Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å drikke alkohol foran barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden det har vært litt tråder om alkohol/rus i det siste så lurer jeg på hvor ofte og hvor mye det er normalt å drikke rundt barn/ungdommer/unge vokse? 

Jeg er vokst opp med en foreldre som drakk seg full i helger og etterhvert drakk seg brisen/full i ukedager og full i helger som vanlig. Jeg har slitt og sliter fortsatt med det. 

Jeg leser stadig at det er helt ok å ta seg to glass vin på en onsdag kveld, men jeg har aldri sett at noen voksne faktisk kun tar disse to glassene og ikke en dråpe mer og sliter med å tro på at andre ikke drikker mer enn de egentlig skal.

Så hva er normalt og hva er ikke? Er det greit å ruse seg, så lenge det bare er litt, hver dag? 

Anonymkode: 6d54b...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel ann på familien. Jeg har vokst opp med foreldre som tok seg et glass vin eller to til middagen på lørdager, og en gang i blant tok de seg et glass på fredagskvelden også. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang merket at de ble fulle eller at de forandret seg, men de har heller ikke latt være å drikke foran barna eller skjult det. Jeg er usikker på om dette er noe de har gjort alltid, eller om de ikke drakk foran meg og søsteren min til en viss alder.

Endret av Persephone
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk aldri foran ungene mine før i fjor, da var  yngste 11. Det viser seg at barn av foreldre som ikke åpent drikker også selv drikker mindre i ungdomstiden. 

At andre velger et glass eller to i helgene er helt ok, men jeg syns det bør begrenses når barna er våkne, selv når de er ungdommer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

I min familie er det helt vanlig at de voksne drikker vin og øl når vi samles til middager og slikt, men ikke slik at man blir full. Jeg tenkte aldri over det og begynte heller ikke å drikke spesielt tidlig selv. Det var ikke noen stor greie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper det er vanlig. Barn lærer mer av å observere et fornuftig konsum av alkohol enn hysteriske foreldre som behandler alkohol som noe tabu (og dermed også som noe mye mer spennende).

Anonymkode: b7035...c1c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig sjelden, ikke fordi vi ikke vil vise barna det, men fordi vi rett og slett sjelden drikker alkohol. Det er på ingen måte slik at måtehold med alkohol betyr at man er hysterisk og at det skal være direkte bra for barn å se foreldrene drikke alkohol (selv om det er fornuftig) er bare tull. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Silfen skrev:

 Det viser seg at barn av foreldre som ikke åpent drikker også selv drikker mindre i ungdomstiden.

Hvor har du lest dette? Min erfaring er at det er stikk motsatt - at de som ikke har et naturlig forhold til alkohol er de som heller i seg til de må pumpes, mens de som er vant med at foreldrene tar seg en øl i ny og ne håndterer det mye bedre. (Da tenker jeg på i tenåringstida når man begynner å drikke. Etterhvert balanserer det seg jo ut og de fleste lærer seg hva de tåler og at man kan ta en øl på en onsdag om man har lyst på det :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange barn og unge gruer seg til høytider, nettopp fordi foreldrene skal drikke. En person som drikker skal ikke være den som avgjør om det "går greit eller ikke" føler jeg. Det er en rus, og barn og rus synes jeg ikke hører sammen.

Jeg vokste opp i en totalt avholdsfamilie, og drikker kanskje max 1 gang i året på fest med kun voksne, om ikke sjeldnere.

Anonymkode: ea833...dce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit å bli brisen/full foran barn. 

