Gå til innhold

Tjener du bra på hobbyen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi begynne  å tjene penger på hobby også? Om det er et tema, har man for mye i lån.

Anonymkode: ceaf0...6ec

Hva har hvor mye man har i lån å gjøre med dette?  Er det bare folk uten lån som får lov til å ha en hobby? :klo: 

For å svare på spørsmålet så tjener jeg et par tusenlapper i året på hobbyen min.  Jeg har en venninne som fikk inn 60.000,- i fjor på hobbyen sin, men da hun har like mye i utgifter så tjente hun jo ingen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer fortsatt på hvor mye man kan tjene før skattemyndighetene begynner å bry seg, om det er noen som vet om det finnes en slik uoffisiell grense.

Anonymkode: 4cff1...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer fortsatt på hvor mye man kan tjene før skattemyndighetene begynner å bry seg, om det er noen som vet om det finnes en slik uoffisiell grense.

Anonymkode: 4cff1...bf5

Grensen går ved den subjektive grensen "egnet til overskudd".  Det har altså ikke så mye å si om du faktisk går med overskudd eller ikke, men om du har mulighet til det.  F.eks hvis du velger å strikke gensere og selge for prisen av garnet til venner og familie så er det hobby.  Dersom du begynner å selge til alle foreldrene på skolen så er det næring selv om du ikke tjener penger på det, fordi du har mulighet til å øke prisen på dem.  

Hvis du derimot kjøper sengetøy som du river opp og selger som vaskefiller så finnes det neppe noen måte å få til et overskudd på det, så da er det ikke næring, selv om du selger for mange tusen i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kara W skrev:

Grensen går ved den subjektive grensen "egnet til overskudd".  Det har altså ikke så mye å si om du faktisk går med overskudd eller ikke, men om du har mulighet til det.  F.eks hvis du velger å strikke gensere og selge for prisen av garnet til venner og familie så er det hobby.  Dersom du begynner å selge til alle foreldrene på skolen så er det næring selv om du ikke tjener penger på det, fordi du har mulighet til å øke prisen på dem.  

Hvis du derimot kjøper sengetøy som du river opp og selger som vaskefiller så finnes det neppe noen måte å få til et overskudd på det, så da er det ikke næring, selv om du selger for mange tusen i året.

Jeg vet alt det der, men om man tjener 10 000 i året på noe som er "egnet til overskudd" kan jeg ikke tenke meg at et skattekontor i verden ville bry seg, derfor lurer jeg på om det finnes en uoffisiell grense. Det vet ikke du, men det vet de som jobber med dette...

Anonymkode: 4cff1...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet alt det der, men om man tjener 10 000 i året på noe som er "egnet til overskudd" kan jeg ikke tenke meg at et skattekontor i verden ville bry seg, derfor lurer jeg på om det finnes en uoffisiell grense. Det vet ikke du, men det vet de som jobber med dette...

Anonymkode: 4cff1...bf5

Du skal betale skatt når det er egnet til et visst overskudd over et visst omfang og har potensiale til en viss varighet, skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå, altså... :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tillion skrev:

Du skal betale skatt når det er egnet til et visst overskudd over et visst omfang og har potensiale til en viss varighet, skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå, altså... :ironi:

Hvaslags omfang da? Et "visst" er så uvisst :) 

Anonymkode: 4cff1...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.7.2017 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Først sier du at din bedrift ikke er underlagt norske lover: "men det betyr ikke at stedet og jeg er underlagt norske lover på diverse".

 Så påstår du min hobby underlagt strengere lovgivning enn din bedrift...?

Joda, ga mening det der.

Anonymkode: d3dbc...ada

Beklager så at det var vekke et ikke i setningen skulle vært at det ikke betydde at vi ikke var underlagt norske lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2017 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Jeg sier at dette er en HOBBY, ikke JOBB. Jobb har jeg også.

For meg er det ikke relevant hvor mye en tjener på hobbyen sin. Det er og blir en hobby. Jeg gir meg blaffen i om fut og myndigheter mener noe annet.

