Gå til innhold

Jobb i NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, en ting jeg har etter tiden min i NAV er ren samvittighet. Jeg har snudd hver en stein for hver eneste bruker, brukt kompetansen min til å virkelig forsøke å gi hver og en alle stønader de har krav på. Jeg fikk så mange fine tilbakemeldinger fra brukere som tidligere har hatt dårlige opplevelser med NAV, så tro hva du vil. 

Begrepet "rusere" er helt vanlig Og brukes daglig både av folk på NAV og i helsevesenet forøvrig. 

Jeg er ikke sosialarbeider, jeg er jurist. Og på NAV ansetter de (nesten) bare folk med mastergrad og det er en brokete gjeng, alle utdannelser mellom himmel og jord ispedd en dæsj sosionomer som irriterte vettet av resten av oss. 

Anonymkode: f3990...a62

Begrepet "rusere" er da ikke vanlig innen helsevesenet. Jeg jobber selv med rusavhengige og har ALDRI hørt verken pasienter eller helsepersonell bruke denne benevnelsen. Synes det er en nedverdigende beskrivelse på lik linje med ordet "narkoman". "Rusmisbruker" og "rusavhengig" er ord som heldigvis blir mest brukt innen for fagmiljøet mitt.  Vi skal snakke med, og om, disse menneskene med respekt! 

Ord har makt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er skeptisk til at noen hevder man må ha mastergrad for å bli ansatt i NAV. I går snakket jeg med en veileder som var 21 år, og som i beste fall har en bachelor. Jeg kjenner også til personer uten formell utdanning som er ansatt i NAV i nyere tid, til fordel for søkere med mastergrad. (vennskap kjennskap)

Mer relevant for selve jobben enn utdannelse er at de ansatte for nok opplæring i det regelverket de er satt til å forvalte. Og ikke minst nok tid til å fatte gode vedtak, noe som er en mangelvare slik offentlig sektor styres i dag. Til tross for stadig flere ansatte i NAV har de stadig mer tidspress, på grunn av målehysteriet og at de må kontrollere seg selv og rapportere hver minste ting.

Jeg forstår at kravet til formelle kvalifiasjoner til enhver pris er stadig økende, men spørsmålet er om man oppnår bedre resultater ved å stille krav til mastergrader? Og ikke minst om NAV selv er konsekvent i forhold til hvem de ansetter. Det er et paradoks at det  i noen tilfeller ansettes avdelingsledere som riktignok har "jobbet seg opp", men som knapt har fullført grunnskolen - men som NAV tydeligvis mener er kvalifisert nok til en lederstilling selv om de mangeler den mastergraden som i utlysningsteksten er en forutsetning.

Endret av straamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne anonymt.

Jeg er arbeidsledig med master og har søkt noen jobber i NAV. Har ofte blitt forbigått av bekjente av de som er der fra før av, av og til har de som får jobb ikke utdanning en gang. Det er vel det man kaller "personlig egenhet blir vektlagt" :tekola:

Pleier å google de som får jobben om det blir oppgitt. En gang fant jeg en avisartikkel der avdelingsleder og en av de heldige hadde vært på konsert sammen. :skya: Korrupsjon på norsk spør du meg.

Anonymkode: 30e10...6cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2017 den 15.10, AnonymBruker skrev:

Tar denne anonymt.

Jeg er arbeidsledig med master og har søkt noen jobber i NAV. Har ofte blitt forbigått av bekjente av de som er der fra før av, av og til har de som får jobb ikke utdanning en gang. Det er vel det man kaller "personlig egenhet blir vektlagt" :tekola:

Pleier å google de som får jobben om det blir oppgitt. En gang fant jeg en avisartikkel der avdelingsleder og en av de heldige hadde vært på konsert sammen. :skya: Korrupsjon på norsk spør du meg.

Anonymkode: 30e10...6cb

Det er jo ikke det.. om du skal jobbe i Nav så er kunnskap om arbeidslivet viktig. I arbeidslivet i dag skjer ca 80% av alle tilsetninger via "bakdøra", altså via bekjentskap fks. Kontakter og nettverk er noe av det viktigste man har i jobbsøkerprosessen, det er jo helt naturlig å ansette noen man vet hva er god for fremfor en fremmed. Dette gjelder jo også via offentlig utlyste stillinger, de MÅ jo lyse ut alle stillinger. 

Anonymkode: b58a0...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som ikke har mer utdanning enn ungdomsskolen, og som ikke er spesielt oppegående som jobber i nav. Er nok mye kameratskap og en over en annen syns du burde ha mer lønn, så får du det. Dette er sant. 

Anonymkode: 2fef4...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke det.. om du skal jobbe i Nav så er kunnskap om arbeidslivet viktig. I arbeidslivet i dag skjer ca 80% av alle tilsetninger via "bakdøra", altså via bekjentskap fks. Kontakter og nettverk er noe av det viktigste man har i jobbsøkerprosessen, det er jo helt naturlig å ansette noen man vet hva er god for fremfor en fremmed. Dette gjelder jo også via offentlig utlyste stillinger, de MÅ jo lyse ut alle stillinger. 

