Gå til innhold

16 år å betale maten selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

gutten har bodd hos oss siste året, uten at mor har betalt en dritt.. greit for oss.. men nå syns vi at hun kan ta ansvar

Anonymkode: 32b9e...77a

Holder med deg i det. Så far betaler hun barnebidrag for 50/50 ordningen samtidig som han dekker alt av utgiftene ellers i året? Samtidig som hun får skattegoder ved å være halvt aleneforsørgende. Skjønner ikke logikken til moren. 

Synes likevel dere burde dekke matutgiftene for å være sikker på at han har det han trenger av mat, men synes hun fint kan bidra hun også annet enn å titte innom han i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler vel litt for kost og losji til vanlig uansett, så jeg synes det er en selvfølge at han betaler for sin egen mat. 

Anonymkode: a8c1f...503

Er du helt fjern i hodet ditt?  Let me guess - stemor.  At dere har en gutt som er flink til å jobbe og spare kan dere være super glad over men herregud wtf er feil med deg og faren?  Han skal ikke betale en SHIT for kost og losj.  DERE SKAL SORGE FOR DETTE! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Holder med deg i det. Så far betaler hun barnebidrag for 50/50 ordningen samtidig som han dekker alt av utgiftene ellers i året? Samtidig som hun får skattegoder ved å være halvt aleneforsørgende. Skjønner ikke logikken til moren. 

Synes likevel dere burde dekke matutgiftene for å være sikker på at han har det han trenger av mat, men synes hun fint kan bidra hun også annet enn å titte innom han i ny og ne.

Nei. ingen av foreldrene betaler bidrag.. de tjener omtrent det samme.    gutten har mye penger på konto, så dersom mor ikke tar ansvar så sulter han ikke i hjel.. Vi kan evt. vippse over litt når vi kommer hjem dersom hun ikke gjør det.

1 minutt siden, Outlander skrev:

Er du helt fjern i hodet ditt?  Let me guess - stemor.  At dere har en gutt som er flink til å jobbe og spare kan dere være super glad over men herregud wtf er feil med deg og faren?  Han skal ikke betale en SHIT for kost og losj.  DERE SKAL SORGE FOR DETTE! 

Dette var ikke TS.. gutten betaler ingenting hos oss..

Anonymkode: 32b9e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var ikke TS.. gutten betaler ingenting hos oss..

Da skjønner jeg ingenting da ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den moren trenger en realitetsorientering.

La for all del ikke gutten få vite at foreldrene krangler om hvem som skal holde ham med mat. Om den ansvarsfraskrivende moren ikke gidder engasjere seg, så må du far over. Så får far begynne å sette hardt mot hardt, og kreve bidrag fra henne, samt at far får hele barnetrygda.

Anonymkode: 6f7a6...47e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, er det virkelig mulig! Dette er den tragiske siden ved familieoppløsningen:  at barna blir sett på som en utgift, ikke som fremtiden man gladelig investerer i! At faren har gått inn i et forhold med en som er så kjip er jo uforståelig. Jeg ble alene med mine barn da de var to og fire. Far har hatt vanlig helgesamvær,  men aldri betalt en krone i bidrag eller dekket noe som helst annet (unntatt mat da barna var hos ham). Jeg er gift på nytt, men penger har aldri vært et tema mellom min mann og meg  - vi har sammen dekket alle utgifter knyttet til barna. Gladelig! Og vet du hva - det er et privilegium og en plikt som hører sammen med det å ha barn. At du gidder å være så smålig på grunn av to ukers matutgifter er helt ubegripelig. Så når gutten blir student og er hjemme på sommerferie må han betale for seg?

