Gå til innhold

Skal gifte oss - har ingen penger!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Gift dere nå, spar festen til neste sommer :)

Endret av Gjøksuppe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å gifte seg er luksus, og ingen menneskerett.  Man bruker usannsynlig mye penger på en dag, og det er slettes ikke sikkert gavene veier opp. Folk gir gaver etter evne og man kan ikke forvente dyre gaver fra alle.  Hvis dere på død og liv må, så gift dere borgerlig, ha en middag hjemme med forlovere og nærmeste familie. Få en venninne til å servere og lag klart et lite koldtbord selv dagen før. Kjøp en treliter med vin og litt sprudelvann/cava/prosecco. Kjøp en hvit sommerkjole som kan fungere som bryllupskjole, plukk blomster til buketten i skogen/hagen.  Da kommer dere sikkert unna med bare 2-3000 kr og dere er fremdeles like godt gift som alle andre. 

• Liker 3
Skrevet

Good lord.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å forvente at noen i det hele tatt skal bidra til deres bryllup økonomisk vitner om to veldig umodne mennesker som overhodet ikke bør gifte seg med det første. At man tror og i det hele tatt tenker tanken om at NAV skal dekke det gjør meg oppriktig uvel! Det høres ut for meg at dere ikke skjønner hva det faktisk innebærer å gifte seg mtp kostnader og diverse. Bryllup trenger for såvidt ikke å være så dyrt, men det koster penger! Det er ikke gratis. 

Syns dere skal gå en tur i dere selv og tenke litt lenger enn det nesa deres rekker! Det er folk som ikke har mat på bordet omtrent en gang, og dere tror NAV skal støtte bryllupet? Blir helt satt ut! 

Anonymkode: 30f9c...3a8

• Liker 16
Skrevet

6 mnd sammen og dere skal allerede gifte dere ? ikke gjør det. alle blir nyforelsket og du er forsatt i honeymoon stage. Ting endrer seg garantert om et par år, så dette er ikke lurt. Vent heller 3-4 år før du tenker på noe sånt. Du har ikke sett hans værste sider og det har ikke ham med deg heller så dette blir for dumt. Vent til dere har vært sammen en stund og begge har penger

• Liker 3
Skrevet
17 timer siden, NotNaomi skrev:

Ts,det er opp til dere om dere vil gifte dere,og ikke de belærende som svarer her. Sånn er det ofte når folk stiller spørsmål,så må noen bedrevitere komme med sine synspungter på alt annet. Folk har vært sammen i årevis,gifter seg og blir skilt! Kirken koster ikke noe,men lokale koster litt,men undersøk forskjellige alternativer. Som ei skrev her,så be gjestene ta med hver sin rett og drikke istedenfor gaver. Flere som gjør det på den måten.

Når folk stiller spørsmål om det er greit å be Nav om penger til bryllup, ja, da føler jeg faktisk at det er helt greit å være en bedreviter. Føler meg faktisk svært komfortabel med å være det i dette tilfellet.

• Liker 12
Gjest Mythic
Skrevet

Hvor skal man begynne her..? 

Støtte fra Nav for å gifte seg? Jeg håper virkelig dette er trolling, for så uvitende kan man neppe være. Og er det alvorlig ment, blir jeg skremt over holdningene til TS. Skal samfunnet betale for alle ønsker alle måtte ha til en hver tid?

Gifte seg etter seks måneder når det er et barn i bildet fra før, er jo ikke verken gjennomtenkt eller særlig smart. Dere kjenner hverandre knapt.

Spleiselag i bryllup? Nei, og atter nei! Jeg var i et 50-årslag hvor det var spleiselag, og syntes det var helt bak mål. For det første, når man inviterer til en sånn type selskap, og spesielt bryllup, er man vertskap, og man betaler for mat og drikke. For det andre var det et forferdelig pes å få samkjørt hva alle skulle ta med, slik at det ikke ble 9 potetsalater og 7 fat med spekemat, eller 4 bløtkaker. 

