Gå til innhold

Hvorfor føler folk en trang til å kjøre forbi mopeder uansett hva?


penny_

Anbefalte innlegg

Er det noen her som alltid må kjøre forbi hver eneste moped dere ser? Jeg kan nevne noen eksempler på helt unødvendig forbikjøring:

  • Hadde to biler bak meg på en strekning på 250 meter hvor det er 60 sone. Deretter kommer det en rundkjøring som blant annet fører til en vei hvor det er påkjørsel til motorvei 150 meter etter rundkjøringen. Begge bilene rakk utrolig nok å kjøre forbi meg i 60-sonen. Begge to skulle på motorveien etterpåJeg lå altså bak dem hele veien og måtte bremse for dem da de skulle svinge inn på motorveien. Som alle vet så har ikke mopeder lov til å kjøre på motorvei.
  • En annen gang var det en bil som tok meg igjen 200 meter etter en rundkjøring (50-sone). Jeg ble forbikjørt 100 meter før neste kryss. Når man kjører her så kan man velge å fortsette på denne veien eller svinge av til en togstasjon som ligger 200 meter etter krysset. Etter togstasjonen så er det innkjøring forbudt for biler. Noen kjører selvfølgelig der likevel, men etter dette er det en 30-sone, rundkjøring, flere avkjøringer og lyskryss etterfulgt av kollektivfelt og gode muligheter for forbikjøring.
  • Ble forbikjørt i en 40-sone hvor det er mange kryss og avkjøringer før neste 50- eller 60-sone. Altså var det lite sannsynlig at jeg kom til å ligge foran denne bilen hvor det er lov å kjøre fortere enn 40.

Så hvorfor gjør dere/de det?
Jeg skjønner at man vil kjøre forbi om man frykter for å bli liggende bak en moped i flere km i en 60-sone, men eksemplene over skjønner jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de kjører saktere enn det man planlegger å gjøre hele turen. Så man ønsker å bli kvitt de fortest mulig.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CaramelDevil skrev:

Fordi de kjører saktere enn det man planlegger å gjøre hele turen. Så man ønsker å bli kvitt de fortest mulig.

Jeg holder alltid fartsgrensen når jeg kjører bil, men har aldri blitt forbikjørt i en 40-sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vetikke: Noen har det rett og slett bare travelt.

Har selv blitt forbikjørt rett før en sving. I åttisonen. Jeg selv lå i 85, og det var en lang og strak veistrekning rundt svingen.. 

Har også blitt forbikjørt der bilen som kjørte forbi kjørte inn til en butikk noen få hundre meter lengre frem. :klaske: Det sekundet han sparte var tydeligvis kjempeviktig. :rolleyes:

Jo flere kilometer du kjører, jo flere merkelige situasjoner vil du møte på. 

 

 

Anonymkode: acd2e...713

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at veldig mange trafikanter ikke planlegger. De ser en moped, og kjører nærmest forbi i ren automatikk, og planlegger ikke ferden videre enda de vet hvor de skal. De vet jo at det er kryss og motorvei lenger fremme, de vet det er lenge til 50/60 sona, men de tenker ikke over det, de planlegger ikke. De vet bare hvor de skal, og har fokuset der og ikke 100 meter fremfor seg. Det er det som skjer om jeg kjører fordi en moped i lignende situasjoner som du nevner. Jeg gjør det ikke ofte, men særlig de gangene jeg har dårlig tid. 

En annen ting er at jeg opplever mange mopedister som vinglete. Jeg liker derfor overhodet ikke å ligge bak den. Litt som at jeg ikke liker å ligge bak dumpere med steinlast/sand etc, som kan falle ut. Så av og til synes jeg det rett og slett blir tryggere å kjøre forbi.

Anonymkode: d8563...530

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange mopedister kjører så ekstremt vinglete at det kort og greit er skummelt å ligge bak dem. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke det er spesielt skummelt å ligge bak mopeder når jeg kjører bil fordi jeg holder god avstand. 

At enkelte bilister tør å ligge 1-2 sekunder bak mopeder (og andre kjøretøy) forstår jeg ikke. Opplever det ofte. Da er jo ikke problemet at de syns vinglingen er skummel. De gjør jo bare risikoen for ulykke enda høyere. 

Angående det at folk ikke planlegger, så må det jo gå an å forvente litt av dem? Er folk virkelig så lite reflekterte? Stiller dere aldri dere selv spørsmålet om det er vits i å kjøre forbi? 

