Gå til innhold

Bremseskiver før og nå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, skiver. 

Det er derfor jeg tok dette opp i denne tråden. 

Første bilen jeg hadde med skiver rundt var fra slutten av 80 tallet, og de var like fine etter 2 år. 

Anonymkode: 7377d...af3

Kanskje du ikke kjørte som en pensjonist når du var ung?

På min første bil gikk jo dekkene etter en sesong. På min nåværende bil varer de jo i minst to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, amativeReflection skrev:

Så trikset er å kjøre i revers å bremse hardt? Eller er det som på motorsykkel der det er en hendel som det er umulig å finne for å bremse bak?

Er det det du bruker på skolebilen for at ikke bremsene bak skal sette seg fast?

Bakbremsen på en motorsykkel er lett å finne, om den ikke har hatt en velt med høyre sida ned.....har kjørt en slik gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 skrev:

Er det det du bruker på skolebilen for at ikke bremsene bak skal sette seg fast?

Bakbremsen på en motorsykkel er lett å finne, om den ikke har hatt en velt med høyre sida ned.....har kjørt en slik gang....

Skolebilen får bremset hardt relativt ofte (på trinn 2 tester de bråbrems i 60, på banen bråbremser de masse og innimellom må jeg stoppe dem fra å kjøre over noen) så den er ikke så mye stress.

Jeg må lære meg å kjøre motorsykkel en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Skolebilen får bremset hardt relativt ofte (på trinn 2 tester de bråbrems i 60, på banen bråbremser de masse og innimellom må jeg stoppe dem fra å kjøre over noen) så den er ikke så mye stress.

Jeg må lære meg å kjøre motorsykkel en gang...

Ja, det er nettop det jeg og passer på å gjøre, kjører jo ikke på bane med bilen noen gang, men særlig etter vask på vinteren bruker jeg håndbrekk når jeg kjører du første km etter vasken. Får tørka skivene og de får bevega seg. Samt at jeg bruker håndbrekk alltid når den er parkert. Da leer klossene seg så de ikke setter seg fast, det gjorde de ikke på gamlebilen som hadde parkbremsen inni den lille trommelen til skiva bak.

Å? Jeg trodde du som sjåførlærer hadde mc-lappen. Men ja, lær deg å kjøre mc, så får du også et litt anna bilde av trafikken og lære bort til de som lærer seg å kjøre på 4-hjul :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Ja, det er nettop det jeg og passer på å gjøre, kjører jo ikke på bane med bilen noen gang, men særlig etter vask på vinteren bruker jeg håndbrekk når jeg kjører du første km etter vasken. Får tørka skivene og de får bevega seg. Samt at jeg bruker håndbrekk alltid når den er parkert. Da leer klossene seg så de ikke setter seg fast, det gjorde de ikke på gamlebilen som hadde parkbremsen inni den lille trommelen til skiva bak.

Å? Jeg trodde du som sjåførlærer hadde mc-lappen. Men ja, lær deg å kjøre mc, så får du også et litt anna bilde av trafikken og lære bort til de som lærer seg å kjøre på 4-hjul :) 

Å kjøre på bane anbefales. Prøv å finn et islagt vann eller noe som er åpent som lukket bane. Fascinerende å se hvordan bilen reagerer.

Klarer du å kjøre med håndbrekket på med elektronisk håndbrekk? Bilen min bare blinker rødt på dashbordet og forteller meg at jeg må stå i ro. Den er nesten umulig å starte med håndbrekket på (men en elev klarte å komme seg et stykke).

Nei, jeg holder bare på med bil. Men nå skal jeg ta alle sammen slik at jeg kan utvide horisonten etterhvert. Starter med motorsykkel (så skal jeg kjøpe med en yamaha tracer 900 neste sommer tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kanskje du ikke kjørte som en pensjonist når du var ung?

På min første bil gikk jo dekkene etter en sesong. På min nåværende bil varer de jo i minst to.

Hehe, kjører ikke helt pensjonist i dag heller, bilen kjøpte jeg på 90 tallet så ny var den ikke :)

Det er ikke bare jeg som merker at skiver må byttes oftere enn før. At det saltes mer nå er jeg klar over, likevel så holder skivene lengre på biler som er eldre, ta en titt på bremsene på nyere biler, samtlige har store rustskader. 