Men normalt alkoholkonsum, tilpasset hva den enkelte tåler, anser jeg som sunt og ok. Jeg har vokst opp med foreldre som delte en flaske vin til mat 1-2 ganger i uka, da satt de lenge til bords. Så jeg anser dette som normalt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Birti skrev:

Hvor har du lest dette? Min erfaring er at det er stikk motsatt - at de som ikke har et naturlig forhold til alkohol er de som heller i seg til de må pumpes, mens de som er vant med at foreldrene tar seg en øl i ny og ne håndterer det mye bedre. (Da tenker jeg på i tenåringstida når man begynner å drikke. Etterhvert balanserer det seg jo ut og de fleste lærer seg hva de tåler og at man kan ta en øl på en onsdag om man har lyst på det :-) )

Det er så lenge siden at det erindrer jeg ikke, muligens det var i forbindelse med en "hvit" jul kampanje eller noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine drakk bare(med måte) til jul og nyttår. Og når det en sjelden gang var noen som feiret rundt år, så fikk jeg og søsteren min dra på overnattingsbesøk hos bestemor. Regner med mamma og pappa drakk seg kanakas og det var derfor vi fikk overnatte. Ellers dro mamma på vinkveld hos venninnen innimellom, hun kom sikkert hem bittelitt brisen, men da var jeg i seng. Aldri sett foreldrene mine, eller andre i slekta fulle selv om de alle drikker alkohol.

Anonymkode: 81ecd...877

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp med at pappa tok et glass akevitt på julaften....det var nesten det.

Hender jeg drikker vin eller øl foran barna, men virkelig ikke slik at jeg blir påvirket. Kan gå månedsvis i mellom. På besøk har jeg kanskje tatt to glass vin over en hel kveld. Det har aldri vært noe stort tema. Tror barna vokser opp og ser at noen ganger kan voksne drikke litt alkohol, men som oftest gjør vi ikke det. Har vært på sydenferier uten å drikke hele uka f eks. Men så kan jeg åpne en vin en vanlig fredag.

Så lenge det ikke er noe man MÅ gjøre (fast ritual), eller man blir full/brisen så det merkes, tenker jeg det går greit. Selv om jeg vokste opp så og si uten alkohol, hadde jeg venner med andre erfaringer. Gikk greit med dem også.

Anonymkode: 46388...018

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la aldri merke til hva de voksne drev med, men jeg husker at jeg en gang smakte på en drikke som stod på kjøkkenbenken og ble fortalt at det var alkohol (var sikkert 10 eller noe). Likte ikke smaken i det hele tatt

Da jeg ble tenåring begynte jeg å merke det, siden jeg da visste hva alkohol var for noe. Men merket aldri at de drakk seg brisne. 

Som rundt 17-åring så jeg faren min kaste opp fordi han hadde drukket for mye for første gang. Han hadde ikke oppført seg annerledes som jeg hadde merket, og selv om jeg var avholds brydde det meg ikke. 

I slutten av 20-årene har jeg sett far, onkler og besteforeldre bli brisne. Er ikke noe som plager meg egentlig. De har kanskje sett meg brisen en gang eller to også

Jeg var avholds litt ut i 20-årene før jeg begynte å drikke. Jeg drikker meg brisen hver helg per idag. 

Anonymkode: b2729...65e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt hjem er det ikke normalen å drikke foran husets barn. Jeg har bare et barn; en tenåring, og han har aldri sett meg full eller påvirket. Ikke engang brisen.

Jeg drikker svært sjelden, og som regel er ikke sønnen da i nærheten. Kan aldri huske jeg har sittet og drukket noe alkohol foran han. Faren hans har imidlertid vært pussa noen ganger som gutten har sett, uten at det har vært noe hyppig hendelse.

Jeg er generelt ikke noe særlig glad i alkohol, så det er ikke noe "offer" eller noe jeg gjør bevisst. Det har bare ikke blitt sånn, og jeg liker å være krystallklar og edru. Liker ikke meg selv når jeg "mister kontrollen" og blir beruset, føler jeg kan komme til å si eller gjøre dumme ting. Tipper jeg drikker alkohol kanskje to eller tre ganger pr år, og da i sosiale sammenhenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

I mitt hjem er det ikke normalen å drikke foran husets barn. Jeg har bare et barn; en tenåring, og han har aldri sett meg full eller påvirket. Ikke engang brisen.

Jeg drikker svært sjelden, og som regel er ikke sønnen da i nærheten. Kan aldri huske jeg har sittet og drukket noe alkohol foran han. Faren hans har imidlertid vært pussa noen ganger som gutten har sett, uten at det har vært noe hyppig hendelse.

