Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et tema som er helt umulig å diskutere fordi alle tar det så personlig. "du skulle bare visst hvor kjempesliten og syk JEG føler meg". osv osv. Fakta er at uføretrygd er en ganske lukrativ ordning - fast inntekt resten av livet - for de som av ulike grunner sliter på arbeidsmarkedet. Det er ikke fordomsfullt å si det, det er bare å google så finner man at topp forskere innen området sier det samme. En person har for eksempel mistet jobben, gått på AAp og har ikke utsikter til ny jobb, begynner å føle seg deprimert av den grunn og jakter så på en diagnose for å slippe stresset. Dette er ikke uvanlig. Den subjektive komponenten er dessuten ofte avgjørende når det gjelder om folk er uføretrygdet eller ikke.

http://www.dinside.no/okonomi/foler-seg-syke---far-trygd/62183037

Norge  har faktisk dobbelt så mange uføretrygdede som Sverige.

Årsaken er nok  - delvis i allefall  - at det blir færre lavterskel/ufaglært-jobber og at lønnsnivået er høyt her i landet. Løsningen tror jeg på sikt blir en form for borgerlønn der man kan jobbe i tillegg (opp til en viss inntekt), så kan alle velge selv.

Anonymkode: 1bf5e...0fd

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig at ikke alle reagerer som TS. Har en person så mye energi og overskudd så klarer denne personen være i en jobb 8 timer, 5 dager i uken. Det er grov snylting, dette her. 

Anonymkode: 079ad...dca

De trenger ikke en gang jobbe fult. Da jeg jobbet 50% fikk jeg 17 000 i mnd, sikkert det samme som de får utbetalt i trygd. Det er 2- 3 dager i uken. Ingen klager på folk som jobbet deltid, men som klarer seg økonomisk  selv. Alle må ikke jobbe 100%, men nok til å holde seg unna trygd.

Anonymkode: 4d82c...e14

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var den som skrev tidligere i tråden om at jeg kjenner vedkommende TS skriver om. Jeg synes det er skikkelig urederlig å henge ut en person med sånne detaljer på et forum. Nei, du skriver ikke navn, men jeg kjente igjen vedkommende. Følger du henne på sosiale medier? Smiler du og si hei og prater med henne i samme hundeklubb? Også går du og henger henne ut her etterpå? Er du komfortable med det?

Hvis du har et problem med vedkommende, eller har spørsmål til det hun gjør, hva med å stå for det du lurer på og spørre henne direkte? Som du sier så er hun en åpen og hyggelig person, og jeg tror hun ville foretrekke at du tar dette opp med henne direkte fremfor å dele dette på offentlig forum.

Jeg har tatt skjermbilder av innleggene dine i tråden, TS, og vurderer å vise dem og tråden til vedkommende det er snakk om. 

Anonymkode: 85412...2bf

TS her. Rart hvordan du kjenner henne igjen ettersom jeg har endret på flere viktige detaljer, nettopp for at det ikke skal avsløres. Ser ut som det er flere som gjør dette da.

Mitt poeng er ikke å henge ut noen, men flere sier de kjenner seg igjen i beskrivelsen.

Anonymkode: 9b397...385

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sengeliggende og har et stående arbeid. Men, i rehabiliteringstiden tilrettela arbeidsplassen slik at jeg kunne ha et lettere fysisk arbeid, derfor var jeg i jobb mye tidligere enn jeg trodde selv.

Også? 

Gjest Rose11
Skrevet
5 timer siden, Antoinette skrev:

Skjerp deg. Hun er åpen og ærlig om sin tilstand og hun jobber det hun orker. Allikevel KAN du ikke gi deg?

Du vet ingenting om hvordan hun har det. Du ser kun det utenpå. Og det skinner igjennom at du tror hun snylter på systemet. 

