Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Mystix skrev:

Da regner jeg med at du ikke ser noe galt i stå foran en  mørkhudet afrikaner og kaller han/hun neger heller??  Foreslår at du går ut på byen og prøver. 

Dummeste jeg har hørt :)

Det handler om konteksten. Noen ganger er "neger" det mest presise ordet for å beskrive en person. Det betyr ikke at man trenger å gå bort til en person å si "hei, neger!". Om man spiller en fotballkamp, og motstanderlaget har en neger samt en to meter høy kar på laget som er veldig gode, så vil det i begge tilfeller i pausepraten være kurant å si "vi må være obs på han negeren" eller "vi må være obs på han høye". Om man i stedet hadde sagt "han nummer 10" så ville det lett oppstått misforståelser. "Hvem var nummer 10? Han negeren?" I noen tilfeller er det faktisk det mest beskrivende ordet. Og ikke kom å si at man burde sagt "afrikaner". Min tidligere lagkamerat fra Sør-Amerika, som er neger, ville neppe satt pris på å bli kalt afrikaner.

Dette betyr ikke at man ellers kommer til å gå bort til de for å si "hei, du høye", eller "hei, du neger", det vil jo være helt overflødig :) 

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, JackIost skrev:

Dummeste jeg har hørt :)

Det handler om konteksten. Noen ganger er "neger" det mest presise ordet for å beskrive en person. Det betyr ikke at man trenger å gå bort til en person å si "hei, neger!". Om man spiller en fotballkamp, og motstanderlaget har en neger samt en to meter høy kar på laget som er veldig gode, så vil det i begge tilfeller i pausepraten være kurant å si "vi må være obs på han negeren" eller "vi må være obs på han høye". Det betyr ikke at man ellers kommer til å gå bort til de for å si "hei, du høye", eller "hei, du neger" :)

Nei, normale oppgående mennesker omtaler ikke personer med rasistiske ord.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mystix skrev:

Nei, normale oppgående mennesker omtaler ikke personer med rasistiske ord.  

Det er ikke et rasistisk ord. "Nigger" er det, men "neger" er i mange tilfeller den mest presise beskrivelsen man har. Så enkelt er det :)

Endret av JackIost
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JackIost skrev:

Det er ikke et rasitisik ord. "Nigger" er det, men "neger" er i mange tilfeller den mest presise beskrivelsen man har. Så enkelt er det :)

Ordet neger er rasistisk ladet og det vet alle.  Hvorfor ønsker du å bevisst såre uskyldige mennesker bare fordi DU liker å bruke ordet?   Det finnes andre beskrivende ord om afrikanske mennesker. Hvorfor bruke et av de verste bare fordi DU mener ordet er beskrivende?  Folk er jævlig rare!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mystix skrev:

Ordet neger er rasistisk ladet og det vet alle.  Hvorfor ønsker du å bevisst såre uskyldige mennesker bare fordi DU liker å bruke ordet?   Det finnes andre beskrivende ord om afrikanske mennesker. Hvorfor bruke et av de verste bare fordi DU mener ordet er beskrivende?  Folk er jævlig rare!

Nei, det er ikke noe "alle" vet. Da tenker jeg spesielt på de som er eldre. 

Det var et helt nøytralt beskrivende ord før. 

Anonymkode: 35c40...5a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temmelig uintelligent å påstå at neger er et "nøytralt, deskriptivt ord", bare fordi det en gang i historien har betydd fargen svart. Ingenting i språket vårt er nøytralt, alt har en kontekst og en symbolverdi som er større enn den rent etymologiske definisjonen, og ord får nye betydninger over tid og gjennom hendelser som omdefinerer dem. Ærlig talt, dette er moderne språkfilosofi på exfac-nivå.