Anonymkode: b58a0...574

Det er greit med kjennskap og vennskap, det spesielle er når man ansetter en venn/bekjent som mangler kvalifikasjoner til fordel for en annen søker som tilfredsstiller kravene i utlysningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, straamann skrev:

Det er greit med kjennskap og vennskap, det spesielle er når man ansetter en venn/bekjent som mangler kvalifikasjoner til fordel for en annen søker som tilfredsstiller kravene i utlysningen.

En bekjent av meg, men null kvalifikasjoner innen dokumentbehandling fikk jobb fordi han kjente ei som jobbet et sted. Jeg har alt som trengs. Faktisk ble jeg rimelig provosert over at h*n som hadde absolutt INGENTING fikk denne jobben. Det er UTROLIG vanskelig å få jobb innen dette fagfeltet og så ansetter man da en som ikke har utdanning overhodet. Fullstendig bortkastet nesten med utdanning da. Hva blir det neste? Man kan søke seg til å jobbe som politi fordi man kjenner noen?! 

Anonymkode: ccb71...817

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bekjent av meg, men null kvalifikasjoner innen dokumentbehandling fikk jobb fordi han kjente ei som jobbet et sted. Jeg har alt som trengs. Faktisk ble jeg rimelig provosert over at h*n som hadde absolutt INGENTING fikk denne jobben. Det er UTROLIG vanskelig å få jobb innen dette fagfeltet og så ansetter man da en som ikke har utdanning overhodet. Fullstendig bortkastet nesten med utdanning da. Hva blir det neste? Man kan søke seg til å jobbe som politi fordi man kjenner noen?! 

Anonymkode: ccb71...817

Ja der ser du. Bare nysgjerrig, hvilket fagfelt var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, straamann skrev:

Ja der ser du. Bare nysgjerrig, hvilket fagfelt var det?

Arkiv- og dokumentbehandling. På utdanningen sier de at det er mangel på arkivarer, irl så er det umulig å få seg jobb da de aller fleste jobber søker kandidater med erfaring (som man jo ikke får med mindre man får en jobb). Så da føler jeg det er direkte håpløst at man ansetter en som kan nada og null og niks innen faget bare fordi man kjenner personen. Det er vel for mye forlangt å håpe at man kunne forandret på det tullet der. :dry:

Anonymkode: ccb71...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arkiv- og dokumentbehandling. På utdanningen sier de at det er mangel på arkivarer, irl så er det umulig å få seg jobb da de aller fleste jobber søker kandidater med erfaring (som man jo ikke får med mindre man får en jobb). Så da føler jeg det er direkte håpløst at man ansetter en som kan nada og null og niks innen faget bare fordi man kjenner personen. Det er vel for mye forlangt å håpe at man kunne forandret på det tullet der. :dry:

Anonymkode: ccb71...817

Aha, heter utdannelsen arkivvitenskap? hvor har du studert og hvor har du søkt jobb? Ofte er det jo veldig trangt med jobber i samme by som utdannelsen finnes, mens det er lettere om man kan flytte på seg.

Arkivvitenskap burde jo være relevant for jobb i NAV også. Mer viktig enn sosialt arbeid, slik systemet fungerer i dag.

Men ja, veldig spesielt at man ansetter folk uten relevant utdanning når det er masse søkere MED relevant utdanning å velge blant. Desverre ikke unikt det der. Et stort paradoks i alt dette maset om "kunnskapssamfunnet".

Endret av straamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, straamann skrev:

Aha, heter utdannelsen arkivvitenskap? hvor har du studert og hvor har du søkt jobb? Ofte er det jo veldig trangt med jobber i samme by som utdannelsen finnes, mens det er lettere om man kan flytte på seg.

UiO, har ingen mulighet for å flytte ut av Oslo. Er for øvrig i Oslo det er mest jobber.  

Anonymkode: ccb71...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, straamann skrev:

Men ja, veldig spesielt at man ansetter folk uten relevant utdanning når det er masse søkere MED relevant utdanning å velge blant. Desverre ikke unikt det der. Et stort paradoks i alt dette maset om "kunnskapssamfunnet".

Man vil nok aldri bli kvitt dette med å ansette med tanke på bekjentskaper. I offentlige er det riktignok vanskeligere å gjøre fordi man har tilsettingsråd/innstillingsråd i tillegg som i større grad sikrer at man ikke ansetter på bakgrunn av bekjentskaper. Men i mindre miljøer og/eller der leder er veldig godt til å snakke for seg hender det oftere enn man tror ansettelser på bekjentskaper i det offentlige også. 

