Gå til innhold

Kvinneguiden artikel tror menn ikke forstår hva voldtekt er for noe.


ElinX0Xpoliti

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, ElinX0Xpoliti skrev:

Om du leser Hemsedalssaken retts dokumentene,  så finner du ut at hun løy i vitne mål og uvissheten gikk tiltalte til gode som skal gjøre samt at hun tok og spurte etter stoff i dette tilfellet var extesy. Det sagt de tiltatte har ingen sympati hos meg, og Voldum har enda mindre sympati slik hun fremtrådte under rettsaken og etter rettsaken.     

 

 

Alle vet at hun var på hytta frivillig til hun ville hjem. 

Motivet hennes for å anmelde en voldtekt er jo selvsagt at da slapp hun alle anklagelser om bruk av narkotika. Hun var den eneste som brukte narkotika og som slapp all tiltale. Alle de andre guttene ble dømt for narkotikabruk.

Jeg synes det er forferdelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Så du er helt ening med meg da? Og går tilbake hoved argumentet ditt i første kommentar? 

Nei, jeg tror du leser det du vil lese og forstår det du vil forstå. Det kan jeg ikke gjøre noe med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg legger meg langflat her. men bare på den delen ang statsborgerskapet.

For anmeldte voldtekter er det størst andel av menn med innvandringsbakgrunn. 

https://www.politi.no/vestfold/aktuelt/nyhetsarkiv/2011_07/Nyhet_10185.xml

Av de anmeldte sakene omhandler flesteparten også overfallsvoldtekt. De har ingen tall på etnisitet hos de resterende 90%

Jeg må vel også rette på det jeg sa tidligere om at kun rundt 20% anmelder voldtekt, for ifølge den rapporten der er det nærmere 10%.

Og selvfølgelig er den rapporten der tragisk! Det skulle jo ikke vært noen overgrep mot barn overhodet! Men den er riktig! 

Og hvis du er uenig, så fisk fram noen andre kilder enn et youtubeklipp som underbygger akkurat det jeg uttalte tidligere i posten din.

Og bare så du har dette klinkende klart, INGEN overgrep mot barn er akseptabelt. så slutt å kritisere smileybruk når du klarer å lire av deg slike forkastelige utsagn.

Klarer du ikke lese AB tag? 

Anonymkode: ea41b...1a6

Ok takk til deg, jeg tar hver AB individuelt vet ikke hvem du er. Og smiles i sånn diskusjon er helt bisart for min del. kommer ikke til å svare.

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trolltunge skrev:

Nei, jeg tror du leser det du vil lese og forstår det du vil forstå. Det kan jeg ikke gjøre noe med. 

Du kan rette opp i deg med omformulerer argumentet så alle kan forstå det, og ikke svar er ikke svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
9 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Om du leser Hemsedalssaken retts dokumentene,  så finner du ut at hun løy i vitne mål og uvissheten gikk tiltalte til gode som skal gjøre samt at hun tok og spurte etter stoff i dette tilfellet var extesy. Det sagt de tiltatte har ingen sympati hos meg, og Voldum har enda mindre sympati slik hun fremtrådte under rettsaken og etter rettsaken.     

Har lest dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Har lest dem.

er det flere dokumenter? Bortsett fra ifra retts dommen?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Den Lille Heksa
Akkurat nå, ElinX0Xpoliti skrev:

er det flere dokumenter? Bortsett fra ifra retts dommen?   

Nei det var dommen jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Uffda skrev:

Høres ut som du ikke skulle hatt sønner for å være ærlig. Tulling

Prøv om du klarer å underbygge følelsesutbruddet ditt med argumenter, slik voksne mennesker bør, så fremstår du straks betydelig mer oppegående og diskusjonen blir mer givende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jenta som skrev dette "oppslaget" har gode hensikter, eller i det minste at hensikten er bedre enn forstanden, men hvor effektivt er det? Stanser man voldtekter ved å formane menn om å ikke ta kontakt med kvinner som går alene, eller ikke dope ned, eller knulle damer som sover? Hvem er det hun henvender seg til? Hvilke signaler gir man (ofte allerede usikre) unge menn og gutter dersom de blir møtt med slike forventninger (fordommer?) og at disse forventningene er fullstendig allment akseptert i samfunnet? 

