Gå til innhold

Kvinneguiden artikel tror menn ikke forstår hva voldtekt er for noe.


ElinX0Xpoliti

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp en god grunn for å snakke med sønnene om voldtekt og hvor tynn grensen kan være når man er full og kåt. Dersom de har fått god ballast med hjemmefra og vet at de også bør ta forholdsregler, unngår de lettere å havne i en situasjon der ei jente angrer seg og beskylder ham for voldtekt. På lik linje med at kvinner må være forsiktig med å dra på nachspiel med menn og drikke seg dritings, må også unge menn være forsiktig med å ta damer med på nachspiel og drikke seg dritings.

Anonymkode: 6ed94...925

Det var vel nettopp det @Trolltunge beskrev hun formidler til sine sønner (og som jeg støtter).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller aldri skjønt hvorfor folk tror at det å gi tips om hvordan man kan unngå å bli voldtatt er det samme som å gi dem skylden for å bli voldtatt. Det er en realitet at det finnes psykopater og da er det lurt å handle deretter.

Anonymkode: 6b1ac...489

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 8.10, ElinX0Xpoliti skrev:

http://www.klikk.no/kvinneguiden/kommentarer/jabetyrja-1715231.ece

 

Helt oppgitt. 

Her er min liste om unngå å drepe mennesker for kvinner.

1. Ikke put gift i drinker

2. Lær deg at nei betyr nei, du kan ikke drepe når de sier nei. 

3. Når du ser en mann, Ikke drep han. 

 

osv osv. det er så idiotisk at dette kommer på trykk.  Dette antar at menn generelt ønsker å voldta kvinner, noe som ikke er sant kunn for en bilte liten del av menn. Hele listen er utrolig nedtrykkene for Kvinner og Menn kun en feminist i dag kan lese dette og si dette var bra ting.    

 

Å sette opp stråmenn, for å angripe dem. Er faktisk useriøst. Men jeg må si det er komisk at feminister ofte angriper menn for å ha nøyaktig de samme inntolerante og innbilske holdningene de selv representerer.

Men at kvinner bruker sex for å oppnå makt, er i allefall dagens understatement.

Og det, uten at menn synes de er snille fordi de ikke dreper kvinner av denn grunn...

Endret av debatant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, debatant skrev:

Å sette opp stråmenn, for å angripe dem. Er faktisk useriøst. Men jeg må si det er komisk at feminister ofte angriper menn for å ha nøyaktig de samme inntolerante og innbilske holdningene de selv representerer.

Men at kvinner bruker sex for å oppnå makt, er i allefall dagens understatement.

Om man går over dagens artikler fra feminister, så er det nesten en klisje over falsk retorikk og sentimental argumenter der Marie Simonsen er dronningen. Logos (logikk) og fri tale er det som bygde opp vestlig tanke gang og med det vant en hel verden, og det bygde opp feminismen (med noen få unntak som Gloria Goldstein). I dag er feminismen det motsatte enn det var. Det er nesten sånn at man byttet ut logos med marxistisk dogma de 20 siste årene.  

Kvinner gjør seg attraktivt får å stige seg opp i dominans hierarkiet og skaffe seg sosial status, å si sex blir for enkelt selv om det ikke er så langt ifra sannheten. Menn konkurrer imellom seg selv for å stige opp, slik fungerer det og sånn er det bare.

For meg så er feminismen over, den dør en sagte død og kvinner sier mere og mere nei som i england så er det bare 8% feminister igjen ifra nesten 60% forlenge siden. Det samme skjer i Norge, om du ser på denne tråden feministene brukte ikke argumenter, de semantisk nesten argumentasjon. De viste ikke brud med bevis heller ikke feil med argumentasjon rekken. De viste ikke om de verste elementene innenfor norsk feminisme, eller vet om det men later som de ikke er der. De nektet ta til motmæle til disse elementene isteden for så sier de at det er ikke demmes problem, eller som snuppi gir ikke svar eller kaler motpart troll.                      

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Det er ikke helt rett det du sier der om din passive rolle. Du kan nemlig gjøre en forskjell.

