste for alle mennesker?

1. Vi gjør ikke det. Vi tror.

2. Er mitt livssyn det beste for alle mennesker? Det er ikke opp til meg å bedømme.

On 8/1/2017 at 10:42 AM, Norre said:

Jeg vil veldig, veldig gjerne se det kristne (eller generelt, det religiøse) prrspektivet. Helt sant, ærlig og oppriktig! 🙂 For dere ser "noe" jeg overhodet ikke kan fatte; noe som gir dere en overbevisning som gjør at dere kan slutte å tvile, søke og tenke. Dere har "kommet fram", dere har funnet Svaret. Noe slikt er komplett umulig for meg, desverre.

Troen gjør ikke at du kan slutte å tvile, søke og tenke. Den lar deg undre, kontemplere og meditere. Den setter deg i stand til å tenke og reflektere. Hvis du aldri tviler, har du ingen tro. Det er nettopp tvilennsom gjør deg til en god kristen, for den får deg til å reflektere over tilværelsen og din rolle i den.

On 8/1/2017 at 1:09 PM, AnonymBruker said:

Dere som svarer på ting i tråden her; hvor kristne er dere? Benekter dere for eksempel at dinosaurene fantes? 

Anonymkode: 8d773...a33

 Enten er man kristen, eller man er ikke kristen. Det er ikke noen gradering. Paleontologien står på ingen måte i konflikt med kristendommen.

Anonymkode: 81a43...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 den 18.26, Gjøksuppe skrev:

Håper du kan få svar på det du lurer på her inne :) 

Nei jeg gjør ikke det

Anonymkode: 01712...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Jeg har ikke lest igjennom alle spørsmålene her inne. Men jeg så et spørsmål om man kan være kristen samtidig være for et hvit Norge. 

Jeg vil utdype svaret på det enn bare Nei. Svaret på det er mer enn bare Nei.

Om du er kristen og kjenner Jesus ønsker du ikke i ditt hjerte å være for et hvitt Norge. Da ønsker du å hjelpe andre mennesker. Ja, noen er rasister og kristen samtidig men da er dette et problem disse menneskene sliter med og ønsker hjelp fra Jesus å bli satt fri av. 

Det er ikke sånn at man er feilfri når man er kristen. Kristne mennesker kan ha like mye problemer eller mer enn folk som ikke er kristen. Det viktigste er å søke Jesus om hjelp til disse problemene våre. Be Jesus om å bli satt fri og få et hjerte som Jesus har. Vi trenger ikke å lage en liste på hva som ikke er lov og hva som er lov og stresse med det.

Bibelen er en veiledning. Det er Gud sine ord. Spørr Jesus om han kan åpenbare skriften i Bibelen for deg om det er noe du ikke forstår. Snakk med Jesus. 

Anonymkode: d8cf5...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tror dere om sammenhengen med da dinosaurene levde på jorden og Guds plan? Skapte han disse fæle skapningene eller var dette fra et annet hold? Det står også når kjempene levde på jorden. Jeg har tolket det som ondskapen ble blandet inn med menneskene og som det står i gamle testamentet at de falne englene/de onde tok for seg menneskenes døtre. Har dere noe formening?

Anonymkode: 3dc9b...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror dere om sammenhengen med da dinosaurene levde på jorden og Guds plan? Skapte han disse fæle skapningene eller var dette fra et annet hold? Det står også når kjempene levde på jorden. Jeg har tolket det som ondskapen ble blandet inn med menneskene og som det står i gamle testamentet at de falne englene/de onde tok for seg menneskenes døtre. Har dere noe formening?

Anonymkode: 3dc9b...a3b

Gud skapte ingen fæle skapninger, for hele Guds skapning var god. Det var synden som førte med seg døden og endret skaperverket helt til det ugjenkjennelige. Dinosaurene døde ut etter flommen slik som mange andre dyrearter har gjort og fremdeles gjør.

Dette med gudesønner og menneskedørte er etter den mest anerkjente teologiske fremstillingen ikke mer enn troende (gudesønner) som blander seg med ikke-troende (menneskedøtre). Når det gjelder nephilim sees disse ofte som det avgudsdyrkende avkommet til disse. Engler ikke i stand til å blande seg med mennesker.

Men å gi et definitivt svar er ikke så lett da Bibelen ikke gjør det, og om en begynner å basere seg på utenombibelske kilder fører det bare til mer forvirring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.Jeg har et spørsmål.

Hele familien min er kristen. Jeg har selv vært kristen. 

Men i det siste har jeg hatt kontakt med en ikke-kristen fyr, og det liker ikke familien min (selvfølgelig). 