Det er og blir en hobby. Slik har det vært de siste 12-15 årene.

Anonymkode: d3dbc...ada

Så mao er du skattesnylter, men ønsker å benytte deg av de offentlige tjenestene du unnlater å være med på spleiselaget til.

Tror du det er gratis å bygge veier, drive sykehus, skoler osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gamer og tjener ca 15-20 000 i mnd på hobbyen min.

Anonymkode: 30b9b...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener ikke så mye -men sparer noen tusen tenker jeg. Oppussing og snekring. Koster litt med materialer og verktøy -men hadde kostet mer med håndverkere. Så strikker jeg mye gaver -så sparer kaaaanskje litt på det :-) trening er og en hobby -tenker jeg sparer helsevesnet for noen kroner ved å muligens unngå de verste livsstilssykdommene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Så mao er du skattesnylter, men ønsker å benytte deg av de offentlige tjenestene du unnlater å være med på spleiselaget til.

Tror du det er gratis å bygge veier, drive sykehus, skoler osv?

Jeg betaler nærmere 320000 i skatt i året, så jeg bidrar nok med mitt, tenker jeg:-).

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gamer og tjener ca 15-20 000 i mnd på hobbyen min.

Anonymkode: 30b9b...397

Får du det på konto?

Anonymkode: 4cff1...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Så mao er du skattesnylter, men ønsker å benytte deg av de offentlige tjenestene du unnlater å være med på spleiselaget til.

Tror du det er gratis å bygge veier, drive sykehus, skoler osv?

Vedkommende skatter jo av jobben da...

Anonymkode: 4cff1...bf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg betaler nærmere 320000 i skatt i året, så jeg bidrar nok med mitt, tenker jeg:-).

Anonymkode: d3dbc...ada

Du er ikke i nærheten av det jeg betaler, og tar vi med firmaene mine så blir det way way over det.

Så nei det er ikke rett uavhengig av om du skatter 10kr eller 10millioner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende skatter jo av jobben da...

Anonymkode: 4cff1...bf5

Spiller kaine kassarolle, en skal betale skatt om en har såpass inntekt av sin bijobb, uavhengig av om en kaller den en hobby eller ei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gamer og tjener ca 15-20 000 i mnd på hobbyen min.

Anonymkode: 30b9b...397

Dvs at det regnes som en jobb/bijobb skattemessig og skal beskattes til fordel for spleiselaget AS Norge

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Du er ikke i nærheten av det jeg betaler, og tar vi med firmaene mine så blir det way way over det.

Så nei det er ikke rett uavhengig av om du skatter 10kr eller 10millioner

 

5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Spiller kaine kassarolle, en skal betale skatt om en har såpass inntekt av sin bijobb, uavhengig av om en kaller den en hobby eller ei.

Spiller ingen rolle hva du synes heller, det er en hobby sier jeg. En skatter ikke av hobbyene sine. At du mener det ikke er en hobby, er fullstendig irrelevant for meg.

Du med dine påståtte firmaer får heller betale det du ønsker:-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn hendte det jeg solgte tegneserier og blader jeg lagde selv til familiemedlemmer og tjente kanskje 100 kr på det. Nå føler jeg det ikke er noe av hobbyene mine jeg kan tjene penger på. :P 

Anonymkode: 25aec...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Spiller ingen rolle hva du synes heller, det er en hobby sier jeg. En skatter ikke av hobbyene sine. At du mener det ikke er en hobby, er fullstendig irrelevant for meg.

Du med dine påståtte firmaer får heller betale det du ønsker:-)

Anonymkode: d3dbc...ada

Jeg hører at du kaller det en hobby men da kan vel en lege kalle jobben sin for hobby, en ingeniør sin jobb som hobby?

Har en overskredet inntektsgrensene for hobby så er det en hobby dom ligningsmyndighetene anser som en jobb/bijobb og dermed skal en beskattes uavhengig av din ulogiske logikk

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...