Jeg lurer på hvilke meninger hun ville gjort seg opp dersom noen eksempelvis gikk rundt på asylmottak og UDI's kontorer og hengte opp plakater med råd om at det ikke er lov å kapre lastebiler og kjøre ned folkemenger.. ville hun gitt tommel opp for initiativet?

Flåsete? Javisst, men logikken er fullstendig identisk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Larsern skrev:

Jeg er ganske sikker på at jenta som skrev dette "oppslaget" har gode hensikter, eller i det minste at hensikten er bedre enn forstanden, men hvor effektivt er det? Stanser man voldtekter ved å formane menn om å ikke ta kontakt med kvinner som går alene, eller ikke dope ned, eller knulle damer som sover? Hvem er det hun henvender seg til? Hvilke signaler gir man (ofte allerede usikre) unge menn og gutter dersom de blir møtt med slike forventninger (fordommer?) og at disse forventningene er fullstendig allment akseptert i samfunnet? 

Jeg lurer på hvilke meninger hun ville gjort seg opp dersom noen eksempelvis gikk rundt på asylmottak og UDI's kontorer og hengte opp plakater med råd om at det ikke er lov å kapre lastebiler og kjøre ned folkemenger.. ville hun gitt tommel opp for initiativet?

Flåsete? Javisst, men logikken er fullstendig identisk.

 

Noe av det absurde her er jo hvordan mange feminister blir hysteriske om det gis velmente råd som kan hindre at unge jenter blir voldtatt, og tilsynelatende heller mener vi skal late som om vi lever i en utopisk verden. Med andre ord vil står de for en linje som kan føre til at flere jenter blir voldtatt der de villig "ofrer" disse jentene til fordel for egen ideologi. Rett og slett grotesk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det @Trolltunge beskriver litt tidligere at hun gjør overfor sine sønner er lurt.

Hun forteller om mulige konskvenser ved en anmeldelse om voldtekt (på lik linje med at å bli voldtatt medfører konsekvenser) og forklarer situasjoner hvor man er utsatt for å havne i dette. Med det som utgangspunkt blir det fornuftig å gi råd som reduserer sannsynligheten for å havne i en slik utilsiktet situasjon. Da er fornuftig inntak av alkohol nummer 1. Det er jo ikke annerledes enn å si det samme til jentene som grep mot å være voldtektsutsatt. 

Derimot er det tragisk å se flere brukere sine manglende kritiske evner overfor statistikk og lenker de henviser til. Spesielt AB bruker (Anonymkode: ea41b...1a6) som kun ser tall og ikke leser innhold.

Vi kan begynne med denne artikkelen fra politiforum.no der skribenten går gjennom datagrunnlaget (som blandt annet brukes i aftenposten artikkelen). Denne tror jeg @Trolltunge ville hatt nytte av å lese. Gjelder dette med at det gjøres anmeldelser som ikke er reelle. Ikke fordi de er falske, men fordi anmelderen tror det foreligger noe straffbart, uten at det finnes lovverk som støtter dette synet. Altså om jeg anmelder en butikk fordi jeg ikke får pengene igjen på noe jeg angrer på, så vil det ikke være grunnlag for anmeldelse (men anmeldelsen blir likevel registrert og del av statistikken) ettersom det kun er salg utenom ordinært utsalgssted eller nettbutikker som kan pålegges å refundere penger på angrende grunnlag.

Videre inneholder rapporten fra kripos (på politi.no) om seksualforbrytelser mot barn under 14 år "... et utvalg rettskraftige dommer i straffesaker som gjelder seksuell omgang med barn under 14 år."... (min utheving, Første setning i andre avsnitt side 7) Dette står altså i innledningen på rapporten og er vesentlig informasjon om data brukt i rapporten. Å sette seg inn i målet med rapporten og datagrunnlaget den bruker gir nyttig informasjon om hvordan tolke data i rapporten. Her er veldig mange lite kritiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 9.49, Trolltunge skrev:

Svært ofte er de helt vanlige hvite streite menn som begår bekjentskapsvoldtekter. Menn som ikke ser på seg selv som voldtektsmenn, eller potensielle voldtektsmenn, men som havner i en situasjon, og gjør noe dumt. Som regel i fylla. 