Jeg har hørt at skiver på nyere biler har mykere stål. Det forklarer kanskje grunnen til dette. Regner med at det ligger økonomiske motiver bak det. 

 

 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, amativeReflection skrev:

Å kjøre på bane anbefales. Prøv å finn et islagt vann eller noe som er åpent som lukket bane. Fascinerende å se hvordan bilen reagerer.

Klarer du å kjøre med håndbrekket på med elektronisk håndbrekk? Bilen min bare blinker rødt på dashbordet og forteller meg at jeg må stå i ro. Den er nesten umulig å starte med håndbrekket på (men en elev klarte å komme seg et stykke).

Nei, jeg holder bare på med bil. Men nå skal jeg ta alle sammen slik at jeg kan utvide horisonten etterhvert. Starter med motorsykkel (så skal jeg kjøpe med en yamaha tracer 900 neste sommer tror jeg).

Neinei, ikke elektronisk jeg har! Har (heldigvis)det gode gamle håndbrekket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å ta en knallhard oppbremsing rett før du parkerer bilen i vinterhalvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gullik skrev:

Et godt tips er å ta en knallhard oppbremsing rett før du parkerer bilen i vinterhalvåret.

Bedre å bremse hardt mye før EU-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bedre å bremse hardt mye før EU-kontroll.

Tipset mitt går på at du må bremse hardt for å få bakbremsene til å ta. Bruker du dem aldri blir det rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 21.56, amativeReflection skrev:

Skolebilen får bremset hardt relativt ofte (på trinn 2 tester de bråbrems i 60, på banen bråbremser de masse og innimellom må jeg stoppe dem fra å kjøre over noen) så den er ikke så mye stress.

Jeg må lære meg å kjøre motorsykkel en gang...

:popcorn:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2017 den 18.47, AnonymBruker skrev:

Tidligere så holdt bremseskivene i mange år, nå i nyere tid, etter rundt år 2000 så må de byttes ut etter et par år, spesielt de bak. 

Har en Avensis fra 05 som får mangler på hver EU kontroll.  Og grunnen? Det er rust som tar knekken på skiva. 

Tidligere hørte en ofte om hvor viktig det var å bruke originale deler, spesielt det med bremser. Da er det neppe like viktig i dag, for disse originale bremseskivene som produseres i dag har jo kortere levetid enn det uoriginale bremseskiver hadde tidligere. 

De skylder på saltet. Isåfall så må det være elendig stålkvalitet på disse skivene.

Anonymkode: 7377d...af3

Jeg legger merke til at du skriver ikke hvorfor bremseskivene byttes ut.

Men siden det er bremseskiver bak det dreier seg om regner jeg med at det siktes til for mye overflate rust på anleggsflaten til bremseklossene. Biler bremer genrelt svakere bak. Derfor er først og fremst skivene bak som får problemer.

På 90 tallet altså før år 2000 tallet hadde de fleste familebiler og småbiler brensetromler bak. Det var gjerne dyrere biler og biler med stor motor som hadde skiver bak. Altså er dette en av hovedforklaringene til endringer I utbyttingen av skiver bak. For de som ikke vet forskjellen på skiver og tromler,  Google dette. Konstruksjonen er helt annerledes.

PKK (eu-kontroll) ble på personbiler innført I 1996 om jeg ikke husker helt feil. Før dette ble ikke rust på bremseskiver ikke fanget opp I særlig stor grad. Et av punktene I kontrollen er at det ikke skal være mer enn en fjerdedel overflaterust på annleggsflaten for bremseklossene. Pkt.1.1.14 veiledning PKK.

Hva er årsaken, fukt på blankt stål gir overflate rust med en gang. Blir dette stående på over lengre tid gjør dette at korrosjonsprosessen spiser inn I stålet. Idielt sett skulle en ha fjernet fukten og parkert bilen  tørt. Strekker en det enda lenger skulle en hatt på overlate beskyttelse på skivene mellom hver gang en bruker bilen. Dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre.

Salt og annet gjør at korrosjonen går raskere. Alt dette ser en på alt stål som står uten overflatebehandling, ikke bare bremsekiver.

Etter produksjonen  av resevedels-skiver insettes de med et belegg. Dette skal fjernes før de monteres på bilen, for at det nedsetter friksjonen. Belegget ville raskt over tid også bli slitt bort om det ikke fjernes.  Ved bytte av bremseklosser,  blir vil den nye PLANE klossen få anlegg  på en IKKE plan skive.

