Gå til innhold

Hvilke diagnoser er bra nok for uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns du virkelig 16 000 i måneden er å "håve inn"? Leier du i byen går gjerne halvparten eller mer med til leie. Det er få jobber der du tjener så lite i måneden

Anonymkode: b2285...19c

16 000? Da er du faktisk heldig, jeg har 12.500 og noen tror at jeg heller vil være ufør enn å jobbe? Virkelig?

Anonymkode: bd579...fea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Neppe, jeg har sagt at de ikke skal kvalifisere for støtte. Selv om psykiske problemer kan være svært hemmende betyr det ikke at man fortjener støtte i sammegrad som en med ordentlig sykdom.

Hvis du ikke er lege eller psykolog, hvordan kan du uttale deg så bastant om en sykdom du ikke har kjennskap til?

 

Anonymkode: 8be07...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

16 000? Da er du faktisk heldig, jeg har 12.500 og noen tror at jeg heller vil være ufør enn å jobbe? Virkelig?

Anonymkode: bd579...fea

Å 12.500 er akkurat passe beløp å håve inn for ikke å gjøre noe. Vel og merke hvis man ikke har jobbet tidligere og opparbeidet seg rettigheter til bedre trygd da. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fysiske skader, store nakke eller ryggskader feks.  Hvis noen har en alvorlig øyesykdom så de blir blinde. 

Kreft og senskader fra kreft. 

Hvis noen har store forkalkninger o begge skuldrene osv...

"angst" og ME og annet bullshit burde ikke gi rett til en varig ytelse

Anonymkode: 57f85...e40

Jeg håper virkelig ikke du får angst, ME og annet "bullshit".  I så fall hadde nok pipa fått en annen låt. 

Jeg har en av disse såkalte "bullshit" diagnosene, men heller det enn å være en sånn nedlatende besserwisser k*k som deg. 

Skam deg!

Anonymkode: 9f0d7...162

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

16 000? Da er du faktisk heldig, jeg har 12.500 og noen tror at jeg heller vil være ufør enn å jobbe? Virkelig?

Enten trekker du for mye skatt eller så har du for kort trygdetid(hvis man har flyttet til utlandet og så kommet tilbake for eks.) Absolutt minstesats trygd er ca 18 000 før skatt, da skal man skatte maks 22%(selv da får man tilbake) og vil sitte igjen med ca 14 000

Anonymkode: fc819...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sitte på ræva og ikke gjøre noenting for å tjene til det daglige brød, så er det å håve inn penger ja. Man kan jo ikke forvente å få like mye ved å gjøre ingenting som de som jobber. Det skal være en forskjell på deg og meg hvis du naver og jeg jobber. Selvsagt skal jeg tjene mer enn du gjør ved å sitte på ræva. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Hva med alle som sitter på ræva på jobb? Og alle som sitter på ræva når de kommer hjem og resten av den dagen for de er så "sliten"? De som har en jobb der de sitter på ræva håper jeg tjener mindre enn de som jobber hardt og sliter ute i all slags vær. Ikke minst de som sliter og må løfte på andre mennesker. Eldre f.eks. De som bør tjene mest. I tillegg til politi, brannvesen og ambulansesjåfører, og de som redder liv. 

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke er lege eller psykolog, hvordan kan du uttale deg så bastant om en sykdom du ikke har kjennskap til?

Anonymkode: 8be07...884

Hvilken sykdom er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med PTSD. Går på aap via nav, jobber bittelitt (klarer bare noen få timer hver uke... Hver gang jeg prøver å trappe opp blir symptomene verre og J eg har blitt sykmeldt 100% igjen..) og går i behandling for å forsøke å bli bedre. Har slitt veldig i over 2 år nå. Jeg ønsker IKKE å bli uføretrygdet. Men jeg ønsker heller ikke å gang på gang mislykkes i arbeidslivet pga problemene mine.. For det gjør faktisk noe med meg som person å oppleve nederlag igjen og igjen.. Føler meg rett og slett mislykket. Både nå når jeg ikke er i jobb  og da jeg var i jobb men ikke mestret hverdagen.. 

