Gå til innhold

Hvilke diagnoser er bra nok for uføretrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig! Idioten vet ikke hva h*n snakker om. Håper h*n faktisk får ME, da endrer personen nok mening raskt ;)

Anonymkode: 0e61f...06d

Jeg unner ingen å få ME!! 

Anonymkode: babb6...5f3

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig! Idioten vet ikke hva h*n snakker om. Håper h*n faktisk får ME, da endrer personen nok mening raskt ;)

Anonymkode: 0e61f...06d

Ja, tenk hvis psykiske lidelser kunne smitte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får synes og mene hva du vil. Jeg mener at det skal være en god forskjell på meg som jobber og en som aldri har gjort et arbeidsslag. Sånn er det bare. Hadde ikke jeg jobbet så hadde det heller ikke vært noe å dele ut trygd med. 

Å selvsagt skal det belønnes at man har jobbet og bidratt i samfunnet før man ble ufør.

Jeg er jo ikke overrasket over at de fleste vil ha mest mulig penger til deg selv. Er jo veldig mange mennesker som ønsker dette. Man tenker jo først på seg selv, før man tenker på de andre. Gir man to epler til fordeling til to utsultede mennesker, er de vel slettes ikke sikkert at den ene av dem deler.

Du sier du gjerne vil ha mer trygd enn en som aldri har gjort et arbeidsstykke, altså for eksempel en som sitter i rullestol med downs. Alle har vi jo utgifter og noen har jo mer utgifter til sykdom enn andre, men i dagens system er det ikke utgiftene som betyr noe. Det er heller ikke lengden på utdanning eller om man har jobbet i 40 år. Det er ene og alene snakk om høy inntekt rett før man ble syk. 

I mine øyne er det beste er når utgiftene på operasjoner, medisiner og behandlinger er gratis og at alle får en sum man kan leve av, som er over fattigdomsgrensen og sifos budsjett til et verdig livsopphold.

Folk som har arbeidet har jo som regel hatt masse ressurser, de vil gjerne få opptil 45 000 i trygd hvis de har vært smart og meldt seg inn KLP, private forsikringer eller begge deler. 

Poenger mitt er at det er ikke de som har mest som har det største påtageige behovet for et økonomisk løft, det er de med minst, de under fattigdomsgrensen, som aldri får forsikringer eller goder knyttet til arbeid. Mange har jo også kanskje jobbet 40 år med å ta vare på de eldre, men siden slike yrker ikke belønnes like bra som politikere og økonomer, så får jo de også svært lav trygd, selv om de sikkert har gjort mange flere arbeidsslag enn rentister eller askjonærende. 

Arbeidsslag både kan og kan ikke være lønnsomt, men noe som virkelig er veldig lønnsomt er å arve, særlig å bli født inn i en rik familie. Da høster man jo også av andres frukter, men dette er nok mer stas enn å gå på trygd. 

Anonymkode: fc819...7ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

MS

Anonymkode: 06103...7e7

AnonymBruker
Skrevet

Fatige

Anonymkode: 06103...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er vi så mye sjukere i dette landet enn i andre land? Hvorfor vil ingen her inne diskutere det? 

Det er noe i lufta i dette landet, helt klart... Jeg lurer på hvem som skal betale gildet. 

Anonymkode: 6e122...d65

Aller først må du underbygge påstanden om at vi er mye sykere i Norge enn å andre land.  Jeg har ikke sett at du har dokumentert dette.

Men jeg har en tanke.

Norge er så vidt jeg vet blant de landene i verden som har høyest yrkesaktiv befolkning blant småbarnsmødre, syke, og eldre.
Dette på grunn av de gode ordningene vi har i dette landet.  (Gratis/subsidiert barnehage, inkluderende arbeidsliv osv)
Hvis noen faller utenfor arbeidslivet fanges de aller fleste opp av NAV, siden det å være yrkesaktiv er normalen for de fleste i Norge.  Unntaket er de som er frivillig hjemmeværende og som blir forsørget av familie, men dette er et svært lite antall.

I mange andre land er andelen hjemmeværende større.
Der må mange småbarnsmødre være hjemme med barna (mangel på barnepass), syke og eldre holdes utenfor arbeidslivet på grunn av dårlig tilrettelegging fra arbeidsgiver. 
Her, som i Norge, blir ikke hjemmeværende som blir forsørget av familie registrert i noe "NAV-register", og hvis disse blir syke og arbeidsuføre blir de ikke en del av sykestatistikken/uførestatistikken.
Og siden andelen hjemmeværende er større (yrkesdeltakelsen mindre), og dermed at færre blir registrert som syke/arbeidsuføre, kan det virke som om disse landene har en lavere sykdomsforekomst enn Norge har, uten at det gjengir virkeligheten.