Neger/nigger har en lang, ekstremt dyster historie bak seg som helt konkret nedsettende begreper. De er ment som merkelapper for å minne mørkhudede på at de først og fremst defineres og sorteres etter sin hudfarge, ikke etter sin individualitet, og for å markere at de er underlegne de hvite. Det finnes selvsagt ikke noe tilsvarende begrep for hvite som er i nærheten like brukt i allmennkulturen som neger (jeg kommer ikke på et eneste ett), nettopp fordi hvithet har vært tenkt på som normalen, jordens midtpunkt og ikke noe som trenger noe begrep, mens mennesker med mørkere hudfarge er "de andre", de som hele tiden må finne seg i å bli vurdert og kategorisert etter sin hudfarge. Når man gjennom historien har brukt ordet neger, så har det vært for å uttrykke dominans ved å framheve betydningen av personens hudfarge, og for å mane til misbruk og vold.

Hvis det er noen som skal ta ordet neger tilbake og ufarliggjøre det, så er det de mørkhudede menneskene selv som skal få gjøre det, på sine premisser. Ikke hvite nordmenn som sitter trygt hjemme i lenestolen og gnåler om PK-tyranniet og aldri har kjent betydningen av å ha "feil" hudfarge i jobbsammenheng, politisk sammenheng, eller i nabolaget. Mørkhudede mennesker er fremdeles statistisk sett langt mindre heldig stilt enn hvite, både på verdensbasis og i land som USA, hvor de er overrepresentert på statistikken for fattigdom, fengsel, vold og seksuelle overgrep. Denne delen av befolkningen merker fremdeles mange hundre års undertrykking på kroppen, som det tar mange generasjoner å kvitte seg med. Så jeg tenker at vi her hjemme på bjerget godt kan vise litt ydmykhet og forståelse for at dette har vi lite peiling på.

Anonymkode: be114...485

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, JackIost skrev:

Det er ikke et rasitisik ord. "Nigger" er det, men "neger" er i mange tilfeller den mest presise beskrivelsen man har. Så enkelt er det :)

Den engelske oversettelsen av neger er negro, og jo, det er også rasistisk når man fortsetter å bruke det selv om man vet bedre.

Tror de aller fleste har mer forståelse hvis man bruker andre beskrivelser og bommer litt (kaller noen som har vokst opp i norge for afrikansk f.eks.) enn å bli omtalt som negeren.

Anonymkode: 38191...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Nei. Siden det er et negativt ord,  sier heller ikke  soper om  homofile eller  krøpling om funksjonshemmede

Jeg tror noen har gjort det om til et negativt ladet ord. Men nei, jeg bruker heller ordet svart. Selv om jeg har hørt noen folk bruke ordet 'jævla neger', så er det skjellsordet jeg tror jeg har hørt vært mindre pene bemerkninger om det kvinnelige kjønnsorgan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg er også blant dem som er gammel nok til å ha vokst opp med neger som et nøytralt ord. Jeg synes det er litt slitsomt at man i den politiske korrekthetens navn gjør nøytrale begreper til skjellsord, men jeg gidder ikke lage så mye styr av det utenom at jeg gjerne kaller mørkhudede for afroamerikanere uansett hvor de kommer fra.

Det som er mest ironisk er at hadde dette dreid seg om muslimer eller arabere- så sitter jeg på en følelse av at mange ville vært betydelig mindre politisk korrekte, eller hva man hadde kalt det. Er rasisme eller hat galt bare når det passer en? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke noe "alle" vet. Da tenker jeg spesielt på de som er eldre. 

Det var et helt nøytralt beskrivende ord før. 

Anonymkode: 35c40...5a2

Nei, det var ikke noe nøytralt, beskrivende ord før. Det er nok helt riktig at folk i vår besteforeldregenerasjon ikke TENKTE selv at de var rasister, men rasisme eller andre former for diskriminering er ikke alltid noe bevisst hos den jevne personen i gata, det skjer likevel i praksis og som ringvirkninger. Rasisme skjer også som ren uvitenhet og kunnskapsløshet.

