Gå til innhold

Tjener du bra på hobbyen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Tjener du 250 000 i året slik du har opplyst, så er det en bijobb du gjør svart. Og det straffes med fengsel i inntil 6 år.

Hvis det er hobbyen som er tingen for deg, så dropp penga.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, Brusebukken87 skrev:

Nei. Tjener du 250 000 i året slik du har opplyst, så er det en bijobb du gjør svart. Og det straffes med fengsel i inntil 6 år.

Hvis det er hobbyen som er tingen for deg, så dropp penga.

Det er ikke en bijobb. Jeg kunne heller ikke skatte av dette, om så var tilfelle at det virkelig var en bijobb. Modifiseringen jeg foretar er ikke akkurat egnet som skatteobjekt...:-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 7.7.2017 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke ulovlig, siden det er en hobby. Bare noe jeg driver med på fritiden, når jeg har fri fra jobb.

Anonymkode: d3dbc...ada

Det spiller liten rolle om du definerer aktiviteten du tjener penger på for jobb eller hobby, det er inntekten du skal skattes av. At du driver ulovlig virksomhet og skatteunndragelse, og bruker det som provokasjon i denne nettdebatten, sier kanskje litt om hvordan du er som person?

Anonymkode: 79720...b04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spiller liten rolle om du definerer aktiviteten du tjener penger på for jobb eller hobby, det er inntekten du skal skattes av. At du driver ulovlig virksomhet og skatteunndragelse, og bruker det som provokasjon i denne nettdebatten, sier kanskje litt om hvordan du er som person?

Anonymkode: 79720...b04

Ikke så mye, vil jeg si. At jeg nødvendigvis ikke er enig i all lovgivning som kommer fra staten, gjør meg neppe automatisk til en dårlig person.

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deltar på spørreundersøkelser og litt forskjellig. Nettsteder som for eksempel You Gov eller Kupong Kode hvor man kan tjene "poeng" som etterhvert kan veksles inn til gavekort.                               

Slike gavekort kan jo brukes hos mange forskjellige nettbutikker. Eller det kan selges, for å tjene noen kroner...   

Men det er ikke akkurat noe man blir "mange-millionær" av, for å si det sånn!! :nisse:

Anonymkode: 09464...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drop Shipping er også noe man kan tjene noen kroner på...                     

For eksempel dersom man tar ett produkt som koster cirka hundre kroner (pluss frakt-omkostninger!) fra ein nettbutikk, og legger det ut hos finn.no (eller andre nettsteder) for 150 kroner eller noe. Eventuelle  kjøpere overfører 150 kroner til deg, og forteller navn og adresse du skal sende tingene til.     

Du kjøper produktene hos nettbutikken, og skriver din kjøpers navn og adresse som leveringsadresse. Du har fått inn for eksempel 150 kroner, og bruker cirka hundre av disse på å kjøpe produktene og sender dem direkte videre... 

Anonymkode: 09464...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Drop Shipping er også noe man kan tjene noen kroner på...                     

For eksempel dersom man tar ett produkt som koster cirka hundre kroner (pluss frakt-omkostninger!) fra ein nettbutikk, og legger det ut hos finn.no (eller andre nettsteder) for 150 kroner eller noe. Eventuelle  kjøpere overfører 150 kroner til deg, og forteller navn og adresse du skal sende tingene til.     

Du kjøper produktene hos nettbutikken, og skriver din kjøpers navn og adresse som leveringsadresse. Du har fått inn for eksempel 150 kroner, og bruker cirka hundre av disse på å kjøpe produktene og sender dem direkte videre... 

Anonymkode: 09464...413

Funker i teorien, men disse nettbutikkene som sender gratis, bruker ofte 2-3 uker eller mer på frakten. Da får du en hissig finn-kunde på nakken lenge før det.

Anonymkode: d3dbc...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2017 at 12:56 AM, AnonymBruker said:

Man kan vel ha hobby å tjene penger på deg. Male, strikke osv. Men ville vite om noen tjener gode penger på hobbyen sin. Sikkert noen som tar bilde å selger også. Hva tjener dere? :)

Anonymkode: 29da1...725

Har tjent ca. 1.200 i mnd siden Januar i år.