1 du kan ta opp voldtekt/overgrep (og konsekvenser for alle parter) som samtaleemne med kamerater og forsikre deg om at de harsamme sunne forhold til voldtekt som du selv bør ha. Selv om ingen sier de har et løsere syn på overgrep, vil gjentatt snakk om grenser påvirke andre og innse at egne (feil) grenser ikke er normale. Altså motsatt til  passiviseringen du selv påpeker.

2 om du ser andre er i overkant påtrengende og den ene parten er tydelig ubekvem med situasjonen, så kan du gi klar beskjed til den som prøver å flytte grensene.

3 du kan gå foran med et godt eksempel og respektere andres grenser!

Det hindrer likefullt ingen voldtekt, fordi en voldtekt finner sted ved selve handlingen. Jeg tror ikke mine kompiser kommer til åvoldta, så å snakke om det blir litt kleint. Det er ikke sånn at de ikke voldtar om jeg snakker om det, eller har planer om å gjøre det, men pga jeg tok det opp og sa det var galt så skjønner de at det ville vært en dum ting å gjøre. De er ikke 5 år gamle og må lære grunnleggende konsepter. Ubehagelig er det og. På kanten blir det som å snakke med en far til et barn at han må huske å ikke forgripe seg på ungen.

 

Om noen er overkant påtrengende, er ikke det voldtekt, og ingen voldtekt har funnet sted. Det kan hende ingen voldtekt finner sted. Folk krangler, folk blir høylytte, folk gjør dette på uheldige steder (ute i offentligheten osv). Det er ikke min oppgave å være en vokter av alles humør.

Og som sagt, jeg voldtar ikke :)

Anonymkode: eb3a1...b0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 9.38, AnonymBruker skrev:

Akkurat den listen der med "råd" har jeg sett før. Og som Leeloo sier over her så er det en motreaksjon. Jeg blir ikke støtt av det som skrives i teksten der for fem flate øre, og jeg er heller ingen feminist. 

Og jeg er helt enig i det at ikke alle menn skjønner at de faktisk voldtar. Jeg har selv blitt utsatt for voldtekt av en bekjent, og jeg er helt sikker på at han ikke "mente" det. Han var utrolig full og vi hadde jo klina hele kvelden, så for han var det jo en invitasjon til sex. Ikke at det gjorde ting bedre for meg at det hele var et "uhell" for han da. Han prøvde lenge å ringe meg, og sendte ørten smser med beklagelser osv, men jeg holdt nesten på å spy hver gang navnet hans dukket opp på telefonen min. 

Anonymkode: ea41b...1a6

Her er du inne på noe av problemestillingene med det som går under fyllevoldtekt. Overgriper forstod ikke det var voldtekt. 

En kan snakke og snakke om dette I det vide og det brede men det hjelper lite når overgrepene skjer I en ruset tilstand. Da er alt en lærte borte. 

Kanskje det er rusmiddelet som er problemet?  Skal en forby rusmidler for å unngå voldtekt?  Dette går selvfølgelig ikke? En kan ikke forby alkohol fordi noen kjører i fylla?  Eller kan FORBY alkohol der det åpenbart vil føre til skade?  Det er allerede slike forbud. Blant annet for de som utøver yrkestransport. Dette er på idrettsarrangementet ol. Det er forbud på arrangementet blant barn og unge

Hva med å forby alkohol på f.eks.russearrangement? Vise bort berusede personer. Russearrangement kan sannsynligvis sammenlignes med en konsert. Det er på mange konserter ikke tillatt å nyte alkohol. Overstadige personer blir bortvist. Vi har fått en røykelov som er omfattende. Hva med å bruke den på alkoholholdige drikker og annet rusmiddel?

Det er altså en klar sammenheng mellom rus og voldtekt I nære relasjoner. 

Kline med overgriper, du har sagt JA til en type seksuell omgang. Når overgrep skjer etter dette kommer spørsmålet opp. Når var det frivillig og når var det tvang. Det vil si at når vil den som føler seg påført et overgrep mene det er et overgrep?  Her er ingen offer like og det nettopp dette som gjør det så vanskelig.