Hvis du spør den jevne person i Europa eller USA med afrikanske røtter om hvordan tilværelsen deres artet seg på f.eks. 1950-tallet så tror jeg du vil oppdage at de ville ledd godt om du påsto at at neger var et helt nøytralt ord. Ja, klart, det var nok mange hvite som ikke mente noe ondt med negerordet, men noe av undertrykkelsen består jo nettopp i at du hele tiden kategoriseres først og fremst etter begreper som spiller på hudfarge, fordi du er svart. Og at ordet vekker assosiasjoner til han andre fyren i forrige uke som ikke var fullt så vennlig da han kalte deg neger, idet han ba deg flytte fra bygården, fordi dette er et strøk for hvite. Og når du har besteforeldre som fremdeles levde under slavetida eller kolonitida og har fysiske arr på kroppen etter vold som er utøvd mot deg fordi du er "neger".

Det er historien til negerbegrepet, og når man tenker litt etter, så ser man nettopp hva som menes med at ord aldri er bare ord. De har en kontekst og en historie og de beskriver ikke bare virkeligheten, de er med på å forme virkeligheten. Det går forresten en knakende god dokumentar på landets kinoer om dagen, som belyser mye av saken som diskuteres i denne tråden.

Anonymkode: be114...485

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si kulørt. 

Anonymkode: 00fd3...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke noe nøytralt, beskrivende ord før. Det er nok helt riktig at folk i vår besteforeldregenerasjon ikke TENKTE selv at de var rasister, men rasisme eller andre former for diskriminering er ikke alltid noe bevisst hos den jevne personen i gata, det skjer likevel i praksis og som ringvirkninger. Rasisme skjer også som ren uvitenhet og kunnskapsløshet.

Hvis du spør den jevne person i Europa eller USA med afrikanske røtter om hvordan tilværelsen deres artet seg på f.eks. 1950-tallet så tror jeg du vil oppdage at de ville ledd godt om du påsto at at neger var et helt nøytralt ord. Ja, klart, det var nok mange hvite som ikke mente noe ondt med negerordet, men noe av undertrykkelsen består jo nettopp i at du hele tiden kategoriseres først og fremst etter begreper som spiller på hudfarge, fordi du er svart. Og at ordet vekker assosiasjoner til han andre fyren i forrige uke som ikke var fullt så vennlig da han kalte deg neger, idet han ba deg flytte fra bygården, fordi dette er et strøk for hvite. Og når du har besteforeldre som fremdeles levde under slavetida eller kolonitida og har fysiske arr på kroppen etter vold som er utøvd mot deg fordi du er "neger".

Det er historien til negerbegrepet, og når man tenker litt etter, så ser man nettopp hva som menes med at ord aldri er bare ord. De har en kontekst og en historie og de beskriver ikke bare virkeligheten, de er med på å forme virkeligheten. Det går forresten en knakende god dokumentar på landets kinoer om dagen, som belyser mye av saken som diskuteres i denne tråden.

Anonymkode: be114...485

Jeg kan tenke meg at det har noe med menneskers måte å 'sortere ut' verden på. Fordi det er en del av menneskets flokk- mentalitet, og der kommer ikke bare rasisme inn. Men rett og slett hvordan vi 'grupperer' folk mer eller mindre ubevisst. Men når det er sagt, så er det et faktum at europeerne oppfant vitenskapelig rasisme, for å utvide territoriene, så dette var nok på mange måter ganske bevisst. Jeg ser heller for meg at når folk har fått dosen, så tror man til slutt at det er sant. I tillegg har man forsket på såkalt 'lydighets- prinsipp', om hvorvidt folk tør stå imot 'flokken', og dette med å ikke ville falle utenfor kan kanskje ha litt å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var ikke noe nøytralt, beskrivende ord før. Det er nok helt riktig at folk i vår besteforeldregenerasjon ikke TENKTE selv at de var rasister, men rasisme eller andre former for diskriminering er ikke alltid noe bevisst hos den jevne personen i gata, det skjer likevel i praksis og som ringvirkninger. Rasisme skjer også som ren uvitenhet og kunnskapsløshet.