De har tydelig sagt sin mening rundt det.De har sagt at hvis jeg ønsker et forhold med han må jeg flytte ut, fordi de ikke står for slikt.  Og når jeg da sa, "ok, d flyttet jeg ut." Da var de veldig på meg om å bytte mening. De fotfølger meg. Spør hele tiden om kontakten mellom han og meg. Og har prøvd å brukt bibelske prinsipper og hvordan jeg sårer dem og hatt flere timer lange samtaler med meg, hvor jeg ikke får noe annet valg enn å høre på dem.

Jeg er 20 år, snart 21, og føler meg overvåket som et barn. Jeg får ingen frihet til å ta egne valg. Og deres metoder gjør bare at jeg har mer lyst til å "breakfree". Jeg vurderer faktisk å bare stikke av en natt. Fordi de er så påtrengende og gir ikke meg noen muligheter til å velge selv. Fordi de er redde for at dette forholdet vil ta knerten på troen min.

Men såå mange andre mennesker i verden har fått lov til å erfare selv. Hvorfor får ikke jeg lov? Jeg er tross alt voksen, men kontrollert over som et barn. Min far selv erfarte livet før han tok et valg for Jesus. 

Jeg ønsker ikke å såre dem, men føler de ikke gir meg noe valg.

Anonymkode: 0c022...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.Jeg har et spørsmål.

Hele familien min er kristen. Jeg har selv vært kristen. 

Men i det siste har jeg hatt kontakt med en ikke-kristen fyr, og det liker ikke familien min (selvfølgelig). 

De har tydelig sagt sin mening rundt det.De har sagt at hvis jeg ønsker et forhold med han må jeg flytte ut, fordi de ikke står for slikt.  Og når jeg da sa, "ok, d flyttet jeg ut." Da var de veldig på meg om å bytte mening. De fotfølger meg. Spør hele tiden om kontakten mellom han og meg. Og har prøvd å brukt bibelske prinsipper og hvordan jeg sårer dem og hatt flere timer lange samtaler med meg, hvor jeg ikke får noe annet valg enn å høre på dem.

Jeg er 20 år, snart 21, og føler meg overvåket som et barn. Jeg får ingen frihet til å ta egne valg. Og deres metoder gjør bare at jeg har mer lyst til å "breakfree". Jeg vurderer faktisk å bare stikke av en natt. Fordi de er så påtrengende og gir ikke meg noen muligheter til å velge selv. Fordi de er redde for at dette forholdet vil ta knerten på troen min.

Men såå mange andre mennesker i verden har fått lov til å erfare selv. Hvorfor får ikke jeg lov? Jeg er tross alt voksen, men kontrollert over som et barn. Min far selv erfarte livet før han tok et valg for Jesus. 

Jeg ønsker ikke å såre dem, men føler de ikke gir meg noe valg.

Anonymkode: 0c022...1d6

Det er fordi de ønsker deg ditt beste, og ønsker ikke at du tar "dumme valg" i livet. De mener at den erfaringen du mener at du bør ha, er en dårlig erfaring. Ingen trenger å utforske, egentlig, men det de kan håpe på er at dersom du gjør noe dumt, så angrer du og ber om tilgivelse. Men du kan ikke ha det i "bakhodet", med tanke på troen. Du kan ikke gjøre noe med overlegg og tenke at "jeg kan bare be om tilgivelse etterpå". 

Når det er sagt, tror du, da? Det høres ikke ut som du tror. Og det er trist. Her har nok foreldrene dine vært for mye "på", istedet for å la deg finne ut av det selv - men skjønner at de blir redde når de frykter at du f.eks. skal ha sex utenfor ekteskap. 

Det er jo ifølge deres tro helt feil og galt på alle måter. Tenk deg om du så at noe av det kjæreste du har skulle gjort noe du var veldig imot, tenk deg de følelsene de sitter med. Det er veldig vanskelig for dem. 

Anonymkode: 437b1...e47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.Jeg har et spørsmål.

Hele familien min er kristen. Jeg har selv vært kristen. 

Men i det siste har jeg hatt kontakt med en ikke-kristen fyr, og det liker ikke familien min (selvfølgelig). 

De har tydelig sagt sin mening rundt det.De har sagt at hvis jeg ønsker et forhold med han må jeg flytte ut, fordi de ikke står for slikt.  Og når jeg da sa, "ok, d flyttet jeg ut." Da var de veldig på meg om å bytte mening. De fotfølger meg. Spør hele tiden om kontakten mellom han og meg. Og har prøvd å brukt bibelske prinsipper og hvordan jeg sårer dem og hatt flere timer lange samtaler med meg, hvor jeg ikke får noe annet valg enn å høre på dem.

Jeg er 20 år, snart 21, og føler meg overvåket som et barn. Jeg får ingen frihet til å ta egne valg. Og deres metoder gjør bare at jeg har mer lyst til å "breakfree". Jeg vurderer faktisk å bare stikke av en natt. Fordi de er så påtrengende og gir ikke meg noen muligheter til å velge selv. Fordi de er redde for at dette forholdet vil ta knerten på troen min.

