Gå til innhold

Lar dere barnehagebarna deres bruke neglelakk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser da generelt ut som at jenter og kvinner i det norske samfunn ikke holder på med skjønnhetspress?!

Norske kvinner og jenter går da med fritidsklær, allvær og lite sminke/ingen sminke-og er ingen tradisjon for å føne håret hos frisøren (koster jo millioner). 

Anonymkode: c56e0...883

Hæ? Helt uenig. Det er et stort skjønnhetspress blant jenter og kvinner i Norge. Kjenner ingen som går rundt i allversjakke og fritidsklær bortsett fra på hytta. Det spørs kanskje hvor man bor...

 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vi bor er skjønnhetspresset lik null. Mødrene går usminket i treningsklær og løper fra fjelltopp til fjelltopp. Jeg bekymrer meg mye mer for treningspresset og den hundre prosent forrventningen om at man ikke kan sitte i ro hjemme en helg og bare kose seg, men istedet må man ut ut ut og på tur tur tur, ofte langt over barnas faktiske kroppslige kapasitet. 

Så min snart skolejente får bruke neglelakk når hun spør. Over de herlige skitne barnehageneglene sine.

Anonymkode: 4bad6...437

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 11.20, AnonymBruker skrev:

Føler meg som den kjipe moren, men jeg ønsker ikke at 4 åringen min skal få neglelakk. Ser det er flere i barnehagen som har det og min maser veldig. Ikke at jeg er så redd for kjemikalier eller noe, men jeg syntes det ikke hører hjemme på et lite barn. Hva syntes dere?

Anonymkode: 6e56c...99c

Min datter bruker neglelakk beregnet for barn :) Det sitter ikke på lenge, går raskt av etter mange runder med håndvask, som det tross alt blir iløpet av et par dager :)  Hun tar på neglelakk selv også :) Hun får ikke bruke neglelakk hele tiden. 

Stas å pynte seg litt synes hun.  Hun er 5 :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Helt uenig. Det er et stort skjønnhetspress blant jenter og kvinner i Norge. Kjenner ingen som går rundt i allversjakke og fritidsklær bortsett fra på hytta. Det spørs kanskje hvor man bor...

 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Jeg kjenner mange. Det er like vanlig å hente på skolen/i barnehagen iført dress som treningsklær eller allværsjakke. (Jeg bor i et område hvor folk flest har god råd, om det har noe å si.) Jentene og guttene på skolen går i grunnen ganske likt kledt hva angår farger og stil. Lite pynting. Jeg oppfatter ikke at skjønnhetspresset generelt dreier seg om sminke, men mer om kroppsform (at man skal være slank og veltrent). 

På generell basis har det vel alltid vært slik at jenter i større grad enn gutter roses for utseendet, inkludert klesstil, mens gutter roses for personlige egenskaper eller evner. Det er synd og noe man bør ha fokus på. Jeg tenker likevel at måten å endre dette på er ikke å nekte små jenter å gå med neglelakk eller å pynte seg, men heller være bevisst på hvilke holdninger man har og hva man lærer barna sine. Hvis det er et pyntepress i barnehagen er det vel strengt tatt ikke neglelakken i seg selv som er problemet, men holdningene barna og foreldrene har og hva foreldrene og også de ansatte i barnehagen tillater at barna gir uttrykk for. Det er lov å gå med neglelakk og kjole i barnehagen, men det er ikke lov å snakke negativt om andres måter å gå kledt på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes bare de er alt for unge. Et barnehagebarn skjønner selvsagt ikke at dette er noe voksne gjør for å pynte på sitt eget utseende eller noe, de syntes jo bare det er gøy. Likevel får jeg en bismak i munnen av at så små barn på en måte skal bli utsatt for et skjønnhetspress. Har opplevd at andre jenter i barnehagen har kommentert at barnet mitt ikke har neglelakk og snakket om hvor fint det er. Hun er 4 år og jeg syntes dette er alt for tidlig. 

 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Skjønnhetspress?

Får hun ikke lov å gå i kjole eller skjørt heller? Ha rosa veske med glitter? Er du Smiths venner?

Anonymkode: 17a4b...4b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min synes neglelakk er såå fint, men hun godtar svaret at hun skal få lov når hun blir 12 år. Den alderen kom fordi datteren til en venninne av meg var 12 år da datteren min fattet interesse for neglelakk, så når svaret var at hun måtte være like gammel som Nora, så var det greit:fnise: Da blir det økologisk neglelakk uten noen farlige ting, som jeg  bruker selv også. 

Anonymkode: 64e40...575

Å herregud. Verden vil bedras. 

Anonymkode: f358d...263

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis triphenyl phosphate finnes som ingrediens i den neglelakken dere bruker, så er det en giftig ingrediens som aldri vil bli borte fra kroppen. Det er også knyttet til: 

Sitat

endocrine disruptors: are chemicals that can interfere with endocrine (or hormone) systems at certain doses. These disruptions can cause cancerous tumors, birth defects, and other developmental disorders. Any system in the body controlled by hormones can be derailed by hormone disruptors. Specifically, endocrine disruptors may be associated with the development of learning disabilities, severe attention deficit disorder, cognitive and brain development problems; deformations of the body (including limbs); breast cancer, prostate cancer, thyroid and other cancers; sexual development problems such as feminizing of males or masculinizing effects on females.

Hvis man tisser etter å ha lagt på neglelakk, kan man altså finne den giftige ingrediensen I urinen. Triphenyl phosphate finnes blant annet i OPI, Essie, Revlon, Maybelline, Sally Hansen og Orly.  

