Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utfordrer deg å spør en tilfeldig mørkhudet i Norge om deres erfaring med ordet. Jeg er selv svart og liker ikke at folk kaller meg for neger. All erfaring venner, familie og bekjente har med ordet er negativ. Det har ingen betydning hvor ordet stammer fra, men hvordan den blir brukt i dag. Og den blir brukt negativt. Du kan prøve å " vaske" den, men regn med at den du sier det til vil tenke negativ om deg. Du vil klare å motbevise at du ikke har negativ undertoner med ordet jo lengre personen snakker med deg, men det er ikke alltid du får den sjansen. 

Anonymkode: 21ef8...0e2

Hva med geografiske begreper da? Istedenfor negroid/neger så afrikaner, istedenfor mongoloid så asiater? Du kan vel gi meg et svar på den første, negroid/neger eller afrikaner.

Anonymkode: 8a566...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cicero
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utfordrer deg å spør en tilfeldig mørkhudet i Norge om deres erfaring med ordet. Jeg er selv svart og liker ikke at folk kaller meg for neger. All erfaring venner, familie og bekjente har med ordet er negativ. Det har ingen betydning hvor ordet stammer fra, men hvordan den blir brukt i dag. Og den blir brukt negativt. Du kan prøve å " vaske" den, men regn med at den du sier det til vil tenke negativ om deg. Du vil klare å motbevise at du ikke har negativ undertoner med ordet jo lengre personen snakker med deg, men det er ikke alltid du får den sjansen. 

Anonymkode: 21ef8...0e2

Utlending, innvandrer, svart osv blir da også brukt nedsettende. Og det er bullshit å si at all erfaring er negativ. Kanskje all erfaring dere har fått rett i fleisen, men jeg ser stadig folk som bruker ordet neger f.eks på internett uten at det er negativt ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med geografiske begreper da? Istedenfor negroid/neger så afrikaner, istedenfor mongoloid så asiater? Du kan vel gi meg et svar på den første, negroid/neger eller afrikaner.

Anonymkode: 8a566...879

Afrikaner, mørkhudet eller svart.  Jeg sa selv til samboeren for noen uker sider "Det har flyttet en svart dame nede" for å beskrive en ny nabo. 

 

 

 

Anonymkode: 21ef8...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Afrikaner, mørkhudet eller svart.  Jeg sa selv til samboeren for noen uker sider "Det har flyttet en svart dame nede" for å beskrive en ny nabo. 

 

 

 

Anonymkode: 21ef8...0e2

Ja det gir mening med min oppfatning av hva som blir brukt i andre Vestlige land. I USA sier de afrikaner-amerikaner (African-American), eller black American, svart amerikaner.

Anonymkode: 8a566...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi kalle de Afro i steden? Det er vel ikke nedsettende? Og beskriver like godt som neger. 

Anonymkode: 610d1...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker. 

Mynona, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det gir mening med min oppfatning av hva som blir brukt i andre Vestlige land. I USA sier de afrikaner-amerikaner (African-American), eller black American, svart amerikaner.

Anonymkode: 8a566...879

Men er ikke alle svarte som er African American. Kjenner mange fra Indonesia, Sri Lanka, Brazil og Panama som aldri har vært i Afrika. De i Latin-Amerika kaller hverandre for negros, ingen sure miner der, de kaller en spade for en spade. Negro betyr jo svart på spansk. Og mange PK nordmenn hadde fått sjokk om de hørte hvordan de snakker til hverandre i Panama f.eks: "mira el negro", se på han svarte der. 

Anonymkode: 9b700...c96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke alle svarte som er African American. Kjenner mange fra Indonesia, Sri Lanka, Brazil og Panama som aldri har vært i Afrika. De i Latin-Amerika kaller hverandre for negros, ingen sure miner der, de kaller en spade for en spade. Negro betyr jo svart på spansk. Og mange PK nordmenn hadde fått sjokk om de hørte hvordan de snakker til hverandre i Panama f.eks: "mira el negro", se på han svarte der. 

Anonymkode: 9b700...c96

"Svart" og "hvit" er begreper som i blant blir brukt istedenfor kaukasoid og negroid. Andre bruker geografiske begreper, for eksempel "afrikaner" og "asiater" istedenfor negroid/neger og mongoloid. Dette kan godt være selv om personen var født i et europeisk/ikke-afrikansk eller ikke-asiatisk land. Svaret fra hen var i overensstemmelse med hva jeg har sett fra andre Vestlige land.

I Australia blir personer med avstamning fra Afrika ofte betegnet som afrikanere, selv i media. De har en populasjon med aner fra blant annet Sudan.

