Gå til innhold

MÅ stebarn være med på ferier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

I alle dager å du drar ting helt ut av proporsjoner da. 

Har en ikke lyst så har en ikke lyst. Like godt å vedkjenne seg dette ovenfor seg selv. Skal hun gå å føle seg som en dritt til evig tid isteden? Bringer det noe bra med seg? Eller er det bedre å erkjenne følelsen og gjøre sitt beste for at andre ikke merker noe. En får jo ikke gjort noe med hva en føler. 

Og sa jeg at man derfor aldri skal ta de med på ferie?? Vet ikke om du muligens trenger en optiker for det var slett ikke det jeg skrev. 

Missliker man noen så gjør man det. Ingen vits å lyve for seg selv. Hva en har i eget hode er privat heldigvis. Hvis en erkjenner en følelse er det lettere å gjøre noe med den enn om man skal si til seg selv at den følelsen ikke er der. Hva skal en endre om man sier til seg selv at følelsen ikke finnes? 

Forsåvidt så sa ikke ts at hun mislikte dem.det er stor forskjell på å ikke ville dele hver ferie med noen og å missliker dem. 

 

Men hvorfor skal man ikke ha lyst? Hvorfor denne sytete ååååh Måååå de være med? Altså hallo. Og ja hun bør føle seg som en dritt fordi hun behandler stebarna som dritt

Endret av Maleficenta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre?!

Anonymkode: b61df...e19

Det får du spørre henne om, som fortalte det.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to fosterbarn i tillegg til våre egne fire. I perioder har vi også barn som bare er her i kortere perioder. Men uansett; alle barna får være med på ferier. Hvorfor? Jo fordi ingen skal føle seg utenfor, alle skal ha felles minner og opplevelser og for at de skal føle seg inkluderte og føle samhold. Dessuten så er det jo kjempekoselig å ha de med seg. Barn har jo en egen evne til å se ting, leve i nuet og glede seg over opplevelsene. 

Selvfølgelig er det krevende å reise med et halvt fotballag, men med stålkontroll og godt humør så er gleden ved å oppleve ting sammen med de, mye større enn jobben.  

Endret av Veslefrikk
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Nei de må ikke alltid være med på ferie. Det er noe foreldrene skal dele på. Noen ganger reiser de med far og noen ganger reiser de med mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine stebarn er med på de fleste ferier, men ikke alle. De er på ferie med mor, ting har overlappet hverandre, så ble de store og har for det meste mistet interessen.

De har ALLTID vært med (eller i det minste fått tilbud om å bli med etter hvert som de ble tenåringer og vel så det liksom) på sommerferie. Om det har vært to uker i Danmark eller Norgesferie eller noe annet har variert, men de har alltid vært på sommerferie med oss så lenge de har ønsket. Vi har vært i "Syden" med dem også flere ganger (noen ganger med alle, noen ganger med noen av dem pluss fellesbarn og andre ganger med bare fellesbarnet). Og ja, det er STOR forskjell på å reise tre stk og å reise seks stk (som vi er hvis alle barna er med), men vi er faktisk en familie. Man tilpasser ferien til hva man har mulighet til. Men det har hendt at vi har reist bare vi tre, da har det stort sett vært i tillegg til ferien med stebarna. I tillegg har fellesbarnet og jeg vært på tur med min mor eller mine foreldre, noen ganger har mannen min vært med og andre ganger ikke. De er glade i stebarna mine men de inkluderes ikke i sånne ting av dem, og det synes alle parter er helt greit. De har egne besteforeldre de har vært med på ting med.

Tror alle må finne sin måte å løse dette på, men jeg synes ikke å konsekvent utelate stebarna fra ferie er et alternativ til løsning i det hele tatt!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må steforeldre alltid være med på ferier?

Nei, stebarn må ikke alltid være med, men det er normal høflighet å be de i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Verst jeg har lest på lenge.  HA  for en tåfatt, drippende mann som har latt en vajayjay få han til å ikke ha ferie med sine EGNE barn fordi du klarer ikke å slutte å føde barn som du klarer egentlig ikke å ta være på alene.  

Og folk lurer hvorfor folk hater stemødre. 

Endret av Outlander
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det MÅ de ikke. 

Jeg er også stemor til to. 

Har to egne som ikke har noen annen far en stepappan sin, og vi har ett barn sammen. 3 som bor fast og to annen hver helg.

Jeg er uføretrygdet og mannen betaler 7500kr i mnd på sine barn til sin ex. Vi har utrolig trang økonomi og har derfor ikke råd eller mulighet å spytte ut slikt i barnebidrag PLUSS ha med hans barn på ferie i tillegg. Slik er realiteten.

