Gå til innhold

Når skal syklister som sykler i veibanen begynne å ta hensyn?


Example

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trafikkreglene gjelder likevel i rushen? Hvordan går det da med at du skriver man har plikt å slippe forbi biler som vil forbi?

Om det er hverken plass til å vike eller til å kjøre forbi, så må jo du også være enig i om at man ikke har plikt å slippe forbi...

Da er vi tilbake til filmklippet. Hvor skulle syklisten slippe traileren forbi?

Hvorfor slapp ikke traileren forbi bilene som kom bak med bakgrunn i samme regelen som trailerførere ville at syklistene skulle forholde seg til? Er trilerførerer unntatt regelen om å slippe forbi, er er det rett og slett ikke noen PLIKT?

Anonymkode: e9189...544

Jeg har aldri sagt at man har plikt i enhver situasjon. Da blander du meg med noen andre :) Hva som gjelder står i loven, men du kan jo ta en telefon til lovens lange arm og spørre hva som menes med det siden du ikke forstår.

Hvis du har lest resten av tråden, så hadde du fått med deg at flere har påpekt at syklisten hadde flere muligheter til å sykle inn på fortauet. Det er ikke traileren som er sinkeren her, så det er syklisten som må vike. 

Men jeg gidder ikke å bruke all tiden min på å forklare noe til noen som ikke har vilje eller hjernekapasitet til å forstå. Kanskje politiet har litt mer erfaring med å forklare ting til slike som deg, men siden du gjemmer deg bak anonym her så tør du vel neppe å spørre noen i egen person.

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, penny_ skrev:

Jeg har aldri sagt at man har plikt i enhver situasjon. Da blander du meg med noen andre :) Hva som gjelder står i loven, men du kan jo ta en telefon til lovens lange arm og spørre hva som menes med det siden du ikke forstår.

Hvis du har lest resten av tråden, så hadde du fått med deg at flere har påpekt at syklisten hadde flere muligheter til å sykle inn på fortauet. Det er ikke traileren som er sinkeren her, så det er syklisten som må vike. 

Men jeg gidder ikke å bruke all tiden min på å forklare noe til noen som ikke har vilje eller hjernekapasitet til å forstå. Kanskje politiet har litt mer erfaring med å forklare ting til slike som deg, men siden du gjemmer deg bak anonym her så tør du vel neppe å spørre noen i egen person.

😂😂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, penny_ skrev:

Jeg har aldri sagt at man har plikt i enhver situasjon. Da blander du meg med noen andre :) Hva som gjelder står i loven, men du kan jo ta en telefon til lovens lange arm og spørre hva som menes med det siden du ikke forstår.

Hvis du har lest resten av tråden, så hadde du fått med deg at flere har påpekt at syklisten hadde flere muligheter til å sykle inn på fortauet. Det er ikke traileren som er sinkeren her, så det er syklisten som må vike. 

Men jeg gidder ikke å bruke all tiden min på å forklare noe til noen som ikke har vilje eller hjernekapasitet til å forstå. Kanskje politiet har litt mer erfaring med å forklare ting til slike som deg, men siden du gjemmer deg bak anonym her så tør du vel neppe å spørre noen i egen person.

Trailere hadde ikke maskin nok til å kjøre forbi, og der var mange plasser biler kunne kjørt forbi som traileren kunne sluppet frem og skapt bedre flyt i trafikken for alle.

Du har skrevet at man har plkt for å slippe forbi. Du har liketil henvist til en paragraf i lovverket som skal gi deg dekning for din påstand. Den paragrafen blir tolket feil, om du krever plikt, for den plikten ville også gjelde i rushen, siden det ikke er noen unntak til den paragrafen.

Nå hevder du selv at den plikten ikke bestandig gjelder... (jezzec fu*** crist snakk om å klare å følge egen tråd)

Da du tydeligvis bare er ute etter å kverulere med å si deg selv imot, skal du nå få bevise din mentale alder ved å få siste ordet.

Anonymkode: e9189...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trailere hadde ikke maskin nok til å kjøre forbi, og der var mange plasser biler kunne kjørt forbi som traileren kunne sluppet frem og skapt bedre flyt i trafikken for alle.

Du har skrevet at man har plkt for å slippe forbi. Du har liketil henvist til en paragraf i lovverket som skal gi deg dekning for din påstand. Den paragrafen blir tolket feil, om du krever plikt, for den plikten ville også gjelde i rushen, siden det ikke er noen unntak til den paragrafen.

Nå hevder du selv at den plikten ikke bestandig gjelder... (jezzec fu*** crist snakk om å klare å følge egen tråd)

Da du tydeligvis bare er ute etter å kverulere med å si deg selv imot, skal du nå få bevise din mentale alder ved å få siste ordet.

Anonymkode: e9189...544

Bevis det jeg har uthevet. Og bevis at du har tolket loven riktig. Klarer du det? 

Du har ikke vist til en eneste kilde slik som vi andre har gjort. Inntil du klarer å gjøre det, så er det du sier ingenting verdt :) Hvem som helst kan dikte opp ting og skrive det på et forum, men det gjør det ikke sant for det. 

Du kan jo forsøke å få det siste ordet. 

Endret av penny_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2017 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Gjelder ikke trafikkreglene, når det er rushtrafikk? Både du og Gliffy hevder man har plikt å vike å slippe frem de som vil kjøre forbi. Jeg sier det ikke er en plikt, men dere turer ivei med at det er plikt. Når jeg nå kommer med et eksempel, så sier du reglene er irrelevant.