Hvis du spør den jevne person i Europa eller USA med afrikanske røtter om hvordan tilværelsen deres artet seg på f.eks. 1950-tallet så tror jeg du vil oppdage at de ville ledd godt om du påsto at at neger var et helt nøytralt ord. Ja, klart, det var nok mange hvite som ikke mente noe ondt med negerordet, men noe av undertrykkelsen består jo nettopp i at du hele tiden kategoriseres først og fremst etter begreper som spiller på hudfarge, fordi du er svart. Og at ordet vekker assosiasjoner til han andre fyren i forrige uke som ikke var fullt så vennlig da han kalte deg neger, idet han ba deg flytte fra bygården, fordi dette er et strøk for hvite. Og når du har besteforeldre som fremdeles levde under slavetida eller kolonitida og har fysiske arr på kroppen etter vold som er utøvd mot deg fordi du er "neger".

Det er historien til negerbegrepet, og når man tenker litt etter, så ser man nettopp hva som menes med at ord aldri er bare ord. De har en kontekst og en historie og de beskriver ikke bare virkeligheten, de er med på å forme virkeligheten. Det går forresten en knakende god dokumentar på landets kinoer om dagen, som belyser mye av saken som diskuteres i denne tråden.

Anonymkode: be114...485

Det var et helt nøytralt ord før. Her i Norge, for det var det de var opplært til, og derfor at de ikke skjønner at noen oppfatter det som rasistisk.

Det var ikke en kommentar på hva det "egentlig" er. 

 

Anonymkode: 35c40...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det har blitt for mange "regler"  for hva som er korrekt å si for å passe på alt man sier til enhver tid.  Tenker at mottageren /lytteren hører om det er ment negativt eller bare en beskrivelse av en person etc.  Enkelte er veldig opptatt av dette og prøver til enhver tid å "ta"  noen for å plutselig være rasistisk. Det har gått alt for langt. Har man noe mellom ørene og er normalt oppegående så hører man om den andre vil deg noe vondt... Uff 

Anonymkode: 2105c...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig uintelligent å påstå at neger er et "nøytralt, deskriptivt ord", bare fordi det en gang i historien har betydd fargen svart. Ingenting i språket vårt er nøytralt, alt har en kontekst og en symbolverdi som er større enn den rent etymologiske definisjonen, og ord får nye betydninger over tid og gjennom hendelser som omdefinerer dem. Ærlig talt, dette er moderne språkfilosofi på exfac-nivå.

Neger/nigger har en lang, ekstremt dyster historie bak seg som helt konkret nedsettende begreper. De er ment som merkelapper for å minne mørkhudede på at de først og fremst defineres og sorteres etter sin hudfarge, ikke etter sin individualitet, og for å markere at de er underlegne de hvite. Det finnes selvsagt ikke noe tilsvarende begrep for hvite som er i nærheten like brukt i allmennkulturen som neger (jeg kommer ikke på et eneste ett), nettopp fordi hvithet har vært tenkt på som normalen, jordens midtpunkt og ikke noe som trenger noe begrep, mens mennesker med mørkere hudfarge er "de andre", de som hele tiden må finne seg i å bli vurdert og kategorisert etter sin hudfarge. Når man gjennom historien har brukt ordet neger, så har det vært for å uttrykke dominans ved å framheve betydningen av personens hudfarge, og for å mane til misbruk og vold.

Hvis det er noen som skal ta ordet neger tilbake og ufarliggjøre det, så er det de mørkhudede menneskene selv som skal få gjøre det, på sine premisser. Ikke hvite nordmenn som sitter trygt hjemme i lenestolen og gnåler om PK-tyranniet og aldri har kjent betydningen av å ha "feil" hudfarge i jobbsammenheng, politisk sammenheng, eller i nabolaget. Mørkhudede mennesker er fremdeles statistisk sett langt mindre heldig stilt enn hvite, både på verdensbasis og i land som USA, hvor de er overrepresentert på statistikken for fattigdom, fengsel, vold og seksuelle overgrep. Denne delen av befolkningen merker fremdeles mange hundre års undertrykking på kroppen, som det tar mange generasjoner å kvitte seg med. Så jeg tenker at vi her hjemme på bjerget godt kan vise litt ydmykhet og forståelse for at dette har vi lite peiling på.

