Gå til innhold

Når skal syklister som sykler i veibanen begynne å ta hensyn?


Example

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om nødvendig ja. Fremdeles langt fra noe påbud. Det skulle tatt seg ut i rushtrafikken av man var nødt å svinge ut, når en fjonball kom og skulle forbi.

Anonymkode: e9189...544

Hva mener du? Det betyr jo ikke at alle som har noen bak seg skal svinge av, men om man kjører i 40 km/t i en 60-sone samtidig som man har noen bak seg, så bør man jo slippe vedkommende forbi ved neste mulighet.

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, penny_ skrev:

Hva mener du? Det betyr jo ikke at alle som har noen bak seg skal svinge av, men om man kjører i 40 km/t i en 60-sone samtidig som man har noen bak seg, så bør man jo slippe vedkommende forbi ved neste mulighet.

Kjører du ikke bil heller? Har du aldri vert i rushtrafikk?

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjører du ikke bil heller? Har du aldri vert i rushtrafikk?

Anonymkode: e9189...544

Jo og jo. 

Men hva var poenget ditt? Trodde du jeg mente at man skal slippe alle sammen forbi i rushen?

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, penny_ skrev:

Jo og jo. 

Men hva var poenget ditt? Trodde du jeg mente at man skal slippe alle sammen forbi i rushen?

Du skrev jo at man skal slippe forbi, når noen vil forbi fordi de framfor kjører for sakte.

Den reglen du har henvist til tidligere har et formål, og det formålet er IKKE å tvinge syklister til å måtte svinge av til høyre med en gang en bil vil forbi.

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skrev jo at man skal slippe forbi, når noen vil forbi fordi de framfor kjører for sakte.

Den reglen du har henvist til tidligere har et formål, og det formålet er IKKE å tvinge syklister til å måtte svinge av til høyre med en gang en bil vil forbi.

Anonymkode: e9189...544

Men da lurer jeg på hvordan du har kommet frem til det? Den sier jo at om noen vil forbi et saktegående kjøretøy, så skal man om nødvendig vike. Det er nødvendig å vike om veien er svingete eller om det kommer motgående trafikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, penny_ skrev:

Men da lurer jeg på hvordan du har kommet frem til det? Den sier jo at om noen vil forbi et saktegående kjøretøy, så skal man om nødvendig vike. Det er nødvendig å vike om veien er svingete eller om det kommer motgående trafikk.

Og jeg har jo prøvd å få deg til å forstå at man ikke er pålagt å svinge av for å gi plass, da det er mange situasjoner som krever noe annet, men det er tydeligvis lettere å lære en delfin å prate.

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6/7/2017 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Og jeg har jo prøvd å få deg til å forstå at man ikke er pålagt å svinge av for å gi plass, da det er mange situasjoner som krever noe annet, men det er tydeligvis lettere å lære en delfin å prate.

Anonymkode: e9189...544

Sitat

 

Politioverbetjent, John Trygve Rønning, som nå kjører sivil videobil i hele Buskerud fylke og Asker og Bærum politidistrikt er imidlertid nøye med å påpeke at de som kjører sakte har et ansvar.

– De kan nemlig bli anmeldt og straffet for slik kjøring likevel. Ifølge veiloven paragraf 3 heter det blant annet at du skal kjøre på en måte som ikke er til hinder for andre, sier han.

– Hva bør folk gjøre hvis de befinner seg bak en sinke, og blir skikkelig utålmodig?

– Da skal en vise tegn til at en vil forbi. Gjør en det, plikter bilen foran å slippe deg fram ved en passende anledning. Hvis føreren i bilen foran fortsatt ikke slipper deg forbi, risikerer han faktisk forelegg eller i verste fall faktisk førerkortbeslag.

 

Man er pliktig til å slippe fram, også om det innebærer at man må inn på en busslomme eller lignenede. Det er ikke noe tvil om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gliffy skrev:

Man er pliktig til å slippe fram, også om det innebærer at man må inn på en busslomme eller lignenede. Det er ikke noe tvil om det. 