Min store redsel når det gjelder dette er at de- ung, full av hormoner, kåt og antagelig altfor full- UTEN å mene det, uten å ha tenkt tanken på at de noengang kan voldta, og uten å ønske å bli en voldtektsmann likevel skal begå en slik dumhet. Fordi jeg vet at det er akkurat slik det skjer. Helt vanlige streite menn (hvite og!) begår de aller aller fleste voldtektene! 

Jeg har opplevd det selv. En kamerat jeg stolte på. Såpass mye at jeg aksepterte at jeg ble plassert på rom med ham da vennegjengen var på hyttetur. Så ingen fare ved det, for jeg kjente ham jo! Streit vanlig hvit mann (gutt!)!

Full av hormoner, full og kåt... jeg skulle ikke ha følt meg så trygg! Og jeg anmeldte ikke, fordi han var min venn, og fordi jeg så frivillig hadde lagt meg der med ham. Men jeg ønsket på ingen måter sex med ham!

Er han en voldtektsmann. Ja! Men han er også en helt vanlig streit hvit mann, som en gang i fylla gjorde noe veldig dumt, som jeg vet at han også angrer på. Såpass mann har han vært at han senere ba om unnskyldning. Forklarte at han ikke forsto der og da, men at han i ettertid forsto. 

I dag er han gift og har to barn. Lever et streit liv. Har antagelig aldri begått nye overgrep. Det kan antagelig ikke engang falle ham inn. 

Det er en slik voldtektsmann jeg frykter mine sønner skal bli. Uten å egentlig ha noen som helst ønske om å voldta. Det er slik de fleste voldtektsmenn er! 

Derfor er det viktig å terpe igjen og igjen på hva som ikke er ok. Hvor grensene skal gå. 

Det handler ikke om å demonisere menn, men om å beskytte dem også. Fra å begå feiltrinn som vil kunne gi fatale følger for dem også!

Dersom jeg dengang hadde anmeldt min kamerat ville han ha fått rulleblad. Han ville ikke ha fått den utdannelsen og den jobben han i dag har. Han ville kanskje ikke fått det harmoniske familielivet som han i dag har, for hvordan går det med de unge mennene som må bære på en voldtektsanmeldelse og kanskje straff for det? Jeg vil tro det er tungt for dem. Spesielt om de egentlig er streite menn, som har gjort en STOR tabbe i fylla. 

Dette vil jeg beskytte mine sønner mot! Det er ikke idiotisk feministisk demonisering, det er smart! Fordi jeg elsker dem og ønsker dem et godt liv. Hvor de ikke må bære en slik skam. 

Jeg reagerer på hvordan mye av argumentasjonen i dette innlegget er artikulert, og er sjokkert over at jeg tilsynelatende er den første som kommenterer det.

En påstand om at voldtekter flest begås av menn som ikke har utvist avvikende adferd tidligere er ikke problematisk. Det stemmer at vanlige menn voldtar. Men å beskrive voldtekt som en "dum, stor tabbe" disse begår "uten å mene det", som om de er passive ofre for en eller annen form for "situasjon" hvor de "plutselig" endte opp som voldtektsmenn er litt vel medlidende. Jeg tror absolutt på at de færreste voldtektsmenn voldtar med et bevisst ønske om å bli stemplet som voldtekstmenn, men det er ingen unnskyldning. Deres overgrep er ikke offerløse, og det mest fatale resultatet av deres "dumme tabbe" er at noen tar sitt eget liv. Voldtekt er vold, uansett om det er overfallsvoldtekt eller søvnvoldtekt.

