Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å drikke alkohol foran barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis aldri. Det er ikke greit å ruse seg foran barn. Jeg tror at de som gjør det er uvitende eller naive, og velger å tro at de ikke hadde gjort det samme dersom de hadde sett det fra barnets synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt barn i over 20 år, og har så godt som aldri drukket foran barna mine. De siste 10-15 årene har jeg knapt rørt alkohol i det hele tatt. Mannen min kan ta seg en øl på kvelden, men det blir sjelden mer enn den ene.

Så til sitatet: Jeg er enig i at barn lærer mer av det de ser, enn det de hører. Og da vil jeg påstå at barn som aldri ser foreldrene påvirket (at de drikker) lærer måtehold i praksis. De ser at foreldrene kan kose seg uten alkohol.

Selv om jeg ikke drikker nå, så har jeg gjort det før. Og jeg er veldig åpen om dette til barna mine, og forteller villig hvorfor jeg velger å ikke drikke lenger. Selv tror jeg at det er mye av grunnen til at mine barn er måteholdne, de har hørt om bakdelene og er opplært til at det er greit å ikke drikke på grunn av ulempene.

Jeg nektet de å drikke så lenge de bar under 18 år og bodde hjemme. Og jeg begrunnet det med alt galskapen som skjer på fest i den alderen. At jeg var redd for de, rett og slett.

Å ikke drikke alkohol er ikke likestilt med å være hysterisk og behandle alkohol som et tabu. Jeg har et særdeles avslappet forhold til alkohol, selv om jeg ikke drikker :) 

 

Anonymkode: b8d2f...18f

Et slikt forhold som du og din mann har til alkohol er det ideale utifra forskning. Barn som vokser opp i familier som din drikker mindre enn andre ungdommer, så kudos til dere :) .

Anonymkode: 5260c...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Italienske familier drikker vin på en helt annen måte enn det som er vanlig for mange i Norge. De drikker litt vin til måltidet, men med engang måltidet er over,korker de flasken, det er også en skam å bli beruset i sydlige land. Hvorfor mange er skeptisk til barn og alkohol her i landet, er at mange foreldre ikke stopper ved 2 glass, og nå som mange kjøper " dunker" i stedet for flasker med vin så har alkoholforbruket gått enda mer opp. Kjenner flere som omtaler alkoholforbruket sitt som kontinentalt, høres flott ut, men sannheten er jo at de fortsetter å drikke selv når måltidet er over, altså ikke så kontinentalt som de liker å omtale det som ;) .

Anonymkode: 5260c...d84

De fleste vestlige land drikker vin på en annen måte enn i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Girl

Jeg drikker svært sjeldent alkohol, men jeg hadde ikke vært engstelig for å ta en øl eller to med barnet til stedet. Hun har vært til stedet når andre har tatt seg et glass til maten. Ser på det som uproblematisk. Er selv vokst opp med foreldre som har drukket øl eller vin til maten ved spesielle anledninger og i helgene. Føler meg ikke traumatisert av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv vokste jeg opp med foreldre som ikke drakk alkohol. Det var nærmest en "æsj" greie hjemme hos oss i oppveksten. Jeg ble skeptisk til berusede mennesker. Jeg ville absolutt ikke drikke selv. Første gangen jeg drakk, smakte jeg forsiktig på et glass vin på julebord da jeg var 19. 10 år senere har jeg et naturlig forhold til alkohol - jeg har både vært overstadig beruset og bare hatt noe godt til maten uten å merke noen virkning. 

Mannen min vokste opp med alkohol til mat osv - et sunt forhold. Han opplevde litt for beruset familie til jul etc. Han har vært veldig fornuftig, og begynte ikke å drikke før han var 18. Han har også vært overstadig beruset flere ganger, men også i andre enden av skalaen. 

Etter vi fikk barn, har vi enda tilgode å være berusede eller å drikke noe alkoholholdig med barna tilstede. De er fremdeles små. Vi har kanskje 1-2 glass vin 1-3 ggr i måneden, men da etter barnas leggetid. Når de blir eldre, vil vi nok fortsette å konsumere 1-2 glass vin, men da kanskje til en god middag på kvelden, sammen med barna.

