Gå til innhold

Oppdragelses vold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer egentlig på dette med oppdragelsesvold. Jeg kommer fra et land hvor oppdragelsesvold er nokså vanlig. Foreldrene der utfører ikke som barnemishandling, men klapper til med flat hånd, der DE føler at det er nødvendig. For meg som er oppvokst i Norge, så ser det utvilsomt ut ubehagelig ut, og jeg kan bare ane hvordan barnet selv føler det. Oppdragelses vold forekom tidligere både fra skolen og foreldrene sin side, heldigvis er nedadgående, men det forekommer fortsatt altfor mye. 

Jeg ble spurt av en bekjent, da jeg besøkte hjemlandet, hvordan mine barn er så snille og greie, og hører faktisk på meg, og oppfører seg, UTEN  at jeg har noensinne slått de. Hun følte at hennes lydige barn hadde ikke vært så lydige og flinke, om hun ikke nå og da hadde slått de litt. Jeg har sett slik "spanking" flere plasser i hjemlandet, selv fra foreldrene jeg VET elsker barna sine. 

Så flytter slike foreldre til Norge, der dette ikke er lov. Da må de følge reglene her, og slik er det bare. Det er jeg med på, men jeg lurer noen ggr på om disse foreldrene blir fratatt barna sine FØRSTE gang de slår, eller blir de advart, også blir de fratatt barna. Hva er det BESTE for disse barna, å få en klapp fra tid til annen, eller å bli tvangsflyttet fra foreldrene sine, som faktisk elsker de. 

Bare for å poengtere her, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, på barnas beste, ikke fordi jeg godtar på noen måte denne type vold. Jeg har to barn i alder tweens, og ung voksen, og ingen av de har noensinne blitt slått, og jeg tror i tillegg at hvis jeg noensinne hadde slått de i affekt, pga et eller annet, så hadde det plaget meg MYE MYE MER. Jeg får vondt i hjertet bare av tanken. 

Jeg lurer også på om barn som er vant til denne type spanking, ikke reagerer like ille og med store psykiske traumer, enn barn som plutselig blir slått. Det er slik det virket på meg, ihvertfall i hjemlandet.

Bare så det ikke er noe tvil, jeg mener at vi skal fortsatt ha nulltoleranse mot vold mot barn (eller andre for den sak skyld), men hva tenker dere.

Anonymkode: 72d03...739

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ser mye av dette der jeg jobber. Mange foreldre har ikke alternativer til oppdragervold. Litt avhengig av hvor alvorlig den er, så får foreldrene oppfølging i form av foreldreveiledning over en periode. Ved alvorlig voldsbruk kan foreldrene miste omsorgen. 

Det vi også ser er at når foreldrene ikke har alternativer blir det vanskelig å oppdra barna sine og flere tar med barna til hjemlandet for å få skikk på dem. 

• Liker 3
Skrevet

Noen venner av meg er fra en kultur (Sør-Amerika) hvor dette er svært vanlig og akseptert. Klaps, ikke vold. Ses ikke på som ondskapsfullt, men det ses faktisk på som foreldrenes plikt å fysisk oppdra barn på denne måten. Selv om nymotens studier viser at det er lite effektivt/skadelig nekter jeg å tro at størsteparten av menneskene i disse kulturene har fått varige mén. Norge nå er virker det som at folk trekker ned rullegardinen fullstendig ang dette, og glemmer at fysisk avstraffing var vanlig i Norge for få generasjoner siden. Roper på barnevernet og det som verre er. Tror absolutt en heller burde hatt en dialog med familiene og informert om hva som er lov og ikke i Norge, enn å fjerne barna. Etter min mening er fjerning av barna fra ellers kjærlige og oppegående foreldre pga et lite klaps her og der, uten forvarsel, DRØYT.  