Anonymkode: 272f1...21d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gildet er det bl.a jeg som betaler, og alle andre som jobber.

Jeg tror det er mye vondter i arbeidlysten. Lufta her er ikke dårligere enn i andre land, men arbeidsmoralen og arbeidslysta er dårligere. Sikkert fordi at det er å enkelt å tyne penger ut av staten. Å "alle" sliter jo med nerver for tiden. Det er veldig populært. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Just keep paying. We all love you for it:fnise:

Anonymkode: 1e3a5...caf

AnonymBruker
Skrevet

Nav syntes det var greit at jeg fikk uføretrygd med min diagnose MS. 

Hilsen 100% ufør

Anonymkode: cb735...2cb

AnonymBruker
Skrevet

"Arbeidsledighet" er også en diagnose mye brukt som grunnlag for uføretrygd.

Anonymkode: 4be4a...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nav syntes det var greit at jeg fikk uføretrygd med min diagnose MS. 

Hilsen 100% ufør

Anonymkode: cb735...2cb

Ja, og MS er en sykdom som fortjener uføretrygd. Men alle disse som idag skylder på nervene for at de ikke gidder å jobbe bør ta seg sammen å komme seg ut i arbeid. 

Skrevet

Skjønner virkelig ikke at noen kan si at uføre håver inn så mye.

Uføretrygden er 66 prosent av tidligere inntekt. Mange uføre har ikke mer betalt i mnd enn 13 til 14000. En lavtlønn jobb i Norge  ligger på rundt en 18 til 20000 utbetalt. 

Man blir straffet for å være syk og ikke kunne bidra. En ufør person har akkurat de samme utgiftene som en som er frisk og jobber. I tillegg er det ofte medisiner og behandlinger. Man er dømt til et liv i fattigdom. Enn blir dømt uten i fra fra mennesker som ikke kjenner deg hele tiden. For jobber du i hagen en dag8,  da er du vel frisk nok til å jobbe ikke sant? Hva med å bry dere med deres egne saker..

De som er friske kan ta seg ferier fordi dem har råd til det. De kan kjøpe seg bolig,  spise ute på restaurant,  kjøpe seg nye klær. De kan spare og trenger ikke å bekyrme seg over økonomien. Jeg vet at en del ikke har råd til det jeg ramser opp her,  men jeg skriver på et generelt grunnlag. En ufør person har ikke råd til noen av det veldig ofte. Mange sitter og vrir på kroner hver eneste mnd. De har omtrent aldri råd til å finne på noe ekstra. Bekymringene over økonomien hjelper dem ikke. Det gjør dem verre. 

Nei pris deg heller lykkelig du som er frisk og kan jobbe. Å bli ufør er ikke noe å lengte etter..

• Liker 3
Gjest Raggy
Skrevet

En uføretrygd blir ikke innvilget pga diagnoser men på bakgrunn av varig tap av inntektsevne og arbeidsevne, så spørsmålet her blir litt feil.. Man behøver ikke lide av noen ting for å bli ufør men være ute av stand til å forsørge seg selv. Dette kan jo sies å være feil men de samme menneskene ville benyttet seg av nav sosial isteden så alt i alt betyr det penger ut. Det er svært vanskelig å få uføretrygd.

Gjest Snuppi
Skrevet
18 timer siden, MajorasMaske skrev:

Psykisk lidelse? Hva snakker du om?

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, MajorasMaske skrev:

Blir så lei meg av å lese sånt. Tenk deg at du har tidenes hangover og influensa samtidig og det aldri kommer til å gå over, det er sånn du må leve resten av ditt liv, høres det fristende ut? I tillegg har ME en drøss av andre symptomer.. Jeg kan love deg at å leve med ME er et mareritt på jord. Man lever egentlig ikke, man bare eksisterer.

Anonymkode: bd579...fea

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, tussi84 skrev:

Skjønner virkelig ikke at noen kan si at uføre håver inn så mye.

Uføretrygden er 66 prosent av tidligere inntekt. Mange uføre har ikke mer betalt i mnd enn 13 til 14000. En lavtlønn jobb i Norge  ligger på rundt en 18 til 20000 utbetalt. 

Man blir straffet for å være syk og ikke kunne bidra. En ufør person har akkurat de samme utgiftene som en som er frisk og jobber. I tillegg er det ofte medisiner og behandlinger. Man er dømt til et liv i fattigdom. Enn blir dømt uten i fra fra mennesker som ikke kjenner deg hele tiden. For jobber du i hagen en dag8,  da er du vel frisk nok til å jobbe ikke sant? Hva med å bry dere med deres egne saker..