Så enig! Hun jobber det hun klarer og likevel er ikke ts fornøyd. 🙄 Noen blir ikke fornøyd før folk jobber 100%, ellers er man bare en snylter. Må være ufattelig irriterende å ha en venninne som ikke tror deg og spekulerer slik ts gjør. Seriøst, slutt å bland deg.

Det er en grunn til folk blir ufør. Man blir faktisk ikke uføretrygdet fordi man ikke gidder å jobbe. Det er jo ikke slik det bare er å få en legeerklæring, slenge den ned på NAV og vips er man uføretrygdet. Å bli uføretrygdet er en lang prosess og vanskelig å få.

Ts du fremstår bare sjalu og bitter.

AnonymBruker
Skrevet

Da får vi håpe at hvis du engang blir ufør, blir sittende innendørs resten av livet, selv om du blir ufør pga psykiske lidelser.

Gud forby at du må gå ut

Anonymkode: 79259...801

• Liker 2
Gjest Oksanna
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De trenger ikke en gang jobbe fult. Da jeg jobbet 50% fikk jeg 17 000 i mnd, sikkert det samme som de får utbetalt i trygd. Det er 2- 3 dager i uken. Ingen klager på folk som jobbet deltid, men som klarer seg økonomisk  selv. Alle må ikke jobbe 100%, men nok til å holde seg unna trygd.

Anonymkode: 4d82c...e14

Men da har du utdanning? Når jeg har jobbet 50 % har jeg hatt 12.000 utbetalt. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person har for eksempel mistet jobben, gått på AAp og har ikke utsikter til ny jobb, begynner å føle seg deprimert av den grunn og jakter så på en diagnose for å slippe stresset. Dette er ikke uvanlig. Den subjektive komponenten er dessuten ofte avgjørende når det gjelder om folk er uføretrygdet eller ikke.

Årsaken er nok  - delvis i allefall  - at det blir færre lavterskel/ufaglært-jobber og at lønnsnivået er høyt her i landet. Løsningen tror jeg på sikt blir en form for borgerlønn der man kan jobbe i tillegg (opp til en viss inntekt), så kan alle velge selv.

Det virker som om mange tror det er veldig lett å diagnostisere og sette nøyaktige diagnoser. Slik er dessverre ikke virkeligheten. Selv om du føler deg syk, kan du risikere å gå i 5 år før  man endelig finner ut hva som feiler deg. Noen finner man aldri ut av hva feiler. Har for eks en kamerat som sliter med mye kroniske smerter, utmattelse og redusert kognitiv funksjon. Men han har diagnosen deprimert, til tross for at han har de symptomene og flere til (noen vist som fysiske avvik i tester) som indikerer nevrologisk sykdom. I dette tilfelle er han riktig ufør, men har feil diagnose. 

På samme måte finnes det plager og sykdommer som er vanskelige å kartlegge, eller som man kanskje til og med ikke forstår bra nok til å vite når pasienten lider av den. Man skal ikke så raskt avfeie mennesker som sier de føler seg syke, men der man ikke finner en sykdom i bunn. Tipper at i fremtiden kommer disse vage sykene og symptomene til å være mye bedre forstått, og kanskje man til og med kan gjøre folk friske med enkle medisiner. 

Anonymkode: 6d566...776

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får vi håpe at hvis du engang blir ufør, blir sittende innendørs resten av livet, selv om du blir ufør pga psykiske lidelser.

Gud forby at du må gå ut

Anonymkode: 79259...801

Ja, er man uføretrygdet må man bare holde seg inne og ikke bevege seg ut. Man har hvertfall ikke rett på noe sosialt liv.

Tipper ts hadde holdt kjeft hvis hun fikk både ADHD og borderline. 

Anonymkode: d21b6...de7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry, men det er fortsatt to helt ulike ting. Jeg har jobbet i mange tunge drittjobber gjennom årene, men å være sliten som syk er mye verre. Så jo, jeg fordømmer de som sier de kunne tenke seg å bli så syke at de var 100% uføre. Det er som å ønske at noen amputerer begge armene sine, bli lam eller ønske å miste en du elsker. Det er ekstremt. 