Hvorfor, den tidligere klossen har laget slitasje I skiven med spor. Det tar tid før den nye klossen slites ned slik at skive og kloss passer godt sammen. Dette avhenger av bruk. Denne tiden vil føre til større korrosjon, da fukt og annet ikke blir tørket av skiven med klossen da det ikke er noe 100% anlegg. Så det å bytte klosser og skive samtidig bør vurderes i noen tilfeller selv om skiven ikke er under minste tykkelse.

Det beste en kan gjøre er å bremse litt før en parkrer. Dette spes.om vinteren og i fuktig hver. Står bilen ute vil det selvfølgelig være med fukt på skiver. En bil som brukes lite har skiver som ruster raskere pga.lenger tid med fukt og annet på skiven. Bilen bremser som tidligere nevnt generelt svakere bak.

 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2017 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Det anbefales at felger og felgbuer spyles med ferskvann ukentlig vinterstid, dersom man kjører på saltede veier.

 

Anonymkode: 59c82...10c

Skyller man ikke da også vekk smøringen fra kaliperne?

Anonymkode: 0d09a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skyller man ikke da også vekk smøringen fra kaliperne?

Anonymkode: 0d09a...adf

De utvendige glideflater på bremsekalipter skal være innsmurt med karbonfett; eller lignende som er vannbestandig. Det skal brukes fett som er laget til formålet. Det er heller ikke alle bremsekaliptere som smøres. Alt avhenger av konstruksjonen.

Høyt vanntrykk på bremsekalipter kan skade gummipakninger og støvmansjetter. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Tør liksom ikke å vaske bremsene når jeg er i gang med høytrykkvask. Men spesielt om vinteren renner det jo svart vann fra hele området når man vasker. Og plutselig sitter bremsene fast...

Anonymkode: 0d09a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på dekkene på bilene også, så ser du forskjellen... Før kjørte man med stålfelger som var ganske lukkede og dermed slapp inn mindre salt og drit til bremsen enn dagens aluminiumsfelger som ser kule ut, men dessverre er altfor åpne..

Anonymkode: 16d02...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.6.2017 den 4.51, Peter007 skrev:

Jeg legger merke til at du skriver ikke hvorfor bremseskivene byttes ut.

Men siden det er bremseskiver bak det dreier seg om regner jeg med at det siktes til for mye overflate rust på anleggsflaten til bremseklossene. Biler bremer genrelt svakere bak. Derfor er først og fremst skivene bak som får problemer.

På 90 tallet altså før år 2000 tallet hadde de fleste familebiler og småbiler brensetromler bak. Det var gjerne dyrere biler og biler med stor motor som hadde skiver bak. Altså er dette en av hovedforklaringene til endringer I utbyttingen av skiver bak. For de som ikke vet forskjellen på skiver og tromler,  Google dette. Konstruksjonen er helt annerledes.

PKK (eu-kontroll) ble på personbiler innført I 1996 om jeg ikke husker helt feil. Før dette ble ikke rust på bremseskiver ikke fanget opp I særlig stor grad. Et av punktene I kontrollen er at det ikke skal være mer enn en fjerdedel overflaterust på annleggsflaten for bremseklossene. Pkt.1.1.14 veiledning PKK.

Hva er årsaken, fukt på blankt stål gir overflate rust med en gang. Blir dette stående på over lengre tid gjør dette at korrosjonsprosessen spiser inn I stålet. Idielt sett skulle en ha fjernet fukten og parkert bilen  tørt. Strekker en det enda lenger skulle en hatt på overlate beskyttelse på skivene mellom hver gang en bruker bilen. Dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre.

Salt og annet gjør at korrosjonen går raskere. Alt dette ser en på alt stål som står uten overflatebehandling, ikke bare bremsekiver.

Etter produksjonen  av resevedels-skiver insettes de med et belegg. Dette skal fjernes før de monteres på bilen, for at det nedsetter friksjonen. Belegget ville raskt over tid også bli slitt bort om det ikke fjernes.  Ved bytte av bremseklosser,  blir vil den nye PLANE klossen få anlegg  på en IKKE plan skive.

Hvorfor, den tidligere klossen har laget slitasje I skiven med spor. Det tar tid før den nye klossen slites ned slik at skive og kloss passer godt sammen. Dette avhenger av bruk. Denne tiden vil føre til større korrosjon, da fukt og annet ikke blir tørket av skiven med klossen da det ikke er noe 100% anlegg. Så det å bytte klosser og skive samtidig bør vurderes i noen tilfeller selv om skiven ikke er under minste tykkelse.