Anonymkode: 2ed1d...c3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 50 år er det ca 95 000 som er uføretrygdet, så det er ikke en uhorvelig mengde av unge som er uføretrygdet.

Anonymkode: 8be07...884

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør pga psykiske diagnoser. 

Under hver arbeidsutprøving blei jeg sykere og havnet på psykiatrisk i mange måneder, inkludert somatisk etter x antall selvmordsforsøk. 

Så psykiske diagnoser er gode grunner til å bli ufør. Heller ufør med ett OK liv enn død! 

Anonymkode: 31aed...061

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å 12.500 er akkurat passe beløp å håve inn for ikke å gjøre noe. Vel og merke hvis man ikke har jobbet tidligere og opparbeidet seg rettigheter til bedre trygd da. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Poenget mitt var at jeg selvfølgelig skulle ønske at jeg var frisk og kunne jobbet og fått vesentlig mer å rutte med i mnd.

Anonymkode: bd579...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvilke diagnoser ser DU på som "bra" nok for å få uføretrygd? 

Anonymkode: 9f027...521

Min diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Hva med alle som sitter på ræva på jobb? Og alle som sitter på ræva når de kommer hjem og resten av den dagen for de er så "sliten"? De som har en jobb der de sitter på ræva håper jeg tjener mindre enn de som jobber hardt og sliter ute i all slags vær. Ikke minst de som sliter og må løfte på andre mennesker. Eldre f.eks. De som bør tjene mest. I tillegg til politi, brannvesen og ambulansesjåfører, og de som redder liv. 

Takk, jeg føler virkelig at jeg sliter for lønna mi. Det er fysisk tungt arbeid, man jobber uansett om det er hverdag, helg eller helligdag. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt var at jeg selvfølgelig skulle ønske at jeg var frisk og kunne jobbet og fått vesentlig mer å rutte med i mnd.

Anonymkode: bd579...fea

Har du ikke noe arbeidsevne? Da kunne du hatt en liten jobb og gjort rett og sjel for deg. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten trekker du for mye skatt eller så har du for kort trygdetid(hvis man har flyttet til utlandet og så kommet tilbake for eks.) Absolutt minstesats trygd er ca 18 000 før skatt, da skal man skatte maks 22%(selv da får man tilbake) og vil sitte igjen med ca 14 000

Anonymkode: fc819...7ea

Så rart, jeg har minstesats og får som sagt utbetalt 12.500 i mnd.

Anonymkode: bd579...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke noe arbeidsevne? Da kunne du hatt en liten jobb og gjort rett og sjel for deg. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Jeg har dessverre ikke det, hadde jeg hatt det hadde jeg såklart tatt en liten jobb.

Anonymkode: bd579...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å 12.500 er akkurat passe beløp å håve inn for ikke å gjøre noe. Vel og merke hvis man ikke har jobbet tidligere og opparbeidet seg rettigheter til bedre trygd da. 

Vel her er jeg nok noe uenig. Alle grupper i samfunnet vil jo selvsagt ha mest mulig penger. Arbeidere som bønder og rikmannsfolk som lever på aksjer og kapital.

De som har jobbet kort, men som hadde veldig høyt betalt lønn vil ønske seg høy trygd. De som har jobbet svært lenge, men lav lønn, vil jo kanskje ha lyst på høy trygd. De som tok en veldig lang, omfattende utdanning som ville gitt kanonlønn, men ble syke på verst mulig tidspunkt, vil nok ønske høy trygd som kompensasjon. De som ble født uføre eller fikk sykdom før fullført ungdomsskole vil kanskje ha høy trygd siden de aldri fikk mulighet til å samle pensjonspoeng. Jo yngre man er jo strengere krav til alvorlighet også. Alle grupper ønsker selvsagt en inntekt man kan leve av, men nå er det slik at kun den første gruppen får høyere uføretrygd - de som hadde høy lønn 3 år på rad rett før de ble uføre, mens de andre får minstesats.