I det spanske språket har de et ord for svart, det har de i det engelske også, og stort sett alle språk. Inkludert norsk, som er "svart". Vi er tross alt i Norge, så kan like gjerne bruke norske farger istedenfor negro og blanco eller noir og blanc osv. Så sier man gjerne svart og hvit i Norge.

Anonymkode: 8a566...879

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utfordrer deg å spør en tilfeldig mørkhudet i Norge om deres erfaring med ordet. Jeg er selv svart og liker ikke at folk kaller meg for neger. All erfaring venner, familie og bekjente har med ordet er negativ. Det har ingen betydning hvor ordet stammer fra, men hvordan den blir brukt i dag. Og den blir brukt negativt. Du kan prøve å " vaske" den, men regn med at den du sier det til vil tenke negativ om deg. Du vil klare å motbevise at du ikke har negativ undertoner med ordet jo lengre personen snakker med deg, men det er ikke alltid du får den sjansen. 

Anonymkode: 21ef8...0e2

Klart det kan bli oppfattet som negativt når folk sier det er noe ille 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med geografiske begreper da? Istedenfor negroid/neger så afrikaner, istedenfor mongoloid så asiater?

Anonymkode: 8a566...879

Afrikaner er bra, for det hinter til at de kan dra seg tilbake til Afrika. Og passer bedre for meg, som er altfor pretensiøs til å si "neger" som en hvilken som helst hvit harry-nigger.

Endret av Hurepoix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hurepoix skrev:

Afrikaner er bra, for det hinter til at de kan dra seg tilbake til Afrika. Og passer bedre for meg, som er altfor pretensiøs til å si "neger" som en hvilken som helst hvit harry-nigger.

Jeg er uenig i at det er å hinte til at noen må dra tilbake til der de kommer fra med å bruke geografiske betegnelser som afrikaner og asiater. Dessuten er det hva folk fra Afrika/Asia ønsker å bli kalt. Jeg ser ikke problemet i det.

Anonymkode: 8a566...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg utfordrer deg å spør en tilfeldig mørkhudet i Norge om deres erfaring med ordet. Jeg er selv svart og liker ikke at folk kaller meg for neger. All erfaring venner, familie og bekjente har med ordet er negativ.

Men det er jo fordi DU legger noe negativt i order neger. Det er ikke opp til den som hører å avgjøre hva den som snakker faktisk mener. I Norge er det ikke tradisjon for at neger er nedsettende i seg selv. Det er jo derfor det ble brukt i barneviser i gamle dager, både i Norge og Sverige.

Noen tror visst at uønskede holdninger forsvinner om vi fjerner ordene for å uttrykke dem. Da finner man jo bare nye ord for å uttrykke det samme. Derfor er det holdningene man må jobbe med, ikke ordene.

Et positiv bidrag er at flere bruker ordet neger uten nedsettende betydning. Da viser vi at holdninger ikke er knyttet til ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er liten forskjell på en pakistaner og en tyrker. Begge er kaukasoid rase. Mens kinesere er mongoloid rase. Men alle tre folkegruppene er fra Asia. Men har lagt merke til at folk ikke er konsekvente i denne tråden. Man bruker geografiske begreper om noen raser som f.eks. "asiatere" når man åpenbart mener mongoloide personer, og rasebegreper om andre, f.eks. negroide/negre. Personlig bruker jeg geografiske begreper om både mongoloide og negroide. Altså sier jeg asiater og afrikaner i hverdagen. Men rasebegrepene er mongoloid og negroid. Ikke asiater og negroid, eller afrikaner og mongoloid osv.

Anonymkode: 8a566...879

Da vil jeg, som har asiatisk bakgrunn, pent be deg om i hvert fall å si og skrive "asiat" fremfor "asiater" i entall og "asiater" fremfor "asiatere" i flertall. Det er ingenting som heter "en asiater" i entall, like lite som det heter "en spanjoler" eller "en polakker". En asiat, flere asiater. Jeg synes oppriktig det er litt pussig at man kan bomme på fellesbetegnelsen for personer fra en verdensdel med over 60 % av jordens befolkning.

Jeg bruker for øvrig ikke ordet neger. Synes ikke det er helt forferdelig om et eldre menneske sier neger på en måte som tilsier at vedkommende bare mener det som en nøytral betegnelse, men personlig har ikke jeg noe behov for å bruke et uttrykk jeg vet mange opplever som nedsettende bare fordi jeg kan. Så får andre gjøre som de vil, jeg mister ikke akkurat nattesøvnen over det.

