Gå til innhold

Hvilke diagnoser er bra nok for uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man visste ikke hva angst var 'før i tiden, da'. Det var også noe man eventuelt hysjet om. Er ca 15 år siden jeg var 15, og jeg hørte ikke om angst før jeg ble 16 og tilfeldigvis leste om det i et jenteblad på et venterom. Utenom det var ikke angst noe jeg hørte noe om før jeg ble noen år eldre

Anonymkode: b2285...19c

Fordi det tidligere ble kalt nerver. Alle på bygda kjente noen som hadde nerver, det var de som holdt seg unna andre folk, og var "sære". De hadde nok ekstremt vanskelige liv, få medisiner å ta av, så mange endte nok opp som "drikkfeldige" for å dempe nervene.

Anonymkode: 8be07...884

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare til å si at du ikke gidder å jobbe så får du uføretrygd slengt etter deg. Jeg vet om noen som ikke feiler noe spesielt, som bare sitter hjemme og spiller hele dagene og får en masse penger på konto fra NAV. Så særlig komplisert er det visst ikke. Det er bare til å si at du ikke gidder å jobbe.

Anonymkode: 26e51...00c

Du må være godt blåst i topplokket for å ytre en slik kommentar.  Bare å si at du ikke gidder å jobbe så får du slengt uføre etter deg.

Du kjenner en som ikke feiler noe (har du medisinsk utdannelse kanskje?) og på bakgrunn av den ene så vet du hvordan NAV fungerer, så bra for deg. Er nå ganske sikker på at du aldri har vært inne i NAV systemet, ei heller tror jeg du har jobbet så mange år, kanskje ikke jobbet i det hele tatt fordi du nettopp har startet på videregående skole.

Masse penger får man ikke.  Uføretrygd blir ikke slengt etter deg.

Håper bare for din del at du aldri havner i NAV systemet og må kjempe en årelang kamp for at de skal tro på deg og din fastlege når din helse skranter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei med ME, og hun er invalidisert av sykdommen. Ingen problem å forstå at hun ikke kan være i jobb.

Men kjenner til flere andre med ME, som overhodet ikke er i nærheten av å være så syke. Det er vel sånn denne sykdommen er, at det er forskjellige grader av den. En jeg kjenner godt, har slitt med ME i flere år, men har likevel vært i jobb. Jeg opplever dessverre at de færreste med ME er som han, selv om de tilsynelatende virker friske nok til i hvert fall kunne jobbe gradert. Har man ME, så er man ufør liksom.

Sosial angst og mye annen angst er bullshit!!!! Jeg sier ikke at folk ikke kan ha det vanskelig, men så er dette noe som gjelder absolutt alle til tider. Nei, Enkelte har vondt i viljen fordi livet er vanskelig, det er hva det handler om. Den uoppnåelige lykken eller perfektheten som man ikke klarer å takle. Mye grunnet samfunnet vi lever i, men ingen grunn til å melde seg ut av arbeidslivet. Vanskelighetene blir nok bare verre av å melde seg ut på denne måten.

Anonymkode: fb313...57d

For deg er det bullshit, men det gir andre faen i. De fleste godtar at noen sliter, og e sjeleglad for at de selv er frisk og kan jobbe. Du bestemmer ikke hvem som skal og klarer å være i jobb eller ikke så du kan holde kjeft. Sosial angst er da for helvete noe folk kan ha hele livet. Noen blir frisk, noen klarer å jobbe med det for de har det ikke så sterkt, andre blir aldri frisk. Sosial angst er litt verre enn annen angst. Kan jo for faen jobbe med edderkopp angst. Det går ikke går utover arbeidslivet. Sosial er angst for mennesker det. I en jobb er man som oftest avhengig av å være rundt folk. Det kan faen gå utover de andre på jobben og selve jobben hvis noen med sterk angst for mennesker jobber der. Hadde ikke gått uansett. Jeg ville aldri ansatt noen med så sterk angst for mennesker at det gikk utover jobben. Ei/en som ikke hadde klart å snakke med meg en gang. Det hadde ikke gått. Ville du ansatt noen som slet så mye? Trodde du at du skulle klart å gjort h*n frisk?Dessuten for alle går det ikke an å velge hva slags jobb man vil ha. Tenkt over det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Bootyhunter skrev:

For deg er det bullshit, men det gir andre faen i. De fleste godtar at noen sliter, og e sjeleglad for at de selv er frisk og kan jobbe. Du bestemmer ikke hvem som skal og klarer å være i jobb eller ikke så du kan holde kjeft. Sosial angst er da for helvete noe folk kan ha hele livet. Noen blir frisk, noen klarer å jobbe med det for de har det ikke så sterkt, andre blir aldri frisk. Sosial angst er litt verre enn annen angst. Kan jo for faen jobbe med edderkopp angst. Det går ikke går utover arbeidslivet. Sosial er angst for mennesker det. I en jobb er man som oftest avhengig av å være rundt folk. Det kan faen gå utover de andre på jobben og selve jobben hvis noen med sterk angst for mennesker jobber der. Hadde ikke gått uansett. Jeg ville aldri ansatt noen med så sterk angst for mennesker at det gikk utover jobben. Ei/en som ikke hadde klart å snakke med meg en gang. Det hadde ikke gått. Ville du ansatt noen som slet så mye? Trodde du at du skulle klart å gjort h*n frisk?Dessuten for alle går det ikke an å velge hva slags jobb man vil ha. Tenkt over det?

Mange kan ikke velge og vrake jobb, men forholder seg til det og gjør det beste ut av det de kan. Eller man har "sosial angst", "ME", "depresjon" eller andre "usynlige" sykdommer og blir ufør. 

Sier med det ikke at det finnes syke med usynlige sykdommer som reelt ikke kan jobbe, men for mange som sliter er disse diagnosene blitt en hvilepute.

Anonymkode: fb313...57d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange kan ikke velge og vrake jobb, men forholder seg til det og gjør det beste ut av det de kan. Eller man har "sosial angst", "ME", "depresjon" eller andre "usynlige" sykdommer og blir ufør. 

Sier med det ikke at det finnes syke med usynlige sykdommer som reelt ikke kan jobbe, men for mange som sliter er disse diagnosene blitt en hvilepute.

Anonymkode: fb313...57d

Mange som sliter har en evig kamp med seg selv hver dag. De må jobbe og kjempe mye hardere enn folk som jobber. Jobb blir barnemat i forhold til det. 

De aller aller fleste har prøvd og gjort sitt beste før de fikk ufør. Får ikke ufør av å bare knipse med fingeren.

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håve inn faktisk!:fnise: 

Ja, det er jo enorme beløp det er snakk om... for å si det sånn: økonomisk lønner det seg virkelig ikke å bli ufør. De eneste som føler at de har mye å rutte med som ufør må være unge voksne som aldri har hatt noe inntekt før. Selv om man skulle være heldig og få en høy trygd (rundt 18-20'') er det fortsatt ganske langt unna en vanlig lønn.

Anonymkode: 70323...4ed

For å sitte på ræva og ikke gjøre noenting for å tjene til det daglige brød, så er det å håve inn penger ja. Man kan jo ikke forvente å få like mye ved å gjøre ingenting som de som jobber. Det skal være en forskjell på deg og meg hvis du naver og jeg jobber. Selvsagt skal jeg tjene mer enn du gjør ved å sitte på ræva. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For å sitte på ræva og ikke gjøre noenting for å tjene til det daglige brød, så er det å håve inn penger ja. Man kan jo ikke forvente å få like mye ved å gjøre ingenting som de som jobber. Det skal være en forskjell på deg og meg hvis du naver og jeg jobber. Selvsagt skal jeg tjene mer enn du gjør ved å sitte på ræva. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Syns du virkelig 16 000 i måneden er å "håve inn"? Leier du i byen går gjerne halvparten eller mer med til leie. Det er få jobber der du tjener så lite i måneden

