Gå til innhold

Min frustrasjon over uføre :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en av disse uføre , turgående , smilende, menneskenne som du ser av og til . Eller, jeg er på arbeidsavklaringspenger, men det blir vell det samme ?  . Jeg går ikke fjellturer men småturer, men jeg smiler.Av og til hvertfall. Jeg har gode dager , om mange dårlige dager. Jeg er heldig, jeg vet jeg er heldig , som bor i norge, å som kan gå hjem, å få penger. Jeg har barn , som jeg fikk før jeg ble dårlig , så jeg er "heldig " som har barnebidrag og barnetrygd utenom. Hadde jeg ikke hatt barn, har jeg ikke klart det økonomisk . Jeg GRUER meg til barna mine blir voksne. 

Jeg har også lyst å jobbe, men arbeidslivet er ikke ment for slike folk som meg , som er periodevis frisk, Nav er kjempe tungvindt , vanskelig og tidkrevende . Nav har i mange tilfelle gjort meg verre også. Med bekymringer , akutt utbetalinger av penger , jeg hadde 234,- kr ene høstferien. Å mange vil si at det er min egen feil, men de som ikke har vært i denne situasjonen aner ikke , de som ikke har gått i mine sko , aner ikke . Etter at jeg ble syk, har jeg fått angst også , problemer sosialt , ting har forverret seg hvertfall...

Ferien ; Jeg har ikke råd å dra til syden , jeg har råd til en biltur med barna , til en camping, men jeg har fortsatt lyst å ta de med til syden .Barna har kjempe lyst å dra til syden .  

 

Og det er mange som har det vanskelig , MANGE . Ikke bare meg . Men klart vi er heldige også , men fortsatt .... så er ting vanskelig 

Anonymkode: a6d37...f29

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, SesameStreet skrev:

Du kan snu litt på det og tenke på den gangen du brakk foten. Du sier at du var sykmeldt, og hvis folk hadde spurt deg om ja, hvorfor bidro du ikke? Folk hadde sagt til deg at en ikke er brukket er en hindring for å være hjemme, du kunne ha møtt opp på jobb og stilt opp. 

Jeg syns det er litt trist at folk skal henge seg opp i sosial medier. De har blitt et sted der folk legger ut koselig øyeblikk i hverdagen. Det er jo relativt få som tagger seg ala: "I dag ligger jeg og grine på sofaen, mens jeg klarer ikke å spise en eneste matbit." :P

Jeg var sengeliggende og har et stående arbeid. Men, i rehabiliteringstiden tilrettela arbeidsplassen slik at jeg kunne ha et lettere fysisk arbeid, derfor var jeg i jobb mye tidligere enn jeg trodde selv.

Anonymkode: 9b397...385

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg var desperat etter å bli ufør. Hun har byttet lege x antall ganger for å få en diagnose slik at hun kunne slippe å jobbe. Men legene har gang på gang erklært henne frisk og arbeidsfør. Tilslutt ble hun så desperat at hun fikk sjekket sine kognitive funksjoner og fikk diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet. Hun er selv svært åpen om dette. Hun har sagt i alle år at hun rett og slett ikke gidder å jobbe og gjør alt for å slippe. Deilig å få pengene rett inn på konto og sove så lenge hun vil osv. Nå lever hun glade dager og får 16000 kroner inn på konto hver måned. 

Jeg er veldig glad for at ordningen finnes, men tilfeller som henne gjør meg kvalm.

Anonymkode: 7a6e8...3a2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett og slett ikke et begrep om det å være sliten. Dersom du tror at det dreier seg om den slitenheten du føler etter jobb skal du være utrolig takknemlig for at du har så god helse som du har. 

Anonymkode: bfbe9...e8f

Hva vet du om det? Hvorfor skal uføre ha monopol på slitenhet?

Nei, jeg tror det går mye på personlighet. Mer enn det er lov til å snakke om. Det krever sitt for å kaste vekk hele livet på å jobbe, når man bokstavelig talt ikke har energi til annet. Og det krever sitt for å søke ufør istedet for å ofre seg selv på felleskapets alter. Jeg vet ikke hva som er best, men jeg vet at det er sabla vondt å leve i gråsona også.

Anonymkode: 64cf4...171

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke mennesker som er blitt uføre.  Problemet er den organiseringen og utviklingen som har skjedd i arbeidslivet.  Man tenker kun til nesetippen med tanke på profitt, men ser ikke at det samfunnsøkonomisk hadde vært bedre med et mer inkluderende arbeidsliv på lang sikt.  

