Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis en som har foreldre fra for eksempel Kina er født i USA, er han ikke lenger asiater da? Hvordan beskriver du vedkommende hvis du ikke skal bruke geografiske begreper?

Anonymkode: 8a566...879

Om en person er født og oppvokst i USA, men har to asiatiske foreldre, er han en amerikaner, og ikke asiater.

Anonymkode: 031b8...99f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke.

Kjenner og er i familie med mange som har afrikansk opphav, ja bestevenninnen min er halvt afrikansk, og ingen av de har noen gang gitt uttrykk for at "neger" er et ok ord å bruke eller brukt det selv. Skjønner ikke hvor dere har det fra at det er ok! Ønsketenking eller hva?

Anonymkode: 38191...511

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blant dem som er gammel nok til å ha vokst opp med neger som et nøytralt ord. Jeg synes det er litt slitsomt at man i den politiske korrekthetens navn gjør nøytrale begreper til skjellsord, men jeg gidder ikke lage så mye styr av det utenom at jeg gjerne kaller mørkhudede for afroamerikanere uansett hvor de kommer fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og jeg synes det er latterlig at folk insisterer på å si det. Alle vet at ordet "neger" for mange oppfattes som støtende og at det ofte brukes i sammenheng med hatkriminalitet eller trakassering, så hvorfor er det liksom så forbanna viktig å bruke et ord som LETT kan erstattes med noe som ikke er støtende? Jeg kommer aldri til å forstå det. 

Og sånn før en eller annen nisse prøver å vise til en eller annen språkforsker som mener at "neger" ikke er negativt ladet - ord kan fint oppstå uten rasistiske assosiasjoner, men det betyr ikke at de dermed for alltid vil være legitime. Når en svært stor andel mennesker oppfatter et ord som skal være beskrivende for dem som støtende, vel, da er det støtende, uansett hvor "nøytralt" ordet er i utgangspunktet. 

Anonymkode: 909d1...801

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JackIost skrev:

Ja, er da ikke noe galt i det :)

Da regner jeg med at du ikke ser noe galt i stå foran en  mørkhudet afrikaner og kaller han/hun neger heller??  Foreslår at du går ut på byen og prøver. 

Endret av Mystix
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mørkhudet er verre enn neger!!! Man kan ikke kalle en afrikaner heller, hvis de er født i Norge! Og det blir veldig rart å si; ''naboen min med det ekstra krøllete håret''. Hæ, hvem da liksom? Nei, jeg holder meg til neger, da er det ingen misforståelser. 

Anonymkode: d0b56...cf2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hillbillies og bondeknøler som sier det ordet...

Anonymkode: 4c502...106

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hender jeg bruker "jigabo" om noen individer.

Anonymkode: bf045...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hender jeg bruker "jigabo" om noen individer.

Anonymkode: bf045...1e7

Det er jo det samme som å bruke nigger. Både nigger og neger er unødvendig synes jeg. Sier heller afrikaner.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Jigabo

Anonymkode: 8a566...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hillbillies og bondeknøler som sier det ordet..a.

Anonymkode: 4c502...106

Det er mange hillbillies og bondeknøler i Norge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mystix skrev:

Hva er morsomt?  At moren gav han bort? At han bodde på uttallige forsterhjem som unge, at han er narkoman  eller at han har sittet mesteparten av livet i fengsel?

 

2 timer siden, Mystix skrev:

Hva er morsomt?  At moren gav han bort? At han bodde på uttallige forsterhjem som unge, at han er narkoman  eller at han har sittet mesteparten av livet i fengsel?

Du glemte å nevne 'navnet'...Blodharry å si neger er det ikke det,spesielt til segselv...Eller MÅ han kalle seg NEGER for å bli forstått....Men det er kansje ikke så morsomt nei,bare litt ironi...MEN FYYYY FOR ET NAVN DA:hoho::hoho:..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir mot sin hensikt å ikke kunne kalle en neger for en neger. Men svart, mørkhudet osv.

