Gå til innhold

Bremseskiver før og nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok som jeg tenkte at stålkvaliten var noe bedre tidligere ja, og det du nevner om bremserør stemmer også, disse ble aldri byttet på den gamle bilen jeg hadde, Avensisen derimot...

Søstra mi hadde foresten en Mazda 323, tror ikke den var av de verste fra Mazda. Var igrunnen lite tull med den :)

Jeg vurderer lexus neste gang jeg skal kjøpe bil, håper at kvaliteten på bremser er bedre på disse enn Toyota sine egne biler. 

Anonymkode: 7377d...af3

Tja Lexus har nok noen komponenter som er lik en vanlig Toyota :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer lexus neste gang jeg skal kjøpe bil, håper at kvaliteten på bremser er bedre på disse enn Toyota sine egne biler. 

Anonymkode: 7377d...af3

De er helt maken. Forskjellen Toyota > Lexus er først og fremst kvalitetsfølelse på materialer, hardere chassis og mye bedre service.

Anonymkode: 0d09a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er helt maken. Forskjellen Toyota > Lexus er først og fremst kvalitetsfølelse på materialer, hardere chassis og mye bedre service.

Anonymkode: 0d09a...adf

Skal være mindre feil på lexus enn toyota. Så noe forskjeller må det være. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskivene er ikke dårligere enn før, men bilservice selskapene tjener ikke så mye penger som før og da sender de med deg skremsel propaganda og sier at du må snart skifte dem eller så virker de ikke. Jeg spurte hva bremse egenskapene ble målt til: og fikk til svar: 96 % på alle dekk. Jeg spurte deretter hvorfor må jeg skifte dem da? og da hadde de ikke svar. Flere har blitt utsatt fra dette i mitt område og flere har sjekket hos NAF eller andre verksteder som sier at det der er bare tull. 

Anonymkode: 0a89a...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bremseskivene er ikke dårligere enn før, men bilservice selskapene tjener ikke så mye penger som før og da sender de med deg skremsel propaganda og sier at du må snart skifte dem eller så virker de ikke. Jeg spurte hva bremse egenskapene ble målt til: og fikk til svar: 96 % på alle dekk. Jeg spurte deretter hvorfor må jeg skifte dem da? og da hadde de ikke svar. Flere har blitt utsatt fra dette i mitt område og flere har sjekket hos NAF eller andre verksteder som sier at det der er bare tull. 

Anonymkode: 0a89a...c78

Som en annen skrev så var det en annen kvalitet på stålet tidligere enn det er nå. 

Skiva jeg må bytte ut er ikke bare litt rustet etter et par år. Den ser helt oppspist opp. Sikkert så tynn at det ikke er noe å dreie på heller. 

For meg så virker det som at folk har glemt den tidligere kvaliteten som gikk på at ting ble laget for å holde. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg så virker det som at folk har glemt den tidligere kvaliteten som gikk på at ting ble laget for å holde. 

Anonymkode: 7377d...af3

Sammenlikn en 1967 modell Volvo 145 med en 2017 modell Volvo V90 og dette blir veldig tydelig.

Samtidiger det lite fellestrekk bortsett fra hjul-motor-passasjerplass mellom disse, og vi skal være glad for de teknologiske fremskrittene som har vært. Dagens biler er utrolig pålitelige tatt i betraktning hva de yter.

Anonymkode: 0d09a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Mye av grunnen er at bremseklossene ikke lenger får inneholde asbest. Nye klossene slitter mye mer på skivene en de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes mykere stål i skivene og hardere matrialer i klossene nå for å få til bedre bremseeffekt. Nyere biler veier mer og har større fartspotensial så det trengs mere bremsekraft. Stadig større felger krever også mer av bremsene.

Mykere stål i skivene i kombinasjon med mer salt og saltblandinger som mere agresive gjør at bremseskivene på enkelte biler går veldig fórt i stykker.

Min erfaring er at riskokere (japsebiler ol) har mye mer problemer med bremsene enn f.eks Volvo og BMW

Endret av Tba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...