Dersom du ønsker å bli ufør er det jo bare å kræsje med bilen din i en fjellvegg og bli lam. Velkommen til luksuslivet som ufør. 

Dersom en frisk person er mer sliten enn en som er ufør, så burde han enten bli delvis ufør selv eller skifte jobb. Alt etter hva som er grunnen.

Dette er alvorlig svart-hvitt tankegang. Oss og dem. "Gjør deg selv lam eller søk ufør du også, eller innfinn det med at du er for frisk til å fortjene sympati" er vel mer eller mindre hva du sier. Vel, man kan ikke kreve sympati og forståelse, uten å være villig til å gi det selv. Og ha forståelse for at andre mennesker utenfor for din gruppe også kan slite og ha det vondt.

PS. Sier ikke det er rett å henge ut enkeltpersoner på denne måten. TS kunne skrevet mer generelt. Men i forhold til annen meningsløs uthenging og kritikk på KG, er det nok mer ondsinnede mennesker å korsfeste, for de som liker sånt.

Anonymkode: 64cf4...171

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er alvorlig svart-hvitt tankegang. Oss og dem. "Gjør deg selv lam eller søk ufør du også, eller innfinn det med at du er for frisk til å fortjene sympati" er vel mer eller mindre hva du sier. Vel, man kan ikke kreve sympati og forståelse, uten å være villig til å gi det selv. Og ha forståelse for at andre mennesker utenfor for din gruppe også kan slite og ha det vondt.

PS. Sier ikke det er rett å henge ut enkeltpersoner på denne måten. TS kunne skrevet mer generelt. Men i forhold til annen meningsløs uthenging og kritikk på KG, er det nok mer ondsinnede mennesker å korsfeste, for de som liker sånt.

Anonymkode: 64cf4...171

Jeg er ikke ufør. Jeg sa jeg har vært både frisk og syk. Hold deg til saken og ikke kom med slike tåpelige usaklige utsagn. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om overskudd, det er snakk om å faktisk kunne jobbe 5 dager i uken. Nytter fint lite om en person kan jobbe 8 timer dagen i 2 uker, for så å gå ned i kjelleren uka etterpå. Psykisk lidelse er ikke som brudd i beinet, der du går fra å være syk til frisk ila. x mnd. Mange sykdommer går opp og ned, der personer (spesielt de med bipolar lidelse, f.eks) kan fungere tipp topp i en viss periode, og er mildt sagt ubrukelige i en annen periode. 

Bedrifter er på utkikk etter folk som kan jobbe 240 dager i året, og som alltid leverer like bra resultat. 

Det er forøvrig ikke bare psykiske sykdommer som kan slå ut folk. Finnes et drøss av fysiske sykdommer der ute som gjør at du kan bli sengeliggende i lengre perioder, men også være frisk og rask ellers. 

Anonymkode: 6e6fc...cba

Så velg en jobb som ikke er psykisk utmattende. 

• Liker 4
Gjest Snuppi
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Rart hvordan du kjenner henne igjen ettersom jeg har endret på flere viktige detaljer, nettopp for at det ikke skal avsløres. Ser ut som det er flere som gjør dette da.

Mitt poeng er ikke å henge ut noen, men flere sier de kjenner seg igjen i beskrivelsen.

Noen som har fått kalde føtter her? Du har kommet med mye informasjon og detaljer som har avslørt hvem denne personen er. At du sier at du har endret på detaljer er bare en måte for deg å redde ditt eget skinn på! Jeg håper at du blir konfrontert med dette!

Endret av Snuppi
Gjest Snuppi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så velg en jobb som ikke er psykisk utmattende. 

Hvordan skal for eksempel et kronisk sykt menneske gjøre det som ikke fungerer i hverdagen? Leste du innlegget?