Avslutningsvis sliter jeg med å forstå hva det uthevede er ment å signalisere. At det er leit for voldtektsmenn å bli anmeldt fordi det har uheldige følger for deres liv? Ikke anmeld, det er tross alt bare en "tabbe i fylla"? Hva med denne tabbens følger for voldtektsofferet? PTSD, depresjoner, angst, selvmordtanker? Kriminalitet får følger. Ikke "kom i en situasjon" hvor du "uheldigvis voldtar" hvis du ikke kan håndtere følgene det kan generere. Disse streite mennenes tabbe får tross alt enorme følger for et annet menneskes liv.

Anonymkode: 2c374...351

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, April 20, 2017 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Og av innvandrere selvsagt. Så mye som 33% av voldtekter kommer fra 16% av befolkningen.

De som voldtar bryr seg ikke om det de gjør er ulovlig eller ikke, så denne typen "kampanjer" går kun inn på samvittigheten til de som aldri kunne funnet på å ha gjort noe slik. Som vanlig så er feministene ute etter å demonisere helt vanlige hvite streite menn med andre ord.

Anonymkode: d41fc...5ce

Nå snakker du om overfallsvoldtekter du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nå snakker du om overfallsvoldtekter du

Og om jenta sier nei og  i det minste prøver å kjempe mot er det overfall og voldtekt om mannen fortsetter. Menn som fortsetter her vet at det de gjør er galt. Kampanjer som antyder at alle menn er potensielle voldtektsmenn får bare voldtektsmannen til å føle seg mindre som et outcast om han voldtar. "Det er ikke bare han som gjør det, så da er det ikke SÅ ille". Den plakaten han leste på skolen om at voldtekt er fyfy kommer ikke til å hjelpe en dritt

Eller tror du vi er helt tilbakestående og ikke skjønner at en jente som sier nei og prøver å stoppe oss ikke er moralsk riktig å fortsette å prøve å pule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg tenker at det @Trolltunge beskriver litt tidligere at hun gjør overfor sine sønner er lurt.

Hun forteller om mulige konskvenser ved en anmeldelse om voldtekt (på lik linje med at å bli voldtatt medfører konsekvenser) og forklarer situasjoner hvor man er utsatt for å havne i dette. Med det som utgangspunkt blir det fornuftig å gi råd som reduserer sannsynligheten for å havne i en slik utilsiktet situasjon. Da er fornuftig inntak av alkohol nummer 1. Det er jo ikke annerledes enn å si det samme til jentene som grep mot å være voldtektsutsatt. 

Derimot er det tragisk å se flere brukere sine manglende kritiske evner overfor statistikk og lenker de henviser til. Spesielt AB bruker (Anonymkode: ea41b...1a6) som kun ser tall og ikke leser innhold.

Vi kan begynne med denne artikkelen fra politiforum.no der skribenten går gjennom datagrunnlaget (som blandt annet brukes i aftenposten artikkelen). Denne tror jeg @Trolltunge ville hatt nytte av å lese. Gjelder dette med at det gjøres anmeldelser som ikke er reelle. Ikke fordi de er falske, men fordi anmelderen tror det foreligger noe straffbart, uten at det finnes lovverk som støtter dette synet. Altså om jeg anmelder en butikk fordi jeg ikke får pengene igjen på noe jeg angrer på, så vil det ikke være grunnlag for anmeldelse (men anmeldelsen blir likevel registrert og del av statistikken) ettersom det kun er salg utenom ordinært utsalgssted eller nettbutikker som kan pålegges å refundere penger på angrende grunnlag.

Videre inneholder rapporten fra kripos (på politi.no) om seksualforbrytelser mot barn under 14 år "... et utvalg rettskraftige dommer i straffesaker som gjelder seksuell omgang med barn under 14 år."... (min utheving, Første setning i andre avsnitt side 7) Dette står altså i innledningen på rapporten og er vesentlig informasjon om data brukt i rapporten. Å sette seg inn i målet med rapporten og datagrunnlaget den bruker gir nyttig informasjon om hvordan tolke data i rapporten. Her er veldig mange lite kritiske.