Vent med bryllup til dere er blitt bedre kjent og har råd til å finansiere det selv. Og dere er jo allerede alt for sent ute med invitasjoner og planlegging til å få giftet dere i sommer. Vi er allerede i midten av mai.

AnonymBruker
Skrevet

Hahaha. Dette MÅ være en spøk.

Anonymkode: 5d786...3d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Mythic skrev:

Hvor skal man begynne her..? 

Støtte fra Nav for å gifte seg? Jeg håper virkelig dette er trolling, for så uvitende kan man neppe være. Og er det alvorlig ment, blir jeg skremt over holdningene til TS. Skal samfunnet betale for alle ønsker alle måtte ha til en hver tid?

Gifte seg etter seks måneder når det er et barn i bildet fra før, er jo ikke verken gjennomtenkt eller særlig smart. Dere kjenner hverandre knapt.

Spleiselag i bryllup? Nei, og atter nei! Jeg var i et 50-årslag hvor det var spleiselag, og syntes det var helt bak mål. For det første, når man inviterer til en sånn type selskap, og spesielt bryllup, er man vertskap, og man betaler for mat og drikke. For det andre var det et forferdelig pes å få samkjørt hva alle skulle ta med, slik at det ikke ble 9 potetsalater og 7 fat med spekemat, eller 4 bløtkaker. 

Vent med bryllup til dere er blitt bedre kjent og har råd til å finansiere det selv. Og dere er jo allerede alt for sent ute med invitasjoner og planlegging til å få giftet dere i sommer. Vi er allerede i midten av mai.

Når man først går på NAV og blir vant med all den støtten man får eller kan fra NAV til både ditt og datt, så er det ikke rart at folk spør etter støtte til bryllup, altså. Dekking av tannlegeregning, støtte til konfirmasjon, støtte til utdanning (privatskole), støtte til lappen, støtte til begravelse etcetc.. Kall meg gjerne bitter eller sjalu, men jeg skulle ønske jeg og fikk støtte til at det der, men i stede så jobber jeg og betaler for at andre som ikke jobber skal få støtte til alt mulig rart.

Anonymkode: 70a08...390

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye en kan spare på når det gjelder bryllup. Men man tar ikke opp lån. Man får ikke støtte fra nav. Voksne folk betaler selv, men kan spørre foreldrene pent om penger i bryllupsgave. Dere skal betale mat og drikke for gjestene. I noen lokale kan man ha med polvarer (som dere, ikke gjestene betaler), det blir billigere enn lokale som holder alkohol. Dere kan lage maten selv (vær så snill å ikke sett gjestene til dette, jeg har vært i et bryllup hvor brudens mor tilbrakte halve festen på kjøkkenet, og bruden skrøt av hvor lite hun hadde brukt på bryllupet). 80 gjester? Det har dere ikke råd til. Inviter foreldre, besteforeldre og søsken. Og forlovere + andre nære venner.

Anonymkode: 0cdf9...727

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man først går på NAV og blir vant med all den støtten man får eller kan fra NAV til både ditt og datt, så er det ikke rart at folk spør etter støtte til bryllup, altså. Dekking av tannlegeregning, støtte til konfirmasjon, støtte til utdanning (privatskole), støtte til lappen, støtte til begravelse etcetc.. Kall meg gjerne bitter eller sjalu, men jeg skulle ønske jeg og fikk støtte til at det der, men i stede så jobber jeg og betaler for at andre som ikke jobber skal få støtte til alt mulig rart.

Nå må di gi deg.

Det er jo ikke slik at noen får alt det du ramser opp og blir vant til støtte fra NAV. 

Jeg er ufør, men får ikke støtte til Tenner, ikke har jeg fått støtte til konfirmasjon til barna, ( får noen virkelig det?)
Støtte til utdanning, jo muligens hvis de skal omskolere noen for arbeid. støtte til lappen, io ja det hadde vært noe.

Altså du ramser opp ting du har hørt om at noen kan få, det er ikke som om alle som på NAV som du kaller det får alle disse stønadene. Men du fremstiller det som om det er slik.

