Gå til innhold

Lar dere barnehagebarna deres bruke neglelakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ja, men ikke i barnehagen. Da er det praktiske klær som gjelder. 

Anonymkode: 6e56c...99c

Så fremt vi ikke snakker fotside kjoler er ikke kjoler eller skjørt mer upraktisk enn bukser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.4.2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Det har jo litt det. Det syntes jeg all kosmetikk har. Det handler om å sende signaler om at utseende er viktig (spesielt til små jenter som jo stadig får høre hvor søte de er). 

 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Våkn opp! Utseende er, dessverre, veldig viktig! De som er bevisst sitt utseende, steller seg, sminker seg, er fine på håret og ser velkledde ut, kommer mye enklere frem her i verden. Utseendet teller uansett om vi snakker om barn eller voksne. 

Et lite, velkledd og høflig barn med et pent smil, vil bli møtt av mye sympati og imøtekommende oppførsel fra andre enn møkkete, snørrete barn med skitne klær og en sutrete eller frekk fremtoning. Så uansett hva man sier så er utseende viktig  

 

Anonymkode: 6851f...dbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Våkn opp! Utseende er, dessverre, veldig viktig! De som er bevisst sitt utseende, steller seg, sminker seg, er fine på håret og ser velkledde ut, kommer mye enklere frem her i verden. Utseendet teller uansett om vi snakker om barn eller voksne. 

Et lite, velkledd og høflig barn med et pent smil, vil bli møtt av mye sympati og imøtekommende oppførsel fra andre enn møkkete, snørrete barn med skitne klær og en sutrete eller frekk fremtoning. Så uansett hva man sier så er utseende viktig  

 

Anonymkode: 6851f...dbf

Det er akkurat denne holdningen jeg ikke ønsker å påføre mine barn! Sier ikke at neglelakk automatisk gjør det, men det er et steg i steg i den retningen...

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkana skrev:

Så fremt vi ikke snakker fotside kjoler er ikke kjoler eller skjørt mer upraktisk enn bukser.

Vi får være enige om å være uenige der. Jeg mener absolutt myke fleksible bukser  er mer praktiske...

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får være enige om å være uenige der. Jeg mener absolutt myke fleksible bukser  er mer praktiske...

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Men nøyaktig hva er det du mener at barna ikke klarer å gjøre med kjole på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Men nøyaktig hva er det du mener at barna ikke klarer å gjøre med kjole på? 

Jo de klarer jo alt, men det å ha et skjørt hengende rundt er jo ikke praktisk i sandkassen for eksempel.

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo de klarer jo alt, men det å ha et skjørt hengende rundt er jo ikke praktisk i sandkassen for eksempel.

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Er dette bare noe du synes eller noe barnet selv sier (og i så fall er det litt rart hvis barnet likevel ønsker kjole på)? Jeg skjønner helt ærlig ikke hva du mener og kjenner meg på ingen måte igjen i at barna selv synes det er hemmende i lek. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør ikke for å skifte min egen mening nei, ville bare høre andres tanker rundt det. Jeg kommer aldri til å like det eller tillate mitt barnehagebarn neglelakk. Spør du deg aldri hvorfor så små barn har et ønske om å "bli fin"? De er jo fine, uten å måtte pynte på utseendet sitt. 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Jeg tenker det er naturlig at de ønsker å gjøre slik vi voksne gjør. Negleakk er fargerikt og spennende i barnas øyne, noe jeg tenker er naurlig. Dette er noe jeg absolutt ikke syns er "farlig" og da tenker jeg at det er greit at de får lov av og til.

Det er ikke her jeg tror problemet ligger, når det gjelder at barn blir sett på som "fine" eller ei. Da er det like mye vårt eget fokus på trening/slanking/snakk til barn/snakk om andres utseende etc etc.

Vi må prøve å være gode forbilder på alle måter, og for meg ligger ikke kampen om utseende på fargerike negler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Arkana skrev:

Er dette bare noe du synes eller noe barnet selv sier (og i så fall er det litt rart hvis barnet likevel ønsker kjole på)? Jeg skjønner helt ærlig ikke hva du mener og kjenner meg på ingen måte igjen i at barna selv synes det er hemmende i lek. 