Takk for støtte og opplysende artikkel! Må si at jeg er en smule provosert av at enkelte kvinner anmelder det de synes er krenkende atferd,  og at det blir en del av statistikken. Skulle jeg anmeldt all krenkende atferd jeg har opplevd ville bare jeg stått for 7-8 anmeldelser, men man bør klare å skille krenkelser fra overgrep. Krenkelser er heller ikke behagelige, men det er ingenting mot sex som er tvunget på deg. Krenkelser husker jeg som ubehag. Som situasjoner jeg minnes, og som jeg setter i kategorien "Hva teite menn kan finne på .". Det var ubehagelig, ikke ødeleggende, og jeg tilskriver det teite menn, ikke menn generelt. Å oppleve en voldtekt gjorde lenge noe med min tillit til menn generelt,  og jeg måtte jobbe med meg selv for å ikke plassere skyld utover til uskyldige. Jeg ble generelt redd! Det er 24 år siden nå, og min tillit til menn generelt er nå bra. Men slikt glemmer man aldri. At teite menn finnes, og at man kan risikere å bli krenket,  det er noe annet, som jeg lever godt med. 

Det er synd at noen kvinner tror at man bør anmelde idioti. Man skal ikke finne seg i alt mulig nei, men dårlig oppførsel tar man opp med vedkommende - og de rundt om man er sinna nok - men man bør ikke kalle det voldtekt uten at det er det! Der har kvinner et ansvar! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sykkelkopp skrev:

Og om jenta sier nei og  i det minste prøver å kjempe mot er det overfall og voldtekt om mannen fortsetter. Menn som fortsetter her vet at det de gjør er galt. Kampanjer som antyder at alle menn er potensielle voldtektsmenn får bare voldtektsmannen til å føle seg mindre som et outcast om han voldtar. "Det er ikke bare han som gjør det, så da er det ikke SÅ ille". Den plakaten han leste på skolen om at voldtekt er fyfy kommer ikke til å hjelpe en dritt

Eller tror du vi er helt tilbakestående og ikke skjønner at en jente som sier nei og prøver å stoppe oss ikke er moralsk riktig å fortsette å prøve å pule?

Noen idioter tror jenter sier nei men egentlig mener ja dessverre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det inntrykket jeg får - som mann - når det gjelder voldtekter, er at jeg på et eller annet absurd plan er noe medskyldig. Uansett.

Jeg kan smått spøke og si "hehe, alt jeg kan gjøre for å forhindre voldtekt er å ikke voldta", noe som egentlig ikke er langt unna sannheten. Jeg kan ikke styre andre mennesker. Det jeg derimot kan gjøre, er å trekke slutninger, se på sammenhenger, korrolasjon (ikke kausasjon - fuck norsk)og kanskje, kanskje gjøre en forskjell. Men det som er merkelig, er at de alle som ikke har blitt voldtatt, har faktisk ikke blitt voldtatt, så ingen kan si "jamen, du drakk deg ikke drita, så, jeg hadde muligens rett" fordi ingen sinn fungerer slik. Jeg kan ikke aktivt hindre voldtekt på noe vis - annet enn der jeg er overgriper, og jeg tviler på at det kommer til å skje. Jeg kan kun vente på folk som har opplevd denne kjipe opplevelsen, og komme med støttende ord om at han var dust, du burde gå til politiet, du burde anmelde.
Jeg tror heller få gutter får vite "ja, gutten min, bare stikk pikken i jenta, det er helt OK om hu sover eller sier nei, du skal bli mann for faen!". Spør hvem som helst (blabla 96% pga statisikk), og du vil mest sannsynlig få svar at menn voldtar ikke.

 

Når det gjelder overgrep, voldtekt og slikt, så kan jeg kun være en nikkedukke. Noen kan si "jeg ble voldtatt", og alt jeg kan si er "ja, ja".

Anonymkode: eb3a1...b0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det inntrykket jeg får - som mann - når det gjelder voldtekter, er at jeg på et eller annet absurd plan er noe medskyldig. Uansett.

