Gå til innhold

Bremseskiver før og nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere så holdt bremseskivene i mange år, nå i nyere tid, etter rundt år 2000 så må de byttes ut etter et par år, spesielt de bak. 

Har en Avensis fra 05 som får mangler på hver EU kontroll.  Og grunnen? Det er rust som tar knekken på skiva. 

Tidligere hørte en ofte om hvor viktig det var å bruke originale deler, spesielt det med bremser. Da er det neppe like viktig i dag, for disse originale bremseskivene som produseres i dag har jo kortere levetid enn det uoriginale bremseskiver hadde tidligere. 

De skylder på saltet. Isåfall så må det være elendig stålkvalitet på disse skivene.

Anonymkode: 7377d...af3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er saltet som tar knekken på bremseskivene. Og kvaliteten er ikke noe dårligere for det. Men bremsene bak brukes ikke på langt nær så mye/hardt sim foran. Klosser setter seg fast og skivene ruster, da får en mangel på de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Ja det er saltet som tar knekken på bremseskivene. Og kvaliteten er ikke noe dårligere for det. Men bremsene bak brukes ikke på langt nær så mye/hardt sim foran. Klosser setter seg fast og skivene ruster, da får en mangel på de

Hvordan kan du påstå at kvaliteten ikke er dårligere når levetiden på skivene er mange år kortere enn tidligere? 

At klossene setter seg fast var heller ikke så ofte et problem som tidligere. 

Levetiden er forkortet med 6-8 år 

Anonymkode: 7377d...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengere regler med tanke på hvor mye rust de kan akseptere.

Anonymkode: d15cd...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå at kvaliteten ikke er dårligere når levetiden på skivene er mange år kortere enn tidligere? 

At klossene setter seg fast var heller ikke så ofte et problem som tidligere. 

Levetiden er forkortet med 6-8 år 

Anonymkode: 7377d...af3

Den er din mening sim sier at de er dårligere, ikke hva som er den virkelige årsaken!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en 2002 modell Honda. Skiftet skiver bak i forrige uke, sist jeg gjorde det var bare fem år siden. Aldri opplevd maken. I tillegg må disse bremsene smøres ved hvert dekkskifte. Kjører bare 15k km/år.

Anonymkode: 0d09a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Den er din mening sim sier at de er dårligere, ikke hva som er den virkelige årsaken!! 

Årsaken er rust på skivene, så det er ikke min mening, du kan jo ikke ha hatt bil så lenge hvis du ikke ser forskjell på levetiden fra tidligere av og i nyere tid. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Den er din mening sim sier at de er dårligere, ikke hva som er den virkelige årsaken!! 

Fortell meg hvorfor skivene på en Carina fra 90 tallet ikke må byttes så ofte som en Avensis. 

Det er mange som opplever dette, en jeg kjenner måte også bytte skiver etter 2 år, noe han ikke har trengt å gjøre på de andre bilene han har hatt. Som var eldre biler. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortell meg hvorfor skivene på en Carina fra 90 tallet ikke må byttes så ofte som en Avensis. 

Det er mange som opplever dette, en jeg kjenner måte også bytte skiver etter 2 år, noe han ikke har trengt å gjøre på de andre bilene han har hatt. Som var eldre biler. 

Anonymkode: 7377d...af3

Les også de andre svarene over her om du ikke skjønner hva jeg mener! 😂😂😂

 

Og det du kan gjøre, er å ta av ett bakhjul på begge bilene, da kan kan det hende du ser hvordan konstruksjonen ser ut der klossene ligger. Det er mest sannsynlig årsaken til hvorfor de ruster på Avensisen. Og igjen, det er fordi de sitter fast i skitt og ikke kommer borti skivene, derfor har du rust på de!

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tdm900 skrev:

Les også de andre svarene over her om du ikke skjønner hva jeg mener! 😂😂😂

 

Og det du kan gjøre, er å ta av ett bakhjul på begge bilene, da kan kan det hende du ser hvordan konstruksjonen ser ut der klossene ligger. Det er mest sannsynlig årsaken til hvorfor de ruster på Avensisen. Og igjen, det er fordi de sitter fast i skitt og ikke kommer borti skivene, derfor har du rust på de!

Er da samme problemet med andre biler også, ikke bare avensisen.

Rart de har gått ned på kvalitet innenfor bremser igrunnen. Samtlige biler jeg har hatt tidligere som det har vært skiver har vært fine etter 2 år. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det være forskjell på biler med automat og manuelt gir. Du bremser mer med automat.