Bare for å illustrere hvor tåpelig det du hevder er, så har jeg lagt ved et bilde. Mener du virkelig at om den bilen jeg har markert med rød pil blinker og vil forbi, så skal de bilene fremfor svinge ut til høyre og slippe han fram?

cEEFx3NQTL6__MHFFoWWtg.png

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor tåpelig det du hevder er, så har jeg lagt ved et bilde. Mener du virkelig at om den bilen jeg har markert med rød pil blinker og vil forbi, så skal de bilene fremfor svinge ut til høyre og slippe han fram?

cEEFx3NQTL6__MHFFoWWtg.png

Anonymkode: e9189...544

Hvorfor drar du frem rushtrafikk som eksempel? Det er helt irrelevant. 
Merker jo at du prøver å ro deg i land med noe som ikke er relevant i det hele tatt. Her er det snakk om saktekjørende syklister som ligger foran biler og hindrer dem i å komme seg frem i en rimelig hastighet. I bildet du legger ved her er det køen som hindrer bilene i å komme frem. Køen skal ikke vike. 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor tåpelig det du hevder er, så har jeg lagt ved et bilde. Mener du virkelig at om den bilen jeg har markert med rød pil blinker og vil forbi, så skal de bilene fremfor svinge ut til høyre og slippe han fram?

cEEFx3NQTL6__MHFFoWWtg.png

Anonymkode: e9189...544

Kutt kverruleringa, dette er helt på trynet feil å framstille!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, penny_ skrev:

Hvorfor drar du frem rushtrafikk som eksempel? Det er helt irrelevant. 
Merker jo at du prøver å ro deg i land med noe som ikke er relevant i det hele tatt. Her er det snakk om saktekjørende syklister som ligger foran biler og hindrer dem i å komme seg frem i en rimelig hastighet. I bildet du legger ved her er det køen som hindrer bilene i å komme frem. Køen skal ikke vike. 

Gjelder ikke trafikkreglene, når det er rushtrafikk? Både du og Gliffy hevder man har plikt å vike å slippe frem de som vil kjøre forbi. Jeg sier det ikke er en plikt, men dere turer ivei med at det er plikt. Når jeg nå kommer med et eksempel, så sier du reglene er irrelevant.

GTFO!

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tdm900 skrev:

Kutt kverruleringa, dette er helt på trynet feil å framstille!

Kom gjerne med argumenter imot.

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjelder ikke trafikkreglene, når det er rushtrafikk? Både du og Gliffy hevder man har plikt å vike å slippe frem de som vil kjøre forbi. Jeg sier det ikke er en plikt, men dere turer ivei med at det er plikt. Når jeg nå kommer med et eksempel, så sier du reglene er irrelevant.

GTFO!

Anonymkode: e9189...544

Er ikke mitt problem at du ikke klarer å skille rushtrafikk fra normal trafikk. 

Du skjønner vel at ikke alle kan slippe forbi alle midt i rushen ;) Det er hverken plass til å vike eller til å kjøre forbi.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som at alle her er uvitende, egoistiske og selvopptatte personer på denne tråden. 

-Hvis dere klarer å irritere dere om noen syklister hver gang dere ter de så synes jeg synd på dere

-og hvis dere har hørt på noen som jobber innen kjøreskole eller statens veigvesen så har dere funnet ut at å kjøre 2 i bredden er både best og det er lovlig. Når det to og to: de trener sammen, de må da få lov til å snakke.

- Dere klager på at syklister bryter regler og skaper farlige situasjoner? Det er bilistene som kjører forbi som skaper de. Det er ikke farlig så lenge folk venter til det er mulig å kjøre forbi. Men dere bilister er jo så opptatte av seg selv at de ikke ser dette. Det som er farligst av alt er når bilister blir sure og lager bråk, som når de kjører forbi og så bråbremser, eller når dere kjører på siden av veien med vilje og samler opp mye støv og lort foran sykkliste, eller når dere kjører forbi tett på i høy fart.