Det beste en kan gjøre er å bremse litt før en parkrer. Dette spes.om vinteren og i fuktig hver. Står bilen ute vil det selvfølgelig være med fukt på skiver. En bil som brukes lite har skiver som ruster raskere pga.lenger tid med fukt og annet på skiven. Bilen bremser som tidligere nevnt generelt svakere bak.

 

Første bilen som jeg hadde med skiver bak var produsert på slutten av 80 tallet, en gti fra Toyota. Skivene bak hadde ikke dette problemet med rust etter 2 år, og de kunne se like fine ut. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo hadde skiver hele veien rundt fom. 1967.

 

Anonymkode: 0d09a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Første bilen som jeg hadde med skiver bak var produsert på slutten av 80 tallet, en gti fra Toyota. Skivene bak hadde ikke dette problemet med rust etter 2 år, og de kunne se like fine ut. 

Anonymkode: 7377d...af3

Ja det stemmer nok. Men det var ikke pen vanlig bil den gang. Jeg skev også at det var vanligvis vanlige biler og småbiler. Den bilen du refererer til var for spesielt interesserte, og ikke gjennomsnittlig. Den ble samsynlig godt vedlikeholdt og stelt. Gikk trolig lite I saltholdighet klima. Selvfølgelig var også kvaliteteten annerledes en gangen. Stålegeringer var nok bedre på mye den gang. Men det kostet desto mer. 

Jeg kan nevne drivaksel-mansjetter som aldri sprakk på en del modeller. Jeg hadde selv en voldsom var over 30 år med samme mansjetter. Det var også bremserør av stål som varer omtrent evig. Dette pga legeringer og overflatebehandling. 

Men I forhold til levestandard var det forholdsvis mye dyrere I innkjøp enn I dag. Det var også laget for å vare. 

Men en kan også med dagens kvalitet holde en bil I god stand. Det krever mer for noen biler enn før. Samtidig er noen bedre. Skoda, Lada og Mazda fra 70 -80 tallet var ikke akkurat vedlikeholdsfrie. Stadig noe feil bortsett  fra Mazdaen som rustet opp. Den typer biler er borte nå,  samtidig som MB og BMW har lavere kvalitet på noe. Det har jevnet seg holdbarhets og feilmessig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja det stemmer nok. Men det var ikke pen vanlig bil den gang. Jeg skev også at det var vanligvis vanlige biler og småbiler. Den bilen du refererer til var for spesielt interesserte, og ikke gjennomsnittlig. Den ble samsynlig godt vedlikeholdt og stelt. Gikk trolig lite I saltholdighet klima. Selvfølgelig var også kvaliteteten annerledes en gangen. Stålegeringer var nok bedre på mye den gang. Men det kostet desto mer. 

Jeg kan nevne drivaksel-mansjetter som aldri sprakk på en del modeller. Jeg hadde selv en voldsom var over 30 år med samme mansjetter. Det var også bremserør av stål som varer omtrent evig. Dette pga legeringer og overflatebehandling. 

Men I forhold til levestandard var det forholdsvis mye dyrere I innkjøp enn I dag. Det var også laget for å vare. 

Men en kan også med dagens kvalitet holde en bil I god stand. Det krever mer for noen biler enn før. Samtidig er noen bedre. Skoda, Lada og Mazda fra 70 -80 tallet var ikke akkurat vedlikeholdsfrie. Stadig noe feil bortsett  fra Mazdaen som rustet opp. Den typer biler er borte nå,  samtidig som MB og BMW har lavere kvalitet på noe. Det har jevnet seg holdbarhets og feilmessig.

 

Da er det nok som jeg tenkte at stålkvaliten var noe bedre tidligere ja, og det du nevner om bremserør stemmer også, disse ble aldri byttet på den gamle bilen jeg hadde, Avensisen derimot...

Søstra mi hadde foresten en Mazda 323, tror ikke den var av de verste fra Mazda. Var igrunnen lite tull med den :)

Jeg vurderer lexus neste gang jeg skal kjøpe bil, håper at kvaliteten på bremser er bedre på disse enn Toyota sine egne biler. 

Anonymkode: 7377d...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...