Anonymkode: f5343...e62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg, som har asiatisk bakgrunn, pent be deg om i hvert fall å si og skrive "asiat" fremfor "asiater" i entall og "asiater" fremfor "asiatere" i flertall. Det er ingenting som heter "en asiater" i entall, like lite som det heter "en spanjoler" eller "en polakker". En asiat, flere asiater. Jeg synes oppriktig det er litt pussig at man kan bomme på fellesbetegnelsen for personer fra en verdensdel med over 60 % av jordens befolkning.

Jeg bruker for øvrig ikke ordet neger. Synes ikke det er helt forferdelig om et eldre menneske sier neger på en måte som tilsier at vedkommende bare mener det som en nøytral betegnelse, men personlig har ikke jeg noe behov for å bruke et uttrykk jeg vet mange opplever som nedsettende bare fordi jeg kan. Så får andre gjøre som de vil, jeg mister ikke akkurat nattesøvnen over det.

Anonymkode: f5343...e62

Den er grei. Men du vet at når folk sier asiat, så mener man ikke 60% av verdensbefolkningen. Man mener som oftest kun mongoloide.

Det var en annen i tråden som mente at å bruke geografiske begreper for å betegne personer, er det samme som å hintet til at man burde "dra tilbake dit man kommer fra". Føler du det slik?

Anonymkode: 8a566...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Kjenner flere mørkhudede, og ingen av dem er det jeg ville kalle "neger". Hvis han nye naboen var mørkhudet, og jeg trengte å nevne det for noen, ville jeg sagt det: "De nye naboene våre er ikke norske". "-Hvor er de fra?" "Vet ikke, de er mørkhudede og snakker ikke norsk, afrikanere kanskje? Best vi skriver nabovarselet på engelsk". Barna mine sier også det: Hun som er mørk i huden. Kjenner også såpass mange som er... ikke hvite, ikke "negre", men.. ikke norske, litt mørkhudede kanskje. "Neger" er en veldig upresis betegnelse i grunnen.

Anonymkode: d008f...06c

Hva med de som er adoptert eller har på andre måter vokst opp i Norge?

Anonymkode: 55042...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig, veldig sjeldent. Bruker det ikke for å generelt snakke om mørkhudede folk. Det var nok mer da jeg var ung og uvitende. 

Du vet aldri hva den du snakker med syns om ordet.

Og jeg syns det blir dumt å argumentere for bruken av ordet at "det betyr opprinnelig svart, det er ikke et banneord opprinnelig". Det blir det samme som å bruke hakekorset og si at "det er jo opprinnelig soltegnet som vikingene brukte". Det er ikke alle som skjønner din hensikt ved bruken av sånne ord og tegn som har endret betydning i løpet av historien. Selv om folk ønsker å "ta tilbake" slike symboler og bruke det som det ble brukt opprinnelig, er det fremdeles folk der ute som bruker det i negativ/rasistisk mening, og da skal man være svært forsiktig. Bruk det gjerne diskret blant venner og sånn, men vær forsiktig på jobb, blant barn og sånne ting. 

 

Anonymkode: e15a5...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MalloryK skrev:

Jeg er ikke rasist, så jeg bruker ikke ordet neger

Et mislykket forsøk på logisk slutning fra din side :)

Jeg er for øvrig heller ikke rasist, men bruker ordet neger i situasjoner hvor det ikke er noe godt erstatningsord :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MalloryK skrev:

Jeg er ikke rasist, så jeg bruker ikke ordet neger

Så da tenker du nedsettende om ordet neger og tillegger det egenskaper det ikke har grunnet dine egne fordommer?

Du høres ut som en rasist. Det er dessuten bare rasister som føler et stort behov for å si "jeg er ikke rasist".

Anonymkode: 7245e...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sier mørkhudet. Føler neger er alt for negativt ladet, selv om jeg også kan skjønne at det for mange bare er et nøytralt ord som beskriver noens hudfarge. Så så lenge det blir brukt på en ordentlig måte, og ikke rasistisk som f.eks. "ekle neger" eller "jævla neger" så er det greit. Folk får bruke de ordene de vil, men jeg foretrekker å unngå det. :) 

Anonymkode: e2210...98a

Hvis "jævla neger" er rasistisk, hvorfor er ikke "jævla fitte" kjønnsdiskriminerende? "Din forbanna pikk" er jo da også kjønnsdiskriminerende. Ting som "jævla potet" eller "jævla spøkelse" vil da også være rasistisk. Hvor skal man trekke grensen? Kommer det bare an på hvor mange som føler seg krenket, så når nok folk sier at de føler seg krenket så begynner man å trekke assosiasjoner til alt mulig ordet ikke har noe med å gjøre, for så å fremme det som rasistiske, diskriminerende, eller genrelt bare ikke ok å bruke? Så det kommer egentlig bare an på hvem som spiller mest offer i denne typen saker?

Anonymkode: 7245e...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...