Skal vi drikke mer, har vi barnevakt. Alltid. To glass er maksimum. Om vi tar det både fredag og lørdag eller om vi tar det lørdag og så ikke før etter to lørdager igjen, spiller ingen rolle. Vi er ikke såå glad i alkohol, men drikker det gjerne med litt ekstra godt å spise på kvelden i helga. 

Anonymkode: 9bec1...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Silje Lien skrev:

Forhåpentligvis aldri. Det er ikke greit å ruse seg foran barn. Jeg tror at de som gjør det er uvitende eller naive, og velger å tro at de ikke hadde gjort det samme dersom de hadde sett det fra barnets synspunkt.

Er da forskjell på å ruse seg og å ta ett glass til maten, eller ser du sort/hvitt på det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marillia
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Er da forskjell på å ruse seg og å ta ett glass til maten, eller ser du sort/hvitt på det?

Enig at det er forskjell på ruse seg og ta et glass vin. Jeg har ikke noe problem med å drikke et glass vin foran mine barn, heller ikke da de var mindre, men holder klart skille på det å drikke et glass vin og det å tømme i seg et par flasker. Ikke det at jeg klarer å drikke to flasker vin, men større alkoholinntak skjer uten barn og ungdom til stede. 

Jeg blir i alle fall ikke ruset av et lite glass hvitvin, og mannen blir heller ikke ruset av å ta seg et glass øl eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Er da forskjell på å ruse seg og å ta ett glass til maten, eller ser du sort/hvitt på det?

Alkohol er klassifisert som et rusmiddel. At det har blitt noe dagligdags og noe som mange driver med er vel først og fremst tradisjon og politikk. Hadde alkohol kommet nå hadde det etter all sannsynlighet blitt klassifisert som narkotika. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Silje Lien skrev:

Forhåpentligvis aldri. Det er ikke greit å ruse seg foran barn. Jeg tror at de som gjør det er uvitende eller naive, og velger å tro at de ikke hadde gjort det samme dersom de hadde sett det fra barnets synspunkt.

Herregud det er jo flere folk som har fortalt hvordan de så det som barn,jo.

 

 

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marillia skrev:

Enig at det er forskjell på ruse seg og ta et glass vin. Jeg har ikke noe problem med å drikke et glass vin foran mine barn, heller ikke da de var mindre, men holder klart skille på det å drikke et glass vin og det å tømme i seg et par flasker. Ikke det at jeg klarer å drikke to flasker vin, men større alkoholinntak skjer uten barn og ungdom til stede. 

Jeg blir i alle fall ikke ruset av et lite glass hvitvin, og mannen blir heller ikke ruset av å ta seg et glass øl eller to. 

Det er bra du ser at finnes nyanser men spurte @Silje Lien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arkana skrev:

Alkohol er klassifisert som et rusmiddel. At det har blitt noe dagligdags og noe som mange driver med er vel først og fremst tradisjon og politikk. Hadde alkohol kommet nå hadde det etter all sannsynlighet blitt klassifisert som narkotika. 

Nå er jeg ikke norsk statsborger og oppvokst med en annen tilnærming til alkohol.

Er mye som hadde blitt kvalifisert som rusmiddel hadde det kommet i dag, bla kaffe og sukker, men nå er det ikke noe nytt så da må en forholde seg til det.

Men ser ikke du differansen på ett glass (12 cl) til mat og den typisk norske Helge grøfte fylla?

 

Forøvrig var spørsmålet egentlig stilt til @Silje Lien

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå er jeg ikke norsk statsborger og oppvokst med en annen tilnærming til alkohol.

Er mye som hadde blitt kvalifisert som rusmiddel hadde det kommet i dag, bla kaffe og sukker, men nå er det ikke noe nytt så da må en forholde seg til det.

Men ser ikke du differansen på ett glass (12 cl) til mat og den typisk norske Helge grøfte fylla?

