Gå til innhold

16 år å betale maten selv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Det var da veldig til reaksjoner her. Nå belger jo denne gutten å være hos faren selv om han kunne vært hos moren. Altså,-han er "voksen"nok til å velge dette,så hvorfor er dere så på Ts som mener han bør være voksen nok til å ta konsekvenser av eget valg?

Han er ikke tolv år. Kanskje han lærer litt om selvstendighet og konsekvenser av egne valg? Hadde handlet inn mat,men ikke snakk om at han hadde fått kontanter. Og,ikke hadde jeg handlet inn mer enn nødvendig heller. Tror mange av ytringene her kommer fordi det antageligvis er stemor som skriver HI. Tror nok gutten overlever bra. Fint at han lærer ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn mat, frukt og grønt, brus og snacks til han. Og legg igjen et bankkort som han kan bruke til å handle inn mat/drikke/snacks for, om han skulle gå tom. Be han gjerne om å bruke "Æ", da kan dere se hva han har kjøpt.

Tipper at dere får det mye hyggeligere på ferie om dere vet at han har det bra hjemme:)

Anonymkode: efb07...719

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er på sin plass å gjøre en storhandel på forhånd samt sørge for litt kontanter til ferskvare som melk, grønnsaker og frukt og uforutsette utgifter. Om det blir handlet for 800kr eller 2000kr så blir del vel uansett billigere utgift for dere enn å ha han med dere på sydentur.

Men jeg kan se litt hva du mener og synes du får ufortjent tyn her for å ikke ville stesønnen din vel og mislighold av foreldreansvaret. For er det en part som nekter å bidra her så er det jo mor?! Dobbeltmoralsk av folk si at foreldreansvar med kost og losji går uavhengig av oppholdssted og landegrenser når mor faktisk nekter å gi kostpenger til barnet sitt de ukene hun teknisk sett skal ha samvær. Det blir jo ikke helt riktig omsorgsfordeling at far og stemor skal stå for alle utgifter hele sommeren ("sine" uker og mor sine) bare fordi sønnen nekter å være hos sin mor. Løsningen kan være at far og mor går sammen om en sum som sønnen får disponere disse ukene, så kan deg være en god læreprosess til voksenlivet å se til at det rekker. Men jeg hadde likevel sørget for nok basisvarer i skuffer, skap og fryser før jeg hadde forlatt hjemmet stebarnet mitt skulle vært i alene de neste to ukene. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars gutt, håper virkelig ikke at han oppfatter seg selv som et økonomisk problem. 

Anonymkode: ac3fc...616

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NotNaomi skrev:

Det var da veldig til reaksjoner her. Nå belger jo denne gutten å være hos faren selv om han kunne vært hos moren. Altså,-han er "voksen"nok til å velge dette,så hvorfor er dere så på Ts som mener han bør være voksen nok til å ta konsekvenser av eget valg?

Han er ikke tolv år. Kanskje han lærer litt om selvstendighet og konsekvenser av egne valg? Hadde handlet inn mat,men ikke snakk om at han hadde fått kontanter. Og,ikke hadde jeg handlet inn mer enn nødvendig heller. Tror mange av ytringene her kommer fordi det antageligvis er stemor som skriver HI. Tror nok gutten overlever bra. Fint at han lærer ansvar.

Hvorfor ikke?

Hva med penger til frukt, melk, brød, grønnsaker?

Hva med penger til lege, legevakt, medisiner etc i tilfelle han skulle trenge det?

Anonymkode: b8151...67c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke?

Hva med penger til frukt, melk, brød, grønnsaker?

Hva med penger til lege, legevakt, medisiner etc i tilfelle han skulle trenge det?

Anonymkode: b8151...67c

Moren er faktisk hjemme da. Han blir ikke sittende alene om det skulle oppstå en akutt situasjon. Han har moren sin.

Anonymkode: 18f21...b1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren er faktisk hjemme da. Han blir ikke sittende alene om det skulle oppstå en akutt situasjon. Han har moren sin.

Anonymkode: 18f21...b1b

Er det så sikkert at hun holder seg hjemme hele tiden i de 2 ukene sønnen velger å bo i fars + trådstarters hus?