Endret av penny_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, penny_ skrev:

Jeg syns ikke det er spesielt skummelt å ligge bak mopeder når jeg kjører bil fordi jeg holder god avstand. 

At enkelte bilister tør å ligge 1-2 sekunder bak mopeder (og andre kjøretøy) forstår jeg ikke. Opplever det ofte. Da er jo ikke problemet at de syns vinglingen er skummel. De gjør jo bare risikoen for ulykke enda høyere. 

Angående det at folk ikke planlegger, så må det jo gå an å forvente litt av dem? Er folk virkelig så lite reflekterte? 

Jeg ligger alltid passelig langt nok bak kjøretøyer, men vinglingen er skummel uansett. Det handler om reaksjonsevnen min, og jeg tar ganske enkelt bare ikke sjansen. En moped har ikke sjanse mot en bil, og jeg liker ikke den sjansen. Jeg liker ikke å ha såpass hardnakket tro på min evne til å reagere raskt nok. Joda, jeg tror det ville gått fint, men sjansen er ikke tilstede om jeg bare kjører forbi. Enkelt.

Nei, folk er ikke alltid reflekterte over egne handlinger. Hvorfor overrasker det deg? Er du reflektert i alle dine gjøremål, opplevelser og impulser? Ingen bør ha forventninger til andre - ha forventninger til deg selv, så lar du andre ta ansvar for seg selv. På den måten får vi trafikken til å gå relativt trygt for seg, helt til man møter på noen som ikke tar ansvar. Som han her i denne tråden: 

 

Anonymkode: d8563...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ligger alltid passelig langt nok bak kjøretøyer, men vinglingen er skummel uansett. Det handler om reaksjonsevnen min, og jeg tar ganske enkelt bare ikke sjansen. En moped har ikke sjanse mot en bil, og jeg liker ikke den sjansen. Jeg liker ikke å ha såpass hardnakket tro på min evne til å reagere raskt nok. Joda, jeg tror det ville gått fint, men sjansen er ikke tilstede om jeg bare kjører forbi. Enkelt.

Nei, folk er ikke alltid reflekterte over egne handlinger. Hvorfor overrasker det deg? Er du reflektert i alle dine gjøremål, opplevelser og impulser? Ingen bør ha forventninger til andre - ha forventninger til deg selv, så lar du andre ta ansvar for seg selv. På den måten får vi trafikken til å gå relativt trygt for seg, helt til man møter på noen som ikke tar ansvar. Som han her i denne tråden: 

 

Anonymkode: d8563...530

Når man håndterer en drapsmaskin, så må man kunne forvente at folk tenker, så ja, jeg gjør det selv. Jeg vet jo at det ikke er tilfelle for alle, men hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, penny_ skrev:

Når man håndterer en drapsmaskin, så må man kunne forvente at folk tenker, så ja, jeg gjør det selv. Jeg vet jo at det ikke er tilfelle for alle, men hvorfor?

Hvorfor er et godt spørsmål, og kun de det gjelder kan svare for seg selv. Jeg har forklart min grunn, og det er den eneste jeg kommer på akkurat nå. Folk tenker nok, men de tenker på seg selv. De tenker ikke at mopeden har en sjåfør som synes det er ekkelt at noen kjører unødvendig forbi. De tenker at de vil forbi, og foretar en forbikjøring. Det er vel helt ærlig bedre det, da, enn at de kjører altfor nært? Og ved sistnevnte, så er det igjen at de tenker på seg selv - de vil frem fortest mulig. Hvorfor de handler på den måten, vet jeg ikke, da det ikke går noe fortere av den grunn... 

Jeg skjønner absolutt tankegangen din her, Penny. Men alt bunner i at vi mennesker (ikke alle) er egoistiske og tenker mye på bare oss selv, også i trafikken. Det er dumt om du føler at det igjen går utover deg, men nå er det bare sånn det er. 

Anonymkode: d8563...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er et godt spørsmål, og kun de det gjelder kan svare for seg selv. Jeg har forklart min grunn, og det er den eneste jeg kommer på akkurat nå. Folk tenker nok, men de tenker på seg selv. De tenker ikke at mopeden har en sjåfør som synes det er ekkelt at noen kjører unødvendig forbi. De tenker at de vil forbi, og foretar en forbikjøring. Det er vel helt ærlig bedre det, da, enn at de kjører altfor nært? Og ved sistnevnte, så er det igjen at de tenker på seg selv - de vil frem fortest mulig. Hvorfor de handler på den måten, vet jeg ikke, da det ikke går noe fortere av den grunn... 