Min 7 år gamle BMW fikk nye skiver bak i fjor, etter kjørte 10 000 km viser indikatoren ingen slitasje. Manuelt gir, ja.

Når det gjelder rust fra veisalt, er min erfaring at det betyr mest på kanten av skivene, ikke på slitasjeflatene. Det anbefales at felger og felgbuer spyles med ferskvann ukentlig vinterstid, dersom man kjører på saltede veier.

 

Anonymkode: 59c82...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det vanligst med bremsetromler bak, disse er mye mer beskyttet mot rust og varte derfor lenger. Det er mer bremsekraft på fremhjulene slik at her blir rusten/saltet slipt bort hyppigere. Ved "normal" rolig kjøring/bremsing er det gjerne ikke bremseeffekt bak i det hele tatt. Verst er det på småbiler. En god "service" kan være å foreta en kraftig oppbremsing i ny og ne.

Dersom 25% av klossens annleggsflate på skiven er angrepet av rust så blir den underkjent ved kontroll

 

Edit: Det verste du kan gjøre mtp rust på bremseskiver er å la bilen stå ubrukt i lengre perioder, eller generelt kjøre lite

Endret av Mitza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så kan det være forskjell på biler med automat og manuelt gir. Du bremser mer med automat.

Min 7 år gamle BMW fikk nye skiver bak i fjor, etter kjørte 10 000 km viser indikatoren ingen slitasje. Manuelt gir, ja.

Når det gjelder rust fra veisalt, er min erfaring at det betyr mest på kanten av skivene, ikke på slitasjeflatene. Det anbefales at felger og felgbuer spyles med ferskvann ukentlig vinterstid, dersom man kjører på saltede veier.

 

Anonymkode: 59c82...10c

Jeg har med automat, og har "uvanen" at jeg bremser lite på samme måte som jeg gjorde de forrige bilene jeg hadde. Og disse hadde manuel gir. 

Har ihvertfall aldri byttet ut så mange skiver tidligere som jeg har gjort med denne Avensisen. Latterlig er det. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har med automat, og har "uvanen" at jeg bremser lite på samme måte som jeg gjorde de forrige bilene jeg hadde. Og disse hadde manuel gir. 

Har ihvertfall aldri byttet ut så mange skiver tidligere som jeg har gjort med denne Avensisen. Latterlig er det. 

Anonymkode: 7377d...af3

Ei bremseskive som blir brukt, ruster heller ikke! Ergo er det klossene som setter seg fast, og du har dårligere effekt bak. Rart det ikke går inn hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tdm900 skrev:

Ja det er saltet som tar knekken på bremseskivene. Og kvaliteten er ikke noe dårligere for det. Men bremsene bak brukes ikke på langt nær så mye/hardt sim foran. Klosser setter seg fast og skivene ruster, da får en mangel på de

Så trikset er å kjøre i revers å bremse hardt? Eller er det som på motorsykkel der det er en hendel som det er umulig å finne for å bremse bak?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har med automat, og har "uvanen" at jeg bremser lite på samme måte som jeg gjorde de forrige bilene jeg hadde. Og disse hadde manuel gir. 

Har ihvertfall aldri byttet ut så mange skiver tidligere som jeg har gjort med denne Avensisen. Latterlig er det. 

Anonymkode: 7377d...af3

Trikset er å kjøre på bane regelmessig eller bråbremse en gang i uken eller så. Mine bremseskiver er røde når jeg har vært borte en stund. Så bare måkker jeg inn bremsene på veien og så blir de magisk fine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, tdm900 skrev:

Ei bremseskive som blir brukt, ruster heller ikke! Ergo er det klossene som setter seg fast, og du har dårligere effekt bak. Rart det ikke går inn hos deg?

Rart at du ikke evner å forstå det jeg skriver. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, amativeReflection skrev:

 

Trikset er å kjøre på bane regelmessig eller bråbremse en gang i uken eller så. Mine bremseskiver er røde når jeg har vært borte en stund. Så bare måkker jeg inn bremsene på veien og så blir de magisk fine.

Så hvorfor trengte en ikke å gjøre dette på eldre biler? 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor trengte en ikke å gjøre dette på eldre biler? 

Anonymkode: 7377d...af3

Trommelbremser bak? Aner ikke, jeg kjører ikke slike dødsfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Trommelbremser bak? Aner ikke, jeg kjører ikke slike dødsfeller.

Nei, skiver. 

Det er derfor jeg tok dette opp i denne tråden. 

Første bilen jeg hadde med skiver rundt var fra slutten av 80 tallet, og de var like fine etter 2 år. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...