Anonymkode: c10a9...32d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, er det virkelig mulig! Dette er den tragiske siden ved familieoppløsningen:  at barna blir sett på som en utgift, ikke som fremtiden man gladelig investerer i! At faren har gått inn i et forhold med en som er så kjip er jo uforståelig. Jeg ble alene med mine barn da de var to og fire. Far har hatt vanlig helgesamvær,  men aldri betalt en krone i bidrag eller dekket noe som helst annet (unntatt mat da barna var hos ham). Jeg er gift på nytt, men penger har aldri vært et tema mellom min mann og meg  - vi har sammen dekket alle utgifter knyttet til barna. Gladelig! Og vet du hva - det er et privilegium og en plikt som hører sammen med det å ha barn. At du gidder å være så smålig på grunn av to ukers matutgifter er helt ubegripelig. Så når gutten blir student og er hjemme på sommerferie må han betale for seg?

Anonymkode: c10a9...32d

det har jeg aldri sagt..

poenget er, at mor mener at vi skal legge igjen 2000kr til mat.. Hun, skal ikke bidra som annet enn "barnevakt" for sitt eget barn

Anonymkode: 32b9e...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den moren trenger en realitetsorientering.

La for all del ikke gutten få vite at foreldrene krangler om hvem som skal holde ham med mat. Om den ansvarsfraskrivende moren ikke gidder engasjere seg, så må du far over. Så får far begynne å sette hardt mot hardt, og kreve bidrag fra henne, samt at far får hele barnetrygda.

Anonymkode: 6f7a6...47e

Jeg er ikke trådstarter, men den som skrev at mine barn og stebarn er mest hos oss, de ønsker å bo hos oss ekstra bla når vi er på ferie/jobbreiser, i perioder er ungdommene her 100% (på papiret 50/50) Vi kunne selvsagt sette hardt mot hardt og kreve bidrag, men ser at våre ungdommer trives med å ha fleksibilitet rundt bosted, og tror også at ved å presse frem en ny avtale vil samarbeidet med eksene våre bli anstrengt. Vi har som sagt god økonomi, men tenker innimellom i mitt stille sinn at det hadde vært kjærkomment i perioder at våre ekser betalte noe ekstra. Det er ikke bare våre ungdommer som er her, men det blir også kjærester, og matbudsjettet vårt er skyhøyt. Vi velger likevel å hverken kreve noe eller si noe, tror at ungdommene våre tjener best i lengden på at vi bare aksepterer at slik er situasjonen. Hadde situasjonen vært omvendt hadde i alle fall vi valgt å overføre penger til mat osv (hadde vel overført til ungdommen, men sagt i fra til eks)

Anonymkode: 7d20f...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Trolltunge skrev:

Skal han straffes for at han er flink til å jobbe og spare? Han vil da virkelig trenge de pengene i årene som kommer! 

Jeg ville ha tatt ham med på handletur før avreise, og handlet inn det meste han trengte, samt lagt igjen penger til varer som ikke kan lagres lenge (melk og brød f. eks.) + litt til uforutsette ting og kos. 

Brød kan fryses. Melk har en holdbarhet på minst 10 dager om man kjøper den når den er fersk. 

Anonymkode: eee3f...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander kanskje litt for mye inn i hodet mitt her. Jeg har lest et par andre tråder her som jeg tror kanskje gjelder samme "utvidede" familie.

Det jeg reagerer på er at det virker for meg som om du ts er litt lite romslig med stesønnen din fordi moren og faren hans sin måte å løse samarbeidet som foreldre ikke er slik du synes er rett? Han blir irritasjonsmomentet der det er de voksne som enten ikke setter klare grenser og krav eller løser utfordringer på en god måte?

Jeg får litt vondt av gutten og håper jeg tar feil.

Anonymkode: e4a3a...2d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når gutten på 16, snart 17, skal være hjemme alene i to uker å jobbe mens vi er syden. Han har muligheten til å være hos sin mor, men har mest lyst til å være hjemme alene. Er det da fair at han ordner seg med matpenger selv?