Gjest Snuppi
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ufør. Jeg sa jeg har vært både frisk og syk. Hold deg til saken og ikke kom med slike tåpelige usaklige utsagn. 

Men forståelse for andre har du ikke!

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Snuppi skrev:

Noen som har fått kalde føtter her? Du har kommet med mye informasjon og detaljer som har avslørt hvem denne personen er. At du sier at du har endret på detaljer er bare en måte for deg å redde ditt eget skinn på! Jeg håper at du blir konfrontert med dette!

Jeg har endret hobbyen, hund, fordi jeg vet om flere som holder på med hund og er uføre. Men jeg har blitt kjent med henne gjennom denne hobbyen. Ser jeg kunne sagt at det var hobby og ikke hund og hundetrening.

Turgåing mener jeg gjelder for omtrent 90% av Norge...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner er nok i den gruppen som TS sin venninne. Hun er stort sett blid, fysisk aktiv og virker absolutt ikke syk. Men jeg som kjenner henne i dybden, vet at hun må gå på medisiner for å klare å være så sosial, hun lider av sosial angst og engstelig personlighetsforstyrrelse. Da hun jobbet gråt hun i bilen på vei til jobb, det samme skjedde da hun dro fra jobb, rett og slett fordi hun var redd omtrent konstant. Flere ganger måtte hun bruke pausen til å sove, fordi den evige redselen førte til ekstrem trøtthet, og hun begynte også å få store ryggsmarter. Dette var muskulære smerter fordi hun hele tiden spente kroppen pga den konstante redselen. Ingen andre enn jeg visste dette, for til meg fortalte hun alt, hun nevnte det ikke til noen på jobben, siden hun skammet seg slik over angsten. Så selv om alt virker ok utenpå, trenger det ikke å være det.

Anonymkode: b06a3...ac0

Dette er som å lese en beskrivelse av meg selv. Jeg har aldri vært sykemeldt en gang. Jeg sitter på jobb nå, og kom akkurat tilbake fra pulten min etter å ha strigrått på do. Trodde det var sånn mennesker hadde det jeg. 

Anonymkode: 41b11...5e1

• Liker 4
Gjest Snuppi
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har endret hobbyen, hund, fordi jeg vet om flere som holder på med hund og er uføre. Men jeg har blitt kjent med henne gjennom denne hobbyen. Ser jeg kunne sagt at det var hobby og ikke hund og hundetrening.

Turgåing mener jeg gjelder for omtrent 90% av Norge...

:fnise:

Så smart er du ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen land i hele verden har en større andel av befolkningen på uføretrygd enn Norge. Og likevel påstås det her inne at alle uføre er så veldig syke at de aldri hadde fungert i en jobb. Altså må det vel være noe "i lufta" her i landet vårt som gjør folk så utrolig mye sykere enn resten av verden?

Men så har vi også langt færre som bor på gata :)

Anonymkode: cd394...a5b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Snuppi
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et tema som er helt umulig å diskutere fordi alle tar det så personlig. "du skulle bare visst hvor kjempesliten og syk JEG føler meg". osv osv. Fakta er at uføretrygd er en ganske lukrativ ordning - fast inntekt resten av livet - for de som av ulike grunner sliter på arbeidsmarkedet. Det er ikke fordomsfullt å si det, det er bare å google så finner man at topp forskere innen området sier det samme. En person har for eksempel mistet jobben, gått på AAp og har ikke utsikter til ny jobb, begynner å føle seg deprimert av den grunn og jakter så på en diagnose for å slippe stresset. Dette er ikke uvanlig. Den subjektive komponenten er dessuten ofte avgjørende når det gjelder om folk er uføretrygdet eller ikke.

Om du reflekterer over antall syke og uføre klarer du gjerne å dra paralleller mellom helsevesenet og antall pasienter på ventelister! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...