Gå til innhold

Jobb i NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir nesten motløs av å lese i denne tråden. :(

 

Hilsen nyutdannet som nettopp har fått seg jobb i NAV, uten å kjenne noen involverte i ansettelsesprosessen eller på arbeidsplassen, og som fortsatt har et håp om å få utøve faget mitt med en viss samvittighet innen rammene NAV har. 

Anonymkode: e053c...1fa

Gratulerer med fullført utdannelse og ny jobb :) Når begynner du og hvilket felt skal du jobbe innen? Jeg synes ikke du skal bli motløs, jeg er ikke blitt skremt bort enda men har jo fått litt å tenke på. Håper du vil oppdatere når du har begynt, vil veldig gjerne høre om du trives!

-----

ang. dette med utdannelse har jeg sett stillingsannonsene skriver at det er krav til minst treårig høyere utdannelse, men at spesiel erfaring kan vurdereres. Men dette stemmer ikke helt med det som hevdes tidligere i tråden om at alle som ansettes nå har master..?

TS

Anonymkode: bca13...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Til dere sosionomer som sliter med å utføre det dere ønsker i Nav: 

Som bruker i mange, mange år, har jeg noen erfaringer. Jeg vet det er mye press på dere, og at dere har knapt med tid. En veileder jeg hadde utmerket seg veldig (jeg har hatt til sammen åtte stk på elleve år). Da hun sendte ut vedtak tok hun en kjapp telefon til meg for å fortelle at det var sendt ut. Hver gang hun ringte, startet hun samtalen med "Hvordan har du det?/Hvordan går det med deg?". Bare den bittelille gesten der gjorde at jeg følte meg sett. Etter et møte rett før jul fikk jeg også en klem og god jul av henne. Det var absolutt ikke over min intimgrense, da jeg nettopp hadde grått i en time :) Den gjorde at jeg følte hun hadde empati med meg. Da hun skulle slutte, ringte hun meg og fortalte meg det på forhånd. Det var veldig godt å bli forberedt på ny saksbehandler, siden jeg hadde tett kontakt med Nav, og allerede hadde klaget over at jeg måtte bytte så ofte. (I motsetning til en annen, som hadde avtale om å skrive AEV til meg før hun dro ut i ferie, og etter jeg hadde purret i en måned viste det seg at hun hadde sluttet. Da var jeg fristet til å sende en melding privat... Senest fire dager før siste arbeidsdag snakket jeg med henne i tlf og hun lovte at hun hadde begynt på den.)

For meg som bruker, så var det de små tingene som utgjorde forskjellen. Jeg forstod at man ikke hadde tid til annet enn det de måtte gjøre. Men de bittebittesmå tingene, som å ta en kjapp telefon, og hvordan man ble snakket til, gjorde veldig godt for meg som har vært veldig langt nede. Selv om dere ikke får utrettet de store tingene, så kan dere utrette noe som oppfattes som stort for brukerne, uten at det koster så mye. :) 

Anonymkode: 83c8d...692

For ett fint innlegg, takk for at du svarte her:lillesky2:

TS

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, straamann skrev:

Ja men de jobbene krever gjerne Master og mye erfaring fra systemet på lavere nivå.

Det gjør de utrolig nok ikke. Er vel heller endre damer uten utdanning. Eller, mulig dette har forandret seg de siste årene 🤔 ? 

Anonymkode: 2fef4...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Nja, evt skaffe seg rikelig med kunnskap slik at man vet hvordan man skal håndtere en slik situasjon - og ikke minst forstå hvorfor moren gjør som hun gjør - (fordi det er faktisk ganske forståelig, både "hetsingen" og det at hun ønsker datteren får uføre).

Anonymkode: c870a...102

Og kaffe. Masse kaffe.

Anonymkode: f51a6...0f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med fullført utdannelse og ny jobb :) Når begynner du og hvilket felt skal du jobbe innen? Jeg synes ikke du skal bli motløs, jeg er ikke blitt skremt bort enda men har jo fått litt å tenke på. Håper du vil oppdatere når du har begynt, vil veldig gjerne høre om du trives!

-----

ang. dette med utdannelse har jeg sett stillingsannonsene skriver at det er krav til minst treårig høyere utdannelse, men at spesiel erfaring kan vurdereres. Men dette stemmer ikke helt med det som hevdes tidligere i tråden om at alle som ansettes nå har master..?

