Gå til innhold

Tjener du bra på hobbyen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg hører at du kaller det en hobby men da kan vel en lege kalle jobben sin for hobby, en ingeniør sin jobb som hobby?

Har en overskredet inntektsgrensene for hobby så er det en hobby dom ligningsmyndighetene anser som en jobb/bijobb og dermed skal en beskattes uavhengig av din ulogiske logikk

Selvfølgelig kan ikke en lege eller ingeniør (eller noen for den saks skyld) kalle jobben sin for en hobby? En jobb er en jobb, dette er da noe alle vet.

 Men både legen og ingeniøren (eller alle for den saks skyld) kan selvfølgelig ha en hobby eller to utenom jobben. Dette er da også allment kjent.

Jeg har en hobby som gir gode inntekter, samt en jobb som gir enda bedre inntekter. Jobben skatter jeg av som alle i landet gjør. Hva jeg foretar meg på fritiden, skal fut og skattevesen gi alvorlig blaffen i. 

Nå skal det da også sies at OM de hadde fått nyss i dette, hadde de sikkert blitt meget opphisset:-). Modifiseringen jeg foretar for folk, bringer ikke akkurat FLERE kroner inn i statskassa:-):-):-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.7.2017 den 13.58, Fru Uperfekt skrev:

Jo vi finnes.

Det høyeste skattetrekket jeg kjenner til på lønnsinntekt er 58%

Skattetrekk er fortsatt ikke det samme som hva man endelig betaler i skatt.

Anonymkode: ed3a5...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har en hobby som gir gode inntekter, samt en jobb som gir enda bedre inntekter. Jobben skatter jeg av som alle i landet gjør. Hva jeg foretar meg på fritiden, skal fut og skattevesen gi alvorlig blaffen i. 

Anonymkode: d3dbc...ada

Men hvor mener du at grensen mellom hobby og jobb skal gå?  Er det om du er ansatt?  Skal da ikke selvstendig næringsdrivende og frilansere betale skatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skattetrekk er fortsatt ikke det samme som hva man endelig betaler i skatt.

Anonymkode: ed3a5...fa7

Jeg betaler i inntektsskatt over 50% i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan ikke en lege eller ingeniør (eller noen for den saks skyld) kalle jobben sin for en hobby? En jobb er en jobb, dette er da noe alle vet.

 Men både legen og ingeniøren (eller alle for den saks skyld) kan selvfølgelig ha en hobby eller to utenom jobben. Dette er da også allment kjent.

Jeg har en hobby som gir gode inntekter, samt en jobb som gir enda bedre inntekter. Jobben skatter jeg av som alle i landet gjør. Hva jeg foretar meg på fritiden, skal fut og skattevesen gi alvorlig blaffen i. 

Nå skal det da også sies at OM de hadde fått nyss i dette, hadde de sikkert blitt meget opphisset:-). Modifiseringen jeg foretar for folk, bringer ikke akkurat FLERE kroner inn i statskassa:-):-):-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Må si meg enig i spørsmålet til @Kara W

Håper Forøvrig at du blir tatt, og må ta straffen din.

Håper du vet at hver gang, og når du skriver anonymt så legger du fra deg spor. (Antar du ikke akkurat bruker vpn når du er her inne)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kara W skrev:

Men hvor mener du at grensen mellom hobby og jobb skal gå?  Er det om du er ansatt?  Skal da ikke selvstendig næringsdrivende og frilansere betale skatt?

En jobb vil være et ansettelsesforhold eller at man er selvstendig næringsdrivende. Det er dette man lever av og har som yrke. Selvfølgelig må selvstendig næringsdrivene og frilansere betale skatt? Det er jo dette de lever av og har som yrke?

En hobby er noe man gjør for å ha det gøy, når det passer en, uten noe tidsfrister eller noe sånt. Bare ren skjær fritidshygge. Som å bade, gå en tur, danse, trene, eller hva det måtte være.

Ting en driver med kun fordi det er moro.

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Må si meg enig i spørsmålet til @Kara W

Håper Forøvrig at du blir tatt, og må ta straffen din.

Håper du vet at hver gang, og når du skriver anonymt så legger du fra deg spor. (Antar du ikke akkurat bruker vpn når du er her inne)

Hva straff skal det være? Man blir ikke "tatt" for å drive med det gjør.

Ingen behov for å bruke noe VPN her i gården:-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/1/2017 den 13.58, Fru Uperfekt skrev:

Jo vi finnes.

Det høyeste skattetrekket jeg kjenner til på lønnsinntekt er 58%

Med respekt og melde dette er rein bløff. Ingen betaler over 46,7 % skatt på vanlig lønnsinntekt i Norge. 

Endret av RoH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg betaler i inntektsskatt over 50% i året. 

Lurer på hvordan du får til det. Tjener du vanvittig mye? På denne linken står det at man skatter 41% av en inntekt på 2 millioner.

http://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Hva er forresten forskjellen på trekkprosent og skatteprosent?

Anonymkode: 4cff1...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2017 den 14.06, AnonymBruker skrev:

Får du det på konto?

Anonymkode: 4cff1...bf5

Ja, og jeg skatter av det.

Anonymkode: 30b9b...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

En jobb vil være et ansettelsesforhold eller at man er selvstendig næringsdrivende. Det er dette man lever av og har som yrke. Selvfølgelig må selvstendig næringsdrivene og frilansere betale skatt? Det er jo dette de lever av og har som yrke?

En hobby er noe man gjør for å ha det gøy, når det passer en, uten noe tidsfrister eller noe sånt. Bare ren skjær fritidshygge. Som å bade, gå en tur, danse, trene, eller hva det måtte være.

Ting en driver med kun fordi det er moro.