Men såå mange andre mennesker i verden har fått lov til å erfare selv. Hvorfor får ikke jeg lov? Jeg er tross alt voksen, men kontrollert over som et barn. Min far selv erfarte livet før han tok et valg for Jesus. 

Jeg ønsker ikke å såre dem, men føler de ikke gir meg noe valg.

Anonymkode: 0c022...1d6

Du bor hjemme, og søker aktivt mot hva dine foreldre ser på som lite positivt. Selvsagt ønsker de det beste for deg, og utenomekteskapelig graviditeter er for eksempel ikke noe å trakte etter. 

Men som du sier er du voksen, og da er det kanskje på tide å flytte for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 13.7.2017 den 7.30, Gjøksuppe skrev:

Lurer du på noe rundt hva det vil si å være kristen, hva som står i bibelen eller hvem Jesus er? Spør en kristen! 

Jeg håper denne tråden kan bli en fin plass for formidling av den kristne tro til de som ønsker å lære mer, og jeg vil oppfordre andre kristne her inne til også å svare. MEN, jeg vil sette stor pris på om dere oppgir hvilken trosretning innen kristendommen dere tilhører eller identifiserer dere med så slipper vi å skape unødig forvirring.

«Vis deg selv i alle ting som et forbilde i gode gjerninger, med uforfalsket lære, verdighet, sunn og ulastelig tale, så hver motstander må bli til skamme fordi han ikke har noe ondt å si om oss.»
‭‭Titus‬ ‭2:7-8‬ ‭NB‬‬
http://bible.com/102/tit.2.7-8.nb

Hei. Jeg lurer på om dyr kommer til himmelen? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det forskjell på kjæledyr og ville dyr? Hva med insekter? Om himmelen eksisterer, blir man gjenforent med de døde kjæledyrene sine der? 

Anonymkode: b8741...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurer på om dyr kommer til himmelen? Hvorfor/hvorfor ikke? Er det forskjell på kjæledyr og ville dyr? Hva med insekter? Om himmelen eksisterer, blir man gjenforent med de døde kjæledyrene sine der? 

Anonymkode: b8741...0e7

Personlig har jeg ikke gjort meg så veldig mange tanker om dette, men jeg kan jo si at det ikke er noe som kommer til direkte uttrykk i Bibelen. Hva Gud gjør med dyrs livsånd når de dør kan allikevel gi rom for noe fortolkning basert på forkynneren 12:7 og genesis 7:15.

«når støvet vender tilbake til jorden som det støv det var, og ånden går tilbake til Gud, som ga den.»
‭‭Forkynneren‬ ‭12:7‬ 

«De kom inn til Noah i arken, to og to av alt som er av kjøtt og blod, alt som har livsånde i seg.»
‭‭1. Mosebok‬ ‭7:15‬ ‭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tilber dere Jesus som sønnen til Gud og ikke selve Gud, altså faderen. Hvilket referanse bruker dere kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, omarel skrev:

Hvorfor tilber dere Jesus som sønnen til Gud og ikke selve Gud, altså faderen. Hvilket referanse bruker dere kristne?

Siden jeg vet du ikke ønsker sitater fra epistlene i NT kan jeg vise til Jesu eget ord om hvem Han er. Legg da nøye merke til reaksjonene når Jesus sier «JEG ER», hvorfor kaster noen seg til bakken mens andre steiner Han for blasfemi? Og hvorfor trenger Jesus atter en gang forklare dem som leter etter Jesus at Han er den de leter etter når Han alt fortalte dem «JEG ER»? 

For å gjør det forståelig for de fleste bruker jeg den norske oversettelsen men endrer ordstillingen noe; dette for å gjengi grunnteksten best mulig, og om dere ser i for eksempel NIV er det oversatt slik som dette.

««Du er ennå ikke femti år og har sett Abraham?» sa jødene. Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Før Abraham var, JEG ERDa tok de opp steiner for å kaste på ham. Men Jesus skjulte seg for dem og forlot tempelplassen.»
‭‭Johannes‬ ‭8:57-59‬

«Jesus visste om alt som skulle skje med ham. Han gikk fram og spurte dem: «Hvem leter dere etter?» «Jesus fra Nasaret», svarte de. «JEG ER», sier Jesus. Judas, han som forrådte ham, var også der sammen med dem. Da Jesus sa: «JEG ER», rygget de tilbake og falt til jorden. Igjen spurte han: «Hvem leter dere etter?» «Jesus fra Nasaret», sa de. «Jeg har sagt dere at det er jeg», sa Jesus. «Leter dere etter meg, så la disse andre gå!»»
‭‭Johannes‬ ‭18:4-8‬ ‭

«Gud svarte Moses: «Jeg er den jeg er.» Og han sa: «Slik skal du svare israelittene: JEG ER har sendt meg til dere.»»
‭‭2. Mosebok‬ ‭3:14‬ ‭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener kristne at onani (som jo er helt naturlig å gjøre) er synd?