Ellers bør man ikke ha neglelakker med følgende giftige og hormonforstyrrende ingredienser:

Dibutyl phthalate (DBP)

Toluene

Formaldehyde

Formaldehyde resin

Camphor 

SJEKK ingrediensene på all kosmetikk som kjøpes - hvis ikke så er det å spille russisk rulett med helsen deres. 

Anonymkode: a5025...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønnhetspress?

Får hun ikke lov å gå i kjole eller skjørt heller? Ha rosa veske med glitter? Er du Smiths venner?

Anonymkode: 17a4b...4b1

Ikke i barnehagen nei. Da er det behagelige fleksible klær. I bursdag etc. Får hun selvsagt pynte seg, og hun kan kle seg ut med prinsessekostymer, men prøver å holde igjen det jeg kan. 

 

Ts

Anonymkode: 6e56c...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at klærne de går med i barnehagen skal være behagelig klær de kan leke i, men det utelukker ikke kjole. Kjole og strømpebukse er både behagelig og fleksibelt. Det forhindrer i allefall ikke min datter fra å sykle, grave i sandkassen, turne, klatre i trær eller noe som helst annet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Fargerike negler er bare gøy. Som ansiktsmaling. Sminke er noe annet for det er seksualiserende på små barn. Neglelakk ser jeg ikke som noe " voksent" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Fargerike negler er bare gøy. Som ansiktsmaling. Sminke er noe annet for det er seksualiserende på små barn. Neglelakk ser jeg ikke som noe " voksent" 

Neglelakk er kosmetikk og noe voksne tar på seg for å pynte seg. Enig at annen sminke er verre, men jeg syntes ikke neglelakk er så uskyldig...

 

ts

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har heldigvis aldri spurt om det. Jeg liker ikke neglelakk på småbarn, og spesielt ikke på gutter. Tanten spurte om hun kunne få lakke de, men jeg sa nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GulSol

Ville absolutt latt barnet få på neglelakk om de ønsket det. Det finnes jo mange måter å ha det gøy på, om noen synes at neglelakk er gøy og kjekt- så må de vel få lov til å synes det? Vi kan ikke akkurat tvinge dem til å like ting som vi skal bestemme? 

Ville dog funnet neglelakk beregnet for barn, uten de farlige stoffene. :) En sånn som vaskes lett av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg lar barnehagebarnet få neglelakk når hun en sjelden gang vil. Helst grønn eller blå! Eller gjennomsiktig. Jeg bruker ikke neglelakk selv. Det er ikke noe press fra andre barnehagebarn. Hun har også mange lipglosser. Jeg liker å si ja på det som er ok i mine øyne, og nei til*fullstendig, uakseptable ting*. Som hull i ørene. Kamuflasje- eller leopardmønster. Heler på sko. Paljettminiskjørt. I det hele tatt sorte klær. Osv. Osv. Jeg har i grunnen en mengde hang-ups som blir "nei". Nagler, frynser, fuskepels... Neglelakk er ikke blant dem, men ok om det er det for deg. 

Anonymkode: b7e70...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.4.2017 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Det har jo litt det. Det syntes jeg all kosmetikk har. Det handler om å sende signaler om at utseende er viktig (spesielt til små jenter som jo stadig får høre hvor søte de er). 

 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Det har klær også, men du lar barnet gå i kjoler og skjørt med fine farger?

Anonymkode: b1dcb...688

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mitt yngste barnebarn på 4 år kommer fra helgebesøk hos sin mamma, annen hver helg, har hun alltid neglelakk på fingrer og tånegler.  Synes det er grusomt, og det synes også pappaen. 
Men jenta er føler seg så fin, og vi har valgt å se på det som en bagatell.  For det er det jo :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine to sønner har begge fått neglelakk en gang i blandt fram til de begynte på skolen. Da kom "presset" om at gutter ikke kan ha det. Neglelakk er like uskyldig som å prøve smykkene mine, de ser jeg gjør det og får lyst til å prøve. Ikke noe skjønnehetspress, men et ønske om ¨bli "like fin" som sin mor. Helt naturlig ønske fra små barn, og så uskyldig at det er helt innafor. Viktigere at de har gode, praktiske klær, enn at de har farge på neglene. 

Ts, hvorfor spør du når du likevel har bestemt deg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har klær også, men du lar barnet gå i kjoler og skjørt med fine farger?

Anonymkode: b1dcb...688

ja, men ikke i barnehagen. Da er det praktiske klær som gjelder. 

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bush babe skrev:

Mine to sønner har begge fått neglelakk en gang i blandt fram til de begynte på skolen. Da kom "presset" om at gutter ikke kan ha det. Neglelakk er like uskyldig som å prøve smykkene mine, de ser jeg gjør det og får lyst til å prøve. Ikke noe skjønnehetspress, men et ønske om ¨bli "like fin" som sin mor. Helt naturlig ønske fra små barn, og så uskyldig at det er helt innafor. Viktigere at de har gode, praktiske klær, enn at de har farge på neglene. 

Ts, hvorfor spør du når du likevel har bestemt deg? 

Jeg spør ikke for å skifte min egen mening nei, ville bare høre andres tanker rundt det. Jeg kommer aldri til å like det eller tillate mitt barnehagebarn neglelakk. Spør du deg aldri hvorfor så små barn har et ønske om å "bli fin"? De er jo fine, uten å måtte pynte på utseendet sitt. 

TS

Anonymkode: 6e56c...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint altså. Tenker at ansiktsmaling kan potensielt være verre da det er på huden;p

Anonymkode: 18952...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...