Gå til innhold

Naboene gjør narr av bilene våre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utenom støv pga. friksjonskrefter mellom gummi og asfalt så vil en elbil alltid forurense lokalt 0-null ellers i forhold til en fossilbil fra dag 1-en. Alle disse dieselelskerne som prøver å dra frem vikarierende miljøargumenter klarer bare dette ved å ta utgangspunkt i at en elbil har mer kjemiske beholdere for å lagre energi og at noen land bruker kull til å lage strøm. Alt annet er lik eller verre på en dieselbil, også ved produksjon (en sot-bil har bl.a. flere tusen flere deler som må produserer av giftige materialer som petroleum-kjemikalier). Dieselbiler er og blir miljøsvin, uansett om det er lokalt eller globalt fra dag 1.

Anonymkode: ef83a...611

Det regnestykket ditt med utslipp henger ikke helt på greip! Du må ta med produksjonen av batteribilen også, og der er den det største synderen. Og når produksjonenen økes så må det også utvinnes mer kobber. Hvordan ser det totale bildet av det å kjøre elbil ut da tror du? Lokalt er en ting, men globalt glemmes alltid når regnsakpet skal gjøres opp! Bensinbiler er nå hakket værre enn de reneste dieselbilene. Visste du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid
På 13.6.2017 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Mannfolk som et opptatt av store dyre biler har mindreverd kompleks. Spør naboene hva deres kompleks er.  Sikkert liten snopp😆

Vet ikke hvilket område i Oslo vest dere bor men ville holdt men ville aldri ha bosatt meg der. Har venner som er født og oppvokst der og de  har helt andre verdier enn meg. Materialisme.

Anonymkode: 1d9f7...ffc

Hva er grunnen til at "kvinnfolk"  er opptatt av bil da? Liten klitoris eller vid? Vet ikke om dette stemmer helt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fnatt av naboer som har gamle og utslitte biler. Spesielt amerikanske biler

Anonymkode: 3efd3...408

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6/8/2017 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Vi har flyttet til et finere strøk i Oslo Vest, og naboene her er...ganske opptatt av hverandres materielle verdier. Én av greiene er dette med bil. Begge våre biler er fra rundt årtusenskiftet, og naboene har alle og en hver kommentert at de er gamle, om vi liker veteraner, om vi er på jakt etter ny bil, eller om vi rett og slett vil kjøpe deres bil "når jeg er ferdig med den" - flir.

Det hele forusikrer meg en del. Det er aldri noe gærnt med disse bilene, og vi kjører jo ikke mye akkurat heller. Det er ingen vits i å skifte ut noe som fungerer godt, synes mannen min, og jeg har i alle fall ikke behov for noe nytt og fancy.

Det som plager meg er at dette er en gjenganger, og at det kanskje sier ganske mye om folk her. Hva ville dere ha gjort? Klarer dere å ignorere slikt?

Anonymkode: 6a485...0dc

Haha hvilket ekkelt og snobbete nabolag med bedrevitere er det du bor i? Er alle leger og advokater der?

Nei fysj. Grå og kjedelig alle sammen og skal kompansere med materielle ting som ikke betyr en dritt

Screenshot_20170614-200636.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2017 den 12.40, AnonymBruker skrev:

Vi har flyttet til et finere strøk i Oslo Vest, og naboene her er...ganske opptatt av hverandres materielle verdier. Én av greiene er dette med bil. Begge våre biler er fra rundt årtusenskiftet, og naboene har alle og en hver kommentert at de er gamle, om vi liker veteraner, om vi er på jakt etter ny bil, eller om vi rett og slett vil kjøpe deres bil "når jeg er ferdig med den" - flir.

Det hele forusikrer meg en del. Det er aldri noe gærnt med disse bilene, og vi kjører jo ikke mye akkurat heller. Det er ingen vits i å skifte ut noe som fungerer godt, synes mannen min, og jeg har i alle fall ikke behov for noe nytt og fancy.

