Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt å drikke alkohol foran barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Arkana skrev:

Hvis det hadde sagt seg selv hadde vel ingen vært alkoholikere? Da hadde ingen barn vokst opp med foreldre som drakk seg fulle? Da hadde ingen drevet med fyllekjøring. Da hadde ingen blitt banket opp eller drept av fulle folk. Ja, det burde si seg selv, men statistikken viser jo at det gjør det ikke.

Alle kan bli sjuke, og Alkolisme og andre former for rusavhengighet er en form for sjukdom.

Men skal alle bli holdt som gissel pga et mindretall?

Skal vi forby kaffe, te, sukker, fett, brus, røyk osv bare fordet noen ikke klarer å begrense seg og/eller ta hensyn til sine omgivelser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Alle kan bli sjuke, og Alkolisme og andre former for rusavhengighet er en form for sjukdom.

Men skal alle bli holdt som gissel pga et mindretall?

Skal vi forby kaffe, te, sukker, fett, brus, røyk osv bare fordet noen ikke klarer å begrense seg og/eller ta hensyn til sine omgivelser?

Igjen, du kan ikke sammenligne sukker og kaffe med alkohol. De har helt andre virkninger på både brukeren og omgivelsene.

Forøvrig er det jo nettopp det man gjør med narkotika. Det er ulovlig fordi konsekvensene av bruk er potensielt alvorlige. Nå kommer aldri alkohol til å bli klassifisert som narkotika, i såfall ville jeg bli svært overrasket. Mener jeg det er et problem at folk flest drikker litt vin til maten eller en øl på en varm sommerdag (selv med barn til stede)? Nei, på ingen måte. Tror jeg likevel verden ville bli et bedre sted om alkohol ble ulovlig? Ja, absolutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

To glass vann? Eller er det alkohol du mener? Kan du fortelle meg på hvilken måte alkohol ikke er like skadelig som ecstasy? Du er klar over at alkohol er et potensielt svært farlig rusmiddel med alvorlige konsekvenser for brukeren og omgivelsene? Jeg har aldri sagt at ett glass vin til middagen er likestilt med å ta narkotika, men at alkohol er et rusmiddel er fakta. At alkohol er tilgjengelig for alle er fakta. At mange ikke klarer å ta bare ett glass er også fakta. At å være full innebærer en fare for seg selv og andre er også fakta. 

Jeg skjønner ikke helt hvilket poeng du prøver å få frem. Det er vel ingen som er uenige i at store mengder alkohol fører til overstadig rus og er uheldig både for vedkommende som drikker og omgivelsene. Alkohol er et rusmiddel, ja, men blir de fleste voksne RUSET av en øl til maten? Nei. 

Det man forsøker å diskutere her er hvorvidt å ta et glass vin/øl til maten fører til død og fordervelse og en ødelagt barndom og det gjør det ikke. Man snakker heller ikke her om de som praktiserer 1 glass = 10 glass. Fatter ikke at man må dra inn alle de som IKKE har kontroll på eget alkoholkonsum i en slik diskusjon. Det blir jo noe helt annet.

Hilsen en som praktiserer faktiske 1-2 glass.

 

Anonymkode: b51b1...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arkana skrev:

Igjen, du kan ikke sammenligne sukker og kaffe med alkohol. De har helt andre virkninger på både brukeren og omgivelsene.

 

Akkurat som man ikke kan sammenligne en ecstasy tablett mot ett glass vin eller to.

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som man ikke kan sammenligne en ecstasy tablett mot ett glass vin eller to.

Anonymkode: 444ea...02f

Jeg har heller ikke sammenlignet det, dette er dine ord. Jeg sammenlignet litt narkotika med litt vin. Begge er rusmidler. Det ene synes man er greit å innta, det andre ikke, og jeg prøver å sette lys på at forskjellen kanskje ikke er så stor som man liker å tro. Det er ingen logisk grunn til at narkotika er ulovlig mens alkohol er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det er viktig at barn kan erfare at man kan kose seg uten alkohol. Men jeg synes også det er viktig at barn kan få erfare at man kan ha et fornuftig/moderat forhold til alkohol. At man kan ta èn øl til middagen en onsdag også ferdig med det. To glass vin lørdagskvelden og så ikke mer. 