Det blir som at det ikke var lov å kalle sigøynere for sigøynere. Vi måtte kalle de romfolk.

Det har utviklet seg til å bli et langt verre ord. Med romfolk tenker jeg på tiggere, folk som driter ned parker, organisert kriminalitet og aldri gjort et dagsverk med jobb. 

Sigøyner derimot. Tenker jeg på noe mystisk. Kvinner i store skjørter som danser rundt bålet i en sigøynerleir.

Med neger så tenker jeg folk som er veldig sorte i huden, har store lepper osv. Som har opphav i afrika og er nærme naturen.

En svart eller svarting. Tenker jeg på en narkotikaselgende gangster med caps og pistol i saggebuksa.

Så. Det kan bli stikk motsatt. Når man skal være for forsikrig og ikke kalle en spade for en spade.

Anonymkode: 9ad16...d68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier også neger... Oppvokst med det, og aner ikke hva jeg skal bruke som benevnelse ellers... Afrikaner er for meg mer negativt ladet, og det ville vært rasistisk overfor en (neger) som er født og oppvokst her, og ikke har annen tilknytning til Afrika enn at hans forfedre kommer derfra..

 

Er jo ikke mer enn ca 5-10 år siden det begynte å bli oppmerksomhet rundt det, men har fortsatt ikke fått med meg at de har kommet med en annen benevnelse..

Anonymkode: 813a1...0a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det, men så brukte også ekskjæresten det og han var faktisk neger. Bruker det kun i beskrivende forstand, aldri i negativ sammenheng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det holder jeg meg for god til. Hvorfor man på død og liv skal bruke et ord som for mange (uansett hvordan en vrir og vender på det) finner støtende er meg en gåte.

Endret av Nappetass1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier også neger... Oppvokst med det, og aner ikke hva jeg skal bruke som benevnelse ellers... Afrikaner er for meg mer negativt ladet, og det ville vært rasistisk overfor en (neger) som er født og oppvokst her, og ikke har annen tilknytning til Afrika enn at hans forfedre kommer derfra..

 

Er jo ikke mer enn ca 5-10 år siden det begynte å bli oppmerksomhet rundt det, men har fortsatt ikke fått med meg at de har kommet med en annen benevnelse..

Anonymkode: 813a1...0a8

Jeg har aldri hørt om noen med utspring fra Afrika som har anmeldt for å ha bli kalt afrikaner. Derimot er det saker om folk som finner seg ikke i å bli kalt neger og anmeldt forholdet. Dessuten er det visst brudd på loven attpåtil.

http://www.dagbladet.no/nyheter/lamin-37-finner-seg-ikke-i-a-bli-kalt-neger-har-anmeldt-kvinne-for-rasisme/60550871

http://www.dagbladet.no/nyheter/kvinne-domt-for-a-ha-kalt-lamin-neger/67557088

Anonymkode: 8a566...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier afrikaner. Å si neger vet jeg har blitt et negativt ord i det siste, selv om det var ordet man brukte når jeg var barn.

Anonymkode: 26073...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mystix skrev:

Det er mange hillbillies og bondeknøler i Norge. 

Jupp. Dessverre. 

20 minutter siden, Nappetass1 skrev:

Nei, det holder jeg meg for god til. Hvorfor man på død og liv skal bruke et ord som for mange (uansett hvordan en vrir og vender på det) finner støtende er meg en gåte.

Dette! Du er usedvanlig klok!

Anonymkode: 4c502...106

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jupp. Dessverre. 

Dette! Du er usedvanlig klok!

Anonymkode: 4c502...106

Når mange insisterer på å  fremdeles bruke ordet neger selv om de vet at det er gått ut på dato og er negativt ladet for vedkommende så kan jeg ikke tro annet enn at de gjør det av rasistiske årsaker.  Hvorfor ellers?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...