Ikke at jeg er vant til det selv, eller vil utøve det selv, men tror det reageres feil (overreageres!) i måten dette spm håndteres på. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Joppeline skrev:

Noen venner av meg er fra en kultur (Sør-Amerika) hvor dette er svært vanlig og akseptert. Klaps, ikke vold. Ses ikke på som ondskapsfullt, men det ses faktisk på som foreldrenes plikt å fysisk oppdra barn på denne måten. Selv om nymotens studier viser at det er lite effektivt/skadelig nekter jeg å tro at størsteparten av menneskene i disse kulturene har fått varige mén. Norge nå er virker det som at folk trekker ned rullegardinen fullstendig ang dette, og glemmer at fysisk avstraffing var vanlig i Norge for få generasjoner siden. Roper på barnevernet og det som verre er. Tror absolutt en heller burde hatt en dialog med familiene og informert om hva som er lov og ikke i Norge, enn å fjerne barna. Etter min mening er fjerning av barna fra ellers kjærlige og oppegående foreldre pga et lite klaps her og der, uten forvarsel, DRØYT.  

Ikke at jeg er vant til det selv, eller vil utøve det selv, men tror det reageres feil (overreageres!) i måten dette spm håndteres på. 

Klaps er vold. Smekker man til et barn kan det skje forandringer i hjernen på barnet. Det er også en krenkelse som legger et godt grunnlag for problemer senere. Ikke at man nødvendigvis ender på gata med sprøyta i åra, men at man lever med utfordringer og problemer bak en fasade. Selv om man glemmer med hodet at man har blitt slått så glemmer ikke kroppen.

Anonymkode: 1a5f2...013

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

I de fleste land i verden er det lov å slå barn som en del av oppdragelsen, så slik sett er det vi i Norge som er ganske spesielle på det området. I 1980 var det over 50 % av norske foreldre som slo sine barn som del av oppdragelsen, og det ble vel forbudt i 1987 om jeg ikke husker feil? Hvis all slags fysisk straff mot barn skulle være skadelig, så ville storparten av verdens befolkning ha psykiske lidelser og slik er det jo ikke. Nå har ikke jeg nært kjennskap til BV, men tviler sterkt på at de vil fjerne harmoniske og lykkelige barn fra sine foreldrene, uansett om foreldrene riste dem eller ikke.,Men siden det er forbudt i Norge, så ville de kanskje informert foreldrene om eventuelle skadevirkninger og gitt dem beskjed om at den måten å oppdra på er forbudt i Norge.

Anonymkode: c6a90...c55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klaps er vold. Smekker man til et barn kan det skje forandringer i hjernen på barnet. Det er også en krenkelse som legger et godt grunnlag for problemer senere. Ikke at man nødvendigvis ender på gata med sprøyta i åra, men at man lever med utfordringer og problemer bak en fasade. Selv om man glemmer med hodet at man har blitt slått så glemmer ikke kroppen.

Nei et klaps fører ikke til fysiske forandringer i hjernen. Grov vold utført av foreldre med personlighetsforstyrrelser kan derimot klart gjøre det. I alle kulturer, selv i de kulturer hvor det er lov å slå barn som del av oppdragelsen, finnes det grenser for hvilken type vold som blir akseptert. Alle kulturer vil reagere på at barn blir slått bortimot helseløs, så mennesker som utfører slik vold mot barn på tross av at det er totalt tabu i en kultur, vil trolig ha noen avvik i personligheten, Hvis du ser på dyremødre kan de fint gi ungene et kraftig klaps med poten når de gjør noe galt, men de utfører ikke vold som fører til fysiske skader ala brukne armer og bein, det er det bare homo sapiens som gjør.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klapsa i trynet farmor da jeg dultet borti avisbordet så radioen datt i gulvet. Var 4 år da og bare uheldig. 

Har aldri glemt det, og kommer aldri til å tilgi det. Jeg var ikke vant til å bli slått, men man venner seg sikkert til det. Noe jeg mener er usunt å venne seg til.

