Gå til innhold

Når skal syklister som sykler i veibanen begynne å ta hensyn?


Example

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du leste hele min lange post ville du sett at jeg forklarte hvorfor syklisten ikke kunne lagt seg over på gangveien. Siden det er en ganske lang post skal jeg gjenta grunnen i korte trekk:

Kant + landeveissykkel med smale dekk = dunker inn i kanten

dunk i kanten + høy fart = velt

velt + buss rett bak = syklist under bussen

suklist under bussen er farlig -> syklist vill ikke under buss

Forstår du?

Anonymkode: f0f56...944

Hvis du ser videoen en gang til, så ser du at det er flere steder uten høy kant. I tillegg kan han fint bremse ned og gå av sykkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, tdm900 skrev:

Nå hadde denne syklisten loven på sin side, enten du vil tro det eller ei! Og for det andre visste han nok ikke om at bussen lå bak før han ble tuta på. Hadde syklet selv i trafikken, hadde hatt en erfaring mer å stille opp med, nemlig at du hører ikke stort bak deg når det er litt vindsus i ørene, pluss møtende trafikk støyer litt. Da er plent umulig å høre en buss som komme bak. Selv en lastebil med motoren foran er ikke lett å høre, som jeg selv har erfart. Ikke før han var på bremsen så jeg hørte lufta ble sluppet ble jeg var i at den var bak meg.

Du får heller bar lære deg først som sist, at syklister har nøyaktig samme rettighet i trafikken som har som bilist, i samme kjørefelt!

Syklister har rettigheter til å ligge i veibanen, men ikke uten plikter. Blant annet skal de ikke være til unødvendig hinder, noe han er. Han må flytte seg å slippe frem trafikk. 

Hvis han ikke merket at bussen lå bak ham så lenge, er han dårlig orientert og en dårlig trafikkant. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister er en gjeng egoister som skulle vært bortvist fra veiene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
2 minutter siden, EvaLena skrev:

Syklister er en gjeng egoister som skulle vært bortvist fra veiene.

Som syklist er jeg faktisk helt enig. Jeg forstår godt at bilister lar seg irritere over syklister. Siden alt for mange av dem oppfører seg som idioter. 

Men det er viktig og huske at ikke alle syklister er slik. Og det er også slik at det er nok av idioter blant bilistene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr_Kindle skrev:

Spania blir ofte trukket frem som et land hvor vi sier de kjører som gale. Altså bilistene. De har en mye hissigere måte å kjøre bil på enn hjemme i Norge.

Det utrolige er at det er helt fantastisk å være syklist i spania, frankrike og italia. De tar enormt hensyn ved forbikjøringer, de kjører forbi som det skulle vært en bil de kjørte forbi.

Kjører du opp bakker så sveiver de gjerne ned vinduet og kommer med noen oppløftende ord og heier, istedenfor å vise fingern eller knyttneven som i Norge.

Dette gjør de fordi de har en helt annen forståelse og kultur når det gjelder syklister. Der er sykkelsporten like populær som langrenn er for oss. 

Er det ikke et paradoks at i et land med så "hissige bilister" er det konge å være syklist?

Nei, man bør gjøre noe med holdningskampanjene her til lands. Folk bør slutte å være så irritert på hverandre og heller prøve å komme overens. DEL VEIEN! Den er for begge parter

Problemet med "del veien" er at den kun rettes mot bilister, og ikke mot syklister. Dersom du skal få til forsoning mellom de to gruppene, må man gå begge veier. For det første så handler det om at bilistene som regel alltid sitter med ansvaret, selv om syklisten skaper en situasjon. 

Det er et paradoks at jeg tror det er svært få som har problemer med for eksempel folk som sykler til jobben, rett og slett fordi denne gruppen tar hensyn. De kjører inn i busslommer og slipper folk forbi, og ønsker ikke å ligge å lage kø. Treningsyklistene har et annet mind set fordi du bruker veien kun som en treningsarena, og deres behov for trening går foran alt annet. Det er dette som gjør folk forbannet.

