Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke neger, jeg sier niggahmåddahfåkkah som alle disse kuuuuule rapperne sier! :ironi: 

(jeg tulla for de som ikke forsto det) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Salka skrev:

Jeg sier ikke neger, jeg sier niggahmåddahfåkkah som alle disse kuuuuule rapperne sier! :ironi: 

(jeg tulla for de som ikke forsto det) 

For å si det sånn, de der svarte rapperne bidrar jo ikke så veldig positivt til omdømmet av de svarte de heller da! De drar dem jo bare mer ned i søla!

Anonymkode: 17109...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, de der svarte rapperne bidrar jo ikke så veldig positivt til omdømmet av de svarte de heller da! De drar dem jo bare mer ned i søla!

Anonymkode: 17109...b68

Det er sant. De afrikaner i USA, eller African American, som de kalles i USA, er kun rundt 50 millioner av den amerikanske befolkning, og en ørliten del av den totale delen av folk med utspring fra Afrika, men likevel lager de veldig mye negativ støy.

Anonymkode: 8a566...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig 👍

22 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Det er rasistisk å si at neger er et stygt ord. Neger kommer fra negro som betyr svart

Det er også rasistisk å si at å si noen er svart er rasistisk. Det er bare fargen.. Det er rasister som legger noe i det, at det liksom skal være noe galt i fargen deres så man ikke kan si det

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det sånn, de der svarte rapperne bidrar jo ikke så veldig positivt til omdømmet av de svarte de heller da! De drar dem jo bare mer ned i søla!

Anonymkode: 17109...b68

Jeg vet det, jeg var bare sarkastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elseby13 skrev:

Hva med menneske?

Når man skal skille mennesker fra hverandre, så er det ikke noe hjelp i ordet "menneske", for det omfatter alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Testosteron skrev:

Når man skal skille mennesker fra hverandre, så er det ikke noe hjelp i ordet "menneske", for det omfatter alle. 

Det var vel derfor de kom opp med kaukasoid,mongoloid og negroid? Burde man bruke disse konsekvent? De er det mest nøyaktige. "Hvit" kan folk fra f.eks Japan være like lyse i huden som en europeer. Og "svart" kan en person fra India være like mørk som en person fra Afrika.

Anonymkode: 8a566...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal ha dette til å være så vanvittig vanskelig. Hvordan i all verden klarer dere å skille mennesker av samme rase fra hverandre da? Peke ut en hvit person i et rom fullt av hvite mennesker? Høres jo ut som dere må slite noe fryktelig... Hvis en har afrikansk utseende finnes det jo plutselig ingen normale måter å referere til personen på annet enn som "han negeren"... Henger ikke på greip det der. 

Anonymkode: 38191...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør det. Prøver å ta meg i det, men gammel vane vond å vende. Det har aldri vært negativt for meg, og når jeg omgås afrikanere som selv omtaler seg som neger er det enda vanskeligere å legge det vekk. 

Anonymkode: c64af...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Neger var ikke stygt å si av noen for bare noen år siden. Det ble ikke forbundet med noe stygt eller negativt. Vi trodde at folk fra afrika var negere, akkurat som vi blir kalt kaukasiske. Selv om vi er langt fra de kaukasiske fjellene.

Synes dette med at neger er forbudt å si er litt overdramatisk. Men her er det mulig at det ikke er jeg som har skjønt det totale bildet.

 

Anonymkode: 17109...b68

:tommelsmil:  Vokste opp med at pippis pappa var negerkonge, det er jo nå utelatt når de sender det på tv. Og sangen om lille Hoa som var hottentått av Torbjørn Egner er jo og ikke "lov" ¨å synge. Ikke noe av dette fikk meg til å se stygt på de mørkhudete. Det er fryktelig synd når alt skal sensureres. Får Hellbilies lov å synge neger på Ål stasjon, eller må de synge mørhudet på ål stasjon?? I wonder...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skal ha dette til å være så vanvittig vanskelig. Hvordan i all verden klarer dere å skille mennesker av samme rase fra hverandre da? Peke ut en hvit person i et rom fullt av hvite mennesker? Høres jo ut som dere må slite noe fryktelig... Hvis en har afrikansk utseende finnes det jo plutselig ingen normale måter å referere til personen på annet enn som "han negeren"... Henger ikke på greip det der. 