 Mobbing et mobbing når offer føler seg mobbet. Prinsippet er det samme. Altså det er vanskelig mange ganger når en har innledet til foranledningen medvirkende.

Det et svært viktig å få frem at mange ganger har også offeret nedsatt dømmekraft pga egen rus. ALTSÅ både offer og overgriper er beruset. 

Hvis en ikke hadde klint med overgriper hadde voldtekten skjedd?  Det får vi aldri svar på. Men klingen eller annen frivillig seksuell omgang med overgriper setter I gang følesemessige reaksjoner hos overgriper. Hva forstår en beruset overgriper?  Hva forstår et offeret I leken før overgrepet? Mye av dette er uklart og varierende. 

En kjører ikke bil til jobben med sommerdekk nå på våren med lave plusstemperaturer  uten en hvis fare for at det kan skje ei ulykke pga glatt føre. En kliner ikke med en beruset mann som en ikke vil ha sex med utenom hvis fare for overgrep senere.

Både bilfør og den som klinte med overgriper gjorde feilvurderinger. Ingen av de gjorde noe ulovlig i utgangspunktet. Det handler om å ikke sette seg I vanskelige situasjoner. 

Dette er ikke ment som et forsvar for utførte voldtekter,  men som et innlegg der en bør tenke gjennom hva en selv kan gjøre for å unngå vanskelige situasjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz

Jeg forstår ikke at noen lar seg provosere av blogginnlegg som det vises til i HI. Så klart er ikke alle menn voldtektsmenn. Det er ingen som tror det. Heller ingen som mener å si det. 

Snakkes det om voldtekter så snakkes det ofte om hva kvinnene kan gjøre for å unngå å bli voldtatt. Alle kvinner vet hva de skal gjøre, og hva de ikke bør gjøre. Alle verdens kvinner får de samme rådene, og de har alltid fått det. Det ligger vel nærmest i ryggmargen til en kvinne at hun kan bli voldtatt om hun går ute etter det er mørkt. Kvinner vet det så inderlig godt. Alt det fæle som kan skje. 

Jeg er ganske lei av å få de samme rådene om igjen, og om igjen. Som om jeg, og alle andre kvinner, liksom ikke har hørt dette før og ikke vet det. I stede for å bli minnet på alle rådene jeg allerede kan og har hørt tusen ganger før, trenger jeg heller en påminnelse om at det ikke er min skyld at jeg blir voldtatt om jeg ikke følger rådet. 

 

 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person som har sex med en bevisstløs person, så er det voldtekt med mindre er implisitt godkjent tidligere. Menn vet generelt at dette voldtekt, samme med kvinner med mindre det er noe galt mentalt med personen.

Det går ikke ant at man voldtar uten man er bevist over det. Kvinner er ikke barn og kan si ifra om de ikke ønsker å ha sex. Dette argumentet er urimelig at personer kan "voldta uten viten", og rus forandrer ingenting uansett part som tar det.         

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Newroz skrev:

Jeg forstår ikke at noen lar seg provosere av blogginnlegg som det vises til i HI. Så klart er ikke alle menn voldtektsmenn. Det er ingen som tror det. Heller ingen som mener å si det. 

Snakkes det om voldtekter så snakkes det ofte om hva kvinnene kan gjøre for å unngå å bli voldtatt. Alle kvinner vet hva de skal gjøre, og hva de ikke bør gjøre. Alle verdens kvinner får de samme rådene, og de har alltid fått det. Det ligger vel nærmest i ryggmargen til en kvinne at hun kan bli voldtatt om hun går ute etter det er mørkt. Kvinner vet det så inderlig godt. Alt det fæle som kan skje. 

Jeg er ganske lei av å få de samme rådene om igjen, og om igjen. Som om jeg, og alle andre kvinner, liksom ikke har hørt dette før og ikke vet det. I stede for å bli minnet på alle rådene jeg allerede kan og har hørt tusen ganger før, trenger jeg heller en påminnelse om at det ikke er min skyld at jeg blir voldtatt om jeg ikke følger rådet. 