Jeg skjønner absolutt tankegangen din her, Penny. Men alt bunner i at vi mennesker (ikke alle) er egoistiske og tenker mye på bare oss selv, også i trafikken. Det er dumt om du føler at det igjen går utover deg, men nå er det bare sånn det er. 

Anonymkode: d8563...530

Nja, så lenge de kjører forbi på en ordentlig måte og ikke skaper farlige situasjoner, så er det egentlig greit. Det er mange som slurver når de kjører forbi, og det er så mange dårlige (ikke nødvendigvis farlige) forbikjøringer i denne byen at jeg blir nesten litt rørt når noen først gjør det ordentlig. 

Jeg skjønner at jeg aldri kommer til å få svar fra de som kjører som idioter, så jeg må vel bare leve med det :P 

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, penny_ skrev:

Nja, så lenge de kjører forbi på en ordentlig måte og ikke skaper farlige situasjoner, så er det egentlig greit. Det er mange som slurver når de kjører forbi, og det er så mange dårlige (ikke nødvendigvis farlige) forbikjøringer i denne byen at jeg blir nesten litt rørt når noen først gjør det ordentlig. 

Jeg skjønner at jeg aldri kommer til å få svar fra de som kjører som idioter, så jeg må vel bare leve med det :P 

Nåja, det finnes idioter overalt. Jeg synes trygge forbikjøringer er sjelden vare selv når jeg kjører bil... Og ja, jeg blir forbikjørt når jeg kjører bil og ikke moped :fnise: jeg holder fartsgrensa for godt, kan det virke som.

Anonymkode: d8563...530

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen skal forbi av prinsipp. Har selv opplevd å bli forbikjørt på moped i de merkeligste og rareste situasjoner - selv om jeg er flink å slippe forbi.

på den andre siden kjører jeg ofte forbi mopeder i 30- og 40-soner. Ikke fordi de ikke holder fartsgrensa, for det gjør de jo. Men jeg vet for eksempel at like etter 40-sona kommer det en uoversiktlig 70-sone hvor jeg ikke kommer forbi. Da kjører jeg forbi i 40-sona for å slippe å ligge bak i 70-sona. Skjønner? 

Men jeg tror forbikjøringene du skisserer er av prinsipp/uten å tenke - og det er jo ikke bra. Men det er veldig mange slike på veiene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å kjør moped, kjør bil ;) 

Anonymkode: 29593...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å kjør moped, kjør bil ;) 

Anonymkode: 29593...110

Slutter ikke å kjøre moped før det blir ulovlig :) Dessuten sparer jeg masse penger på det, så bil ville vært en ganske dum prioritering når jeg egentlig ikke har bruk for den.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne folk på moped er bare utrolig harry ;)

Anonymkode: 29593...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne folk på moped er bare utrolig harry ;)

Anonymkode: 29593...110

Hva så? Skaff deg litt selvtillit, så du kan kjøpe moped selv. Jeg bryr meg ikke om hva andre synes er "harry" :) Det bør du også slutte med.

Endret av penny_
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører forbi når de ligger svært langt under fartsgrensen, og det er ofte. Har lagt merke til mye vinglete kjøring også, og jeg har hatt en ulykke med motorsykkel som vinglet tidligere. Det blir for risikabelt. Jeg vil ikke gjennom noe slikt igjen. 

Hvorfor bruker mopeder hele veibanen, og gjerne helt til venstre? Er det fordi de vil forhindre forbikjøring? Eller for å provosere? 

Anonymkode: 7b8b2...c68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha dummeste jeg har hørt😂😂. Moped er for folk med lav selvtillit eller de som ikke klarte å ta lappen på bil😂. 
Ta beina fatt eller kjør kollektivt! 😉

Anonymkode: 29593...110

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha dummeste jeg har hørt😂😂. Moped er for folk med lav selvtillit eller de som ikke klarte å ta lappen på bil😂. 
Ta beina fatt eller kjør kollektivt! 😉

Anonymkode: 29593...110

At moped er harry er det dummeste jeg har hørt. Hvilken sammenheng er det mellom moped og dårlig selvtillit? Å ikke tørre å gjøre noe fordi man er redd for hva andre synes er i motsetning tegn på veldig dårlig selvtillit. Hvis du hadde lest tråden, så ser du at jeg har billappen :)

Du kan jo bare drømme om at folk slutter å kjøre moped, det kommer aldri til å skje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...