Anonymkode: b8151...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv hvor spennende og fint det var å kunne være alene hjemme i en uke eller to som 15 åring. Min mor og stefar kjøpte inn det jeg kunne trenge, pluss litt til OG de la igjen penger til meg. Jeg syns det er trist at du mener han skal betale alt selv fordi han jobber. Har en stesønn selv og ville aldri i verden forventet at han skulle stå for egen mat.
Om han vil kjøpe godteri og junkfood så får han gjør det med egne penger, men skikkelig mat skal han få slippe å stå for.
2000 er litt vel overkant mye penger,  ville handlet inn litt først, så gitt han kanskje 500 kr. Holder i massevis til det lille ekstra. Om mor insisterer på 2000 får HUN gi han det.

Anonymkode: ba828...33c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Selvfølgelig skal foreldre betale for maten! De har forsørgerplikt. Skjønner ikke at det er mulig å lure engang.

Jeg hadde handlet inn god mat for 14 dager, samt noe frossen mat som er lett for en tenåring å varme kjapt opp(pizza, burger etc). 

Hadde også lagt igjen noe kontanter til noe ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantene som blir lagt igjen, uansett hvor mye, kan vel deles så noe kommer fra far og noe fra mor? Det føles nok mest fint for gutten og. Mitt forsl. er 1200,-, litt under en hundrings dagen om det ikke skal kjøres mye buss.

Anonymkode: 6bb95...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skulle reist på ferie med tenåringen hjemme alene, hadde vi lagt til rette for at tenåringen skulle få kose seg. Han har også ferie, selv om det ikke frister å bo oppå far og stemor i en liten sydenleilighet i to uker i strekk. 

Hvis dere vil drive med smålig millimeterrettferdighet på kroner og ører overfor mor, så er vel dette ferieuker far skulle hatt med sønnen og forsørget ham uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt skal dere betale for maten hans, dere har forsørgerplikt for han. Kjøp inn mat som holder seg, og ha noe i frysen. Og så legger dere igjen et Rema 1000-gavekort på en 1000-lapp eller 2 og be om at han sparer på kvitteringene.

Hadde jeg vært alene hjemme som 16-åring og fått 2000 i kontanter, så hadde det fort blitt en fest eller to....

Anonymkode: 29269...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten. Hvis han har penger selv. Så be han kjøpe mat selv, og spare på kvitteringene som han har brukt på mat o.l., så betaler dere til han etterpå.

Anonymkode: 29269...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg synes det er på sin plass å gjøre en storhandel på forhånd samt sørge for litt kontanter til ferskvare som melk, grønnsaker og frukt og uforutsette utgifter. Om det blir handlet for 800kr eller 2000kr så blir del vel uansett billigere utgift for dere enn å ha han med dere på sydentur.

Men jeg kan se litt hva du mener og synes du får ufortjent tyn her for å ikke ville stesønnen din vel og mislighold av foreldreansvaret. For er det en part som nekter å bidra her så er det jo mor?! Dobbeltmoralsk av folk si at foreldreansvar med kost og losji går uavhengig av oppholdssted og landegrenser når mor faktisk nekter å gi kostpenger til barnet sitt de ukene hun teknisk sett skal ha samvær. Det blir jo ikke helt riktig omsorgsfordeling at far og stemor skal stå for alle utgifter hele sommeren ("sine" uker og mor sine) bare fordi sønnen nekter å være hos sin mor. Løsningen kan være at far og mor går sammen om en sum som sønnen får disponere disse ukene, så kan deg være en god læreprosess til voksenlivet å se til at det rekker. Men jeg hadde likevel sørget for nok basisvarer i skuffer, skap og fryser før jeg hadde forlatt hjemmet stebarnet mitt skulle vært i alene de neste to ukene. 

 

Fascinerende! Jeg som mor (som har barnet mitt fulltid) bør altså kreve ekstra penger av far hver gang barnet heller vil være her, eller hver gang barnet heller vil ha en ekstra fereieuke hos meg istedet for hos far? Hvor mye skal jeg regne i dagsats? Man endrer jo ikke bidraget for så få uker, men du mener altså jeg bør sende regning da? Hvordan vil barnet føle seg da tror du? Tror du barnet tør å gjøre det det egentlig vil da, når mor og far krangler om hvem som skal betale for maten?!????