Anonymkode: 2ba78...f30

• Liker 7
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei et klaps fører ikke til fysiske forandringer i hjernen. Grov vold utført av foreldre med personlighetsforstyrrelser kan derimot klart gjøre det. I alle kulturer, selv i de kulturer hvor det er lov å slå barn som del av oppdragelsen, finnes det grenser for hvilken type vold som blir akseptert. Alle kulturer vil reagere på at barn blir slått bortimot helseløs, så mennesker som utfører slik vold mot barn på tross av at det er totalt tabu i en kultur, vil trolig ha noen avvik i personligheten, Hvis du ser på dyremødre kan de fint gi ungene et kraftig klaps med poten når de gjør noe galt, men de utfører ikke vold som fører til fysiske skader ala brukne armer og bein, det er det bare homo sapiens som gjør.

Eeh.. enkelte dyr spiser avkommet sitt, sååeeh... 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. http://www.snapnetwork.org/psych_effects/how_abuse_andneglect.htm

Hva mener du med grov vold? Fysisk juling? Man trenger ikke å legge en hånd på et barn for at det skal skje en psykologisk skjevutvikling som følge av endringer i hjernen. Det holder med at de ikke får grunnleggende psykologiske behov ivaretatt. F. eks selvsentrerte foreldre som er veldig vanskelig for omverden til barnet å oppdage. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke. http://www.snapnetwork.org/psych_effects/how_abuse_andneglect.htm

Hva mener du med grov vold? Fysisk juling? Man trenger ikke å legge en hånd på et barn for at det skal skje en psykologisk skjevutvikling som følge av endringer i hjernen. Det holder med at de ikke får grunnleggende psykologiske behov ivaretatt. F. eks selvsentrerte foreldre som er veldig vanskelig for omverden til barnet å oppdage. 

Jeg la vekt på fysisk vold siden personen snakket om klaps, samtidig er jeg veldig klar over at omsorgssvikt og psykisk vold generelt er mer skadelig. Jo tidligere den grove volden ( emosjonell, seksuell eller fysisk) starter, jo større vil den psykiske skaden bli.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klapsa i trynet farmor da jeg dultet borti avisbordet så radioen datt i gulvet. Var 4 år da og bare uheldig. 

Har aldri glemt det, og kommer aldri til å tilgi det. Jeg var ikke vant til å bli slått, men man venner seg sikkert til det. Noe jeg mener er usunt å venne seg til.

Anonymkode: 2ba78...f30

Ditt valg selvsagt, men synes du dømmer hardt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Eeh.. enkelte dyr spiser avkommet sitt, sååeeh... 

Dette er ikke normen, men kan skje i krisetilstander. Bedre at ungen blir spist av et rovdyr enn at moren gjør det, da blir det ikke flere avkom og ungene som allerede er født vil dø uten sin mor. Hann-løver som overtar ledelsen i en flokk vil drepe den forrige lederen sitt avkom, da dreier det seg om hvilke gener som skal overleve.

AnonymBruker
Skrevet
På 11.7.2017 den 12.09, Joppeline skrev:

Vold er misbruk av fysisk makt for å oppnå noe til sin fordel. 

Altså er klaps på barn like mye vold som slag. Det er fysisk avstraffelse for å oppnå et ventet resultat og tukt hos barnet.. 

Anonymkode: cab03...5a5

• Liker 4
Skrevet

Fikk stadig juling da jeg vokste opp. Da jeg hadde gjort noe galt så synes jeg det ikke var så ille, verre var det når jeg ikke hadde gjort noe galt. Det gjorde meg veldig utrygg. Er enig i de som sier at psykisk vold er mer skadelig enn fysisk vold. Selv synes jeg det er vanskeligere å legge bort alt det negative som er prentet inn i meg enn slagene.

Nå er ikke noen typer vold greit, men en mister ikke barna automatisk hvis en gir dem et lite slag med flat hånd. Tar en imot veiledning og så lærer andre måter å håndtere konflikter/situasjoner på så går det bra.

