Gå til innhold

Barnesikrig i bilen foreldres unfallenhet

Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen  

1. 1. Bør vi ha strengere regler om bakovervnet sikring i bilen

• Ja
      1
    • Nei
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

leser ganske nedslående tall i foreldre og barn i dag, 9 av 10 norske barn sitter feil vei i bilene, i Sveriege sitter nesten alle barn under fire år bakovervent i bilen det er den riktige veine,

det er da klart at dette er unfallehet hos foreldrene eller med følelse på et grunnlsg som ikke er riktig

man må tenke på at barna er det viktigste mna har hos noen foreldre virker det ikke slik.

mange av de unskyldningene som foreldre bruker for og snu barna er tøys og tull det kan vi si når vi vet at de fleste barne i sverige sitter bakovervent. det er ingen ting som tyder på at banra i sverige er bedre en di norske

jeg synbs nå at jeg ikke sa noe galt til Mystika som logget seg, ut, jeg syns h7n var alt for svak og naiv da hun snutdde datteren på elleve måneder forovervent fordi hun snudde på seg ofrdi hun ville se når hun satt bakovervent, hun mente og at bilseteselgeren var mer og høre på en trygg trafikk det sier litt om henne forledre som er så følende burde ikke ha barn.

noen foreldre snur også barna fordi di ikke vil ha skriking ibilen

nå skal yheldigvis hts skjerpe seg, e skal ikke lenger selge seter til banr under fire år som kan monteres forovervnet :-) da blir det lettere.

det er interesnat at vis noen opptrer uakstsomt så noen blir drpet da blir det reist tiltale om uaktsomt drap, det er interesant at man aldri har sett forledre blli tiltalt for uaktsomt drap nå banret dør fordi det er feil sxikret i biilen eller blir gjort assnvarlige for skader banret får

når et barn under tre år sitter bakovervent er over nitti % av skadene et banr kan få i en ulykke borte og vis banret sitter forovervent er det banre 60% sjanse for at banret overlever i en kollisjon i 50 kilometer timen

jeg syns reglene bør bli strengere, det bør bamnre bli untaksvis at barn under tre år kan sikres forovervent da kan vi straffe foreldre som sikrer feil

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

takk for svar i avstemningen det ble veldig mittdelt jeg savner litt mer svar ellers dette er jo et viktig tema så det er noe man skule diskutert, jeg syns det er et paradoks at så mange foreldre her mener at det er umulig og ha banra bakovervent når de mener nire annet i sverige

hilsen

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg skal ikke henge ut noen som tydelig er dyslektiker, men jeg tror du hadde fått flere svar hvis du hadde satt noen tegn og lagd noen avsnitt i det lange innlegget ditt. Slikt blir dessverre slitsomt å lese når det i tillegg er en del skrivefeil.

Skrevet
Jeg skal ikke henge ut noen som tydelig er dyslektiker' date=' men jeg tror du hadde fått flere svar hvis du hadde satt noen tegn og lagd noen avsnitt i det lange innlegget ditt. Slikt blir dessverre slitsomt å lese når det i tillegg er en del skrivefeil.[/quote']

hei

nåp har jeg rettet op npoe av feilene jeg er ikke dyslektiker men jeg hasr motoriske og koordineringsmessige problemer ok jeg har tatt det op og i pm va om du kunne kommentere det som står

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Bare en liten kommentar - Det er vel en vektgrense på når barnet kan sitte forovervendt? Det er jo størrelsen på kroppen som avgjør dette.

Tror Trygg TRafikk opererer med 15 kg.

Skrevet
Bare en liten kommentar - Det er vel en vektgrense på når barnet kan sitte forovervendt? Det er jo størrelsen på kroppen som avgjør dette.  

Tror Trygg TRafikk opererer med 15 kg.

Det beror på vilken stol du har.

Jag tittade på AKTAs svenska sida (http://www.akta.se) och för en av deras stolar står det.

Bilbarnstolen Duo XTP finns i två färger och passar för bakåtvänd åkning upp till 18/25 kg (rekommenderas från det att barnet kan sitta själv, ca 4 mån och upp till ca 4 år) och för framåtvänd åkning från 15-25 kg (ca 4-5/6 år).

Egentligen är det barnets längd som styr - när barnets huvud sticker ovanför bilbarnstolen är den för liten för bakvänd åkning.

Ett barn som sitter bakåtvänt ensam i baksätet vill gärna vända blicken och titta dit föräldern sitter. Sitter en annan vuxen brevid sitter barnet lugnare.