Hvis barna aldri får erfare et slikt forhold til alkohol, så vil jo det eneste de forbinder alkohol med være fyllefester og alkoholikere. For dem blir da det naturlige 0 alkohol i hverdagen og flatfyll i helgene (som så mange nordmenn har vokst opp til). 

Jeg synes det er bedre om de kan vokse opp med et moderat forhold til alkohol, hvor man kan kose seg med det og stoppe før man blir full. Og selvsagt samtidig også ha anledninger uten alkohol, så det ikke blir noe som være med.

Anonymkode: b7035...c1c

Helt enig. 

"Viktig å vise at man kan kose seg uten alkohol" er et sitat som går igjen. Det er da ikke så svart-hvitt at de som av og til tar seg et glass til maten aldri koser seg uten alkohol ellers! 

Anonymkode: b51b1...e11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig at voksne mennesker drikker en øl eller et glass vin og ikke noe mer enn det, dette gjør man også i nærvær av barn. Fortrinnsvis fordi det smaker godt, ikke fordi man ønsker å oppnå å bli ruset. Jeg har større problemer med at en del har et såpass anstrengt forhold til alkohol at barna skal skjermes, og gjør alkohol til en big deal og noe som er ekstra spennende når barna en dag er eldre. Jeg tror ikke det er veien å gå. Alkohol er helt ok, med måte som med alt annet. En sjokolade på lørdagskvelden er også helt greit, men ikke to kilo på en gang og ikke mange ganger i uka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ofte foran barna mine.. Tar meg ett glass vin flere ganger i uka. Og er vi på ferie så drikker jeg gjerne flere ganger om dagen... Men jeg hiver ikke innpå, og tar meg bare en øl her og der, og noe til maten.. Barna har aldri brydd seg om det, så lenge de får seg en brus :P 

Anonymkode: 38a4a...3f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar

Jeg synes det er en uting å drikke alkohol foran barn. Om man ikke greier å vente med alkohol til barna har lagt seg så har man et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg har heller ikke sammenlignet det, dette er dine ord. Jeg sammenlignet litt narkotika med litt vin. Begge er rusmidler. Det ene synes man er greit å innta, det andre ikke, og jeg prøver å sette lys på at forskjellen kanskje ikke er så stor som man liker å tro. Det er ingen logisk grunn til at narkotika er ulovlig mens alkohol er greit. 

Det er jo akkurat det du gjør! 

Hadde du like gjerne sendt med ditt voksne barn en ecstasypille heller enn en sixpack øl dersom du måtte velge? Herlighet. 

Anonymkode: b51b1...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det du gjør! 

Hadde du like gjerne sendt med ditt voksne barn en ecstasypille heller enn en sixpack øl dersom du måtte velge? Herlighet. 

Anonymkode: b51b1...e11

Nå synes jeg du overdriver og er usaklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Nå synes jeg du overdriver og er usaklig. 

Eh du skrev jo det.

Anonymkode: 444ea...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh du skrev jo det.

Anonymkode: 444ea...02f

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg sidestiller en ecstasytablett med en sixpack med øl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Arkana skrev:

Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg sidestiller en ecstasytablett med en sixpack med øl.

Du har sidetilt narkotika til alkohol flere ganger, til og med nevnt at folk som drikker /bruker narkotika dreper folk.

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sidetilt narkotika til alkohol flere ganger, til og med nevnt at folk som drikker /bruker narkotika dreper folk.