De som er friske kan ta seg ferier fordi dem har råd til det. De kan kjøpe seg bolig,  spise ute på restaurant,  kjøpe seg nye klær. De kan spare og trenger ikke å bekyrme seg over økonomien. Jeg vet at en del ikke har råd til det jeg ramser opp her,  men jeg skriver på et generelt grunnlag. En ufør person har ikke råd til noen av det veldig ofte. Mange sitter og vrir på kroner hver eneste mnd. De har omtrent aldri råd til å finne på noe ekstra. Bekymringene over økonomien hjelper dem ikke. Det gjør dem verre. 

Nei pris deg heller lykkelig du som er frisk og kan jobbe. Å bli ufør er ikke noe å lengte etter..

Uføre (som ikke har opparbeidet swg nok trygd vel og merke)får lære seg å leve etter evne. De kan ikke forvente å få det samme som en som er i jobb gjør. Det skal ikke lønne seg å være trygdemottaker.

Dessuten så tar du feil på mange av de tingene du lister opp. Vi som er i jobb kan ikke kjøpe hva vi vil. Vi må også telle på kronene da vi ikke svømmer i penger. Mange av oss har kroniske sykdommer, noe som betyr hyppige legebesøk og medisinbruk. 

Uføre har også sterkt redusert skatt, samt at de fleste i tillegg har bostøtte. Og de få kronene de betaler i skatt får de igjen med renter. Ja, mange får t.o.m mer igjen enn de har betalt i skatt. Å at uføre bruker det at de også betaler skatt blir for dumt. Ja, de betaler skatt, men av penger de har fått fra staten. Jeg betaler skatt av penger jeg har jobbet og slitt for. Mange har sikkert stønad for sykdommen sin også, så når alt kommer til alt så er det ikke så ille å være ufør. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten så tar du feil på mange av de tingene du lister opp. Vi som er i jobb kan ikke kjøpe hva vi vil. Vi må også telle på kronene da vi ikke svømmer i penger. Mange av oss har kroniske sykdommer, noe som betyr hyppige legebesøk og medisinbruk. 

Uføre har også sterkt redusert skatt, samt at de fleste i tillegg har bostøtte. Og de få kronene de betaler i skatt får de igjen med renter. Ja, mange får t.o.m mer igjen enn de har betalt i skatt. Å at uføre bruker det at de også betaler skatt blir for dumt. Ja, de betaler skatt, men av penger de har fått fra staten. Jeg betaler skatt av penger jeg har jobbet og slitt for. Mange har sikkert stønad for sykdommen sin også, så når alt kommer til alt så er det ikke så ille å være ufør. 

Om man kan jobbe har man frihet til å flytte til et billigere sted og jobbe der. Hvordan du er nødt å snu på kr om du tjener 18 000 eller mer i måneden er for meg et mysterium. Legebsøk koster ikke mer enn 2000kr i året, da

Anonymkode: b2285...19c

Gjest Raggy
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføre (som ikke har opparbeidet swg nok trygd vel og merke)får lære seg å leve etter evne. De kan ikke forvente å få det samme som en som er i jobb gjør. Det skal ikke lønne seg å være trygdemottaker.

De fleste uføre har mistet retten på bostøtte

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei med ME, og hun er invalidisert av sykdommen. Ingen problem å forstå at hun ikke kan være i jobb.

Men kjenner til flere andre med ME, som overhodet ikke er i nærheten av å være så syke. Det er vel sånn denne sykdommen er, at det er forskjellige grader av den. En jeg kjenner godt, har slitt med ME i flere år, men har likevel vært i jobb. Jeg opplever dessverre at de færreste med ME er som han, selv om de tilsynelatende virker friske nok til i hvert fall kunne jobbe gradert. Har man ME, så er man ufør liksom.

Sosial angst og mye annen angst er bullshit!!!! Jeg sier ikke at folk ikke kan ha det vanskelig, men så er dette noe som gjelder absolutt alle til tider. Nei, Enkelte har vondt i viljen fordi livet er vanskelig, det er hva det handler om. Den uoppnåelige lykken eller perfektheten som man ikke klarer å takle. Mye grunnet samfunnet vi lever i, men ingen grunn til å melde seg ut av arbeidslivet. Vanskelighetene blir nok bare verre av å melde seg ut på denne måten.

Anonymkode: fb313...57d

Ja, jeg har nok hatt sterk sosial angst helt siden barnehagealder fordi jeg har hatt vondt i viljen hele livet. Jeg snakker ikke til tanter, onkler og andre voksne i slekta jeg sjeldent møter, fordi jeg har så forferdelig vondt i viljen. Jeg sa ikke et eneste ord i timen i løpet av mine 7 år på barneskolen, og de 3 årene på ungdomsskolen. Var vel fordi jeg hadde vondt i viljen det også... 

Anonymkode: 046c1...32e

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Raggy skrev:

De fleste uføre har mistet retten på bostøtte

Å det var det eneste du hadde å komme med. Det viser jo bare at jeg har rett i alt det andre jeg skreiv, at uføre har det greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...