Beroende på vilken bil och bilstol du har ser barnet olika bra ut. Framåt eller baktåtvänt spelar mindre roll för sikten.

Skrevet

Strengt tatt er det vel hodets størrelse og nakkens styrke som ligger til grunn for at barn i bil skal sitte bakovervendt?

Må si meg litt enig med Tule her.

Har akkurat kjøpt bilsete selv, og lette etter bakovervendte typer - det var ikke enkelt. Testene i motorblader mv. var stort sett av forovervendte allerede fra 9 kilo, og det var vanskelig å orientere seg. Valgte til slutt å kjøpe det som ble rangert som beste forovervendt, men i bakovervendt variant, og der skal hun sitte en god stund. Om det blir til hun er 4, vet jeg ikke, men så lenge hun alltid har sittet bakovervendt, har hun jo ingen andre referanser, og i et sete hvor hun sitter høyt, ser hun jo godt allikevel.

Skrevet

Min sønn er så lang at det ville vært umulig å ha et bakovervendt sete helt til han ble fire år. Da måtte han ha sittet med bøyde ben!!!

Fire år er jo ganske mye, og jeg kan ikke si at jeg noen gang har sett en 4-åring sitte i bakovervendt stol.

Gjest toårsmor
Skrevet
Min sønn er så lang at det ville vært umulig å ha et bakovervendt sete helt til han ble fire år. Da måtte han ha sittet med bøyde ben!!!

Ja, men ekspertene sier at det er bedre å sitte sikkert med litt dårlig beinplass enn å sitte usikkert og kunne strekke beina.

Små barnebein er så myke at det skal gå fint.

Vårt barn sitter fremdeles bakovervendt, hun ble to år i høst. Som en annen sier her i diskusjonen, hun vet ikke av noe annet siden hun alltid har sittet den veien.

Skal vi på langtur så sitter som oftest en av oss bak sammen med henne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min eldste satt bakovervendt til han var nesten fire. Da var han ca105cm lang. Det gikk helt fint. På slutten satt han med bøyde ben, men klagde ikke. Vi måtte snu da internselene ble for korte til vinterklær.

Treåringen mi er 100cm nå, og sitter fortsatt bakovervendt.

Skrevet
Strengt tatt er det vel hodets størrelse og nakkens styrke som ligger til grunn for at barn i bil skal sitte bakovervendt?

Må si meg litt enig med Tule her.

Har akkurat kjøpt bilsete selv, og lette etter bakovervendte typer - det var ikke enkelt. Testene i motorblader mv. var stort sett av forovervendte allerede fra 9 kilo, og det var vanskelig å orientere seg. Valgte til slutt å kjøpe det som ble rangert som beste forovervendt, men i bakovervendt variant, og der skal hun sitte en god stund. Om det blir til hun er 4, vet jeg ikke, men så lenge hun alltid har sittet bakovervendt, har hun jo ingen andre referanser, og i et sete hvor hun sitter høyt, ser hun jo godt allikevel.

hei

var det hts du kjøøpte den foroverevente varianten skal nå bli borte det er bra det er fint

hilsen

Skrevet

Fire år er jo ganske mye, og jeg kan ikke si at jeg noen gang har sett en 4-åring sitte i bakovervendt stol.

hei

det er jo lsik at mange foreldre snur banra sine for tidlig de bør sitte bakovervent til de er nesten fire år jeg er enig med de under det er ille med foreldre som er emer opptatt av at banret skal sitte behagligg en at sikkert

hilsen

Skrevet

Ja, men ekspertene sier at det er bedre å sitte sikkert med litt dårlig beinplass enn å sitte usikkert og kunne strekke beina.

Små barnebein er så myke at det skal gå fint.

Vårt barn sitter fremdeles bakovervendt, hun ble to år i høst. Som en annen sier her i diskusjonen, hun vet ikke av noe annet siden hun alltid har sittet den veien.

Skal vi på langtur så sitter som oftest en av oss bak sammen med henne.

hei

enig

hilsen

Skrevet

hei

var det hts du kjøøpte den foroverevente varianten skal nå bli borte det er bra det er fint

hilsen

Ja, det var det. Men altså den bakovervendte varianten som var så ny at den ikke hadde kommet med i testene. Vi er kjempefornøyde. Setet er så høyt at når hun blir lang i bena, kan de bøyes ned som i en vanlig stol, de blir ikke liggende oppover stolryggen, så jeg tror ikke det blir ubehagelig på en god stund. Men så er hun bare 75 cm enda da...