Det som plager meg er at dette er en gjenganger, og at det kanskje sier ganske mye om folk her. Hva ville dere ha gjort? Klarer dere å ignorere slikt?

Anonymkode: 6a485...0dc

Virker som skikkelig snobbenaboer, men det er ganske lurt å ha en nyere bil. Det har skjedd veldig mye på sikkerhetsfronten siden 2000. Å kollidere i en bil fra 2002 i forhold til en fra f eks 2013 kan medføre forskjell på å gå ut av bilen uten skader i forhold til død eller invaliditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, tdm900 skrev:

Det regnestykket ditt med utslipp henger ikke helt på greip! Du må ta med produksjonen av batteribilen også, og der er den det største synderen. Og når produksjonenen økes så må det også utvinnes mer kobber. Hvordan ser det totale bildet av det å kjøre elbil ut da tror du? Lokalt er en ting, men globalt glemmes alltid når regnsakpet skal gjøres opp! Bensinbiler er nå hakket værre enn de reneste dieselbilene. Visste du det?

 Her får du hele regnskapet

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bryr meg ikke et fnugg om bil, og kunne i beste fall bare gitt en beskrivelse av fargen og størrelsen på bilen om jeg var et vitne til noe. 

Men likevel så synes jeg IKKE det er noe å skryte av at man kjører en 15-20 år gammel bil, hvertfall ikke om man har passasjerer til vanlig. Som noen nevner- sikkerhet er faktisk en viktig faktor til at jeg ønsker en nyere/dyrere bil. Jeg kjører lange turer til hytta på små veier og en og annen ferietur, alltid med barna i baksetet. Jeg tar deres sikkerhet på største alvor, og jeg synes det er helt forferdelig å høre om de som skryter av å ha en dårlig bil nærmest av prinsipp "har råd, men gidder ikke prioritere".

Hvilket merke etc burde være revnende likegyldig for naboene da, TS. Hadde bare sett dumt på de og ikke brydd meg. Eller svart noe ala "Åja, hvilken bil har du da? *blankt utrykk når de svarer* ok..? Er den bra?" Vanskelig å skryte til noen som ikke bryr seg.

Anonymkode: b874d...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor jo, som sagt, i Oslo. Det er sjelden vi kjører fortere enn 80 noe sted. Til hytta tar vi bussen, siden vi uansett må gå flere timer før vi når frem. Takker for omtanken, men disse bilene tåler nok en og annen kollisjon helt greit; det er ikke en gang særlig rust på de.

Anonymkode: 6a485...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Illuminatum skrev:

"Det er i alle fall et argument som fremsettes med jevne mellomrom. Spesielt produksjonen av batteripakker er energikrevende, og er knyttet til store deler av utslippet.

En rapport fra Union of Concerned Scientists, en amerikansk miljølobbygruppe, har tatt for seg akkurat dette, og det viser seg, kanskje ikke overraskende, at elbilen gjennom hele livsløpet forurenser betraktelig mindre enn en fossilbil."

Vet du hva kildekritikk er for noe?

Anonymkode: 6a485...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Det er i alle fall et argument som fremsettes med jevne mellomrom. Spesielt produksjonen av batteripakker er energikrevende, og er knyttet til store deler av utslippet.

En rapport fra Union of Concerned Scientists, en amerikansk miljølobbygruppe, har tatt for seg akkurat dette, og det viser seg, kanskje ikke overraskende, at elbilen gjennom hele livsløpet forurenser betraktelig mindre enn en fossilbil."

Vet du hva kildekritikk er for noe?

Anonymkode: 6a485...0dc

Da regner jeg med at du kan komme med kilder som viser det motsatte?

Det at de ønsker et bedre miljø er da ingen diskvalifikasjon i å forske på hva som gir lite utslipp. Jeg antar du ikke stoler på noe av forskningen i forhold til medisin i verden da den i hovedsak er betalt av de organisasjoner som skal selge medisinen.

