Gå til innhold

Skjønner meg ikke på nordmenn og bolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes ofte Oslo-folk er veldig lite villige til å se at det faktisk går an å bo andre steder enn i Oslo. Og joda, jeg ser at det også er mye anti-Oslo-mentalitet fra folk som knapt har satt sin fot der (bl.a. fra TS), men jeg synes den negativiteten går like mye, om ikke mer, andre veien. 

Og uansett hvilken vei man sparker så synes jeg det er ganske spesielt å kritisere andre for hvor de velger å bo. Det er ikke objektivt sett et mål å få størst mulig hus for minst mulig penger eller å bo så nært Oslo sentrum som mulig. De aller fleste av oss velger å bo der vi faktisk har lyst til å bo. Der vi trives, der vi har familie og venner, der vi har jobb og tilgang til det som betyr noe for oss, enten det er i et bøttekott midt i Oslo sentrum, i stort hus på landet, i Finnmark eller på sørlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, derav: Hvorfor bo i Oslo, Trondheim eller Bergen. Det fins gode liv andre steder også. Det var dette som var resonnementet mitt til å begynne med.

Anonymkode: ad811...640

Fordi folk vil det, fordi folk liker det. Jeg liker å leve urbant. Vanskelig for deg å skjønne at folk er ulike eller?

Anonymkode: 64517...7be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt å klage på at folk investerer i bolig, når du selv kaster 8000 it av vinduet på biler i måneden.

Det handler om prioriteringer. For meg er det vikitig med kort pendletid, studietilbud, jobbtilbud, nærhet til kulturtilbud, uteliv, restauranter etc. enn å spare penger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rotemor skrev:

Det er helt fantastisk å kritisere noen for bolikginvesteringer og samtidig betale 8000 i måneden på to skrangelbiler! Det er jo sykt mye!

Selv bor jeg i en bolig til 5 mill. Bilen koster 1000 i måneden og lånet 3 500. Hvem leder her egentlig? :fnise: 

Det er denne holdningen her som jeg ble litt overrasket av. Det handler ikke om "ledelse", men om forståelse.

Og det går ikke an å ha en bil til 1000kr/mnd. Det er rett og slett umulig og du har da ikke tatt med alle utgifter. Billigste bilen jeg har hatt var en billig veteran, ingen verditap, men verdistigning, lav årsavgift, 500kr forsikring i året osv. Til og med den kom på 2500kr/mnd, eller 2,2kr/km.

Anonymkode: ad811...640

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er denne holdningen her som jeg ble litt overrasket av. Det handler ikke om "ledelse", men om forståelse.

Og det går ikke an å ha en bil til 1000kr/mnd. Det er rett og slett umulig og du har da ikke tatt med alle utgifter. Billigste bilen jeg har hatt var en billig veteran, ingen verditap, men verdistigning, lav årsavgift, 500kr forsikring i året osv. Til og med den kom på 2500kr/mnd, eller 2,2kr/km.

Anonymkode: ad811...640

Det endrer ikke hovedpoenget mitt.

Bile min er gammel, brukes lite og har ingen salgsverdi igjen. Den koster ikke mer enn 1000 i måneden.

Men boligen min øker og øker i verdi. Biler gjør ikke det. Så hvordan kan man forsvare å bruke så mye på bil og samtidig kritisere andre for deres boliginvesteringer?

Mange som bor sentralt velger å ikke ha bil. De kan kjøre taxi omtrent hver dag for den summen TS bruker på bil....

Folk får bruke pengene sine som de vil for min del, men når jeg indirekte blir kritisert for minse valg så har jeg sannelig rett til å svare med de sammenligninger jeg vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er denne holdningen her som jeg ble litt overrasket av. Det handler ikke om "ledelse", men om forståelse.