 

 

Høres ikke helt ut som enkelte kvinner har hørt alt de burde gjøre for å unngå å bli voldtatt. Og det gjelder ikke bare når de går ute når det er mørkt. Det er også råd som at man må være veldig tydlig over rusede menn på at de ikke vil ha sex, siden de har dårligere dømmekraft over hvor vidt kvinnen vil ha sex eller ikke

Alle menn vet at å ha sex med kvinner som ikke vil ha sex er voldtekt. Alle menn klarer også å vurdere dette lett i edru tilstand. I ruset tilstand blir det derimot behov for tydeligere signal enn at jenten ikke er spesielt deltagende, eller at jenten ser sur ut. 

SI NEI
GJØR FYSISK MOTSTAND. Det er mulig å dytte litt og lukke bena selv om man er full. Om du blir så full at du ikke klarer det engang er du jævlig dum. Råd for å ikke bli voldtatt eller dø av forgiftning: Ikke bli så full at du ikke klarer å bevege deg

om dette gjøres er det overfall om mannen ikke stopper. Om mannen ikke stopper her er det også ikke på grunn av mangel på forståelse for at hun ikke vil. Det er av ren egoisme og ondskap. Disse bryr seg ikke om at moren sa at voldtekt er fyfy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Høres ikke helt ut som enkelte kvinner har hørt alt de burde gjøre for å unngå å bli voldtatt. Og det gjelder ikke bare når de går ute når det er mørkt. Det er også råd som at man må være veldig tydlig over rusede menn på at de ikke vil ha sex, siden de har dårligere dømmekraft over hvor vidt kvinnen vil ha sex eller ikke

Alle menn vet at å ha sex med kvinner som ikke vil ha sex er voldtekt. Alle menn klarer også å vurdere dette lett i edru tilstand. I ruset tilstand blir det derimot behov for tydeligere signal enn at jenten ikke er spesielt deltagende, eller at jenten ser sur ut. 

SI NEI
GJØR FYSISK MOTSTAND. Det er mulig å dytte litt og lukke bena selv om man er full. Om du blir så full at du ikke klarer det engang er du jævlig dum. Råd for å ikke bli voldtatt eller dø av forgiftning: Ikke bli så full at du ikke klarer å bevege deg

om dette gjøres er det overfall om mannen ikke stopper. Om mannen ikke stopper her er det også ikke på grunn av mangel på forståelse for at hun ikke vil. Det er av ren egoisme og ondskap. Disse bryr seg ikke om at moren sa at voldtekt er fyfy

Ok, så når kvinnen blir drita så er hun jævlig dum, men når mannen blir så drita at han trenger tydeligere singaler og at jenten ikke er spesielt deltagende så er han.... bare full?

Kanskje menn skal slutte å drikke så mye at de ikke merker om de voldtar?

Anonymkode: 8e77f...def

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så når kvinnen blir drita så er hun jævlig dum, men når mannen blir så drita at han trenger tydeligere singaler og at jenten ikke er spesielt deltagende så er han.... bare full?

Kanskje menn skal slutte å drikke så mye at de ikke merker om de voldtar?

Anonymkode: 8e77f...def

Er du klar over hvor lite alkohol skal til før dømmekraften redusseres? Det er mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye mye(..) mye mindre enn hvor mye man må drikke før evnen til å si enkeltord som nei eller lukke bena og ta hendene forran seg

 

Såklart menn ikke burde drikke for mye. Men alt jeg etterspør er at dere ikke er så bortinatta fulle at dere ikke kan si nei og ta hendene forran dere. Hvis du lurer på hvor mye forskjell det er mellom redussert dømmekraft og mangel på evne til å gjøre det så kan du referere til avsnittet jeg skrev rett over dette. (Hint: svekket dømmekraft kommer i nedre spektrum av godfull. Man må ha promilletest for å  merke noe påvirkning på andre eller seg selv før dette stadiet)