Regner med at du har sjekket om den studien du viser til er transperent og metoder og data er oppgitt slik at andre forskere kan gjenskape resultatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor jo, som sagt, i Oslo. Det er sjelden vi kjører fortere enn 80 noe sted. Til hytta tar vi bussen, siden vi uansett må gå flere timer før vi når frem. Takker for omtanken, men disse bilene tåler nok en og annen kollisjon helt greit; det er ikke en gang særlig rust på de.

Anonymkode: 6a485...0dc

Sjekk gjerne test i 64 km i timen

http://www.tv2.no/a/8901467/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder fra f.eks. luftforurensningen som dette bekrefter bare at diesel er livsfarlig for folkehelsen. Elbil og rene kollektivsystemer er det eneste som kan redde oss nå.

paris.jpg

Anonymkode: ef83a...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2017 den 12.40, AnonymBruker skrev:

om vi er på jakt etter ny bil, eller om vi rett og slett vil kjøpe deres bil "når jeg er ferdig med den" - flir.

Anonymkode: 6a485...0dc

Kjøpe din bil? Svarer du. - Det er vel strengt tatt bankens bil du mener ;);)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Illuminatum, tuller du med meg? Først den videoen din. Du sier en bil fra 2002 er livsfarlig, men illustrerer dette med en bil som er bygd nærmest uforandret fra 1980-1998? Rover 100 var alltid en skrøpelig dr!ttbil, ifølge mannen min. Våre biler er altså over 20 år nyere, og de er mye større enn denne lille bilen - momentum, men også først og fremst sikkerhetsutstyr er vesentlig bedre på våre biler.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Austin_Metro#Rover_100

Når det gjelder den lobbyistgruppen, ta gjerne en titt på deres andre saker. Jeg sier ikke at elbil ikke er et miljøvennlig valg i Norge, noe som det opplagt er, men at du bør gå kildene dine etter i sømmene. Medisinsk forskning finansiert av farmasøytindustrien har også en helt klar og tydelig helling mot positive resultater sammenliknet med friere forskning, noe som er vist i metastudier gang på gang.

Skal si dette utviklet seg ganske annerledes enn jeg trodde, men når jeg ser litt i andre tråder i dette underforumet så blir alle diskusjoner til et være eller ikke være for elbil her. Går ikke dere lei?

Anonymkode: 6a485...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Illuminatum, tuller du med meg? Først den videoen din. Du sier en bil fra 2002 er livsfarlig, men illustrerer dette med en bil som er bygd nærmest uforandret fra 1980-1998? Rover 100 var alltid en skrøpelig dr!ttbil, ifølge mannen min. Våre biler er altså over 20 år nyere, og de er mye større enn denne lille bilen - momentum, men også først og fremst sikkerhetsutstyr er vesentlig bedre på våre biler.

Anonymkode: 6a485...0dc

Poenget mitt er at det er skjedd mye siden årtusenskiftet. Jeg har ikke registrert at du har lagt ut informasjon om hva slags bil du har. Sjekk NCAP for din bil og sammenlign den med en nyere bil.

Jeg velger i alle fall å kjøre nyere bil. Uten at det er bevis for noe så har jeg ei svigerinne som er kirurg ved OUS. Hun setter seg ikke inn i biler fra årtusenskiftet. Hun sier hun har sett litt for mye skader.

I forhold til elbil var dette kun en opplysning til tdm900 som påsto at elbiler forurenset mer enn fossilbil. Jeg registrerer at du ikke viser til studier som tilbakeviser påstander i den aktuelle studien og tråden inspirerer heller ikke til en diskusjon om elbil.

Uansett, jeg ville ikke valgt å kjøre en gammel bil. Selv i lav hastighet er sikkerheten mye dårligere enn nyere biler, men du må jo selv vurdere om du tar den risikoen. Ellers er jeg enig med deg at det er rimelig spesielt at naboer snakker om andres bilvalg og det er vel ikke helt vanlig de fleste steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Illuminatum skrev:

Poenget mitt er at det er skjedd mye siden årtusenskiftet. Jeg har ikke registrert at du har lagt ut informasjon om hva slags bil du har. Sjekk NCAP for din bil og sammenlign den med en nyere bil.