Og det går ikke an å ha en bil til 1000kr/mnd. Det er rett og slett umulig og du har da ikke tatt med alle utgifter. Billigste bilen jeg har hatt var en billig veteran, ingen verditap, men verdistigning, lav årsavgift, 500kr forsikring i året osv. Til og med den kom på 2500kr/mnd, eller 2,2kr/km.

Anonymkode: ad811...640

interessant, for absolutt alle bilkostnadskalkulatorene jeg ser på, så kommer bilene jeg vurderer på mellom 1300 og 1900,- pr mnd, alt inkludert, også verditap, forsikring og parkering.

Anonymkode: 4bbb6...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Oslo er det begrenset med fritidstilbud til barn? Mener du uorganisert? Hva maste og kjaste dere med da, hvis du ikke var med på det organiserte? "Den skumle bydritten med gjenger, pedoer og biler", merkelig utsagn, jeg vet bare om folk fra bygda som kun har satt sine ben på Karl Johan som kaller Oslo for asfaltjungel og har en sånt syn på en oppvekst der.  

Anonymkode: be4a8...c47

Vika

Anonymkode: 75db4...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Arkana skrev:

Jeg synes ofte Oslo-folk er veldig lite villige til å se at det faktisk går an å bo andre steder enn i Oslo. Og joda, jeg ser at det også er mye anti-Oslo-mentalitet fra folk som knapt har satt sin fot der (bl.a. fra TS), men jeg synes den negativiteten går like mye, om ikke mer, andre veien. 

Og uansett hvilken vei man sparker så synes jeg det er ganske spesielt å kritisere andre for hvor de velger å bo. Det er ikke objektivt sett et mål å få størst mulig hus for minst mulig penger eller å bo så nært Oslo sentrum som mulig. De aller fleste av oss velger å bo der vi faktisk har lyst til å bo. Der vi trives, der vi har familie og venner, der vi har jobb og tilgang til det som betyr noe for oss, enten det er i et bøttekott midt i Oslo sentrum, i stort hus på landet, i Finnmark eller på sørlandet.

Og jeg syntes folk fra andre steder ofte er mindre villige til å se at Oslo dreier seg om mer om sentrum og Karl Johan. Et liv i Oslo dreier seg om mye mer enn en bøttekottilværelse midt i sentrum. Men ja, folk bosetter seg der de trives, i nærheten av jobb, kjente og familie. Og for veldig mange i dag betyr det en tilværelse i eller rett utenfor Oslo eller en av de andre større byene siden det for mange er vanskelig å finne jobb andre steder.

Anonymkode: 0cc0f...63c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er grådige. :) Er ikke mer komplisert enn som så. For mange som tenker samme tanken.

Anonymkode: 19f68...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er rart at nordmenn bryr seg om bolig i det hele tatt, i og med at alt er like bra.

Anonymkode: 19f68...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Arkana skrev:

Takk for artikkelen!

I sin beregning har de tatt utgangspunkt i en ny familiebil til 393.000 kroner (mellomklassen), med årlig kjørelengde på 15.000 kroner.

Hvis den beskrivelsen passer din bil og din bilbruk, vil den etter OFVs beregninger nå koste deg 259 kroner per dag, eller 6,31 kroner per kilometer.

Dette tilsvarer 7.890 kroner i måneden, eller 94.677 kroner i årlig kostnad.

Våre biler ligger på 3-tallet mtp kilometerpris, og jeg vet veldig godt at dette er blant det rimeligste som går. Bruker du ikke bilen har du selvsagt bare kostnader med verditap, ca 1100-3000kr/mnd.

Anonymkode: ad811...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.5.2017 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Jepp, derav: Hvorfor bo i Oslo, Trondheim eller Bergen. Det fins gode liv andre steder også. Det var dette som var resonnementet mitt til å begynne med.

Anonymkode: ad811...640

Deg om det, for at jeg skal leve et'godt liv' må jeg bo her i Oslo, der min jobb, venner og familie er. Å bo på landet fremstår som en slags straff. 

Anonymkode: 2067b...2c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...