Anonymkode: 32b9e...77a

Hvis dere ikke har råd til å gi han mat mens dere unner dere to uker i varmere strøk så er det noe alvorlig galt med deg og faren. :) 

Anonymkode: 14745...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at mor aldri bidrar økonomisk får far ta opp på familievern-kontor/skrive ny avtale eller lignende. Det må da ikke ramme gutten slik at dere ikke fyller opp kjøleskapet før dere drar på ferie. At du blir sur for et "krav" fra mor om at dere/du/far bør gi gutten 2000 kroner i handa slik at hun er sikret å ikke få utgifter på ham de ukene, det skjønner jeg veldig godt. Men å stå på sitt her og la hele konflikten som er mye mer omfattende enn litt mat 14.dager, nettopp dreie seg om mat og disse 14.dagene, det blir feil. Far må kreve at mor bidrar mer generelt, eller dere må gi henne opp. Ikke la det gå ut over gutten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

Hva med penger til frukt, melk, brød, grønnsaker?

Hva med penger til lege, legevakt, medisiner etc i tilfelle han skulle trenge det?

Anonymkode: b8151...67c

Jo,men han velger jo selv å være der alene mens han samtidig jobber! Og moren er jo i nærheten. Det er vel bra at han lærer seg selvstendighet? Ta konsekvenser av valgene sine? Hadde jo vært noe annet om han ikke valgte dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lou Salome skrev:

Det at mor aldri bidrar økonomisk får far ta opp på familievern-kontor/skrive ny avtale eller lignende. Det må da ikke ramme gutten slik at dere ikke fyller opp kjøleskapet før dere drar på ferie. At du blir sur for et "krav" fra mor om at dere/du/far bør gi gutten 2000 kroner i handa slik at hun er sikret å ikke få utgifter på ham de ukene, det skjønner jeg veldig godt. Men å stå på sitt her og la hele konflikten som er mye mer omfattende enn litt mat 14.dager, nettopp dreie seg om mat og disse 14.dagene, det blir feil. Far må kreve at mor bidrar mer generelt, eller dere må gi henne opp. Ikke la det gå ut over gutten.

hvem har sagt at vi ikke skal kjøpe inn mat før vi drar, og at vi skal tømme alle skap før vi drar egentlig??

Anonymkode: 32b9e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvem har sagt at vi ikke skal kjøpe inn mat før vi drar, og at vi skal tømme alle skap før vi drar egentlig??

Anonymkode: 32b9e...77a

Hovedspørsmålet er jo: Er det fair at han bruker SINE EGNE penger på mat disse 2 ukene. Ikke: Er det fair at mor aldri bidrar og krever at vi skal bidra ekstra (strengt tatt til henne) disse to ukene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Lou Salome skrev:

Hovedspørsmålet er jo: Er det fair at han bruker SINE EGNE penger på mat disse 2 ukene. Ikke: Er det fair at mor aldri bidrar og krever at vi skal bidra ekstra (strengt tatt til henne) disse to ukene.

og svaret er nok at begge deler ikke er fair..

men utover det vi har hjemme, så får gutten bare klare seg selv når det gjelder  mat (mest sansynlig).. Han har jo valget om å være andre steder eller bli med, så dersom han syns det er kjipt å bruke egne penger på mat så er moren hjemme.

Anonymkode: 32b9e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet her, TS! Er det ikke supert at gutten vil jobbe? Er det ikke flott at han vil være alene hjemme? Han trener seg på å være voksen og så skal du straffe ham for det? Hadde det blitt billigere å ha ham med til syden tror du? Vet du hva, dere burde være stolte av ham istedet. I fjor fikk min sønn sommerjobb i konkurranse med svært mange andre. Årsaken var at han sa han var fleksibel hele sommeren, mens de andre kunne bare jobbe en uke da og to uker da, for de skulle jo til Syden med far og til Sørlandet med mor. Så en ung gutt som prioriterer jobb er jo bare topp ! Det er nesten sånn at jeg får lyst til å sende ham matpenger selv siden han var så utrolig uheldig med stemor.

Anonymkode: c10a9...32d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei som snart blir 18 som skal være hjemme alene 1 uke i sommer, planen vår er at vi drar ut å handler mat sammen en dag før vi drar, kjøper brød som vi kan fryse ned pluss middager, og litt snacks og brus. Så legger vi igjen litt penger til div. andre ting hun trenger. Og er det noe utover dette betaler hun selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...