Anonymkode: 38191...511

Om det er kun en neger og mange hvite, så er det en enkel måte å få folk til å skjønne at man snakker om negeren gjennom å bruke betegnelsen - ja, nettopp, neger. Om man skal snakke om en hvit blant mange som man ikke vet navnet på, så må man finne noe annet som gjør at det blir lett å skjønne hvem man mener. Kan være vanskelig i noen situasjoner om det er flere som passer til beskrivelsen, helt klart :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like fælt å kalle noen med rødt hår og fregner for ginger? 

Anonymkode: 4f10b...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.

"neger m3 (gjennom ty. og, fr., fra sp. og, port. negro 'svart') person som tilhører eller opprinnelig kommer fra folkeslag med svart eller mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara" (Bokmålsordboka)

Må ikke forveksles med ordet nigger:

"nigger m2 (eng.) nedsettende: neger eller mørkhudet person" (Bokmålsordboka)

Endret av Gjøksuppe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne byttet ut ordet neger med noe annet. Men det ordet har jeg ikke fått helt tak på enda. Om man er neger og kommer fra ,,, vi kalle dem afroamrikanere, eller afroeuroperer eller ett eller annet. Men hva med arbaber som kommer fra Afrika? Hva kaller vi dem? Eller en asiat som kommer fra Afrika. I mitt hode er de afrikanere gode som noen. Samme som en neger som kommer fra Romsås faktisk er nordmann, eller forresten der er jo ikke kjønnsnøytral så det må bli nordhen   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Å hvile seg på gamle historiske undertrykkende hendelser, og putte seg selv i offerrollen, er det enkleste og beste et menneske kan gjøre for seg selv. Det vekker sympati og unnskyldninger for at man er fattig og sliter med undertrykkelse fra de hvite. Det gjør at samfunnet syntes det er synd på alle svarte. At vi gir dem medynk i at de er fattige og ikke har samme muligheter som hvite. Det er 150 år siden slaveriet i USA endte. Alle mørkhudede mennesker i USA idag har ikke engang en bestefar eller nær slektning, som led under slaveri. Det er på høy tid å komme seg videre! Svarte idag har AKKURAT samme muligheter som hvite i samfunnet vårt.

 

Se denne! Den forklarer absolutt allt angående de svartes situasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NotNaomi
10 timer siden, melatonin skrev:

:tommelsmil:  Vokste opp med at pippis pappa var negerkonge, det er jo nå utelatt når de sender det på tv. Og sangen om lille Hoa som var hottentått av Torbjørn Egner er jo og ikke "lov" ¨å synge. Ikke noe av dette fikk meg til å se stygt på de mørkhudete. Det er fryktelig synd når alt skal sensureres. Får Hellbilies lov å synge neger på Ål stasjon, eller må de synge mørhudet på ål stasjon?? I wonder...

Synd med utvikling gitt. Alt bør være som før. Alt. Det som var greit og akseptabelt for 100 år siden bør være det i dag også. Klart det. Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis jeg ikke liker å bli omtalt som hverdagslig så kan jeg si at dette er rasistisk å kalle meg? Fordi jeg bare kan bestemme hvilke ord som er rasistisk basert på hva jeg føler at det betyr istedefor hva det faktisk betyr?

Anonymkode: 81379...d39

Nei, du alene kan ikke avgjøre det. Akkurat som en inuitt alene ikke har bestemt at de er inuitter, ikke eskimoer. 

Det er dessuten et hav av forskjell på ordet hverdagslig og neger. Hvis du sliter litt med å forstå hva, kan du jo lese litt om slaver og raseskiller for eksempel. Så kan du spørre deg om hverdagslig har gått gjennom den samme historien og kampen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skal ha dette til å være så vanvittig vanskelig. Hvordan i all verden klarer dere å skille mennesker av samme rase fra hverandre da? Peke ut en hvit person i et rom fullt av hvite mennesker? Høres jo ut som dere må slite noe fryktelig... Hvis en har afrikansk utseende finnes det jo plutselig ingen normale måter å referere til personen på annet enn som "han negeren"... Henger ikke på greip det der. 

Anonymkode: 38191...511

Eller peke ut en asiater i et rom fullt av etniske nordmenn. Det er jo tydeligvis fullstendig ugreit å si "personen av asiatisk utseende", og ikke har man noe annet ord på linje med neger, så da sliter man. Huff og huff. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...