Angående Spania:

http://elpais.com/elpais/2017/05/09/inenglish/1494316854_460862.html

.....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2017 den 18.50, Example skrev:

http://www.side3.no/motor/her-ligger-syklisten-og-sperrer-bussen-og-nekter-a-slippe-forbi/3423338620.html

Saken her er ganske klassisk, og de fleste kjenner vel igjen noe liknende. Man havner bak en eller flere syklister som er ute å trener, og skal selvfølgelig ligge midt i veien og bremse ned trafikken, uten å ta hensyn.

Her jeg bor er dette vanlig. Mange som er ute å trener i kondomdress, enten alene eller i større grupper, og bruker mye plass. På en svingete vei med en del trafikk er det rett og slett farlig å kjøre forbi, og man blir ofte liggende lenge bak for å finne en sikker plass å kjøre forbi. Som regel er det da en idiot eller to bak rattet som ikke gidder og vente, men tar sjansen i en sving uten sikt, for å komme seg forbi. Samtidig har syklistene da gjerne passert masse busstopp og andre lommer de kunne stoppet og sluppet frem køen de har forårsaket bak seg.

Spørsmålet er, når skal vi begynne å ta dette problemet seriøst? Bilister er lei av å få hele skylda, og syklistene er nødt til å ta ansvar. Veien er først og fremst laget for å komme seg fra A til B, og er ikke en treningsarena der ens trening går foran trafikksikkerhet.

Jeg håper vi vil begynne å få se syklister og sykkelklubber få saftige bøter, og at det kan gå utover deres eget førerkort. Syklister som sykler på rødt bør få samme bot som en bilist som kjører på rødt. 

Dette gjelder selvfølgelig alltid som regel disse som er ute og trener. Gjerne menn i kondomdress i aldersgruppa 35-60 år, for å generalisere litt. De burde lære av bøndene, som stort sett er flinke til å stoppe å slippe frem trafikk i busslommer dersom de får kø bak seg. Er det for mye å be om?

Jævla fuckings irriterende. Hvis man som bil ligger under fartsgrensen, kan du være sikker på at bilistene bak blir irriterte og vil kjøre forbi...

men syklistene kan sykle der i 30 km/t i en 50 sone - masse motgående trafikk og lite mulighet for å kjøre forbi uten å sette syklisten i fare, og køa bak hoper seg opp og bilene bak første bilen blir irritert for at han ikke bare kjører forbi syklisten... for ikke alle er like forsiktige når det gjelder slike forbikjøringer, mange kjører bare rett forbi syklisten uten å ha god nok avstand til syklisten) - så da driter de i motgående trafikk...

Syklistene kan skape farlige situasjoner pga utålmodige bilister.

OGSÅ MÅ DE sykle i veibana midt i rushen - da det er nok køkjøring som det er! Mange komme for sent på jobb pga disse syklistene! Jeg har selv syklet til jobb da jeg var yngre og slapp å levere barn her og der,  men da syklet jeg alltid på fortauet, der var ingen fotgjengere å se og fin og god asfalt, man taper ikke SÅ mye tid på å sykle på fortauet, og man lærer å "hoppe" med sykkelen om man syns det er ubehagelig å sykle over fortauskantene...  Ikke f.. om jeg tørte å kjøre i veibana, med risiko for å bli meid ned av bilistene. 

Anonymkode: 03035...651

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjørt mye bil der det ferdes syklister i veibanen og jeg har aldri opplevd det dere snakker om. Ok, kanskje jeg ligger bak 200 meter før jeg får kjørt forbi eller sykkelen kjører inn i en lomme, men jeeeezez det går da bra. Jeg klarer ikke å forstå at folk blir så forbanna på det. Dra 5 min tidligere hjemmefra da... 

Anonymkode: f8831...81d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så blir dem så suuure hvis man ikke kjører forbi i en sving. Snur solbrilletrynet sitt bakover og skuler stygt på deg (åjada, ser det så tydelig bak de sorte, skinnende plastøya dine!). "Shør fåbi da", tenker de. Midt i en sving. Æ-æ, skjer ikke.. 

Så kommer det en sur, svensk (alltid svensk) lastebilsjåfør bak deg og legger seg helt oppi ræva di. Vifter med knyttneven og sier "varfør shører hann innte førbi khyklisten da", mens han tuter litt truende som den kongen på veien han innbiller seg at han er. Du bremser ned til 40, i 60-sonen, og du ser trynet til lastebilsjåføren gradvis bli kirsebærfarget. Før du viser fingeren, kjører forbi syklisten på strak vei og nyter at bilen din drar så mye bedre enn lastebilen. Bai bai! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i flere år i et land med mange flere "sports-syklister" enn i Norge. Derfor er jeg nok også godt vant med å ta hensyn til 2-200 syklister. 