Altså, jeg vil også ha alle disse stønadene, eller iallfall noen av dem, men det fungerer ikke slik. 

Det er litt provoserende at du tror det er så lettvint å være avhengig av NAV og at de bare kaster støtte og stønader etter brukerne sine.

Jeg har nok mye mindre i mnd å leve for enn deg, og jeg ser ikke snurten av noe hjelp utover trygden min.

Men kanskje du kan utdype hvem det er som får støtte til tenner? Du vet kanskje ikke at man må ha spesielle sykdommer.
Hvem får bil lappen?  HVa skal til for at noen får det dekket tror du?
Støtte til konfirmasjon, visste jeg ikke var mulig en gang. Har spinket og spart siden ungene var små til den, dumme meg som ikke bare gikk til NAV.

Utfordrer deg til å fortelle hvordan man går frem for å få disse pengene til støtte for alt mulig fra NAV, siden du vet at der slik. Jeg vil gjerne bli vant til denne hjelpen og tro jeg kan få dekket til og med bryllupet mitt. 

Anonymkode: 45904...fc0

• Liker 6
Skrevet

Det dere kan få til i sommer med så mange gjester er å droppe maten og bare invitere folk til kaffe og kaker, og be en del mennesker om de vil bake en kake istedenfor gave. Da står dere igjen med utgiftene til lokale, og dere trenger et stort lokale til 80 gjester, kaffe, brus, duker, klær, pynt og blomster. Det blir noen tusenlapper bare det. Det forutsetter nesten også at de dere vil be ikke bor langt unna, for da bør man nesten by folk litt mat. Er det ikke bedre å være litt mer tålmodig og vente til dere har råd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må di gi deg.

Det er jo ikke slik at noen får alt det du ramser opp og blir vant til støtte fra NAV. 

Jeg er ufør, men får ikke støtte til Tenner, ikke har jeg fått støtte til konfirmasjon til barna, ( får noen virkelig det?)
Støtte til utdanning, jo muligens hvis de skal omskolere noen for arbeid. støtte til lappen, io ja det hadde vært noe.

Altså du ramser opp ting du har hørt om at noen kan få, det er ikke som om alle som på NAV som du kaller det får alle disse stønadene. Men du fremstiller det som om det er slik.

Altså, jeg vil også ha alle disse stønadene, eller iallfall noen av dem, men det fungerer ikke slik. 

Det er litt provoserende at du tror det er så lettvint å være avhengig av NAV og at de bare kaster støtte og stønader etter brukerne sine.

Jeg har nok mye mindre i mnd å leve for enn deg, og jeg ser ikke snurten av noe hjelp utover trygden min.

Men kanskje du kan utdype hvem det er som får støtte til tenner? Du vet kanskje ikke at man må ha spesielle sykdommer.
Støtte til konfirmasjon, visste jeg ikke var mulig en gang. Har spinket og spart siden ungene var små til den, dumme meg som ikke bare gikk til NAV.

Utfordrer deg til å fortelle hvordan man går frem for å få disse pengene til støtte for alt mulig fra NAV, siden du vet at der slik. Jeg vil gjerne bli vant til denne hjelpen og tro jeg kan få dekket til og med bryllupet mitt. 

Jeg er selv uføretrygdet og får absolutt ikke stønader og trygd slengt etter meg. Jeg får kun uføretrygden min og thats it. Lappen, begravelse, tenner osv må jeg fint betale selv.

Over til ts: Siden dere ikke har penger,så sier det seg jo selv at dere ikke kan gifte dere. Det er vel ikke mye å lure på. Hvor gamle er dere egentlig?

Anonymkode: e0f69...969

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må di gi deg.

Det er synd du føler deg truffet. Men fakta er at mange utnytter systemet, og mye vil ha mer. Jeg drar ikke alle under en kam, bare så det er sagt. Jeg vet selvsagt at ikke alle får like mye støtte og at det er forskjell på NAV-folk også. 

