Gå til innhold

16 år å betale maten selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Trolltunge skrev:

Skal han straffes for at han er flink til å jobbe og spare? Han vil da virkelig trenge de pengene i årene som kommer! 

Jeg ville ha tatt ham med på handletur før avreise, og handlet inn det meste han trengte, samt lagt igjen penger til varer som ikke kan lagres lenge (melk og brød f. eks.) + litt til uforutsette ting og kos. 

enig

Anonymkode: b28da...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler vel litt for kost og losji til vanlig uansett, så jeg synes det er en selvfølge at han betaler for sin egen mat. 

Anonymkode: a8c1f...503

:hakeslepp: En 16-åring skal da ikke betale for kost og losji hjemme hos sine egne foreldre!! Foreldre har faktisk forsørgerplikt til avkommet er 18, eller til det er ferdig på videregående. Å «belønne» ungdommen med å kreve penger fra ham er bare totalt misforstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Fyll opp huset med sunn og god mat før dere drar, og slutt å klage over trivielle og imaginære problemer. Har dere råd til å dra på ferie har dere råd til å forsørge barn som dere har ansvar for. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når gutten på 16, snart 17, skal være hjemme alene i to uker å jobbe mens vi er syden. Han har muligheten til å være hos sin mor, men har mest lyst til å være hjemme alene. Er det da fair at han ordner seg med matpenger selv?

Anonymkode: 32b9e...77a

Skal han bo hos dere de to ukene så er det Deres ansvar å sørge for at han har mat uavhengig av om han har egne penger eller ei.

Om dere ikke ønsker å gi han penger så bør dere, i samsvar med gutten, handle inn til han for disse to ukene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han betaler vel litt for kost og losji til vanlig uansett, så jeg synes det er en selvfølge at han betaler for sin egen mat. 

Anonymkode: a8c1f...503

En 16 åring skal ikke betale for kost og losji hos sine egne foreldre.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Full opp huset med sunn og god mat før dere drar, og slutt å klage over trivielle og imaginære problemer. Har dere råd til å dra på ferie har dere råd til å forsørge barn som dere har ansvar for. 

ja.. der sa du det.. det er mor som har ansvaret når vi er borte

Anonymkode: 32b9e...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja.. der sa du det.. det er mor som har ansvaret når vi er borte

Anonymkode: 32b9e...77a

Det er nok ikke sånn foreldreansvar defineres. Man er ikke fri for ansvar pga. geografisk avstand. Foreldreansvar er et konstant ansvar som ikke er tids- eller stedsavgrenset. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Det er nok ikke sånn foreldreansvar defineres. Man er ikke fri for ansvars pga. geografisk avstand. Foreldreansvar er et konstant ansvar som ikke er tids- eller stedsavgrenset. 

vi hadde jo aldri reist fra gutten dersom ikke mor var hjemme disse ukene.. da hadde gutten hatt valget om å være med på ferie eller bo hos besteforeldre.

Anonymkode: 32b9e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 16 dro mine foreldre på ferie i 1 mnd. De la ikke igjen penger, og st strømmen ble stengt av i midten av uke 2.

Jeg synes helt klart at gutten skal få penger.

Anonymkode: 479b1...aaa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fylt opp skapene og lagt igjen litt penger til "melk og brød".

2000 var da veldig mye!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 16-åring hadde jeg selv flyttet på hybel og betalte alt med egne penger. I dag hadde vel sånt blitt meldt til barnevernet :fnise: Ville fylt opp med tørrvarer og ting som kan fryses, lagt igjen litt til evt melk, juice og pålegg (typ 500kr, maks!). Alt av "luksus" (brus, godteri, fastfood) får gå av egne penger.

Anonymkode: 076bc...6aa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja.. der sa du det.. det er mor som har ansvaret når vi er borte

Anonymkode: 32b9e...77a

Så lenge han oppholder seg i deres hus, er dere ansvarlige!

Anonymkode: bec57...0bf

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er problemet ditt at du ikke vil han skal være der i det hele tatt? Er det da ikke slemt å straffe ham med å ikke gi ham mat?!

Er problemet ditt at moren har sagt at hun syns dere skal legge igjen 2000,- kroner? Det skjønner jeg, det har hun ingen ting med, og det er ikke en smart ordning eller naturlig beløp. 

Er problemet ditt at moren ikke sponser noe mat HJEMME HOS DERE? Det er da helt unaturlig og ikke hennes ansvar, hun har akkurat like lite med det som hva dere gir i lommepenger og har i kjøleskapet deres. Hun kan gi gutten ekstra lommepenger til ferien/sommeren hvis hun vil, hun skal da ikke betale for melk og brød hjemme i guttens eget hjem (som ikke er hennes hjem).

Hvorfor unner du ikke gutten mat og egne sparepenger på bok?

Guttens problem er i hvert fall åpenbart, han har en mor og en stemor som krangler om hvem som skal betale for maten hans i 14 dager. Tenk å være så uønsket i eget hjem. Send ham til besteforeldrene da. Hvem betaler for maten der?

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han oppholder seg i deres hus, er dere ansvarlige!

Anonymkode: bec57...0bf

når han er 16.

Hadde han vært 40 pluss hadde han fått trekk istedet.

Anonymkode: 479b1...aaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har forsørgeransvar uansett hvor flink han er til å jobbe  eller om han velger å være hjemme. Dette innebærer å gi ham penger til mat. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ricecrispies
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig mener at mor bør betale for mat disse ukene, da hun egentlig har ansvaret, men slipper unna fordi vi er greie å lar gutten være alene hjemme.

Anonymkode: 32b9e...77a

Herregud for noen smålige folk. Gi ungen mat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mine og dine som bor ca 50/50 hos oss, og av en eller annen grunn elsker alle å bo hos oss når vi ikke er hjemme (altså når de skal være hos sine andre foreldre)  Særlig eldstemann har i alle år bodd på papiret 50/50, men i praksis mest hos oss. For oss er det selvsagt en ekstra kostnad, men anser det som naturlig at vi betaler for maten når ungdommene bor hos oss. Må innrømme jeg hadde protestert krafting om min eks eller min samboers eks hadde lagt føring for hva vi skulle legge igjen om en av ungdommene ønsket å bo hos oss når han/hun egentlig skulle bo hos den andre forelderen) 

Vi har alltid handlet inn mat i kjøleskap og fryser, og overført penger til innkjøp av ferskvarer. Har dog erfart at det er greit å be om at kvitteringene legges igjen hehe

Anonymkode: 7d20f...fd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja.. der sa du det.. det er mor som har ansvaret når vi er borte

Anonymkode: 32b9e...77a

Om du mener det, ja jeg er uenig far og mor har alltid ansvar uavhengig av hvor gutten befinner seg, så får far si at nei han må nok være hos sin mor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han oppholder seg i deres hus, er dere ansvarlige!

Anonymkode: bec57...0bf

Ja, vanligvis. Men denne gangen var avtalen at han skulle få være hjemme hos oss mot at mor hadde ansvaret.

Anonymkode: 32b9e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...