Noe så latterlig! Forsørgeransvar har man, og når barna er så store så velger de fritt hvor de vil være. Da stiller man med mat og penger til normalt forbruk. Skulle bare mangle! 

Anonymkode: 37861...d7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når eg var på den alderen handlet eg sjøl det eg ville ha, også fikk eg gjerne penger igjen av mamma. Fordi mamma syntes det var letter at eg handla det eg spiste sjøl, av og til ble det til at eg ikkje spiste heime. Og då var det så dumt å la maten bli stående igjen i kjøleskapet uten at noen spiste den. 16 åringen må no klare å handle litt sjøl og være litt fornuftig, eneste måten de lærer noe særlig på. 

Anonymkode: 05497...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Vera skrev:

Hvilket samvær har gutten normalt sett med far da? Skal han egentlig være hos far disse ukene? Er det fars ferieuker sammen med gutten? 

Ellers enig med de som sier at dere har forsørgeransvar for gutten, også når dere er på ferie.  Gutten er 16, og regnes fortsatt som et barn. 

han bor her 100%.. fordi han har lyst.. mor betaler ikke bidrag, da de deler 50/50 på papiret :)

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada..problemet er at stemor ikke ser at de voksne har ansvar for at han skal kunne kjøpe seg mat de ukene de er borte. Han skal bruke sine egne sparepenger til maten sin.

Anonymkode: bf9f7...90e

jklart jeg ser det.. men siden mor har tatt på seg ansvaret å se etter gutten sin, som hun aldri har ansvar for lengre, så kan hun stikke innom med litt matvarer eller gi han de 2000kr selv!

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det så sikkert at hun holder seg hjemme hele tiden i de 2 ukene sønnen velger å bo i fars + trådstarters hus?

Anonymkode: b8151...67c

ja.. det har vi en avtale på.. og hun skal stikke jevnlig innom. dersom hun ikke hadde gått med på det så hadde gutten MÅTTET bli med på ferie eller vert hos mor/besteforeldre

 

Anonymkode: 32b9e...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fascinerende! Jeg som mor (som har barnet mitt fulltid) bør altså kreve ekstra penger av far hver gang barnet heller vil være her, eller hver gang barnet heller vil ha en ekstra fereieuke hos meg istedet for hos far? Hvor mye skal jeg regne i dagsats? Man endrer jo ikke bidraget for så få uker, men du mener altså jeg bør sende regning da? Hvordan vil barnet føle seg da tror du? Tror du barnet tør å gjøre det det egentlig vil da, når mor og far krangler om hvem som skal betale for maten?!????

Noe så latterlig! Forsørgeransvar har man, og når barna er så store så velger de fritt hvor de vil være. Da stiller man med mat og penger til normalt forbruk. Skulle bare mangle! 

Anonymkode: 37861...d7b

Med 100% foreldrerett får man fullt barnebidrag og barnetrygden selv. Kanskje til og med overgangsstønad de første årene etter brudd og stønader til utdanning og stipend mer enn hvermannsen. 

Jeg fraskriver ikke far og stemor rett til å sørge for mat disse to ukene, men synes det er fascinerende og dobbeltmoralsk å ikke reagere på at mor har nektet samme plikt. Er det noen som har startet dette så er det jo mor som har nektet å bidra. Kanskje ikke så rart at denne ungdommen heller vil være hos far, om han så må sørge for å bruke egne opptjente midler. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fascinerende! Jeg som mor (som har barnet mitt fulltid) bør altså kreve ekstra penger av far hver gang barnet heller vil være her, eller hver gang barnet heller vil ha en ekstra fereieuke hos meg istedet for hos far? Hvor mye skal jeg regne i dagsats? Man endrer jo ikke bidraget for så få uker, men du mener altså jeg bør sende regning da? Hvordan vil barnet føle seg da tror du? Tror du barnet tør å gjøre det det egentlig vil da, når mor og far krangler om hvem som skal betale for maten?!????

Noe så latterlig! Forsørgeransvar har man, og når barna er så store så velger de fritt hvor de vil være. Da stiller man med mat og penger til normalt forbruk. Skulle bare mangle! 

Anonymkode: 37861...d7b

gutten har bodd hos oss siste året, uten at mor har betalt en dritt.. greit for oss.. men nå syns vi at hun kan ta ansvar

Anonymkode: 32b9e...77a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...