Anonymkode: 444ea...02f

Jeg har skrevet at det sannsynligvis ikke ville vært aksept for å bruke litt narkotika, mens det er stor aksept for å drikke litt alkohol. Begge deler er rusmidler og det er ingen logisk grunn til at det alkohol er greit og ikke det andre. At folk føler at alkohol er greit er helt irrelevant.'

Benekter du at fyll og rus er en årsak til vold og drap? Du skjønner forskjellen på "alkoholbruk kan føre til drap" og "alle som drikker alkohol dreper"? 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg har skrevet at det sannsynligvis ikke ville vært aksept for å bruke litt narkotika, mens det er stor aksept for å drikke litt alkohol. Begge deler er rusmidler og det er ingen logisk grunn til at det alkohol er greit og ikke det andre. At folk føler at alkohol er greit er helt irrelevant.'

Benekter du at fyll og rus er en årsak til vold og drap? Du skjønner forskjellen på "alkoholbruk kan føre til drap" og "alle som drikker alkohol dreper"? 

Benekter du at man ikke blir dritings av ett glass vin?

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Balian de Ibelin skrev:

Jeg synes det er en uting å drikke alkohol foran barn. Om man ikke greier å vente med alkohol til barna har lagt seg så har man et problem.

Men hvorfor skal man vente med det? Det behøver man da ikke hvis man er normalt oppegående og voksen nok til å ikke overdrive. Barn bryr seg ikke om det står "cola" eller "pils" på boksen man holder i hånda en varm sommerdag i solsteiken, med mindre man ikke greier å moderere seg. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om alkohol og har sjelden øl og vin i huset, men skal jeg vente til barna er i seng vil jeg jo utvikle et veldig anstrengt forhold til hele greia. Som barna potensielt vil arve. Kan ta meg et halvt glass øl jeg, fordi jeg fikk lyst på akkurat da. No big deal.

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange nordmenn har et sånt svart/hvitt forhold til det i forhold til andre europeere. Syns nesten det blir litt flaut og ukultivert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Benekter du at man ikke blir dritings av ett glass vin?

Anonymkode: 444ea...02f

Jeg har aldri sagt at man blir det. Jeg skjønner at du føler at alkoholvanene dine blir angrepet, men du er ganske usaklig i argumentasjonen din. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å argumentere mot. Det er ikke noe problem hvis folk er i stand til å drikke alkohol på en måte som ikke skader en selv og omgivelsene sine og jeg har heller aldri hevdet at litt vin til maten er et problem. Jeg kan ikke skjønne hva som er så provoserende med at jeg påpeker at mange ikke klarer å begrense seg og at det får store konsekvenser for samfunnet og de berørte individene og at det i hovedsak er politikk og tradisjon/kultur, og ikke logikk, som er årsaken til at alkohol er et lovlig rusmiddel. Begge deler er jo fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg har aldri sagt at man blir det. Jeg skjønner at du føler at alkoholvanene dine blir angrepet, men du er ganske usaklig i argumentasjonen din. Jeg forstår ikke helt hva du prøver å argumentere mot. Det er ikke noe problem hvis folk er i stand til å drikke alkohol på en måte som ikke skader en selv og omgivelsene sine og jeg har heller aldri hevdet at litt vin til maten er et problem. Jeg kan ikke skjønne hva som er så provoserende med at jeg påpeker at mange ikke klarer å begrense seg og at det får store konsekvenser for samfunnet og de berørte individene og at det i hovedsak er politikk og tradisjon/kultur, og ikke logikk, som er årsaken til at alkohol er et lovlig rusmiddel. Begge deler er jo fakta.

Jeg diskuterer på akkurat samme måte som deg, så slutt opp med beskyldt andre for noe du gjør/er selv.

Anonymkode: 444ea...02f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg diskuterer på akkurat samme måte som deg, så slutt opp med beskyldt andre for noe du gjør/er selv.

Anonymkode: 444ea...02f

Ok. Hvis du skal fortsette å være usaklig får du diskutere med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...