Men jeg reagerer mer på at svært mange syklister langs landeveiene kler seg i livsfarlige klær. Er du på landevei med tett skogvekst, er det direkte galskap å sykle i svarte/mørke klær. Jeg har hatt "hjertet i halsen" altfor mange ganger når jeg ikke har sett en syklist før jeg nesten kjører over ham/henne. 

Jeg synes det burde vært påbudt med refleksvest for syklistene. Neonfarger. Det burde ikke vært lov å sykle rundt på landeveier i nærmest kamuflasjeklær.

Anonymkode: 843d8...e1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

Har vært syklist, men er ellers bilist eller gående. Har holdt meg til sykkelveiene, og gått av sykkelen for å gå over fotgjengerfeltet, samt stoppet for rødt lys. Dette ser jeg nå svært få syklister som gjør. De kjører fort på fortauene, og enten sikksakk mellom folk eller plinger flere ganger og sier "fløtt deg" hvis man ikke flytter seg. Dette selv om det er sykkelvei rett ved siden av. De kjører over fotgjengerfeltet- gjerne slik at man som bilist må bråbremse, og de stopper ikke for rødt lys slik at man kan risikere å bli påkjørt.  >_<  Jeg bor ved en vei der det er sykkelvei, så når jeg skal rygge ut av porten følger jeg selvsagt med. Dette er jo litt håpløst når noen sykler fort på fortauet for jeg må litt lenger ut på fortauet for å kunne se. Heldigvis ingen påkjørsler, men det er et problem. Også den her da...man har kommet ut på fortauet og må vente på klart fra begge kanter før man kan kjøre ut i veibanen. En syklist (som regel kvinner) kommer på fortauet og stopper på fortauet. Jeg ville syklet forbi i sykkelfeltet, men de blir stående på fortauet. Når det er klart fra begge kanter for min del, finner de ut at ja, NÅ kan de sykle bak bilen min! Altså, WTF?! ノಠ_ಠノ Hvorfor i #%@& mørkeste helvete benytter de seg ikke av sykkelveien?! ლಠ益ಠ)ლ  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir virkelig skremt av å lese denne tråden, mange som tydeligvis ikke har peiling på at veien ikke kun ikke er for billister. Og nei, jeg er ikke syklist, bare en litt mer hensynsfull bilist som skjønner at jeg noen ganger må vente litt før jeg kan kjøre forbi, enten det er syklister, traktor, gammel mann med hatt eller hva. Ser virkelig ikke problemet med at en syklist ligger i veibanen i trygg avstand fra grøftekanten. Ser heller ikke problemet med å måtte vente litt med å kjøre forbi. Ser heller ikke problemet med at man sykler to i bredden, de tar ikke opp mer plass en overnevnte objekter i veibanen som jeg må kjøre forbi til vanlig. Men jeg ser problemet med billister som hisser seg unødig opp.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mhairi skrev:

Blir virkelig skremt av å lese denne tråden, mange som tydeligvis ikke har peiling på at veien ikke kun ikke er for billister. Og nei, jeg er ikke syklist, bare en litt mer hensynsfull bilist som skjønner at jeg noen ganger må vente litt før jeg kan kjøre forbi, enten det er syklister, traktor, gammel mann med hatt eller hva. Ser virkelig ikke problemet med at en syklist ligger i veibanen i trygg avstand fra grøftekanten. Ser heller ikke problemet med å måtte vente litt med å kjøre forbi. Ser heller ikke problemet med at man sykler to i bredden, de tar ikke opp mer plass en overnevnte objekter i veibanen som jeg må kjøre forbi til vanlig. Men jeg ser problemet med billister som hisser seg unødig opp.

Hvorfor kan ikke syklisten av og til vente litt også da?