TS

Anonymkode: bca13...8b4

Nei, de søker etter bachelor, men ansetter masterutdannede og gir de bachelorlønner. Fagforbundet mitt (akademikerne) var ganske sjokkert da det er tariffbestemte at jurister skal (kommunalt) plasseres i lønnskapittel 5, men vi ble satt i kapittel 4 med bachelorgradene og fikk lavere lønn enn tariffavtalen tilsier. Det hjalp ikke hva akademikerne viste til for NAV påsto hardnakket at de kun søkte etter minimum bachelor så da fikk ikke vi mer enn de med bachelor. Der jeg jobbet ansatte de KUN masterutdannede. Relativt stor by med 5-600 søkere PR stilling.

Anonymkode: f3990...a62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de søker etter bachelor, men ansetter masterutdannede og gir de bachelorlønner. Fagforbundet mitt (akademikerne) var ganske sjokkert da det er tariffbestemte at jurister skal (kommunalt) plasseres i lønnskapittel 5, men vi ble satt i kapittel 4 med bachelorgradene og fikk lavere lønn enn tariffavtalen tilsier. Det hjalp ikke hva akademikerne viste til for NAV påsto hardnakket at de kun søkte etter minimum bachelor så da fikk ikke vi mer enn de med bachelor. Der jeg jobbet ansatte de KUN masterutdannede. Relativt stor by med 5-600 søkere PR stilling.

Anonymkode: f3990...a62

Rart hvis noen så store og offentlige får holde på slik..:glare:

men wow, 5-600 søkere pr stilling??:ohmy: Shit da må det jo være umulig å få jobb der. 

TS

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.7.2017 den 23.40, AnonymBruker skrev:

Har noen erfaring med arbeid på NAV kontaktsenter? Jeg leste i en annen tråd et sted at det var et godt arbeidsmiljø der. Er det en jobb man kan ha deltid som student?:klo:

 

TS (ser at jeg kanskje burde signert mine tidligere innlegg også siden jeg skriver som anonym, beklager det jeg er helt ny her)

Anonymkode: bca13...8b4

Siterer meg selv for å løfte denne litt frem igjen. Noen som vet? :) 

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siterer meg selv for å løfte denne litt frem igjen. Noen som vet? :) 

Anonymkode: bca13...8b4

Det er nok ingen studentjobb nei. Veiledere på kontaktsenteret gjennomgår 3 måneders opplæring i datasystemene og ytelsene før de får snakke med brukerne. Det er gjerne litt yngre folk som jobber på kontaktsenteret enn i de andre avdelingene. Det kan bidra til å gjøre arbeidsmiljøet bedre, iallefall hvis du selv er ung.

Jobben går jo ut på å snakke med brukere hele tiden på telefon. Det fins nok 0,001% andre jobber på kontaktsenteret som f.eks å skrive på facebook chatten, men sannsynligheten for at du får gjøre det er ekstremt liten. 

En blir fort sliten av å være telefondame. Er mange som ringer inn og er sure. Det er lettere å være slem og stygg over telefonen enn ansikt til ansikt. Det er min erfaring som NAV veileder. Du blir ikke kjent med brukerne på samme måte da du ikke er saksbehandler, men bare snakker med de en gang. Du blir målt på hvor mange telefoner du besvarer i løpet av dagen osv osv. Ledelsen kan sitte og høre på samtalene du har og det er, i allefall på de 2 kontaktsentrene jeg har vært, åpent kontorlandskap. Dvs du hører alle de andre snakke i hodet ditt samtidig som du skal høre på brukeren klage. 

Kanskje opplæringstiden på 3 måneder kan være kjekk. En lærer litt om alt i trygdesystemet som kan være nyttig kunnskap senere i arbeidslivet. Og da kan en være sosial og være "student" igjen. Etter det ville jeg sluttet. 

Anonymkode: c438c...180

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Er mange som ringer inn og er sure.

Anonymkode: c438c...180

.... Og det har de ofte all grunn til å være. På systemet, men det er du som ansatt som får dritten. Derfor ville jeg ikke klart å jobbe i NAV, men all ære til dere som ofrer dere for fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de søker etter bachelor, men ansetter masterutdannede og gir de bachelorlønner.