Det er forskjell på rusmiddel og narkotika. Alkohol er per i dag et rusmiddel, men burde vært et narkotika. Kaffe og sukker har på ingen måte samme effekt på mennesker og omgivelsene sine, så det er ikke sammenlignbart. Jeg har ennå ikke hørt om noen som har drept andre i kafferus. At folk ser på et glass vin til maten understreker bare poenget mitt. Man ville ikke synes det var like greit å røyke bare litt hasj eller ta bare litt ecstasy hver helg eller til fine anledninger. Mange er i stand til å bruke alkohol på en slik måte at det ikke skader en selv og omgivelsene, men alkohol er potensielt veldig skadelig (The Lancet, et anerkjent medisinsk tidsskrift, mener at det er det mest skadelige rusmiddelet som finnes). Det er veldig mange som blir svært syke av alkohol, som skader seg selv, som skader omgivelsene, som utfører vold og begår drap. Det er mange barn som har fått ødelagt oppveksten sin pga foreldres alkoholvaner. Det er tydelig at veldig mange ikke klarer å begrense seg, og det har alvorlige konsekvenser for enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Problemet ligger jo i at folk ikke klarer å nøye seg med ett lite glass til maten. Jeg ser jeg har vandret litt vekk fra trådens opprinnelige tema, men det jeg skrev var et svar til påstanden om at å drikke alkohol ikke er å ruse seg. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arkana skrev:

Det er forskjell på rusmiddel og narkotika. Alkohol er per i dag et rusmiddel, men burde vært et narkotika. Kaffe og sukker har på ingen måte samme effekt på mennesker og omgivelsene sine, så det er ikke sammenlignbart. Jeg har ennå ikke hørt om noen som har drept andre i kafferus. At folk ser på et glass vin til maten understreker bare poenget mitt. Man ville ikke synes det var like greit å røyke bare litt hasj eller ta bare litt ecstasy hver helg eller til fine anledninger. Mange er i stand til å bruke alkohol på en slik måte at det ikke skader en selv og omgivelsene, men alkohol er potensielt veldig skadelig (The Lancet, et anerkjent medisinsk tidsskrift, mener at det er det mest skadelige rusmiddelet som finnes). Det er veldig mange som blir svært syke av alkohol, som skader seg selv, som skader omgivelsene, som utfører vold og begår drap. Det er mange barn som har fått ødelagt oppveksten sin pga foreldres alkoholvaner. Det er tydelig at veldig mange ikke klarer å begrense seg, og det har alvorlige konsekvenser for enkeltpersoner og samfunnet som helhet. Jeg ser jeg har vandret litt vekk fra trådens opprinnelige tema, men det jeg skrev var et svar til påstanden om at å drikke alkohol ikke er å ruse seg. 

Sidestiller du ecstasy mot to glass vann??

Makan, Sorry, dette gidder jeg ikke.

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sidestiller du ecstasy mot to glass vann??

Makan, Sorry, dette gidder jeg ikke.

Anonymkode: 444ea...02f

To glass vann? Eller er det alkohol du mener? Kan du fortelle meg på hvilken måte alkohol ikke er like skadelig som ecstasy? Du er klar over at alkohol er et potensielt svært farlig rusmiddel med alvorlige konsekvenser for brukeren og omgivelsene? Jeg har aldri sagt at ett glass vin til middagen er likestilt med å ta narkotika, men at alkohol er et rusmiddel er fakta. At alkohol er tilgjengelig for alle er fakta. At mange ikke klarer å ta bare ett glass er også fakta. At å være full innebærer en fare for seg selv og andre er også fakta. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Nå vet jeg ikke om det er derfor hun skriver som hun gjør men det er nok endel som kun ser på egne erfaringer, ser at jeg selv og gjør det i saker som omtaler b.la alkohol.

Nå har jeg kanskje ett annet syn siden jeg er oppvokst uten det norske alkohol grunnlaget.