Uføre med varierende arbeidskapasitet kunne fungert i små,  fleksible stillinger innenfor mange yrker.  Men det må vilje til,  fra arbeidsgivere og politikere.  Og det må også være evne til å se ting i litt større perspektiv enn inntjening i  løpet av f. eks. et år. 

Det må en endring til,  i en helt annen retning enn i dag!  

Så dere som er så irriterte på oss uføre, bruk energien på å finne løsninger.  Ikke legg ansvaret over på en allerede glemt og uglesett gruppe.  

Hilsen ufør med et høyt ønske om en dag å være i stand til å jobbe litt.....

Anonymkode: 4a010...99d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var den som skrev tidligere i tråden om at jeg kjenner vedkommende TS skriver om. Jeg synes det er skikkelig urederlig å henge ut en person med sånne detaljer på et forum. Nei, du skriver ikke navn, men jeg kjente igjen vedkommende. Følger du henne på sosiale medier? Smiler du og si hei og prater med henne i samme hundeklubb? Også går du og henger henne ut her etterpå? Er du komfortable med det?

Hvis du har et problem med vedkommende, eller har spørsmål til det hun gjør, hva med å stå for det du lurer på og spørre henne direkte? Som du sier så er hun en åpen og hyggelig person, og jeg tror hun ville foretrekke at du tar dette opp med henne direkte fremfor å dele dette på offentlig forum.

Jeg har tatt skjermbilder av innleggene dine i tråden, TS, og vurderer å vise dem og tråden til vedkommende det er snakk om. 

Anonymkode: 85412...2bf

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om det? Hvorfor skal uføre ha monopol på slitenhet?

Nei, jeg tror det går mye på personlighet. Mer enn det er lov til å snakke om. Det krever sitt for å kaste vekk hele livet på å jobbe, når man bokstavelig talt ikke har energi til annet. Og det krever sitt for å søke ufør istedet for å ofre seg selv på felleskapets alter. Jeg vet ikke hva som er best, men jeg vet at det er sabla vondt å leve i gråsona også.

Anonymkode: 64cf4...171

Har selv vært både frisk og syk- å være sliten av sykdom er noe helt annet enn å være sliten etter en hektisk arbeidsdag. I sistnevnte kan man til og med være godsliten av at man har brukt mye mentale eller fysiske ressurser. Når man er syk våkner man gjerne utslitt og man har en slags mørk sky over seg. Sinnet er tåkete og man føler virkeligheten er fjern. Det er noe helt annet enn å være sliten fra jobb eller en god treningstur. 

Når det er sagt, så synes jeg mennesker som jobber i drittjobber har det ganske ille også. Må være for jævlig å kaste bort livet på meningsløse drittjobber som alle ser ned på. 

Anonymkode: 6d566...776

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var den som skrev tidligere i tråden om at jeg kjenner vedkommende TS skriver om. Jeg synes det er skikkelig urederlig å henge ut en person med sånne detaljer på et forum. Nei, du skriver ikke navn, men jeg kjente igjen vedkommende. Følger du henne på sosiale medier? Smiler du og si hei og prater med henne i samme hundeklubb? Også går du og henger henne ut her etterpå? Er du komfortable med det?

Hvis du har et problem med vedkommende, eller har spørsmål til det hun gjør, hva med å stå for det du lurer på og spørre henne direkte? Som du sier så er hun en åpen og hyggelig person, og jeg tror hun ville foretrekke at du tar dette opp med henne direkte fremfor å dele dette på offentlig forum.

Jeg har tatt skjermbilder av innleggene dine i tråden, TS, og vurderer å vise dem og tråden til vedkommende det er snakk om. 

Anonymkode: 85412...2bf

Siden du kjenner henne, syntes du hun virker friskere enn det hun liksom skal være?

Anonymkode: 6d566...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, skruf skrev:

Tror mange arbeidsføre tror at uføre lever et slags luksusliv der pengene tikker inn på kontoen mens de lever et bekymringsløst liv. 

Ja, helt enig  !    Samtidig er det nok noen få som utnytter systemet og ødlegger for flertallet, og det er de som blir lagt merke til.  Alle velferdsordinger har noen snyltere desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siden du kjenner henne, syntes du hun virker friskere enn det hun liksom skal være?

Anonymkode: 6d566...776

Eh....

Anonymkode: 4a010...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel 6 G som er maks uføretrygd?

Anonymkode: 757fd...29f

Nei, trygden er ikke full 6 G, det er ca 60 prosent av det. 

Anonymkode: 0fb91...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om det? Hvorfor skal uføre ha monopol på slitenhet?

Nei, jeg tror det går mye på personlighet. Mer enn det er lov til å snakke om. Det krever sitt for å kaste vekk hele livet på å jobbe, når man bokstavelig talt ikke har energi til annet. Og det krever sitt for å søke ufør istedet for å ofre seg selv på felleskapets alter. Jeg vet ikke hva som er best, men jeg vet at det er sabla vondt å leve i gråsona også.