Jeg er generelt ikke noe særlig glad i alkohol, så det er ikke noe "offer" eller noe jeg gjør bevisst. Det har bare ikke blitt sånn, og jeg liker å være krystallklar og edru. Liker ikke meg selv når jeg "mister kontrollen" og blir beruset, føler jeg kan komme til å si eller gjøre dumme ting. Tipper jeg drikker alkohol kanskje to eller tre ganger pr år, og da i sosiale sammenhenger.

Mine barn har heller ikke sett meg full, brisen eller påvirket heller, men de har sett at jeg drukket en øl.

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos meg og min barndom har jeg aldri sett foreldrene mine fulle. Har bare hørt at mamma har vært i "godt humør" i telefonen toppen 3 ganger i mitt liv. Hvis jeg har hentet noen av foreldrene min sitter de bare stille og oppfører seg normalt. Har selvfølgelig sett dem drukket, noen par glass rødt eller en øl ved mat. Det tror jeg er helt greit og viser et sunt forhold til alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Birti skrev:

Hvor har du lest dette? Min erfaring er at det er stikk motsatt - at de som ikke har et naturlig forhold til alkohol er de som heller i seg til de må pumpes, mens de som er vant med at foreldrene tar seg en øl i ny og ne håndterer det mye bedre. (Da tenker jeg på i tenåringstida når man begynner å drikke. Etterhvert balanserer det seg jo ut og de fleste lærer seg hva de tåler og at man kan ta en øl på en onsdag om man har lyst på det :-) )

Jeg har også samme erfaring som deg. Jeg har to kusiner hvor moren aldri drakk foran dem, og de hadde aldri sett voksne drikke i kontrollerte omgivelser før de begynte å drikke selv. Dette gjorde at alkohol ble noe ukjent og spennende, og de tok den helt ut da de først fikk tak i alkohol selv.

 

Men litt morsomt: De siste årene har bestemor begynt å drikke seg litt småfull i et familieselskap av og til. Ikke stupfull i det hele tatt, men brisen og kanskje litt mer. Dette er jo etter alle barnebarna har blitt myndige, så hun har vel innsett at vi er voksne og at det er greit. Hun bare er kjempesøt og snakkesalig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at voksne tar seg ett glass vin eller to når det var noe spesielt. Som når vi var på ferie eller nyttårsaften. Dette var når jeg var barn og var hos moren min. Hos faren min var jeg med på fester noen ganger. Det var også andre barn der.  Der var det mye fyll, folk var rett og slett ordentlig fulle. Hvorfor vi barna var der skjønner ikke jeg. 

Er selv mor nå og har ikke drukket foran barna enda. De er to og ett år. Kommer nok til å drikke litt engang men aldri fyll. Ett glass eller to. 

Anonymkode: 02ba3...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med typisk "kartongvinforeldre", som nok ville stilt seg uforstående til at de drakk mye, men jeg husker svært få helger uten brisne foreldre. Den ene drakk også en del i uka. De serverte vin til meg fra 14-15 årsalderen i den tro at det var best, for de andre barna kommer til å bøtte innpå (sikkert fin unnskyldning for å slippe å se kritisk på eget forbruk).

Det hindret på ingen måte meg i  å bøtte innpå, da. Det var jo greit for dem at jeg drakk, så da ble det en del ungdomsfyll. I voksen alder har jeg bevisst kuttet ut alkohol i veldig mange sammenhenger.

Jeg er veldig glad i foreldrene mine og hadde myr bra i oppveksten. Men at de drakk så ansvarlig som de selv trodde? Overhodet ikke! Og jeg tror som TS at en del av de som drikker "ett eller to glass" i realiteten ligger høyere. Men selvsagt ikke alle.

Anonymkode: 4f7f2...ca4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Barn og alkohol har ingenting sammen å gjøre. Jeg drikker ikke uansett da. Så ser heller ikke behovet for alkohol .

Anonymkode: 0c92b...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...