Jeg kan smått spøke og si "hehe, alt jeg kan gjøre for å forhindre voldtekt er å ikke voldta", noe som egentlig ikke er langt unna sannheten. Jeg kan ikke styre andre mennesker. Det jeg derimot kan gjøre, er å trekke slutninger, se på sammenhenger, korrolasjon (ikke kausasjon - fuck norsk)og kanskje, kanskje gjøre en forskjell. Men det som er merkelig, er at de alle som ikke har blitt voldtatt, har faktisk ikke blitt voldtatt, så ingen kan si "jamen, du drakk deg ikke drita, så, jeg hadde muligens rett" fordi ingen sinn fungerer slik. Jeg kan ikke aktivt hindre voldtekt på noe vis - annet enn der jeg er overgriper, og jeg tviler på at det kommer til å skje. Jeg kan kun vente på folk som har opplevd denne kjipe opplevelsen, og komme med støttende ord om at han var dust, du burde gå til politiet, du burde anmelde.
Jeg tror heller få gutter får vite "ja, gutten min, bare stikk pikken i jenta, det er helt OK om hu sover eller sier nei, du skal bli mann for faen!". Spør hvem som helst (blabla 96% pga statisikk), og du vil mest sannsynlig få svar at menn voldtar ikke.

 

Når det gjelder overgrep, voldtekt og slikt, så kan jeg kun være en nikkedukke. Noen kan si "jeg ble voldtatt", og alt jeg kan si er "ja, ja".

Anonymkode: eb3a1...b0e

Det er ikke helt rett det du sier der om din passive rolle. Du kan nemlig gjøre en forskjell.

1 du kan ta opp voldtekt/overgrep (og konsekvenser for alle parter) som samtaleemne med kamerater og forsikre deg om at de harsamme sunne forhold til voldtekt som du selv bør ha. Selv om ingen sier de har et løsere syn på overgrep, vil gjentatt snakk om grenser påvirke andre og innse at egne (feil) grenser ikke er normale. Altså motsatt til  passiviseringen du selv påpeker.

2 om du ser andre er i overkant påtrengende og den ene parten er tydelig ubekvem med situasjonen, så kan du gi klar beskjed til den som prøver å flytte grensene.

3 du kan gå foran med et godt eksempel og respektere andres grenser!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på hvordan mye av argumentasjonen i dette innlegget er artikulert, og er sjokkert over at jeg tilsynelatende er den første som kommenterer det.

En påstand om at voldtekter flest begås av menn som ikke har utvist avvikende adferd tidligere er ikke problematisk. Det stemmer at vanlige menn voldtar. Men å beskrive voldtekt som en "dum, stor tabbe" disse begår "uten å mene det", som om de er passive ofre for en eller annen form for "situasjon" hvor de "plutselig" endte opp som voldtektsmenn er litt vel medlidende. Jeg tror absolutt på at de færreste voldtektsmenn voldtar med et bevisst ønske om å bli stemplet som voldtekstmenn, men det er ingen unnskyldning. Deres overgrep er ikke offerløse, og det mest fatale resultatet av deres "dumme tabbe" er at noen tar sitt eget liv. Voldtekt er vold, uansett om det er overfallsvoldtekt eller søvnvoldtekt.

Avslutningsvis sliter jeg med å forstå hva det uthevede er ment å signalisere. At det er leit for voldtektsmenn å bli anmeldt fordi det har uheldige følger for deres liv? Ikke anmeld, det er tross alt bare en "tabbe i fylla"? Hva med denne tabbens følger for voldtektsofferet? PTSD, depresjoner, angst, selvmordtanker? Kriminalitet får følger. Ikke "kom i en situasjon" hvor du "uheldigvis voldtar" hvis du ikke kan håndtere følgene det kan generere. Disse streite mennenes tabbe får tross alt enorme følger for et annet menneskes liv.

Anonymkode: 2c374...351

For all del, jeg unnskylder på ingen måte voldtektsmenn. At handlingen har forferdelige konsekvenser har jeg selv kjent på kroppen. Min hensikt med å fortelle min opplevelse var å få- kanskje noen- til å forstå at den vanligste voldtektsmannen ikke er mørkere i huden,  og lurer bak en busk. Dessverre er det slik at det er menn man ikke kan peke ut som oftest gjør slikt. Dersom man kunne peke dem ut ville saken vært enkel. Da ville råd til kvinner om å ikke gå alene løse ALT.