Jeg vet ikke hva du synes, men jeg synes det er bedre å gi alle disse gruppene en inntekt man kan leve av, enn å sette de opp mot hverandre. Alle føler vel sikkert at akkurat de fortjener mest, men ser man utenfor seg selv så ser man at alle har vi mennesker behov for å leve, og siden penger er nødvendig onde for å leve i dagens samfunn, så bør alle trygdede få like mye. De som var i arbeid får uansett ekstra pensjon fra KLP eller privat forsikring i tillegg hvis de har vært smarte, så riktig ille går det som regel ikke dem heller, enn de som for eksempel var født uføre. Svært få betaler faktisk så mye skatt at det dekker alt de får fra starten fra barnsben av, kun de virkelig rike gjør nok det, og da mener jeg ikke de som har papirer i Panama. 

Anonymkode: fc819...7ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel her er jeg nok noe uenig. Alle grupper i samfunnet vil jo selvsagt ha mest mulig penger. Arbeidere som bønder og rikmannsfolk som lever på aksjer og kapital.

De som har jobbet kort, men som hadde veldig høyt betalt lønn vil ønske seg høy trygd. De som har jobbet svært lenge, men lav lønn, vil jo kanskje ha lyst på høy trygd. De som tok en veldig lang, omfattende utdanning som ville gitt kanonlønn, men ble syke på verst mulig tidspunkt, vil nok ønske høy trygd som kompensasjon. De som ble født uføre eller fikk sykdom før fullført ungdomsskole vil kanskje ha høy trygd siden de aldri fikk mulighet til å samle pensjonspoeng. Jo yngre man er jo strengere krav til alvorlighet også. Alle grupper ønsker selvsagt en inntekt man kan leve av, men nå er det slik at kun den første gruppen får høyere uføretrygd - de som hadde høy lønn 3 år på rad rett før de ble uføre, mens de andre får minstesats.

Jeg vet ikke hva du synes, men jeg synes det er bedre å gi alle disse gruppene en inntekt man kan leve av, enn å sette de opp mot hverandre. Alle føler vel sikkert at akkurat de fortjener mest, men ser man utenfor seg selv så ser man at alle har vi mennesker behov for å leve, og siden penger er nødvendig onde for å leve i dagens samfunn, så bør alle trygdede få like mye. De som var i arbeid får uansett ekstra pensjon fra KLP eller privat forsikring i tillegg hvis de har vært smarte, så riktig ille går det som regel ikke dem heller, enn de som for eksempel var født uføre. Svært få betaler faktisk så mye skatt at det dekker alt de får fra starten fra barnsben av, kun de virkelig rike gjør nok det, og da mener jeg ikke de som har papirer i Panama. 

Anonymkode: fc819...7ea

Du får synes og mene hva du vil. Jeg mener at det skal være en god forskjell på meg som jobber og en som aldri har gjort et arbeidsslag. Sånn er det bare. Hadde ikke jeg jobbet så hadde det heller ikke vært noe å dele ut trygd med. 

Å selvsagt skal det belønnes at man har jobbet og bidratt i samfunnet før man ble ufør.

Anonymkode: fd5a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg føler virkelig at jeg sliter for lønna mi. Det er fysisk tungt arbeid, man jobber uansett om det er hverdag, helg eller helligdag. 

Anonymkode: fd5a5...a6a

Forstår godt at det er slitsom jobb, men landet trenger dere og dere fortjener en god og høy lønn for alt slitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du hadde fått kjenne på kroppen en dag hvordan det er å leve med ME så tror jeg ikke du hadde sagt at ME er bullshit.

Anonymkode: bd579...fea

Nemlig! Idioten vet ikke hva h*n snakker om. Håper h*n faktisk får ME, da endrer personen nok mening raskt ;)

Anonymkode: 0e61f...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...