Anonymkode: 0cc1c...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor mener kristne at onani (som jo er helt naturlig å gjøre) er synd?

Anonymkode: 0cc1c...0ff

Klipper og limer noe jeg har skrevet en tråd om her på forumet tidligere:

 

Hva sier Bibelen om det å masturbere, er det sundt eller synd? Mange liker å trekke frem fortellingen om Onan og hvordan det gikk han når han sølte sæd på bakken. Skal vi virkelig straffes med døden for en håndjager? La oss se på de aktuelle versene om Onan:

 

«Da sa Juda til Onan: Gå inn til din brors kone og ta henne til ekte i din brors sted, og oppreis din bror avkom. Men Onan visste at barnet ikke skulle være hans, derfor spilte han sæden på jorden når han var sammen med sin brors kone, for han ville ikke gi sin bror barn. Men det han gjorde, var ondt i Herrens øyne, så han lot også ham dø.»

‭‭1 Mosebok‬ ‭38:8-10‬

 

Er det på grunn av HVOR, eller er det HVORFOR Onan spiller sin sæd han staffes? Om all sædavgang utenfor kvinnen skal lede til døden lover det ikke godt for dem som måtte plages av våte drømmer! La oss se til 5 mosebok:

«Når en mann har en ustyrlig og gjenstridig sønn, som ikke vil lyde sin far og mor, og som er ulydig mot dem selv om de tukter ham, da skal hans far og mor ta og føre ham ut til de eldste i byen, til byens port. Og de skal si til de eldste i byen: Denne sønnen vår er ustyrlig og gjenstridig. Han vil ikke lyde oss, han er ødsel og drikkfeldig. Da skal alle mennene i hans by steine ham til døde. Slik skal du utrydde det onde hos deg, og hele Israel skal høre det og frykte.»

‭‭5 Mosebok‬ ‭21:18-21‬

 

Vi kan med dette trygt stadfeste at det å ikke adlyde sin far og mor kan straffes med døden i denne tidsperioden som omtales i 5 mosebok. Selv om hendelsen med Onan fant sted i tiden før loven var gitt er Gud den samme, og den straff han lar komme over Onan er også den straff Han foreskriver moselovene. Men så var det denne sæden da, la oss se til 3 mosebok:

«Når det går sæd fra en mann, da skal han bade hele sitt legeme i vann og være uren til om kvelden.Hvert klesplagg og hvert skinn som det kommer sæd på, skal vaskes i vann og være urent til om kvelden. Når en mann har samleie med en kvinne, og det går sæd fra ham, da skal de begge bade seg i vann og være urene til om kvelden.»

‭‭3 Mosebok‬ ‭15:16-18‬

 

Det er her omtalt sædavgang både med og uten kvinner involvert, og ingen dør av den grunn! Nå bør det være klart for de fleste at fortellingen om Onan handler om det å adlyde sine foreldre, ikke om at Gud vil dreper deg over en håndjager!

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gjøksuppe skrev:

Personlig har jeg ikke gjort meg så veldig mange tanker om dette, men jeg kan jo si at det ikke er noe som kommer til direkte uttrykk i Bibelen. Hva Gud gjør med dyrs livsånd når de dør kan allikevel gi rom for noe fortolkning basert på forkynneren 12:7 og genesis 7:15.

«når støvet vender tilbake til jorden som det støv det var, og ånden går tilbake til Gud, som ga den.»
‭‭Forkynneren‬ ‭12:7‬ 

«De kom inn til Noah i arken, to og to av alt som er av kjøtt og blod, alt som har livsånde i seg.»
‭‭1. Mosebok‬ ‭7:15‬ ‭

Hvorfor står det ikke mer om dyr i bibelen? Er dette et tema som kristne bryr seg om? Tror du dyr kan komme til helvete? 

Anonymkode: b8741...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor står det ikke mer om dyr i bibelen? Er dette et tema som kristne bryr seg om? Tror du dyr kan komme til helvete? 

Anonymkode: b8741...0e7

Bibelen handler om menneskets vei til frelse, så det er da naturlig at den er sentrert rundt dette. Dyr kan heller ikke lese. Men ut fra verset under holdes dyr til regnskap for å ta menneskeliv;

«For deres eget blod og liv vil jeg kreve dere til regnskap. Jeg vil kreve hvert dyr til regnskap, og jeg vil kreve hvert menneske til regnskap for et medmenneskes liv.»
‭‭1. Mosebok‬ ‭9:5‬ 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gjøksuppe skrev:

epistlene

Hei,

 

Hva er epistel, prøvde å lete på nett hva det betyr men fant ikke noe god forklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...