Gå til innhold

MÅ stebarn være med på ferier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 20.5.2017 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

Ufyselig drittkjerring. Karma is a bitch! 

Anonymkode: 4c01f...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren deres har jo ansvar for å ta barna sine med på ferie. Selvfølgelig går det bra

Anonymkode: 185ec...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren deres har jo ansvar for å ta barna sine med på ferie. Selvfølgelig går det bra

Anonymkode: 185ec...08b

Ikke far? Forklar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de aller fleste også finner på ting med fellesbarnet selv om stebarna er hos mor. Det sier seg selv. Man reiser på hytta, eller til Hunderfossen eller noe annet som er tilpasset fellesbarnets alder, for å aktivisere barnet. Eller de voksne tar seg en kjærestetur, hvis de har barnevakt. Så tar man heller en større familietur eventuelt når alle barna er til stede og har muligheten til å være med.

Problemet oppstår først når de voksne ikke bruker klokhet og skjønn. I en annen tråd var det f.eks. en dame som reiste til Dubai med mann og fellesbarn, mens stebarna ikke var invitert. Det er for meg helt uforståelig - de store, kostbare feriene og opplevelsene bør inkludere alle barna. Selv om stebarna har vært på Mallorca med mor, så synes jeg likevel de skal få tilbudet om å være med far, stemor og stesøsken også. Det handler jo ikke om grådighet og om to ferieturer i seg selv, men om å bli inkludert som et fullverdig familiemedlem og dele sånne opplevelser som gjør at en familie bonder og skaper minner sammen. De fleste skilsmisseunger ville nok gladelig byttet bort doble ferier og doble gaver for å ha begge foreldrene rundt seg hver dag, hvis de fikk valget. 

Ja, det krever en del logistikk, og det er økonomisk vanskeligere å ha mine-dine-våre barn. Det enkleste og billigste er jo å håpe at mor tar seg av stebarnas feriereiser, og at man selv kun har mann og fellesbarn å tenke på. Men sånn funker det ikke, dessverre. Det er en del haker ved det å være en oppbrutt familie, og det er noe de voksne er nødt til å ta innover seg - livet seiler ikke videre like problemfritt som før når man har brutt opp kjernefamilien sin, det oppstår en del situasjoner hvor man som voksen må være klok og gjerne sette egne behov til side.

Anonymkode: 92b51...045

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...