Selv er jeg opptatt av trening og drikker bortimot ingenting, men jeg forventer ikke at alle skal gjøre som meg, og da må dere tenke over dette. Om menn også skal kunne nyte alkoholholdige drikker må dere vente dere lavere dømmekraft. Men de vil nesten aldri bli så påvirket at de ikke forstår nei og fysisk motstand. Men for å unngå alt annet enn overfall og sovevoldekt er alt som er nødvendig: Si nei, og gjør litt overfladisk fysisk motstand. Og før du kommenterer NEI JEG SIER IKKE AT DET ER GREIT Å VOLDTA EN JENTE BARE FORDI HUN IKKE GJØR FYSISK MOTSTAND. Jeg sier bruk setebelte

 

Så ja for å svare på spørsmålet ditt. Når jenta drikker seg så full at hun ikke klarer å si nei engang er hun jævlig dum. Når en mann(eller jente) drikker så mye at han får svekket dømmekraft har han så vidt begynt på vorset og jentene hyler shot shot shot!

Drikkekulturen her i Norge synes jeg forøvrig er helt motbydelig og uforsvarlig, men jenter er en like stor del av den som menn. Og det er et tema for en annen diskusjon

Endret av Sykkelkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
17 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Høres ikke helt ut som enkelte kvinner har hørt alt de burde gjøre for å unngå å bli voldtatt. Og det gjelder ikke bare når de går ute når det er mørkt. Det er også råd som at man må være veldig tydlig over rusede menn på at de ikke vil ha sex, siden de har dårligere dømmekraft over hvor vidt kvinnen vil ha sex eller ikke

Alle menn vet at å ha sex med kvinner som ikke vil ha sex er voldtekt. Alle menn klarer også å vurdere dette lett i edru tilstand. I ruset tilstand blir det derimot behov for tydeligere signal enn at jenten ikke er spesielt deltagende, eller at jenten ser sur ut. 

SI NEI
GJØR FYSISK MOTSTAND. Det er mulig å dytte litt og lukke bena selv om man er full. Om du blir så full at du ikke klarer det engang er du jævlig dum. Råd for å ikke bli voldtatt eller dø av forgiftning: Ikke bli så full at du ikke klarer å bevege deg

om dette gjøres er det overfall om mannen ikke stopper. Om mannen ikke stopper her er det også ikke på grunn av mangel på forståelse for at hun ikke vil. Det er av ren egoisme og ondskap. Disse bryr seg ikke om at moren sa at voldtekt er fyfy

Så klart har alle kvinner hørt disse rådene. Men vi kan jo ikke leve etter dem til en hver tid, og noen ganger gir man litt F og følger ikke alle rådene. Man går feks hjem om kvelden selv om man så inderlig vet at man ikke burde gjøre det. Vi drikker oss fulle, selv om vi vet at det i mot rådene vi har fått. 

Skulle vi fulgt rådene burde vi bare holdt oss hjemme, ikke rørt alkohol og vært enslige. 

Når det gjelder fysisk motstand: Mennesker reagerer forskjellig i slike situasjoner - frys eller kjemp. Noen kjemper, andre fryser. Om du er en som fryser betyr ikke det at du har noe mer skyld enn de som gjør fysisk motstand. Det er en naturlig reaksjon kroppen din styrer. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Newroz skrev:

Så klart har alle kvinner hørt disse rådene. Men vi kan jo ikke leve etter dem til en hver tid, og noen ganger gir man litt F og følger ikke alle rådene. Man går feks hjem om kvelden selv om man så inderlig vet at man ikke burde gjøre det. 

Når det gjelder fysisk motstand: Mennesker reagerer forskjellig i slike situasjoner - frys eller kjemp. Noen kjemper, andre fryser. Om du er en som fryser betyr ikke det at du har noe mer skyld enn de som gjør fysisk motstand. Det er en naturlig reaksjon kroppen din styrer. 