24 år etter hendelsen er jeg fremdeles preget av opplevelsen, på den måten at jeg aldri er alene med menn jeg ikke har forhold til,  uansett hvor "trygg" han er. Jeg ANTAR at mannen som utsatte meg for dette imidlertid nærmest har slettet det fra hukommelse, og tenker på det som en ungfomstabbe, OM han overhodet tenker på det. Mye mulig sitter han på KG og er en av de mennene som sier "kan hende bare kvinnen angret seg" , eller som er snurt for å settes i "potensiell voldtektsmann" bare fordi han er mann. For slikt ville han "aldri gjort", det er det utlendinger og voldsmenn som gjør! 

Det var kanskje en ungdommelig "tabbe",  men det var grusomt å oppleve,  og det fikk konsekvenser for meg. Lenge! 

Jeg vil til livs misoppfatninger som gjelder voldtekt. At det er fremmede, at de har planlagt det. Jeg vil på ingen måte unnskylde, selv om jeg forstår at en vanlig gutt/mann kan havne i den situasjonen. Jeg vil si til den vanlige gutt/mann "ikke skyv det unna som noe fjernt, for du- vanlige mann- KAN havne der, om du ikke er bevisst. Full, kåt, dumt. .. tar du ikke et bevisst standpunkt, så kan det være deg som går over den grensen. For den vanlige voldtektsmann er foruroligende VANLIG."

Og skulle jeg uttrykke et ønske var det at menn som har gått over streken står frem og beretter. At det ikke bare er vi kvinner som har opplevd det som står frem, når vi endelig er kommet så langt at vi klarer å sette ord på det. Mennene må komme frem! Innrømme,  og stikke hull på at dette kun gjelder menn man "kan se det på". 

For hver kvinne som opplever dette finnes det en motpart. De er tause. År etter år er de tause, og deres taushet er et nytt overgrep. Mot samfunnet! For vi kommer visst ikke videre før mennene bak forklarer hvordan dette kunne skje. Så lenge de tier bærer vi kvinner skammen alene! Og andre menn tror at dette kun gjelder spesielle menn. 

Tillegg : Jeg glemte å svare på en av de tingene du spør om. Ja, jeg mener at foreldrene, og gutter og menn, bør være bevisst på at en voldtektsanmeldelse får alvorlige konsekvenser for mennene det gjelder også. Jeg mener ikke at det er synd på dem om de voldtar og blir anmeldt! Det er en konsekvens de fortjener! Men fokus i dag er veldig ofte på konsekvensene for kvinner. Det virker ikke som gutter og menn tar det så innover seg, så hvorfor ikke forklare gutter hvilke konsekvenser slikt kan få for dem også? Det har jeg forklart mine gutter, og det virker som det har tikket inn.

Nå håper og tror jeg at mine gutter ikke ville ha blitt voldtektsmenn uansett, men potensiell skam for livet, og ødelagt fremtid... det virker sterkt,  så hvorfor nevnes det ikke i diskusjon rundt dette? I seksualundervisning?

 

Endret av Trolltunge
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.4.2017 den 11.20, AnonymBruker skrev:

At han ble anmeldt er ikke ensbetydende med at han gjorde en tabbe i fylla, det kan også ha vært hun som våknet neste dag og angret.

Anonymkode: d41fc...5ce

Det er jo nettopp en god grunn for å snakke med sønnene om voldtekt og hvor tynn grensen kan være når man er full og kåt. Dersom de har fått god ballast med hjemmefra og vet at de også bør ta forholdsregler, unngår de lettere å havne i en situasjon der ei jente angrer seg og beskylder ham for voldtekt. På lik linje med at kvinner må være forsiktig med å dra på nachspiel med menn og drikke seg dritings, må også unge menn være forsiktig med å ta damer med på nachspiel og drikke seg dritings.

Anonymkode: 6ed94...925

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...