Vi sparer slik at vi klarer å gi barna som bor med oss, får en ferie hver sommer, så da får mor, som har hovedomsorgen sørge for at de to andre får en ferie eller ikke. Det er ikke vårt problem hvis mannen sin eks ikke velger å dra på ferie med sine barn.

Det står ingen skreven lov om at dere MÅ ha med eller bruke mer penger enn det som er fastsatt ved barnebidrag.

Barnebidraget skal dekke alt det mor "trenger" til barna sine, så med den summen hun får, skal hun fordele slik at det dekker alle behovene til barna. Samt ferie.

Anonymkode: 1c215...e9e

Det samme gjelder jo også deg. Du får også bidrag (enten fra barnefar eller NAV) og må da fordele dette slik at du har råd til ferie med barna dine. Hvorfor skal mannen din betale ferie for dine barn, når dette resulterer i at han ikke har råd til ferie med sine egne barn. 

Anonymkode: 7f052...b2c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Outlander skrev:

Verst jeg har lest på lenge.  HA  for en tåfatt, drippende mann som har latt en vajayjay få han til ikke ha ferie med sine EGNE barn fordi du klarer ikke å slutte å føde barn som du klarer egentlig ikke å ta være på alene.  

Og folk lurer hvorfor folk hater stemødre. 

Jeg er uhildet i denne situasjonen, men synes det er interessant å lese om folks reaksjoner og meninger. Det du skriver, Outlander, forstår jeg fint lite av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Jeg er uhildet i denne situasjonen, men synes det er interessant å lese om folks reaksjoner og meninger. Det du skriver, Outlander, forstår jeg fint lite av.

Hva er det du ikke forstår? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, KatyP skrev:

Her i huset bor det tre barn, den ene bor her bare litt mindre. Sånn er det. Vi har tre barn selv om jeg kun har to biologiske. Det spiller ingen rolle. Barnet til min samboer er min lille øyesten hun også og det hadde ikke falt meg inn å skulle ekskludere henne. Mitt ene har ikke en far så situasjonen er litt lik den ab illustrerer lengre oppe. Bortsett fra å kreve at samboer betaler alskens for mitt barn og ekskluderer sitt fordi hun har en mor også. Hadde jeg sagt noe sånt tror jeg han hadde dratt vekk et par dager og revudert forholdet. Forståelig nok. Stebarn er familie. Det er fars eller mors barn som du har tatt til deg den dagen du valgte å bli sammen med forelderen. Og du har å inkludere det barnet ts! 

Jeg er så lei slike tråder og generelt at slike holdninger finnes og blir foreviget på nettet. Det ødelegger så mye for oss som genuint elsker bonusbarna våre. Stemor er et ord man omtrent brekker seg av. Det er dårlig gjort men forståelig når slike holdninger som dette frontes. Et skilsmissebarn kan ha et flott liv og nye partnere kan bli en ressurs og en ekstra omsorgsperson. En lekekamerat som samtidig rettleder. En ekstra god klem og en som lærer bort nye ting. En som lytter og som prater. Men med slike holdninger.. Vel.. Jeg får bare vondt. 

Begynner nesten å grine - det er sånn det skal være :hjerte::hjerte:

Anonymkode: 7f052...b2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner nesten å grine - det er sånn det skal være :hjerte::hjerte:

Anonymkode: 7f052...b2c

Det burde hvertfall være sånn. Barna har ikke valgt oss, vi har valgt dem. Tror nok det stort sett er slik også, kg har vist seg å ofte ikke være representativt for samfunnet generelt. Likevel.. De finnes og det er ille. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, Maleficenta skrev:

Men hvorfor skal man ikke ha lyst? Hvorfor denne sytete ååååh Måååå de være med? Altså hallo. Og ja hun bør føle seg som en dritt fordi hun behandler stebarna som dritt

Har hun sagt at hun behandler dem som dritt? Det eneste hun skrev var at hun ikke hadde lyst til å ha dem med. Kanskje ts kan opplyse oss om hvordan forholdet til stebarna er? Det er flere Fjols her som antar at stebarna går i filler og skrubber gulv slik som askepott. Det er ikke sikkert de er klar over at ts ikke har lyst. Det er ting ikke jeg har LYST til, men ikke nevner noe om av hensyn til andre. Det er feks 40 barnehagevennbursdager i løpet av et år. Jeg kan ikke si at jeg har lyst til å bli med barna på dette lenger, men det er selvsagt fordi det er så mange. Jeg sier ikke noe,og gjør d beste ut av det. Bursdagsbarnet blir glad og poden har det gøy. Jeg gjør det gjerne selv om jeg ikke har lyst fordi det gleder noen.  poenget er at man ikke er forbryter for å FØLE noe. Det som teller er hva man sier og gjør.