Barnet sier ikke det selv nei. Hadde det vært opp til henne ville hun gått i ballpreget plastikk prinsessekjole året rundt. Men det er jo ikke spesielt praktisk når de krabber rundt på gulvet og skal leke hunder. Mye mer praktisk med bukse.

 

Ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, bush babe skrev:

Jeg tenker det er naturlig at de ønsker å gjøre slik vi voksne gjør. Negleakk er fargerikt og spennende i barnas øyne, noe jeg tenker er naurlig. Dette er noe jeg absolutt ikke syns er "farlig" og da tenker jeg at det er greit at de får lov av og til.

Det er ikke her jeg tror problemet ligger, når det gjelder at barn blir sett på som "fine" eller ei. Da er det like mye vårt eget fokus på trening/slanking/snakk til barn/snakk om andres utseende etc etc.

Vi må prøve å være gode forbilder på alle måter, og for meg ligger ikke kampen om utseende på fargerike negler.

Vel for meg ligger kampen også der. Enig i drt du sier om slanking etc. Men neglelakk er en ( liten) del av det. Neglelakk er kosmetikk og ikke noe jeg syntes barn bør gå med.

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet sier ikke det selv nei. Hadde det vært opp til henne ville hun gått i ballpreget plastikk prinsessekjole året rundt. Men det er jo ikke spesielt praktisk når de krabber rundt på gulvet og skal leke hunder. Mye mer praktisk med bukse.

 

Ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Jeg er enig i at stor prinsessekjole ikke er så egnet til barnehage/lek, men det finnes jo veldig mange helt normale kjoler og skjørt som ikke er hemmende for lek. Jeg dikterer ikke mine barns klesstil. Jeg har noen krav, klærne skal være passende i forhold til vær og aktivitet, men utover det kan de velge selv. Om de vil grave i sandkassen i kjole så må de gjerne det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29/04/2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes bare de er alt for unge. Et barnehagebarn skjønner selvsagt ikke at dette er noe voksne gjør for å pynte på sitt eget utseende eller noe, de syntes jo bare det er gøy. Likevel får jeg en bismak i munnen av at så små barn på en måte skal bli utsatt for et skjønnhetspress. Har opplevd at andre jenter i barnehagen har kommentert at barnet mitt ikke har neglelakk og snakket om hvor fint det er. Hun er 4 år og jeg syntes dette er alt for tidlig. 

 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Jammen den der kan man dra på mange ting. Ikke ordne håret fint fordi det på en måte fører til skjønnhetspress? Ikke ta på seg en fin kjole?

Anonymkode: d8946...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i holdningene dine, TS, men jeg tenker at du kanskje angriper det på litt "feil" måte. En del av den pyntingen små barn driver med er fordi de synes farger er fint å se på. Mange barn liker nok farge på neglene på samme måte som de liker å perle med fine farger. De perler smykker og vil pynte seg med dem etterpå.

Så er det en annen del av pyntingen som går på at de har lært at å kle seg i kjole og ha krone på hodet gir positive tilbakemeldinger. Videre lærer de at det er viktig å være "fin" fordi det er det de (særlig jenter) får mest tilbakemeldinger på. Der tenker jeg at det er viktig at dere foreldre og andre passer på å gi flere tilbakemeldinger som går på innsats og gode valg de tar (for eksempel at de deler, sier takk for maten, øver seg på å skrive bokstaver, gir gode klemmer osv).

Jeg er helt enig i at fokuset på utseende er helt forferdelig, men jeg tenker ikke at det er selve neglelakken som er problemet. Heller ikke enkle hverdagskjoler.

(Som sagt kjøper jeg ikke inn neglelakk til ungene selv, så det er ikke det at jeg mener de absolutt må få ha det.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dagens kroppspress og skjønnhetspress er forferdelig men dessverre kommer våre døtre til  å oppleve dette i løpet av livet enten vi vil eller ikke.  Vi kan ikke beskytte dem mot alt.

Min datter på 4 får bruke neglelakk og kjole (så lenge været tillater det) jeg brukte også neglelakk da jeg var 4. Husker jeg maste mamma om at jeg ville ha det. 

Skjønnhetspresset kommer av helt andre ting enn neglelakk.Da jeg var barn hadde jeg masse eksem i både i ansiktet og på kroppen, da kan du prate om skjønnhetspress.

Anonymkode: c56bd...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...