GTFO!

Anonymkode: e9189...544

Han fra trafikkpolitiet som er sitert flere ganger her sier jo at de gir bot til folk som sinker og ikke slipper forbi. Da er det jo ikke tvil om at dette er brudd på trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gliffy skrev:

Han fra trafikkpolitiet som er sitert flere ganger her sier jo at de gir bot til folk som sinker og ikke slipper forbi. Da er det jo ikke tvil om at dette er brudd på trafikkreglene.

Vedkommende er en kverulant. Jeg tror h*n bare er interessert i å få oss til å innrømme at vi tar feil fordi det ikke er mulig å slippe folk forbi på den måten i rushtrafikk f.eks. Dermed så er det ikke noe som heter at man har plikt til å slippe noen forbi fordi det ikke gjelder i absolutt alle mulige tenkelige situasjoner. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

On 5/8/2017 at 7:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig. Jeg er drittlei av "jeg har like mye rett til å være i veibanen"-argumentet. JA, det er du, men hvis jeg hadde kjørt i halvparten av fartsgrensen hadde jeg fått bot for å være en hindring for trafikken. Hvorfor gjelder ikke DEN regelen for syklister??

Anonymkode: 4f324...614

30km/t er for raskt for fortauet. Vil du at syklistene skal kjøre i 25km der barnet ditt går til skolen? (Overrasker meg ikke om de kjøres for dette landet blir mer sentralisert og amerikanisert hver dag) Ingen får bot for å holde fartsgrensen. Folk får ikke nok bor for å kjøre for fort.

Anonymkode: 8e836...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2017 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Viste en finger idag jeg, så frekke de er. To som kjørte i bredden, snudde seg flere ganger men ikke brydde seg, syklet bare enda mer i bredden. Når jeg omsider kjørte forbi, viste jeg finger. Faen heller!

Anonymkode: 76fbf...bcc

Det er bedre å sykle i bredden enn i lengden! Det er bedre for bilistene! Du er jo helt på bærtur!

Anonymkode: 8e836...804

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister er årsaken til alle miljøproblemer. Forby de nå!

Anonymkode: c7c6e...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er bedre å sykle i bredden enn i lengden! Det er bedre for bilistene! Du er jo helt på bærtur!

Anonymkode: 8e836...804

Om 2 stk sykler, så er det mye bedre om de sykler i lengden oh ikke bredden.. de er bare 2stk. Jeg kjørte også nettopp bak 2stk som ikke gadd å legge seg inn, kikket bak deg flere ganger, også var det jo dobbel sperrelinje også, så kunne jo ikke kjøre forbi. Lang kø og syklistene bare dreid i bilen bai seg. Syklister det hater jeg , med mindre de klare å holde seg på sykkelsti. Her blir det fløyting og spyling med spylervæske på dem! De må jo få konsekvenser 

Anonymkode: 5f228...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neverland 

Fantasia

 

Anonymkode: 699d2...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at syklistene ikke skal trenge å ta hensyn til noen, men alle må ta hensyn til syklistene..... 

Anonymkode: a811f...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både syklist og billist men gjør ikke som Olga på 70 som fant frem trøsykkelen og sykler 3km hver dag i rushen på smal svingete vei med mye mottrafikk og lager kø de 3 km. Mye farlige forbikjøringer og et under at de ikke er blitt dødsulykker... men vi bilister må jo være tålmodige, eller? Som syklist bevarer jeg livet med å sykle på sykkelvei, fortau. 

Endret av makkapakka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mr_Kindle skrev (På 9.5.2017 den 20.07):

Spania blir ofte trukket frem som et land hvor vi sier de kjører som gale. Altså bilistene. De har en mye hissigere måte å kjøre bil på enn hjemme i Norge.

Det utrolige er at det er helt fantastisk å være syklist i spania, frankrike og italia. De tar enormt hensyn ved forbikjøringer, de kjører forbi som det skulle vært en bil de kjørte forbi.

Kjører du opp bakker så sveiver de gjerne ned vinduet og kommer med noen oppløftende ord og heier, istedenfor å vise fingern eller knyttneven som i Norge.

Dette gjør de fordi de har en helt annen forståelse og kultur når det gjelder syklister. Der er sykkelsporten like populær som langrenn er for oss. 

Er det ikke et paradoks at i et land med så "hissige bilister" er det konge å være syklist?

Nei, man bør gjøre noe med holdningskampanjene her til lands. Folk bør slutte å være så irritert på hverandre og heller prøve å komme overens. DEL VEIEN! Den er for begge parter

Min erfaring også, samme gjelder for Belgia, Nederland og Danmark.

Har også syklet Highway 1, like høflige, hensynsfulle og oppmuntrende der.

Der er noe white trash-aktig over kommentarene her inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at en del syklister altfor ofte ikke bruker sykkelstien når den faktisk er tilgjengelig. Her jeg bor er det sykkelsti, godt merket og farget rød så det er godt gjort om syklistene ikke legger merke til den. Likevel suser det på fortauet elsykler frem i stor fart, og de plinger hissig på fotgjengerne som går i veien for dem.

Anonymkode: bdb2a...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ha lest, og prøvd å forstå vegtrafikkloven 12.4 

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.


 

Anonymkode: 4f9ce...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...