Anonymkode: b2285...19c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns du virkelig 16 000 i måneden er å "håve inn"? Leier du i byen går gjerne halvparten eller mer med til leie. Det er få jobber der du tjener så lite i måneden

Anonymkode: b2285...19c

Leste du hva jeg skreiv? For å sitte på ræva å gjøre ingenting så er det å håve inn ja. Det er mye penger for ikke å gjøre noe. Dere kan da ikke forvente å få like mye som jeg må jobbe for å tjene. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MajorasMaske skrev:

Alt tyder på at late personer fungerer dårligere i samfunnet enn folk som ikke er det. Allikevel mener du de fungerer utmerket LOL.

Du vet rett og slett ikke hva begrepet funksjonsnivå innbefatter. Det er rett og slett flaut. 

Anonymkode: 3daf5...979

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du vet rett og slett ikke hva begrepet funksjonsnivå innbefatter. Det er rett og slett flaut. 

Anonymkode: 3daf5...979

Det som er flaut er at noen tror det er noe annet enn hvordan man faktisk fungerer i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hva jeg skreiv? For å sitte på ræva å gjøre ingenting så er det å håve inn ja. Det er mye penger for ikke å gjøre noe. Dere kan da ikke forvente å få like mye som jeg må jobbe for å tjene. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Ja, jeg forstår det. Jeg synes bare det er morsomt hvordan folk får det til å høres ut som om det var økonomisk lønnsomt å være ufør.

Jeg tror de færreste fristes av et liv med så lite penger (når bolig og livsopphold er betalt). Tanken frister kanskje, men man lever et såpasst kjipt liv økonomisk (for å ikke snakke om alle fordommene man møter) at realiteten ser ganske annerledes ut.

Anonymkode: 70323...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MajorasMaske skrev:

Det som er flaut er at noen tror det er noe annet enn hvordan man faktisk fungerer i hverdagen.

Funksjonsnivå dreier seg om hva slags evne og potensiale man har til å fungere i hverdagen. Man har ikke et redusert funksjonsnivå bare fordi man er for lat til å utnytte det potensiale man har. 

Kjære vene, hva man leser på KG. 

Anonymkode: 3daf5...979

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er vi så mye sjukere i dette landet enn i andre land? Hvorfor vil ingen her inne diskutere det? 

Det er noe i lufta i dette landet, helt klart... Jeg lurer på hvem som skal betale gildet. 

Anonymkode: 6e122...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sitte på ræva og ikke gjøre noenting for å tjene til det daglige brød, så er det å håve inn penger ja. Man kan jo ikke forvente å få like mye ved å gjøre ingenting som de som jobber. Det skal være en forskjell på deg og meg hvis du naver og jeg jobber. Selvsagt skal jeg tjene mer enn du gjør ved å sitte på ræva. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Ja men det gjør du jo og, tjener bedre enn hva uføre får, så hva er det du klager etter?

Anonymkode: 8be07...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Funksjonsnivå dreier seg om hva slags evne og potensiale man har til å fungere i hverdagen. Man har ikke et redusert funksjonsnivå bare fordi man er for lat til å utnytte det potensiale man har. 

Kjære vene, hva man leser på KG. 

Anonymkode: 3daf5...979

Potensiale er jo direkte knyttet til vilje det virker som om du lever i verden der man kan ignorere psykiske begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er vi så mye sjukere i dette landet enn i andre land? Hvorfor vil ingen her inne diskutere det? 

Det er noe i lufta i dette landet, helt klart... Jeg lurer på hvem som skal betale gildet. 

Anonymkode: 6e122...d65

Gildet er det bl.a jeg som betaler, og alle andre som jobber.