Anonymkode: 64cf4...171

Jeg hadde tre jobber en periode, kombinert med tung styrketrening og kampsport. Var såpass utslitt at jeg måtte sove minimum åtte timer hver natt. Likevel var det en god utslitt. Den som ikke følger med når man våkner. Den som forsvinner fredags ettermiddag og først kommer tilbake mandags ettrmiddag.

Det er ingenting mot den trettheten som ligger i kroppen etter over tre år med konstante smerter, ingen økonomisk frihet, en kropp som svinner hen og blir mer smertefull.

Du kan se meg på kino med venner, dansende når promillen fjerner smertene og min nyervervede angst, tuslende i frisbeegolf, brillierende i forelesningssalen og med et stort smil om munnen.

Det du ikke ser er de dagene jeg ikke takler å forlate senga, må ha hjelp til å komme meg opp av doskåla eller at jeg hele tiden jakter på en smertefri måte å sitte på.

Det verste er likevel skammen som følger å måtte gå fra å jobbe betraktelig mer enn 100%, til å være avhengig av NAV, venner og familie.

Snart omskolert og kanskje snart i jobb. Det vil være en befrielse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner virkelig at ikke alle reagerer som TS. Har en person så mye energi og overskudd så klarer denne personen være i en jobb 8 timer, 5 dager i uken. Det er grov snylting, dette her. 

Anonymkode: 079ad...dca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv vært både frisk og syk- å være sliten av sykdom er noe helt annet enn å være sliten etter en hektisk arbeidsdag. I sistnevnte kan man til og med være godsliten av at man har brukt mye mentale eller fysiske ressurser. Når man er syk våkner man gjerne utslitt og man har en slags mørk sky over seg. Sinnet er tåkete og man føler virkeligheten er fjern. Det er noe helt annet enn å være sliten fra jobb eller en god treningstur. 

Når det er sagt, så synes jeg mennesker som jobber i drittjobber har det ganske ille også. Må være for jævlig å kaste bort livet på meningsløse drittjobber som alle ser ned på. 

Anonymkode: 6d566...776

Er jo langt ifra alle syke som er uføre eller sykemelder fordi de er sliten av jobb, liv og dårlig helse. Det er dette jeg mener når jeg snakker om å leve i gråsona.

Man skal ikke dømme uføre. Men da syns jeg ikke man i neste åndedrag skal fordømme og rive i fillebiter de som drister seg til å si at livet kanskje hadde vært bedre som ufør. At man er litt misunnelig, og ikke helt tror på at alle uføre er objektivt sykere og mer utslitt enn en selv. For det er jo ikke sånt man sier når man har det bra og kommer godsliten hjem fra jobb, eller hva?

Anonymkode: 64cf4...171

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig at ikke alle reagerer som TS. Har en person så mye energi og overskudd så klarer denne personen være i en jobb 8 timer, 5 dager i uken. Det er grov snylting, dette her. 

Anonymkode: 079ad...dca

TS kjenner henne fra et hundekurs, og er ikke personlig venn med vedkommende eller har oversikt over hennes helse, arbeidsevne og liv. Det er jo til og med en bruker i tråden her som ut fra TS' beskrivelse har kjent igjen denne kvinnen, og som skriver at det nok er mer ved denne historien som TS ikke kjenner til i det hele tatt. Jeg vil si at det er idiotisk å gjøre seg til dommer over noen vi ikke vet en dritt om annet enn at hun har diagnose ADHD, bipolar lidelse, går turer og er på hundekurs. 

Anonymkode: 0fb91...5c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er ikke mennesker som er blitt uføre.  Problemet er den organiseringen og utviklingen som har skjedd i arbeidslivet.  Man tenker kun til nesetippen med tanke på profitt, men ser ikke at det samfunnsøkonomisk hadde vært bedre med et mer inkluderende arbeidsliv på lang sikt.  

Uføre med varierende arbeidskapasitet kunne fungert i små,  fleksible stillinger innenfor mange yrker.  Men det må vilje til,  fra arbeidsgivere og politikere.  Og det må også være evne til å se ting i litt større perspektiv enn inntjening i  løpet av f. eks. et år. 

Det må en endring til,  i en helt annen retning enn i dag!  

Så dere som er så irriterte på oss uføre, bruk energien på å finne løsninger.  Ikke legg ansvaret over på en allerede glemt og uglesett gruppe.  

Hilsen ufør med et høyt ønske om en dag å være i stand til å jobbe litt.....

Anonymkode: 4a010...99d

Dette!