Anonymkode: d3dbc...ada

Så hvis man trenger penger er det næring, men hvis det er gøy er det hobby?  

Så jeg velger å leve av min rike mann.  Jeg trenger ingen penger, men jeg liker å sy kjoler.  Jeg syr og selger ballkjoler til 10.000,- kr stykket.  Det er jo bare for moroskyld, noe å bedrive tiden med mens mannen er på jobb.  Da er det hobby.

I det mannen min går fra meg så trenger jeg faktisk noe å leve av.  Jeg fortsetter å sy og selge kjoler.  Kanskje noen flere enn før, men prisen og arbeidet er det samme.  Nå er det næring og skal skattes av.

Og det mener du er en logisk grense?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva er forresten forskjellen på trekkprosent og skatteprosent?

Anonymkode: 4cff1...bf5

Trekkprosent er hvor mye du blir trukket i skatt på lønningene dine, dvs det som står på skattekortet.  I Norge blir vi trukket skatt i 10,5 måneder i året.  Skatteprosenten er hvor mye skatte du faktisk ender opp med å betale på alt du har tjent (12 mnd). 

F.eks du tjener 300.000 og skal betale 75.000 i skatt (25% for å ha runde fine tall).  Dette skal fordeles på 10,5 måneder, og du må trekkes 28,6% skatt på lønnen for å komme opp 75.000,- på 10,5 månedslønner.  Trekkprosenten er alltid høyere enn skatteprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kara W skrev:

Så hvis man trenger penger er det næring, men hvis det er gøy er det hobby?  

Så jeg velger å leve av min rike mann.  Jeg trenger ingen penger, men jeg liker å sy kjoler.  Jeg syr og selger ballkjoler til 10.000,- kr stykket.  Det er jo bare for moroskyld, noe å bedrive tiden med mens mannen er på jobb.  Da er det hobby.

I det mannen min går fra meg så trenger jeg faktisk noe å leve av.  Jeg fortsetter å sy og selge kjoler.  Kanskje noen flere enn før, men prisen og arbeidet er det samme.  Nå er det næring og skal skattes av.

Og det mener du er en logisk grense?

Selvfølgelig. Om du lever av din mann, trenger du ikke noe levebrød. Mannen din er levebrødet ditt. Du har da masse fritid du kan bruke på hobbyen din.

Når han forlater deg må du ha at annet levebrød. Kjolene blir da levebrødet ditt og er ingen hobby lengre. Det er ikke lengre fritid, men jobb. Hadde det skulle vært en hobby kan du ikke ha det som levebrød. Da må du finne en annen hobby, evn få en fast jobb og ha kjolene som hobby fortsatt.

Stort enklere kan det vel ikke sies.

Anonymkode: d3dbc...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.7.2017 den 1.53, AnonymBruker skrev:

Lurer på hvordan du får til det. Tjener du vanvittig mye? På denne linken står det at man skatter 41% av en inntekt på 2 millioner.

http://www.smartepenger.no/skatt/653-skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Hva er forresten forskjellen på trekkprosent og skatteprosent?

Anonymkode: 4cff1...bf5

Ja jeg tjener vanvittig mye, og ergo må jeg skatte deretter slik at felleskapet får sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2017 den 1.06, AnonymBruker skrev:

En jobb vil være et ansettelsesforhold eller at man er selvstendig næringsdrivende. Det er dette man lever av og har som yrke. Selvfølgelig må selvstendig næringsdrivene og frilansere betale skatt? Det er jo dette de lever av og har som yrke?

En hobby er noe man gjør for å ha det gøy, når det passer en, uten noe tidsfrister eller noe sånt. Bare ren skjær fritidshygge. Som å bade, gå en tur, danse, trene, eller hva det måtte være.

Ting en driver med kun fordi det er moro.

Anonymkode: d3dbc...ada

Hva da med de som f,eks har hest som hobby?

Eller mener du det er en jobb siden det har tidsfrister og forpliktelser.

Aktivisering, mat osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 1.00, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Om du lever av din mann, trenger du ikke noe levebrød. Mannen din er levebrødet ditt. Du har da masse fritid du kan bruke på hobbyen din.

Når han forlater deg må du ha at annet levebrød. Kjolene blir da levebrødet ditt og er ingen hobby lengre. Det er ikke lengre fritid, men jobb. Hadde det skulle vært en hobby kan du ikke ha det som levebrød. Da må du finne en annen hobby, evn få en fast jobb og ha kjolene som hobby fortsatt.

Stort enklere kan det vel ikke sies.

Anonymkode: d3dbc...ada

Men det blir likevel feil uavhengig av din ulogiske logikk.

Grensen mellom jobb og hobby har et inntektstak uavhengig av hva du skulle ønske var korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja jeg tjener vanvittig mye, og ergo må jeg skatte deretter slik at felleskapet får sin del.

Jeg ser du sier det. Hvordan vet jeg at dette ikke er 100% vrøvl?

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Hva da med de som f,eks har hest som hobby?

Eller mener du det er en jobb siden det har tidsfrister og forpliktelser.

Aktivisering, mat osv 

Har man hest som hobby, har man det som hobby. Har man det som jobb, har man det som jobb.

Det kommer an på om en lever av det eller ikke. 

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Men det blir likevel feil uavhengig av din ulogiske logikk.

Grensen mellom jobb og hobby har et inntektstak uavhengig av hva du skulle ønske var korrekt.

Det blir ikke mer riktig fordi DU påstår det er riktig.

Jeg forbeholder meg retten til å skatte av jobben og ha hobbyen som hobby.

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du sier det. Hvordan vet jeg at dette ikke er 100% vrøvl?

Anonymkode: d3dbc...ada

Det vet du ikke, men jeg personlig vet at det stemmer så får du velge å tro det du ønsker å tro.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...