Anonymkode: f3990...a62

Det hender også at de søker etter Master, men ansetter ufaglærte eller noen med brokete bachelor og gir de master-lønn pga "relevant erfaring". Like ille.

Gjelder i hele offentlig sektor og kommunene. Her i min kommune er det sykepleiere uten annen erfaring eller kompetanse som rykker opp til sektorleder og får dobbel årslønn, og det for å drive med nedskjæringer og uansvarlige vurderinger mht innbyggernes helse. Og kaffe. MYE kaffe.

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, straamann skrev:

.... Og det har de ofte all grunn til å være. På systemet, men det er du som ansatt som får dritten. Derfor ville jeg ikke klart å jobbe i NAV, men all ære til dere som ofrer dere for fellesskapet.

Enig. Derfor jeg ikke jobber der lengre.

Jeg ville heller vært på andre siden av bordet enn å måtte jobbe som veileder igjen. 

Anonymkode: c438c...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2017 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Det er nok ingen studentjobb nei. Veiledere på kontaktsenteret gjennomgår 3 måneders opplæring i datasystemene og ytelsene før de får snakke med brukerne. Det er gjerne litt yngre folk som jobber på kontaktsenteret enn i de andre avdelingene. Det kan bidra til å gjøre arbeidsmiljøet bedre, iallefall hvis du selv er ung.

Jobben går jo ut på å snakke med brukere hele tiden på telefon. Det fins nok 0,001% andre jobber på kontaktsenteret som f.eks å skrive på facebook chatten, men sannsynligheten for at du får gjøre det er ekstremt liten. 

En blir fort sliten av å være telefondame. Er mange som ringer inn og er sure. Det er lettere å være slem og stygg over telefonen enn ansikt til ansikt. Det er min erfaring som NAV veileder. Du blir ikke kjent med brukerne på samme måte da du ikke er saksbehandler, men bare snakker med de en gang. Du blir målt på hvor mange telefoner du besvarer i løpet av dagen osv osv. Ledelsen kan sitte og høre på samtalene du har og det er, i allefall på de 2 kontaktsentrene jeg har vært, åpent kontorlandskap. Dvs du hører alle de andre snakke i hodet ditt samtidig som du skal høre på brukeren klage. 

Kanskje opplæringstiden på 3 måneder kan være kjekk. En lærer litt om alt i trygdesystemet som kan være nyttig kunnskap senere i arbeidslivet. Og da kan en være sosial og være "student" igjen. Etter det ville jeg sluttet. 

Anonymkode: c438c...180

Takk for svar! Har du jobbet på kontaktsenteret? Eller har du bare god kjennskap til det? Høres kanskje ikke ut som en studentjobb nei.. fikk bare inntrykk av at det kunne være en "vei inn", altså at man kan søke andre stillinger i nav etterhvert ettersom man er "inne". Vet du noe om det? Kunne nok jobbet slik en periode - men jeg vil jo jobbe med brukere og ikke telefon:P

 

TS

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2017 den 2.15, AnonymBruker skrev:

Det er nok ingen studentjobb nei. Veiledere på kontaktsenteret gjennomgår 3 måneders opplæring i datasystemene og ytelsene før de får snakke med brukerne. Det er gjerne litt yngre folk som jobber på kontaktsenteret enn i de andre avdelingene. Det kan bidra til å gjøre arbeidsmiljøet bedre, iallefall hvis du selv er ung.

Jobben går jo ut på å snakke med brukere hele tiden på telefon. Det fins nok 0,001% andre jobber på kontaktsenteret som f.eks å skrive på facebook chatten, men sannsynligheten for at du får gjøre det er ekstremt liten. 

En blir fort sliten av å være telefondame. Er mange som ringer inn og er sure. Det er lettere å være slem og stygg over telefonen enn ansikt til ansikt. Det er min erfaring som NAV veileder. Du blir ikke kjent med brukerne på samme måte da du ikke er saksbehandler, men bare snakker med de en gang. Du blir målt på hvor mange telefoner du besvarer i løpet av dagen osv osv. Ledelsen kan sitte og høre på samtalene du har og det er, i allefall på de 2 kontaktsentrene jeg har vært, åpent kontorlandskap. Dvs du hører alle de andre snakke i hodet ditt samtidig som du skal høre på brukeren klage. 