Jeg velger i alle fall å kjøre nyere bil. Uten at det er bevis for noe så har jeg ei svigerinne som er kirurg ved OUS. Hun setter seg ikke inn i biler fra årtusenskiftet. Hun sier hun har sett litt for mye skader.

I forhold til elbil var dette kun en opplysning til tdm900 som påsto at elbiler forurenset mer enn fossilbil. Jeg registrerer at du ikke viser til studier som tilbakeviser påstander i den aktuelle studien og tråden inspirerer heller ikke til en diskusjon om elbil.

Uansett, jeg ville ikke valgt å kjøre en gammel bil. Selv i lav hastighet er sikkerheten mye dårligere enn nyere biler, men du må jo selv vurdere om du tar den risikoen. Ellers er jeg enig med deg at det er rimelig spesielt at naboer snakker om andres bilvalg og det er vel ikke helt vanlig de fleste steder.

 

Vel vel, du har tolket mitt siste innlegg på DIN måte, og da er på villspor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Illuminatum skrev:

Da regner jeg med at du kan komme med kilder som viser det motsatte?

Studien som jeg linket til var det som startet denne debatten, den er rykende fersk fra anerkjente og uavhengige Svenska Miljöinstitutet, du fikk nok ikke med deg den, for da kunne du spart deg bryderiet. Den viser at fossilbiler kan kjøre så lenge som 10 år før miljøavtrykket er like stort som for elbiler som ruller ut fra fabrikken. Ti år tar det altså før elbilen er et miljøvennlig alternativ. Og vet du hva, en 10 år gammel elbil er trolig moden for skraphaugen, så sannsynligheten er stor for at elbilen aldri i hele sitt livsløp kommer under fossilbiler i totalt miljøavtrykk.

Elbiler er kun en fordel for det lokale miljøet.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Horten Market skrev:

Studien som jeg linket til var det som startet denne debatten, den er rykende fersk fra anerkjente og uavhengige Svenska Miljöinstitutet, du fikk nok ikke med deg den, for da kunne du spart deg bryderiet. Den viser at fossilbiler kan kjøre så lenge som 10 år før miljøavtrykket er like stort som for elbiler som ruller ut fra fabrikken. Ti år tar det altså før elbilen er et miljøvennlig alternativ. Og vet du hva, en 10 år gammel elbil er trolig moden for skraphaugen, så sannsynligheten er stor for at elbilen aldri i hele sitt livsløp kommer under fossilbiler i totalt miljøavtrykk.

Elbiler er kun en fordel for det lokale miljøet.

Ifølge din rapport så har min 2 år gamle egolf med over 60k allerede spart inn co2 regnskapet ved produksjonen.

Les din egen rapport før du uttaler deg:hoho:

Anonymkode: ef83a...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge din rapport så har min 2 år gamle egolf med over 60k allerede spart inn co2 regnskapet ved produksjonen.

Les din egen rapport før du uttaler deg:hoho:

Anonymkode: ef83a...611

Du er jo helt uinteressant i et miljøperspektiv, det er gjennomsnittsbilisten som betyr noe. Biler med små batterier, som din, vil naturligvis gi et mindre klimaavtrykk. Du kjører også dobbelt så mye som gjennomsnittsbilisten, så derfor kommer miljøregnskapet i balanse tidligere. Men selv din bil med et lite batteri, tar altså 4 år med vanlig kjørelengde før den kommer på nivå med en dieselbil som har kjørt like langt.

Teknologien i elbiler er svindyr og har ingen konkurransekraft mot fossilbiler. Myndighetenes avgiftspolitikk til fordel for elbiler, kommer til å bli sett på som et skjebnesvangert feilgrep, fordi det forsinket utvikling av konkurransedyktig og bærekraftig teknologi.

 

Anonymkode: 56728...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...