Og grunnen til at man ikke blir kvitt det er ganske enkelt at det er lavere risiko å ansette noen man _vet_ fungerer i jobb, selv om man kanskje ikke er utanndet som akkurat det som det spørres etter. Om man kjenner eller vet om noen som har gjort en fin jobb et annet sted, og fagfeltet til vedkommende ikke er helt far off i forhold til denne nye jobben, så er det gjerne mye enklere å ansette på denne måten enn å måtte bruke tid på tidkrevende ansettelsesprosesser som på ingen måte garanterer at man finner rett person til jobben. I mange tilfeller kan det være mer risikabelt å ansette med formelle prosesser, med mindre man benytter f. eks. personlighetstester/evnetester som noen flere gjør i større grad i dag. Men det igjen koster ennå mer ressurser. 

Anonymkode: 8047f...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

UiO, har ingen mulighet for å flytte ut av Oslo. Er for øvrig i Oslo det er mest jobber.  

Anonymkode: ccb71...817

Mest jobber ja, men også mest folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde stillinger som saksbehandler/veileder i det offentlige krevde høyere utdanning? Dere kan be om utvidet søkerliste på mail når stillinger lyses ut i det offentlige. Der finner dere utdanning og arbeidserfaring på dem som har søkt samme stilling. Så er det bare å sammenligne😉 

Anonymkode: 90a3a...8e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke det.. om du skal jobbe i Nav så er kunnskap om arbeidslivet viktig. I arbeidslivet i dag skjer ca 80% av alle tilsetninger via "bakdøra", altså via bekjentskap fks. Kontakter og nettverk er noe av det viktigste man har i jobbsøkerprosessen, det er jo helt naturlig å ansette noen man vet hva er god for fremfor en fremmed. Dette gjelder jo også via offentlig utlyste stillinger, de MÅ jo lyse ut alle stillinger. 

Anonymkode: b58a0...574

Store deler av Nav har ingenting eller lite med arbeidslivkontakt å gjøre. Nav er enormt. Det er snakk om pensjon, forvaltning av diverse ordninger og stønader. Jobbene jeg søker på er ikke på lokalkontor. Man møter ikke brukere i hele tatt.

Anonymkode: 30e10...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Store deler av Nav har ingenting eller lite med arbeidslivkontakt å gjøre. Nav er enormt. Det er snakk om pensjon, forvaltning av diverse ordninger og stønader. Jobbene jeg søker på er ikke på lokalkontor. Man møter ikke brukere i hele tatt.

Anonymkode: 30e10...6cb

Ja men de jobbene krever gjerne Master og mye erfaring fra systemet på lavere nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere sosionomer som sliter med å utføre det dere ønsker i Nav: 

Som bruker i mange, mange år, har jeg noen erfaringer. Jeg vet det er mye press på dere, og at dere har knapt med tid. En veileder jeg hadde utmerket seg veldig (jeg har hatt til sammen åtte stk på elleve år). Da hun sendte ut vedtak tok hun en kjapp telefon til meg for å fortelle at det var sendt ut. Hver gang hun ringte, startet hun samtalen med "Hvordan har du det?/Hvordan går det med deg?". Bare den bittelille gesten der gjorde at jeg følte meg sett. Etter et møte rett før jul fikk jeg også en klem og god jul av henne. Det var absolutt ikke over min intimgrense, da jeg nettopp hadde grått i en time :) Den gjorde at jeg følte hun hadde empati med meg. Da hun skulle slutte, ringte hun meg og fortalte meg det på forhånd. Det var veldig godt å bli forberedt på ny saksbehandler, siden jeg hadde tett kontakt med Nav, og allerede hadde klaget over at jeg måtte bytte så ofte. (I motsetning til en annen, som hadde avtale om å skrive AEV til meg før hun dro ut i ferie, og etter jeg hadde purret i en måned viste det seg at hun hadde sluttet. Da var jeg fristet til å sende en melding privat... Senest fire dager før siste arbeidsdag snakket jeg med henne i tlf og hun lovte at hun hadde begynt på den.)

For meg som bruker, så var det de små tingene som utgjorde forskjellen. Jeg forstod at man ikke hadde tid til annet enn det de måtte gjøre. Men de bittebittesmå tingene, som å ta en kjapp telefon, og hvordan man ble snakket til, gjorde veldig godt for meg som har vært veldig langt nede. Selv om dere ikke får utrettet de store tingene, så kan dere utrette noe som oppfattes som stort for brukerne, uten at det koster så mye. :) 

Anonymkode: 83c8d...692

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten motløs av å lese i denne tråden. :(

 

Hilsen nyutdannet som nettopp har fått seg jobb i NAV, uten å kjenne noen involverte i ansettelsesprosessen eller på arbeidsplassen, og som fortsatt har et håp om å få utøve faget mitt med en viss samvittighet innen rammene NAV har. 

Anonymkode: e053c...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir nesten motløs av å lese i denne tråden. :(

 

Hilsen nyutdannet som nettopp har fått seg jobb i NAV, uten å kjenne noen involverte i ansettelsesprosessen eller på arbeidsplassen, og som fortsatt har et håp om å få utøve faget mitt med en viss samvittighet innen rammene NAV har. 

Anonymkode: e053c...1fa

Klem :) og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...