Det er nok mange uføre (som din venninne TS) som fint kunne jobbet litt. Problemet er at disse jobbene ofte ikke finnes! Hvem vil ansette en person i 20-40% stilling som kanskje ikke tåler stress, ikke kan løfte tungt, ikke kan stå over lenger tid og som man vet at vil være ustabil med tanke på oppmøte pga diagnoser. Nå var dette bare tilfeldige ting jeg kom på i farta, men det regner jeg med at du skjønte :) Problemet er at disse arbeidsgiverne ikke finnes! De ansetter heller en helt frisk student som kan gi 100% hele tiden. 

Jeg har selv en venninne som er bipolar og ADHD som i gode perioder fint kan jobbe. Det sier hun også selv. I de dårlige periodene derimot (som kommer uten forvarsel) klarer hun knapt å få i seg mat og hun burer seg inne uten å svare tlf i ukesvis. Sånn er det bare og hvem er det som ønsker å ansette henne? Ingen! Hun har prøvd! Feilen hun gjorde var dog å være åpen om diagnosene sine på intervjuer. Hun ville nemlig ikke "lure" noen. 

Jeg unner virkelig min venninne å ha det bra i de gode periodene. Hun drar på turer, ferier, shopping, på byen osv osv. Jeg vet nemlig hvor forferdelig hun har det når hun har de dårlige....

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo langt ifra alle syke som er uføre eller sykemelder fordi de er sliten av jobb, liv og dårlig helse. Det er dette jeg mener når jeg snakker om å leve i gråsona.

Man skal ikke dømme uføre. Men da syns jeg ikke man i neste åndedrag skal fordømme og rive i fillebiter de som drister seg til å si at livet kanskje hadde vært bedre som ufør. At man er litt misunnelig, og ikke helt tror på at alle uføre er objektivt sykere og mer utslitt enn en selv. For det er jo ikke sånt man sier når man har det bra og kommer godsliten hjem fra jobb, eller hva?

Anonymkode: 64cf4...171

Sorry, men det er fortsatt to helt ulike ting. Jeg har jobbet i mange tunge drittjobber gjennom årene, men å være sliten som syk er mye verre. Så jo, jeg fordømmer de som sier de kunne tenke seg å bli så syke at de var 100% uføre. Det er som å ønske at noen amputerer begge armene sine, bli lam eller ønske å miste en du elsker. Det er ekstremt. 

Dersom du ønsker å bli ufør er det jo bare å kræsje med bilen din i en fjellvegg og bli lam. Velkommen til luksuslivet som ufør. 

Dersom en frisk person er mer sliten enn en som er ufør, så burde han enten bli delvis ufør selv eller skifte jobb. Alt etter hva som er grunnen.

Anonymkode: 6d566...776

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv vært både frisk og syk- å være sliten av sykdom er noe helt annet enn å være sliten etter en hektisk arbeidsdag. I sistnevnte kan man til og med være godsliten av at man har brukt mye mentale eller fysiske ressurser. Når man er syk våkner man gjerne utslitt og man har en slags mørk sky over seg. Sinnet er tåkete og man føler virkeligheten er fjern. Det er noe helt annet enn å være sliten fra jobb eller en god treningstur. 

Når det er sagt, så synes jeg mennesker som jobber i drittjobber har det ganske ille også. Må være for jævlig å kaste bort livet på meningsløse drittjobber som alle ser ned på. 

Anonymkode: 6d566...776

Hva mener du er meningsløse jobber?

Anonymkode: d53ad...b1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner virkelig at ikke alle reagerer som TS. Har en person så mye energi og overskudd så klarer denne personen være i en jobb 8 timer, 5 dager i uken. Det er grov snylting, dette her. 

Anonymkode: 079ad...dca

Det er ikke snakk om overskudd, det er snakk om å faktisk kunne jobbe 5 dager i uken. Nytter fint lite om en person kan jobbe 8 timer dagen i 2 uker, for så å gå ned i kjelleren uka etterpå. Psykisk lidelse er ikke som brudd i beinet, der du går fra å være syk til frisk ila. x mnd. Mange sykdommer går opp og ned, der personer (spesielt de med bipolar lidelse, f.eks) kan fungere tipp topp i en viss periode, og er mildt sagt ubrukelige i en annen periode. 

Bedrifter er på utkikk etter folk som kan jobbe 240 dager i året, og som alltid leverer like bra resultat. 

Det er forøvrig ikke bare psykiske sykdommer som kan slå ut folk. Finnes et drøss av fysiske sykdommer der ute som gjør at du kan bli sengeliggende i lengre perioder, men også være frisk og rask ellers. 

 

Anonymkode: 6e6fc...cba

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...