Anonymkode: be114...485

Nigger er slang. Neger er negro på amerikansk. 

Hva blir det neste? Å forby navnet Niger som er navnet på et land? 

Vi kan ikke bruke sigøynere fordi det er negativt ladet, ikke kan vi dele opp nordmenn og innvandrere fordi det er rasistisk fordi alle som får norsk statsborgerskap forandrer etnisitet og blir nordmenn, ikke kan vi si ditt og ikke kan vi si datt. Bøker må forandres fordi et ord eller flere ikke er PK lenger. Men å kalle jenter for horer og bitterfitter og hurper og lignende...DÉT er helt greit! 

Anonymkode: 90119...152

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke noe "alle" vet. Da tenker jeg spesielt på de som er eldre. 

Det var et helt nøytralt beskrivende ord før. 

Anonymkode: 35c40...5a2

De fleste eldre og opplyste mennesker har fått med seg at man ikke kan bruke ordet lengre.  De eldre tror som mange av dere her at bare fordi det var ok for 20 år siden er det automatisk ok nå. Tidene forandrer seg.   

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nigger er slang. Neger er negro på amerikansk. 

Hva blir det neste? Å forby navnet Niger som er navnet på et land? 

Vi kan ikke bruke sigøynere fordi det er negativt ladet, ikke kan vi dele opp nordmenn og innvandrere fordi det er rasistisk fordi alle som får norsk statsborgerskap forandrer etnisitet og blir nordmenn, ikke kan vi si ditt og ikke kan vi si datt. Bøker må forandres fordi et ord eller flere ikke er PK lenger. Men å kalle jenter for horer og bitterfitter og hurper og lignende...DÉT er helt greit! 

Anonymkode: 90119...152

Nei, det er heller ikke greit. Det går an å omtale mennesker på en helt annen måte enn ord man har blitt opplyst om er sårende for andre. Det er bare å øve på å finne andre ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Nei. 

Jeg har seriøst INGEN problemer med å respektere at det er et ord som er uønsket å bruke. Synes det er patetisk å begynne å kverulere på det. Er det virkelig SÅ vanskelig å endre bruken av ord? "Jammen oldefaren min sa det var ok å bruke og derfor er det det jeg er vant med og jeg er for språklig dum til å greie noe annet, sutre sutre". Unnskyld meg, men det er sånn dere fremstår, der dere bastant hevder at det er viktigere å ta hensyn til deres egne språklige utfordringer enn å vise respekt. 

Jeg kaller ikke inuitter for eskimoer heller, og setter pris på å ikke bli kalt fjellfinn av nordmenn. Jeg unngår også å bruke samiske ord om norske som jeg vet en del norske (inkludert meg sec)  ikke setter pris på, selv om samer flest mener ordet er helt uskyldig. Det er ikke ordets opprinnelse som er av betydning, det er ordets bruk og betydning I DAG som betyr noe, og når en gruppe mennesker sier at de ikke føler det som ok, så ser jeg virkelig ikke hvorfor vi skal krangle på det. Vi er jo ikke idioter, er vi vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller spade for en spade.

Anonymkode: 31b82...dc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke noe "alle" vet. Da tenker jeg spesielt på de som er eldre. 

Det var et helt nøytralt beskrivende ord før. 

Anonymkode: 35c40...5a2

De fleste vet. Og ikke alle eldre har brukt det ordet naturlig, noen sinne. Mormora mi på snart 100 har aldri sagt neger. Farmora mi som ville vært over 100 ville heller ikke det, hun snakket rett fra levra og sa svart om svarte, brun om brune, hvit om hvite. Neger er jo ikke et naturlig ord i det norske språk, det tilføyer ingenting vi ikke allerede kan beskrive ved hjelp av norske ord. 

Men det er jo alltid kjekt å kunne skylde på de gamle. Forstår den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...