Gjest Mamma'n
Skrevet

Bilsikringen irriterer meg!!!

Hadde bakovervendt stol til begge to, men så hadde jeg store barn som rett og slett ikke fikk plass til å sitte bakovervendt lenger enn til ca 1 år! Trangt i bilen var det fra før, men når beina ble for lange var det ikke annet å gjøre enn å snu stolen... :cry:

Nå kjører vi veldig lite, maks to turer i mnd (1-2 timer) og ellers kun i ferien at det blir lenger, så slik sett kjører vi ganske trygt (5 min til bhg / dagmamma i tettbygd strøk = lav fart) så jeg bekymrer meg ikke så veldig for at vi har de forovervendt. MEN ønsker selvfølgelig å sikre barna mine best mulig, samtidig som de også skal kunne nyte en biltur! :wink:

Sender derfor ballen videre til de som utvikler slik sikring: De burde kunne klare å finne opp sikring i bil som passer for både barn, bil og øvrige passasjerer i bilen!!! Burde ikke være noe stort problem! :riste:

Skrevet

Ja, det var det. Men altså den bakovervendte varianten som var så ny at den ikke hadde kommet med i testene. Vi er kjempefornøyde. Setet er så høyt at når hun blir lang i bena, kan de bøyes ned som i en vanlig stol, de blir ikke liggende oppover stolryggen, så jeg tror ikke det blir ubehagelig på en god stund. Men så er hun bare 75 cm enda da...

hei

det er ille at delager et sete som skal stå fremovervent når det ikke er forsvarlig

hilsen

Skrevet

Hadde bakovervendt stol til begge to, men så hadde jeg store barn som rett og slett ikke fikk plass til å sitte bakovervendt lenger enn til ca 1 år! Trangt i bilen var det fra før, men når beina ble for lange var det ikke annet å gjøre enn å snu stolen... :cry:

Nå kjører vi veldig lite, maks to turer i mnd (1-2 timer) og ellers kun i ferien at det blir lenger, så slik sett kjører vi ganske trygt (5 min til bhg / dagmamma i tettbygd strøk = lav fart) så jeg bekymrer meg ikke så veldig for at vi har de forovervendt. MEN ønsker selvfølgelig å sikre barna mine best mulig, samtidig som de også skal kunne nyte en biltur! :wink:

Sender derfor ballen videre til de som utvikler slik sikring: De burde kunne klare å finne opp sikring i bil som passer for både barn, bil og øvrige passasjerer i bilen!!! Burde ikke være noe stort problem! :riste:

hei

det og finne oåpp slik sikring er ikke helt lett, bilene er ikke altid like store, men nå er det større akselavstand en det var før og da er blir bedre plass inni bilen, jeg syns det er drøyt og kjøre lange turer med så små banr forovervent hva ville man gjøre vis de ble alvorlig skadd i en ulykke det skal ikke så mye til når de er så små og det er jo bedre at de siytter litt ukomfortabelt og sikkert en at de sitter komfortabelt og usikker og nyte bilturen blir sekundert viktig, uansett og snu banrna når de er et år syns jeg er vledig tidlig nesten alle barn under tre år i sverige sitter bakovervent da burde det vere mulig for oss også så veldig stor forksjell kan det ikke vere :-)

har du kanskje veldig liten bil

hilsen

Skrevet

Jag har också en lång son, han är 1 år och 84 cm - men barnen kan utan problem sitta med böjda ben.

Även i små hastígheter kan skadliga olyckor hända. Och det händer ofta i korsningar i små samhällen - när förarna tittar på annat, antar att den andra skulle stanna eller bara inte ser.

En ursäkt att ni bara kör korta sträckor är en rätt så dålig ursäkt.

Skrevet

Enig med siste taler - det er like viktig med sikring på de korte turene som på de lange.

Setet jeg har kjøpt er det bare så vidt plass til i bilen min (Focus stasjonsvogn), og det syns jeg er litt dumt. Det er ikke behagelig å være passasjer i forsetet hos meg for å si det mildt. Men det er behagelig å være barn i bakovervendt stol, og det er trygt, og det er jo det viktigste. Ille at man skal måtte kjøpe stor bil for å få trygge løsninger da...

Skrevet

Mener at forskjellen i bilsikting mellom Norge og Sverige forklares med at vi har en eldre bilpark i Norge. Noen som vet om dette stemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...