Nei man må ikke gi litt F i sikkerhet for å ha skikkelig parteeey og lixom slippe seg løs eller hva det er ungdom gjør for tiden.  Om man går alene hjem og blir overfalt er det forøvrig en av disse overfallsvoldtektene jeg snakker om hvor å si til menn det er fyfy som om vi skulle vært tilbakestående ikke vil føre til noe

Om dere har hørt rådene men fortsatt mange ikke følger dem får vi bare fortsette å terpe på dem. Vi har fortsatt bruk setebelte skilt langs veiene

Voldekt skjer ikke så fort at man fryser under hele økten av frykt. Jeg prøver ikke å legge skyld på noen

Endret av Sykkelkopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Newroz
Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Nei man må ikke gi litt F i sikkerhet for å ha skikkelig parteeey og lixom slippe seg løs eller hva det er ungdom gjør for tiden.  Om man går alene hjem og blir overfalt er det forøvrig en av disse overfallsvoldtektene jeg snakker om hvor å si til menn det er fyfy som om vi skulle vært tilbakestående ikke vil føre til noe

Voldekt skjer ikke så fort at man fryser under hele økten av frykt. Jeg prøver ikke å legge skyld på noen

Det er det folk gjør. Folk gir litt faen. Det er jo derfor vi blir skadet, derfor det skjer ulykker. Vi tenker at det går sikkert bra, for i de aller fleste tilfeller gjør det jo faktisk det. Vi går på rødt lys, selv om vi vet at vi burde vente til det blir grønt. 

At vi ikke følger alle rådene hver gang betyr ikke at 1) vi ikke vet om dem 2) at det er vår skyld om det skjer noe. 

Når mennesker kommer i pressede situasjoner de ikke vet hvordan de skal håndtere kan enkelte fryse. Det handler ikke om det skjer fort eller ikke, det handler om at du blir redd og kroppen din sitt forsvar er å fryse. Kanskje sier du nei før du fryser, kanskje ikke fordi du er redd og ikke vet hva du skal si. Kanskje slår du fra deg, kanskje gjør du det ikke fordi du ikke vet hva som er i ferd med å skje eller fordi du er redd. Det er helt håpløst å si at du MÅ gjøre fysisk motstand fordi vi reagerer så forskjellig når vi kommer i situasjoner som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Newroz skrev:

Det er det folk gjør. Folk gir litt faen. Det er jo derfor vi blir skadet, derfor det skjer ulykker. Vi tenker at det går sikkert bra, for i de aller fleste tilfeller gjør det jo faktisk det. Vi går på rødt lys, selv om vi vet at vi burde vente til det blir grønt. 

At vi ikke følger alle rådene hver gang betyr ikke at 1) vi ikke vet om dem 2) at det er vår skyld om det skjer noe. 

Når mennesker kommer i pressede situasjoner de ikke vet hvordan de skal håndtere kan enkelte fryse. Det handler ikke om det skjer fort eller ikke, det handler om at du blir redd og kroppen din sitt forsvar er å fryse. Kanskje sier du nei før du fryser, kanskje ikke fordi du er redd og ikke vet hva du skal si. Kanskje slår du fra deg, kanskje gjør du det ikke fordi du ikke vet hva som er i ferd med å skje eller fordi du er redd. Det er helt håpløst å si at du MÅ gjøre fysisk motstand fordi vi reagerer så forskjellig når vi kommer i situasjoner som dette. 

Hvis vi går på rødt lys uten å se oss for utsetter vi oss selv for unødvendig fare

Om det virkelig er holdningen at folk gjør jo sånt -og nekter å følge sikkerhetsregler - vil jeg påstå at den kvinnelige delen av befolkningen er den som trenger en holdningsendring. Som sagt, de monstrene som voldtar vil fortsette å være monstre. Resten kan bare gjøre sitt beste for å beskytte seg mot dem, ikke 'gi litt faen'

Når mennesker kommer til pressede situasjoner er en veldig naturlig respons å ty til reflekser og fight or flight. Om det ikke er opplært noen ideer om hva man burde gjøre så er det lett å fryse i valget mellom fight or flight. Om frysing virkelig er så stort problem så vil jeg nesten foreslå obligatorisk kursing i voldtektsforhindring akkurat som vi har brannøvelser. Da vil hjernen ha en lett tilgjengelig mal å gå til om situasjonen skulle oppstå i stedet for å fryse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
Akkurat nå, Sykkelkopp skrev:

Hvis vi går på rødt lys uten å se oss for utsetter vi oss selv for unødvendig fare

Om det virkelig er holdningen at folk gjør jo sånt -og nekter å følge sikkerhetsregler - vil jeg påstå at den kvinnelige delen av befolkningen er den som trenger en holdningsendring. Som sagt, de monstrene som voldtar vil fortsette å være monstre. Resten kan bare gjøre sitt beste for å beskytte seg mot dem, ikke 'gi litt faen'

Når mennesker kommer til pressede situasjoner er en veldig naturlig respons å ty til reflekser og fight or flight. Om det ikke er opplært noen ideer om hva man burde gjøre så er det lett å fryse i valget mellom fight or flight. Om frysing virkelig er så stort problem så vil jeg nesten foreslå obligatorisk kursing i voldtektsforhindring akkurat som vi har brannøvelser. Da vil hjernen ha en lett tilgjengelig mal å gå til om situasjonen skulle oppstå i stedet for å fryse

Sånn er livet og sånn er folk. At vi ikke tar pakker oss inn i bobleplast før vi går ut av døra betyr ikke at det er greit å drepe meg. 

Så klart følger kvinner rådene i de aller fleste tilfeller. Hvis ikke hadde det vært enda flere voldtekter, for menn klarer ikke å styre seg. Og det er for all del ikke menn som trenger en holdningskampanje. Det er kvinnene som ikke alltid, til en hver tid, føler rådene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Newroz skrev:

Sånn er livet og sånn er folk. At vi ikke tar pakker oss inn i bobleplast før vi går ut av døra betyr ikke at det er greit å drepe meg. 

Det er det ingen som har sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Det er det ingen som har sagt

Det er neste nivå, og det er dit vi kommer om vi fortsetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
15 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Hvis vi går på rødt lys uten å se oss for utsetter vi oss selv for unødvendig fare

Om det virkelig er holdningen at folk gjør jo sånt -og nekter å følge sikkerhetsregler - vil jeg påstå at den kvinnelige delen av befolkningen er den som trenger en holdningsendring. Som sagt, de monstrene som voldtar vil fortsette å være monstre. Resten kan bare gjøre sitt beste for å beskytte seg mot dem, ikke 'gi litt faen'

Når mennesker kommer til pressede situasjoner er en veldig naturlig respons å ty til reflekser og fight or flight. Om det ikke er opplært noen ideer om hva man burde gjøre så er det lett å fryse i valget mellom fight or flight. Om frysing virkelig er så stort problem så vil jeg nesten foreslå obligatorisk kursing i voldtektsforhindring akkurat som vi har brannøvelser. Da vil hjernen ha en lett tilgjengelig mal å gå til om situasjonen skulle oppstå i stedet for å fryse

Vel, bli grisebanket og truet og voldtatt  - jeg vil gjerne se deg yte motstand for å kunne "tydeliggjøre" at du ikke ønsket det.

Og du, vet du hvordan du egentlig reagerer i en krise? Type ulykke, vold, drap osv? Nei? Så drit i å fortelle folk hvordan de skal reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nowyouseeme skrev:

Vel, bli grisebanket og truet og voldtatt  - jeg vil gjerne se deg yte motstand for å kunne "tydeliggjøre" at du ikke ønsket det.

Og du, vet du hvordan du egentlig reagerer i en krise? Type ulykke, vold, drap osv? Nei? Så drit i å fortelle folk hvordan de skal reagere.

Grisebanket og truet er innenfor åpenbart overfall, det er ikke det jeg snakker om. Da er det allerede overfallsvoldtekt og ingen tvetydelighet og ingen mulighet til å endre det ved å si fyfy. Dette har jeg sagt hundre ganger 

Ja jeg vet hvordan jeg reagerer i ulykke og ved vold. Jeg har ikke blitt drept enda, du skal få den. Men du kan umulig tro at jeg sier ikke frys om du er død

Det jeg sier om hvordan folk skal reagere i krise, eller hva man kan gjøre for å bli bedre i det, kan redde folk. Drit i å fortelle meg at jeg ikke kan fortelle folk det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...