- og jeg trener hver dag på sykkelen(helst med personer)(4-10 personer) og ca 1/4 av alle biler kjører tett inpå eller lager andre situasjoner. Og en ting til. Vet dere at dere skal over på andre siden av veien når dere skal kjøre forbi? Så om vi kjører 2 i bredden så skal ikke det ha noen virkning på bilisten. 

- og det kanskje viktigste av alt. Når dere oppfordrer til vold på sosiale medier i slike diskusjoner. Det er ikke lov og det er rett og slett dårlig gjort. Kan kalle det rasisme

Anonymkode: 8d88a...fd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- og det kanskje viktigste av alt. Når dere oppfordrer til vold på sosiale medier i slike diskusjoner. Det er ikke lov og det er rett og slett dårlig gjort. Kan kalle det rasisme

Anonymkode: 8d88a...fd9

Rasisme er diskriminering basert på hvilken rase folk har. Så vidt jeg vet er ikke syklister en egen rase. 

Anonymkode: 116a2...2d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Gliffy skrev:

Man er pliktig til å slippe fram, også om det innebærer at man må inn på en busslomme eller lignenede. Det er ikke noe tvil om det. 

Det er faktisk jævlig mye tvil i det. Tenjer du bør snakke med noen som kan reglene før du uttaler deg. For eks en kjøreskolelærer, statens vegvesen osv

Anonymkode: 8d88a...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rasisme er diskriminering basert på hvilken rase folk har. Så vidt jeg vet er ikke syklister en egen rase. 

Anonymkode: 116a2...2d1

Jeg var sikker på at noen kom til å henge seg opp i den lille detaljen. Fant ikke noe bedre eks. Men så vidt jeg vet så defineres ikke mørkhudede heller som en egen rase

Anonymkode: 8d88a...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sikker på at noen kom til å henge seg opp i den lille detaljen. Fant ikke noe bedre eks. Men så vidt jeg vet så defineres ikke mørkhudede heller som en egen rase

Anonymkode: 8d88a...fd9

Ikke? :P Hva er en rase da mener du om det ikke nettopp er mørke, asiater, arabere, hvite, latiner osv? 

Du kan bruke ordet "diskriminering". Eller "oppfordring til lovbrudd". 

Anonymkode: 116a2...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, penny_ skrev:

Er ikke mitt problem at du ikke klarer å skille rushtrafikk fra normal trafikk. 

Du skjønner vel at ikke alle kan slippe forbi alle midt i rushen ;) Det er hverken plass til å vike eller til å kjøre forbi.

Så trafikkreglene gjelder likevel i rushen? Hvordan går det da med at du skriver man har plikt å slippe forbi biler som vil forbi?

Om det er hverken plass til å vike eller til å kjøre forbi, så må jo du også være enig i om at man ikke har plikt å slippe forbi...

Da er vi tilbake til filmklippet. Hvor skulle syklisten slippe traileren forbi?

Hvorfor slapp ikke traileren forbi bilene som kom bak med bakgrunn i samme regelen som trailerførere ville at syklistene skulle forholde seg til? Er trilerførerer unntatt regelen om å slippe forbi, er er det rett og slett ikke noen PLIKT?

Anonymkode: e9189...544

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke? :P Hva er en rase da mener du om det ikke nettopp er mørke, asiater, arabere, hvite, latiner osv? 

Du kan bruke ordet "diskriminering". Eller "oppfordring til lovbrudd". 

Anonymkode: 116a2...2d1

Trenger du en difinisjon på hva en rase er? Søk det opp på ndla eller noe. Alle mennesker går under en rase, alle hunder går under en rase, osv. Jeg kan gjærne skrive en lang avhandling om hva en rase er, men jeg tenker dette bør være nok for en med normal hjernekapasitet

Anonymkode: 8d88a...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...