Anonymkode: 449d1...409

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mhairi skrev:

Blir virkelig skremt av å lese denne tråden, mange som tydeligvis ikke har peiling på at veien ikke kun ikke er for billister. Og nei, jeg er ikke syklist, bare en litt mer hensynsfull bilist som skjønner at jeg noen ganger må vente litt før jeg kan kjøre forbi, enten det er syklister, traktor, gammel mann med hatt eller hva. Ser virkelig ikke problemet med at en syklist ligger i veibanen i trygg avstand fra grøftekanten. Ser heller ikke problemet med å måtte vente litt med å kjøre forbi. Ser heller ikke problemet med at man sykler to i bredden, de tar ikke opp mer plass en overnevnte objekter i veibanen som jeg må kjøre forbi til vanlig. Men jeg ser problemet med billister som hisser seg unødig opp.

Du ser ikke problemet med at syklister lager situasjoner som ender med at noen idioter bak rattet tar unødvendig stor risiko i en forbikjøring?  Det kan være deg eller barna dine som kommer i motsatt kjørefelt og frontkolliderer med en sånn en.

Det handler om å unngå dette, og da må syklistene også få sin refs.

Synes forøvrig også at syklister som sykler i veien når de har andre alternativer bør pålegges skilt og betale veiavgift. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Example skrev:

Du ser ikke problemet med at syklister lager situasjoner som ender med at noen idioter bak rattet tar unødvendig stor risiko i en forbikjøring?  Det kan være deg eller barna dine som kommer i motsatt kjørefelt og frontkolliderer med en sånn en.

Det handler om å unngå dette, og da må syklistene også få sin refs.

Synes forøvrig også at syklister som sykler i veien når de har andre alternativer bør pålegges skilt og betale veiavgift. 

Da har ikke du skjønt at det er DU, som har den fulle og hele skylda i det du kjører forbi en syklist i din frustrasjon over at en syklist hindrer deg i å kjøre litt fortere! Du børe heller tenke deg om litegrann før du fortar deg en slik handling.

For regelen hvor den som har en hindring på sin side, har vikeplikt for motgående trafikk, gjelder fortsatt!  Men ingen gidder å bruke den lengre, og det spiller ingen rolle om det er syklister eller gående som er "til hinder"!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tdm900 skrev:

Da har ikke du skjønt at det er DU, som har den fulle og hele skylda i det du kjører forbi en syklist i din frustrasjon over at en syklist hindrer deg i å kjøre litt fortere! Du børe heller tenke deg om litegrann før du fortar deg en slik handling.

For regelen hvor den som har en hindring på sin side, har vikeplikt for motgående trafikk, gjelder fortsatt!  Men ingen gidder å bruke den lengre, og det spiller ingen rolle om det er syklister eller gående som er "til hinder"!

Har jeg sagt at jeg gjør dette? Jeg er vel heller den typen bilist som ligger bak syklisten lenge, fordi jeg ikke gidder å ta sjanser. Men jeg vet også at det er mange som ikke gjør det, og at det blir farlige situasjoner ut av det. Plutselig kan man møte noen sånne som kjører forbi en syklist. Selvfølgelig er bilisten som gjør slike ting hovedansvarlig for en eventuell ulykke, men syklister skaper også slike situasjoner om de ikke tar hensyn.

Alle syklister som sykler på veien bør stoppe på hvert eneste busstopp og slippe frem trafikk, om de har biler liggende bak seg. Om det innebærer at det ødelegger for treningen til syklisten, er rimelig likegyldig. Trafikksikkerhet går foran trening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Example skrev:

Har jeg sagt at jeg gjør dette? Jeg er vel heller den typen bilist som ligger bak syklisten lenge, fordi jeg ikke gidder å ta sjanser. Men jeg vet også at det er mange som ikke gjør det, og at det blir farlige situasjoner ut av det. Plutselig kan man møte noen sånne som kjører forbi en syklist. Selvfølgelig er bilisten som gjør slike ting hovedansvarlig for en eventuell ulykke, men syklister skaper også slike situasjoner om de ikke tar hensyn.

Alle syklister som sykler på veien bør stoppe på hvert eneste busstopp og slippe frem trafikk, om de har biler liggende bak seg. Om det innebærer at det ødelegger for treningen til syklisten, er rimelig likegyldig. Trafikksikkerhet går foran trening.

Du skriver som om du gjør det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tdm900 skrev:

Du skriver som om du gjør det!

Wow, stjerneargument :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot syklister fordi de sperrer veibanen, jeg har god tid, og kjører på utraffikerte veier. 