Jeg gidder ikke å diskutere noe mer utenfor tema, blir bare slettet uansett. Men jeg har selv ingen peiling på hvordan man kan få støtte til noe som helst, har ikke vært under NAV. Men følger man litt med i media, så får man med seg det meste. 

Skrevet

Herlighet, dere er nyforelsket enda. Forelskelsen varer i ca ett år, og å i det hele tatt tenke på å gifte seg før man har vært sammen en stund lenger enn ett år er galskap, for det er først når den verste forelskelseståka har lagt seg at man virkelig lærer å kjenne hverandre på både godt og vondt. I tillegg er det et barn inne i bildet her fra tidligere forhold. For barnets skyld burde  du knapt nok blitt introdusert til det på nåværende tidspunkt. 

Dere har uansett ikke råd til det store bryllupet dere ønsker dere denne sommeren. Antagelig ikke neste sommer, heller. Selv ved et bryllup hvor dere gjør svært mye selv, vil dere nok komme opp i 80-100 000 kr med så mange gjester. For dere kan ikke belage dere på å lage mat til så mange gjester selv, med mindre dere serverer trøndersodd eller liknende. Dere kan naturligvis gifte dere på forbrukslån, men det er virkelig ikke å anbefale, og dere har neppe økonomi til å betale ned på et slikt lån.

Ja, kirken er gratis så lenge dere bruker kirken dere sokner til.

Nei, gjester tar ikke med alkohol selv. 

Nei, man kan ikke belage seg på at familien skal spytte i penger i bryllupet. Og NAV har definitivt ikke støtte til bryllupsfest.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vårt bryllup hadde 85 gjester og kostet 250.000 kr :) men for all del - lykke til.
Og fyfaen at du presterer å spørre om man kan få støtte fra nav til å gifte seg!!! Hahahah herregud

Anonymkode: fcd88...91a

• Liker 22
Skrevet

Alltid gøy med disse trådene hvor det blir kastet ut en brannfakkel, og TS forsvinner som dugg for solen...

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne hastverken. Vi var forlovet i nærmere 10 år på grunn av økonomien. Vi vurderte mange ganger å bare dra på tinghuset og ordne det enkelt på den måten, men vi valgte å heller spare opp en solid sum og etter nesten 10 år, fikk vi drømmebryllupet og enda litt til! Absolutt verdt ventetiden. 

Vi kjøpte ringer da vi ble forlovet, som et "bevis" på at det var oss to. Vi valgte å bruke gifteringene som forlovelsesringer.

Anonymkode: 86b16...0df

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vårt bryllup hadde 85 gjester og kostet 250.000 kr :) men for all del - lykke til.
Og fyfaen at du presterer å spørre om man kan få støtte fra nav til å gifte seg!!! Hahahah herregud

Anonymkode: fcd88...91a

Mitt var forsåvidt 90 gjester og kostet 180k, så MÅ ikke gå over. Men det er jo alle de andre utgiftene i tillegg da.... 

Anonymkode: 30f9c...3a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere gifter dere nå, så er dere skrapet økonomisk og trolig så full i lån at dere aldri får betalt det tilbake. Hvordan skal dere forsørge barnet hans, skaffe bolig, kjøpe ny vaskemaskin, kjøpe nye vintersko? Kommer dere til å klage på forum at dere ikke har råd til julegaver, fancy ferier, 17. mai-feiring? Bryllup til 80 personer er luksus. Lærlinger og uføretrygdede har ikke råd til luksus. Prioriter hverdagen og viktige kostnader! Det blir tungt fremover med masse utgifter, mange regninger som kanskje må vente til neste måned. Og så skal dere svi av masse penger på luksus??? Det er gratis å gifte seg. Elsker dere hverandre og er så synske at dere vet etter 6 mnd at dere vil være sammen resten av livet, så gå i kirken, betal noen hundrelapper for blomster (vi måtte ut med 200), lån noen finklær og ta med de aller aller nærmeste på restaurant og marker dagen. Det er jo kjærligheten som teller, ikke antall gjester, ikke sant?

Anonymkode: 0cdf9...727

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...