Kanskje opplæringstiden på 3 måneder kan være kjekk. En lærer litt om alt i trygdesystemet som kan være nyttig kunnskap senere i arbeidslivet. Og da kan en være sosial og være "student" igjen. Etter det ville jeg sluttet. 

Anonymkode: c438c...180

Så morsomt, kontaktsenteret var i BA idag (usikker på hvor i landet det var fra men kanskje Bergen siden det var BA..) og da skrev de om denne chatten. 13 ansatte der og alle på bildet var godt voksne. Så tror du har ganske rett i dette jeg har uthevet :) 

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å? ta et bilde og legg ut da

Anonymkode: c438c...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med kvalifiseringsprogrammet (KVP) i Nav, og elsker jobben min :) Ta kontakt på PM dersom du har noen flere spørsmål rundt jobben. 

Jeg er også sosionom. Lykke til videre med utdanningen din :)

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

å? ta et bilde og legg ut da

Anonymkode: c438c...180

Kunne ikke åpne linken plutselig var blitt betaling. Men bildet ligger på www.ba.no og heter "lovendring skaper forvirring". 

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, frøkna skrev:

Jeg jobber med kvalifiseringsprogrammet (KVP) i Nav, og elsker jobben min :) Ta kontakt på PM dersom du har noen flere spørsmål rundt jobben. 

Jeg er også sosionom. Lykke til videre med utdanningen din :)

 

 

Takk for svar! Skal gå inn å lese om hva det er, ikke hørt om det før! Sender deg en pm hvis jeg lurer på noe :) 

TS

Anonymkode: bca13...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/20/2017 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Jobbet før i NAV sin førstelinje, ble utbrent og drittlei etter noen år. Alt for mye fokus på målinger. Og slitsomt med konstant brukerkontakt. Selv om 90 % av dem er hyggelige og mottakelig for hjelpen som var mulig å tilby, så var det alltid noen få bedrevitere som hadde bestemt seg for å være vrang, ofte uten reell grunn, da de ikke skjønte regelverket.

Er mest frustrerende å ikke klare å hjelpe dem som har en berettiget grunn til å være oppgitt over nav..

Jobber nå i bakland og saksbehandler søknader. Elsker jobben min. Har større frihet i arbeidshverdagen, selv om arbeidsmengden er enorm. Fleksitid. Får følge sakene mine fra start til slutt. Gode kollegaer og ledere. I førstelinja skulle jeg kunne "alt", nå jobber jeg kun med et område og kan spesialisere meg mer. Gir økt mestring :-)

Anonymkode: 21189...185

Jeg har så lyst til å jobbe i nav. Kan jeg spørre hvilket fylke du jobber i? Jeg tar en master nå.. og det er ikke lett å komme inn der tror jeg... ingen mulighet for at du vil pm'e?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kun bruker av NAV, men tar meg i å lure på om alle kontor er like ille som dere beskriver her? Jeg har vert under NAV siden før det ble NAV og har vert bruker i godt og vel 10 år før jeg ble ufør. Det jeg har sett på "mitt" kontor er faste ansatte og veldig lite utbytting av personalet. Hvis det er så grusomt over alt så skal det vel godt gjøres at det er såpass lite gjennomtrekk av ansatte? 

Jeg har hatt samme saksbehandler i alle år, ei kjempe flott dame som virkelig sto på for at jeg skulle få den hjelpen jeg trengte for å mestre arbeidslivet. Hun var kjempe flink på å holde seg oppdatert på meg og min sak, ringte ofte for å høre hvordan det gikk da jeg var i utplassering. Da nye søknader måtte fylles ut og sendes, var hun på pletten med en gang sakene var behandlet og ringte meg før de var fremme i posten.

Jeg har full forståelse for at det å jobbe i NAV kan være en blytung og utakknemlig jobb, men dere gjør en forskjell for oss brukere. Jeg er evig takknemlig for all den gode hjelpen jeg fikk gjennom alle årene i systemet.

Anonymkode: cea98...1b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har lyst å pm'e litt med meg? Holder på med en master og har kjempelyst på jobb i nav når jeg er ferdig neste år. Men, det virker jo helt umulig å komme inn der! 😑😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...