Anonymkode: 29137...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby er utgift. Hadde håpet at jeg fikk inn kostnader. Familie og venner vil gjerne ha, men ikke kjøpe.

Anonymkode: 93404...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker i teorien, men disse nettbutikkene som sender gratis, bruker ofte 2-3 uker eller mer på frakten. Da får du en hissig finn-kunde på nakken lenge før det.

Anonymkode: d3dbc...ada

Hva slags nettbutikker bestillerer du fra da, som bruker fleire uker på frakten? :P

Anonymkode: 09464...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener mellom 7 og 15 000 i måneden, ca. Det spørs hvor effektivt jeg jobber og hvor mange oppdrag jeg tar på meg (driver frilans/ENK som grafisk designer, men tar på meg mye forskjellig innenfor web og design). 

Jeg kunne nok fint levd på denne hobbyen, og det har jeg også i perioder (rekorden min er 35k inn på en måned, men da jobba jeg ræva av meg). Akkurat nå studerer jeg for å få mer formell kompetanse i feltet. På sikt kunne jeg tenkt meg å jobbe med det samme, men da i et stort firma. Risikoen for useriøse kunder er høy når man driver alene og i tillegg kunne jeg tenkt meg å få større faglige utfordringer gjennom f.eks. større oppdrag, arbeid i team osv. 

Anonymkode: 4407d...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags nettbutikker bestillerer du fra da, som bruker fleire uker på frakten? :P

Anonymkode: 09464...413

Dealxtreme, Ailxpress og slike.

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Dealxtreme, Ailxpress og slike.

 Anonymkode: d3dbc...ada

Kanskje du heller burde hoppe over til nettbutikker som er basert i Norden? :nisse:

Anonymkode: 09464...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Nei det er tapsprosjekt. Driver med scrapping (lager kort) og papir, dies og stæsj koster. Prøvde for gøy å selge noen kort på epla, men ikke en eneste sjel var interessert. Altså ren minus. (Har på bestilling laget ett konfirmasjonskort så ta tjente jeg kanskje 10-20 kr. Teller det med?) 

Ellers trener jeg på senter og betaler dermed medlemsavgift og i høst har jeg prøvd meg på noen ridetimer (betaler for timene, samt bensin for kjøring til og fra ettersom det er en del mil.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du heller burde hoppe over til nettbutikker som er basert i Norden? :nisse:

Anonymkode: 09464...413

Ja, for da er det jo svært mye å tjene på det:fnise:

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Ja, for da er det jo svært mye å tjene på det:fnise:

 Anonymkode: d3dbc...ada

Denne tråden handler vel om fritidsinteresser hobby da. :fnise:                         

 Dersom noen faktisk presterer å tjene helt hinsides mye penger på noe, som burde det kanskje ikke skrives opp som "hobby" i denne tråden? 

Anonymkode: 09464...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne tråden handler vel om fritidsinteresser hobby da. :fnise:                         

 Dersom noen faktisk presterer å tjene helt hinsides mye penger på noe, som burde det kanskje ikke skrives opp som "hobby" i denne tråden? 

Anonymkode: 09464...413

Joda. En kan tjene så mye en vil på hobbyen sin:-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2017 den 20.40, AnonymBruker skrev:

Jeg bestemmer det. Så enkelt er det.

Anonymkode: d3dbc...ada

Det må du gjerne mene, men det utgjør ingen forskjell hvis du skulle oppleve stikkontroll fra skatteetaten som er den instansen som vurderer hvorvidt en virksomhet klassifiseres som hobby eller næringsvirksomhet. 

http://www.prosent.no/okonomi/skatt/ma-jeg-betale-skatt-av-hobbyinntekt/

Anonymkode: c5c03...85c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det må du gjerne mene, men det utgjør ingen forskjell hvis du skulle oppleve stikkontroll fra skatteetaten som er den instansen som vurderer hvorvidt en virksomhet klassifiseres som hobby eller næringsvirksomhet. 

http://www.prosent.no/okonomi/skatt/ma-jeg-betale-skatt-av-hobbyinntekt/

Anonymkode: c5c03...85c

Hvordan foregår disse stikkontrollene?

Anonymkode: 29137...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...