Jeg tror det er mye vondter i arbeidlysten. Lufta her er ikke dårligere enn i andre land, men arbeidsmoralen og arbeidslysta er dårligere. Sikkert fordi at det er å enkelt å tyne penger ut av staten. Å "alle" sliter jo med nerver for tiden. Det er veldig populært. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Potensiale er jo direkte knyttet til vilje det virker som om du lever i verden der man kan ignorere psykiske begrensninger.

Nei. Du er helt på villspor. 

Glad ikke slike som deg befinner seg i helsevesenet eller i Nav. 

Anonymkode: 3daf5...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MajorasMaske skrev:

Potensiale er jo direkte knyttet til vilje det virker som om du lever i verden der man kan ignorere psykiske begrensninger.

Var det ikke du som skrev tidligere at diagnoser som ikke var håndfaste skulle man ikke regne med, og så skriver du over-"det virker som om du lever i verden der man kan ignorere PSYKISKE begrensninger", det er jo nettopp det du har gjort.

Anonymkode: 8be07...884

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som skrev tidligere at diagnoser som ikke var håndfaste skulle man ikke regne med, og så skriver du over-"det virker som om du lever i verden der man kan ignorere PSYKISKE begrensninger", det er jo nettopp det du har gjort.

Anonymkode: 8be07...884

Neppe, jeg har sagt at de ikke skal kvalifisere for støtte. Selv om psykiske problemer kan være svært hemmende betyr det ikke at man fortjener støtte i sammegrad som en med ordentlig sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hva jeg skreiv? For å sitte på ræva å gjøre ingenting så er det å håve inn ja. Det er mye penger for ikke å gjøre noe. Dere kan da ikke forvente å få like mye som jeg må jobbe for å tjene. 

Men tror du de sitter på ræva fordi det er gøy og givende eller fordi det er en viss grunn? Vet ikke om rullestolbrukere synes det er så gøy å sitte på ræva og håne inn. Er jo ikke akkurat en formue de får hver måned, men er jo livsopphold... Men skal de føle seg ille fordi at de ikke klarer å ha et vanlig arbeide og tjene det dobbelte eller tre-dobbelte.

Hvis man kunne slette sykdom, dårlige erfaringer og mentale problemer, slik som man slettet et virus på en pc, så hadde det jo vært noe annet. Jeg tror kanskje mange ville gjort det for å fjerne stigma fra samfunnet de får hver dag. Klart de da også sletter en del av identiteten, men å ugjøre de faktorer som gjør en ufør vil nok kanskje de aller fleste foretrekke.

Virker som mange her inne tror det er svært mange uføre som har løyet i de 5-10 årene de har vært i utredning av en sykdom kun for å få trygd. Altså om man lyver så mye, i så mange år for å oppnå en minstelønn hvor man kanskje såvidt har til livets opphold for å sitte å stirre i veggen eller tv'n... Vel ville du orket det? Selv blir jeg sliten av selv den minste hvite løgn. Klarer ikke lyve godt, klarer heller ikke å huske hva jeg har lyvet om, måtte jo ha skrevet masse dokumenter slik at man ikke avslørte seg, en kan jo ikke komme med motstridende info for eks. Selv en såkalt frisk person må jo bli ekstremt sliten i hodet av så mye løgner til lege, psykolog, psykiater, fagspesialister og Nav. Jeg tror man må ha en form for løgnersk eller bedragersk-personlighetsforstyrrelse hvis man skal klare å lyve så mye over så mange år. Man får ikke uføretrygd kastet over seg med en mental lidelse, selv om mange påstår det. Det tar flere år i utredning. Dette med løgn er bare interessant fordi jeg tror alle mennesker lyver noe, men å leve med en løgn hver eneste dag for resten av livet, ja for de som mener det er helt naturlig, en fristelse... Har ikke ord, dem om det. Jeg tror 99,9 % ville ansett det som totalt bortkastet energi. Jeg vet ikke hva du mener om dette, men hvis du tenker over det, høres det ikke ekstremt slitsomt ut?

Anonymkode: fc819...7ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...