Ikke at jeg vet alt om ts selvsagt. Hun burde hatt et litt mer utfyllende innlegg om sitt forhold til stebarna. For alt vi vet kan det være glimrende bortsett fra at hun har lyst på en ferietur alene med fellesbarnet. 

Eller vet du noe jeg ikke vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke, ønsker du ikke ha med stebarna på ferie? Jeg synes du er heldig hvis tenåringene vil bli med jeg! Jeg har så store stebarn nå at det ikke er sikkert de blir med, synd for det blir ikke det samme uten at alle er med!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, de er i familien hans... Nå er jeg kanskje litt gammeldags, men jeg anser ikke han som min familie om du skjønner. Dermed er de ikke i familie med meg. Men uansett, all familie er vel ikke med på alle ferier sammen er de det?

 

Anonymkode: 99995...241

De er jo i familie med ditt fremtidige barn? De blir faktisk halvsøsken. Hvis du er så gammeldags skjønner jeg ikke at du fikk deg mann som hadde barn fra før av..

Her legger vi opp alle ferier så stedatteren min kan være med. Før vi fikk barn sammen kunne bare vi to dra på ferie, men jeg synes det er feil å ha med et barn og ikke et annet (så sant begge barna vil være med da). For meg var det aller viktigste at stedatteren min ikke følte seg utenfor da vi fikk barn. Hadde alltid 2 timer i uken hvor bare hun og jeg gjorde noe sammen, det samme gjorde mannen.

Anonymkode: 58615...f55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at far har en samværsavtale med barna sine, og at den innebærer sommerferie sammen med ham i minst 2 uker, annen hver juleferie, annen hver påskeferie osv.  Du og det lille barnet MÅ selvfølgelig ikke ha ferie samtidig som far og barna hans. 
Du har valgt en pappa til barnet ditt som også er pappa til flere.  Hvordan kan du forvente at han vil prioritere ferie sammen med sitt ene barn framfor ferie med alle sine?  Er han en skikkelig pappa så har han like god plass til alle barna sine i livet sitt.   

Har du egentlig forstått hva det innebærer å ha en partner som har barn fra før?   

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

Hva ville du sagt om han ønsket å dra på ferie kun med de?

Barn er barn, uansett hvem som er mødre til de. Han er far til de hele livet. Tenk deg når de blir voksne og barnebarna kommer. Fyller huset deres sommer og jul...

Anonymkode: e4ef6...2af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

jeg bare lurer på hvordan det er med stebarn og ferier... Samboeren min har to barn (en tenåring og en barnehagekid), jeg er nå gravid. Er det slik at stebarna mine bestandig må være med på alle ferieturer som samboeren min og min kommende baby skal dra på? Jeg må være ærlig å si at jeg helst hadde reist uten dem

Anonymkode: 99995...241

Hva ville du sagt om han ønsket å dra på ferie kun med de?

Barn er barn, uansett hvem som er mødre til de. Han er far til de hele livet. Tenk deg når de blir voksne og barnebarna kommer. Fyller huset deres sommer og jul...

Anonymkode: e4ef6...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Har hun sagt at hun behandler dem som dritt? Det eneste hun skrev var at hun ikke hadde lyst til å ha dem med. Kanskje ts kan opplyse oss om hvordan forholdet til stebarna er? Det er flere Fjols her som antar at stebarna går i filler og skrubber gulv slik som askepott. Det er ikke sikkert de er klar over at ts ikke har lyst. Det er ting ikke jeg har LYST til, men ikke nevner noe om av hensyn til andre. Det er feks 40 barnehagevennbursdager i løpet av et år. Jeg kan ikke si at jeg har lyst til å bli med barna på dette lenger, men det er selvsagt fordi det er så mange. Jeg sier ikke noe,og gjør d beste ut av det. Bursdagsbarnet blir glad og poden har det gøy. Jeg gjør det gjerne selv om jeg ikke har lyst fordi det gleder noen.  poenget er at man ikke er forbryter for å FØLE noe. Det som teller er hva man sier og gjør.

Ikke at jeg vet alt om ts selvsagt. Hun burde hatt et litt mer utfyllende innlegg om sitt forhold til stebarna. For alt vi vet kan det være glimrende bortsett fra at hun har lyst på en ferietur alene med fellesbarnet. 

Eller vet du noe jeg ikke vet? 

Hun skrev på slutten av innlegget at hun aller helst reiste på ferie uten dem. Ikke bare en gang men rent generelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...