En baserer ofte sitt syn på saker og ting på bakgrunn sv egen livserfaring noe som nok lett vil falle naturlig.

Veldig sant,og ser virkelig den andre siden om nullstilling til alkohol. jeg gjør virkelig ikke det.

Men de som klarer å kontrollere seg, noe som de fleste kan, synes burde å slippe å sitte gapestokken fordi man synes det er greit at man tar en vin til middag med ungene.

Slitsomt at det må sidestilt med alkoholisme, vi alle er jo enig om at man ikke skal bli full/ruse seg når man har ungen, alle er enig at man ikke skal drikke om man ikke kan kontrolle seg, og ikke stopper ved de 2 glassene, det sier seg vel selv, gjør det ikke det?

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

alle er enig at man ikke skal drikke om man ikke kan kontrolle seg, og ikke stopper ved de 2 glassene, det sier seg vel selv, gjør det ikke det?

Anonymkode: 444ea...02f

Hvis det hadde sagt seg selv hadde vel ingen vært alkoholikere? Da hadde ingen barn vokst opp med foreldre som drakk seg fulle? Da hadde ingen drevet med fyllekjøring. Da hadde ingen blitt banket opp eller drept av fulle folk. Ja, det burde si seg selv, men statistikken viser jo at det gjør det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det vanlig? Fornuftige ansvarlige voksne gjør ikke det

Anonymkode: fd2ad...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ganske ofte alkohol, flere kvelder i uken, men aldri mye. Blir stort sett en halvliter øl eller ett glass vin. Tar meg også en øl eller et glass vin til middag hvis maten tilsier det (drikker ikke øl til fiskegrateng for eksempel). Min kone og jeg liker også å kose oss med vin, ost og kjeks i helgene.

Er vokst opp med slik holdning til alkohol, og har aldri sett mine foreldre fulle. 

Barnet mitt er tilstede når jeg tar meg et glass til maten, men har lagt seg når jeg tar et glass for å kose meg litt. Har imidlertid ikke noe problem med å gjøre det samme når barnet blir eldre. 

Jeg tenker at så lenge konsumet er så moderat så er det helt uproblematisk. Er selvsagt noe annet om man blir full eller synlig beruset. Skal man absolutt gjøre det får man skaffe seg barnevakt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Hvis det hadde sagt seg selv hadde vel ingen vært alkoholikere? Da hadde ingen barn vokst opp med foreldre som drakk seg fulle? Da hadde ingen drevet med fyllekjøring. Da hadde ingen blitt banket opp eller drept av fulle folk. Ja, det burde si seg selv, men statistikken viser jo at det gjør det ikke.

 

Jeg får med meg pointet ditt, men du drar alltfor forhold til det vi diskuterer-

Jeg gidder ikke, det blir slitsomt, diskuter med noen andre, jeg orker ikke.

Enkelt og greit.

 

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så til sitatet: Jeg er enig i at barn lærer mer av det de ser, enn det de hører. Og da vil jeg påstå at barn som aldri ser foreldrene påvirket (at de drikker) lærer måtehold i praksis. De ser at foreldrene kan kose seg uten alkohol.

Anonymkode: b8d2f...18f

Ja, jeg synes det er viktig at barn kan erfare at man kan kose seg uten alkohol. Men jeg synes også det er viktig at barn kan få erfare at man kan ha et fornuftig/moderat forhold til alkohol. At man kan ta èn øl til middagen en onsdag også ferdig med det. To glass vin lørdagskvelden og så ikke mer. 

Hvis barna aldri får erfare et slikt forhold til alkohol, så vil jo det eneste de forbinder alkohol med være fyllefester og alkoholikere. For dem blir da det naturlige 0 alkohol i hverdagen og flatfyll i helgene (som så mange nordmenn har vokst opp til). 

Jeg synes det er bedre om de kan vokse opp med et moderat forhold til alkohol, hvor man kan kose seg med det og stoppe før man blir full. Og selvsagt samtidig også ha anledninger uten alkohol, så det ikke blir noe som være med.

Anonymkode: b7035...c1c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...