• Liker 4
Skrevet

Fysisk avstraffelse er ikke noe vi ønsker at foreldre gjør mot barna sine, verken i Norge eller andre land. Men jeg vil jo håpe at BV viser litt forståelse for de som kommer fra andre kulturer om de klapser til et hysterisk barn.

Vold mot spebarn som vi har sett noen tilfeller av er jo helt grusomt og her bør jo selvsagt barnet beskyttes om foreldrene gjør dette. Disse foreldre lider mest sannsynlig psykisk uavhengi av kultur.

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vold mot spebarn er akseptert i noen kultur, men det kan kanskje TS svare på?

AnonymBruker
Skrevet

Opplæring og hjelpetiltak i hjemmer SKAL prøves før man evt går til omsorgsovertagelse i alle familier der det ikke er så grov svikt at barnets helse og i ytterste konsekvens liv er i fare - liv og helse er ikke i fare i den situasjonen TS besrkiver, men om ikke hjelpetiltakene fungerer blir barna flyttet.

Anonymkode: b7d7b...b5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke vold mot spebarn er akseptert i noen kultur, men det kan kanskje TS svare på?

TS her 

Der jeg kommer fra er det jo ikke noe lov som regulerer hvilken aldersgruppen du kan klapse til, MEN siden det skjer som et ledd i oppdragelse, så er det ikke normalt at man slår en baby. 

Man klapser til et barn når et barn feks gjort noe galt, vært frekk, gjort motsatt av det foreldrene har sagt. 

Bare så det er sagt, jeg kjenner flere som ikke klapser til de heller. Det er bare det at man ser det som sin "rett" til veilede sine barn. 

Jeg personlig husker kun to ganger, jeg husker hvorfor, og vet hvorfor jeg kun husker de to. Det var fordi jeg var ikke alene, jeg var sammen med mitt søskenbarn. Jeg ble lei meg fordi noen andre så det, det var flaut, ikke av selve klapset. Dette var i hjemlandet. 

Etter at vi flyttet til Norge, så ble jeg ALDRI slått. Jeg ville personlig sett det som en større traume om jeg hadde blitt tvangsflyttet fra mamma, enn av selve klaps. 

Og jeg har aldri slått mine egne. 

Gjest lurven
Skrevet

i et land der det er vanlig å slå barna sine som en del av oppdragelsen vil barna ta mindre skade av det fordi det er "vanlig" og ingen tenker på det.

Mens i et land der det ikke er lov vil de nok opplevees som mer krenkende...

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, lurven skrev:

i et land der det er vanlig å slå barna sine som en del av oppdragelsen vil barna ta mindre skade av det fordi det er "vanlig" og ingen tenker på det.

Mens i et land der det ikke er lov vil de nok opplevees som mer krenkende...

Enig med deg. Jeg ble aldri, og da mener jeg ALDRI Slått i Norge. Men om jeg hadde blitt fått klaps et par ganger, så hadde jeg ikke tatt traume av det. Men hvis noen fremmede hadde kommet og tatt meg fra mamma, så snakker vi om store psykiske problemer resten av livet. 

Men det er stor overgang fra klaps til å mishandle sine barn og etter min mening så skulle disse foreldrene få samme bank som de har gitt barna sine, uansett hvilket land de bor i. 

Det som imidlertid plager meg noen er utsagn som kommer når mediene kommer med saker som foreldrene med xx opprinnelse mishandlet sitt barn/baby til døde, og folk reagerer med "det er så typisk utlendinger". NEI, det er ikke typisk utlendinger å mishandle barna sine gule og blå. Typiske utlendinger elsker ikke sine barn noe mindre enn etniske nordmenn, selv om de klapser barna sine, selv i sine egne hjemlandet. 

Det er typisk idioter, kjeltringer, som behandler barn som filledokker, som mishandler de. Uavhengig av hvilket etnisitet de har. Eks Christoffer saken, somaliske foreldre saken osv. 

Men det er ikke lov i Norge, og det skal respekteres av alle, oppdragelse eller mishandling, spiller ingen rolle. TS 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...