Men har imot dem fordi de er ekle og latterlige. De er menn, som er ekkelt i seg selv, og de er svette og har stygge klær. De er aggressive, sure og høye på seg selv. Man tenker at de tenker stygt om en. Har sett dem på båten, ferdig med å sykle, fy søren for noen ekle, magre, svette kropper de har. 

Og de er latterlige fordi de mener at sykling er trening bare fordi man tar på seg noe rart. Hvor er gleden ved å sykle blitt av? Da jeg var ung, syklet vi i vanlige klær. Med sykler uten gir.  Fikk nesten ikke lov til å sykle til skolen av foreldrene mine fordi de mente jeg "svettet ut" klærne mine. Men det gjorde jeg jo ikke, for den gangen ble man ikke svett av å sykle!!!  

Anonymkode: f631a...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Coolaid
På 8.5.2017 den 18.50, Example skrev:

http://www.side3.no/motor/her-ligger-syklisten-og-sperrer-bussen-og-nekter-a-slippe-forbi/3423338620.html

Saken her er ganske klassisk, og de fleste kjenner vel igjen noe liknende. Man havner bak en eller flere syklister som er ute å trener, og skal selvfølgelig ligge midt i veien og bremse ned trafikken, uten å ta hensyn.

Her jeg bor er dette vanlig. Mange som er ute å trener i kondomdress, enten alene eller i større grupper, og bruker mye plass. På en svingete vei med en del trafikk er det rett og slett farlig å kjøre forbi, og man blir ofte liggende lenge bak for å finne en sikker plass å kjøre forbi. Som regel er det da en idiot eller to bak rattet som ikke gidder og vente, men tar sjansen i en sving uten sikt, for å komme seg forbi. Samtidig har syklistene da gjerne passert masse busstopp og andre lommer de kunne stoppet og sluppet frem køen de har forårsaket bak seg.

Spørsmålet er, når skal vi begynne å ta dette problemet seriøst? Bilister er lei av å få hele skylda, og syklistene er nødt til å ta ansvar. Veien er først og fremst laget for å komme seg fra A til B, og er ikke en treningsarena der ens trening går foran trafikksikkerhet.

Jeg håper vi vil begynne å få se syklister og sykkelklubber få saftige bøter, og at det kan gå utover deres eget førerkort. Syklister som sykler på rødt bør få samme bot som en bilist som kjører på rødt. 

Dette gjelder selvfølgelig alltid som regel disse som er ute og trener. Gjerne menn i kondomdress i aldersgruppa 35-60 år, for å generalisere litt. De burde lære av bøndene, som stort sett er flinke til å stoppe å slippe frem trafikk i busslommer dersom de får kø bak seg. Er det for mye å be om?

For å ta det eksempelet som du viser til. Det er alltid to sider av samme sak. Hva skjedde før bussjåføren filmet hendelsen? Her er syklistens historie gjenfortalt av en bekjent av syklisten som ikke ønsker mediaoppmerksomhet.

"Syklisten historie:
Bussen kjørte lenge rett bak og plaget syklisten, dette mens han lå pent mot høyre i veibanen. Det var flere gode og oversiktlige muligheter til forbikjøring. Han sykler ikke nødvendigvis på eller tett på den hvite stripen, men i snitt omtrent en halvmeter ut fra hvit stripe for å gi seg selv sikkerhetsmargin. På ett av strekkene er det lite motgående trafikk og bussen legger seg opp på siden av syklisten, roer farten, legger seg tett inntil og setter i gang med "verdens lengste vindusvask med spylervæske". Det var fint og tørt vær den aktuelle dagen... Bussjåføren holdt hele tiden øye på syklisten i høyre speil.
Etter dette tar syklisten igjen bussen og legger seg denne gangen rett foran slik videoen viser. Videoen mangler ikke mange sekundene for å vise hele distansen syklisten ligger foran.

Vedkommende syklist gjorde dette med viten og vilje for å statuere at det ikke er greit å dusje noen i spylervæske på denne måten og det var ikke tilfeldig at han flippet langfingeren rett før han svingte inn på gang- og sykkelfeltet. Han anslår farten sin til å veksle mellom 35 og 40 km/t."

Enkelte bør skamme seg, spesielt bussjåføren, og de som sluker rått alt som media presenterer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...