Gå til innhold

Er det mange andre kristne her?


Anbefalte innlegg

Jeg er også kristen :) Men pleier ikke blande det inn i diskusjoner her.

Mann på 30 år, forresten, men tar den som anonym.

Anonymkode: 3269b...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også katolikk - og holder meg stort sett unna religionsdebattene her fordi man blir regelrett mobbet, og får beskjed om at man er åndssvak, dum og primitiv. Forsøker man å korrigere direkte faktafeil om kirken, får man bare beskjed om at man er hjernevasket og har blind tro på paven - som om ikke Kristus er den som har det avgjørende ord. Paven har meg bekjent aldri blitt korsfestet og stått opp igjen. 

Man skal ikke "ta" noen. Jeg har stor respekt for at noen velger å ikke tro - men forventer at de oppfører seg respektfullt tilbake. Det er dessverre sjelden tilfelle her inne.

Anonymkode: 9a71d...5c0

Er ganske ny her inne så jeg lærer sikkert dette med tiden jeg også dessverre :(

Når det gjelder anti-katolisismen her til lands så er den bygget på enorme vrangforestillinger for det meste...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perelandra skrev:

Selvsagt er de det! 

Nei de tilber paven og jomfru Maria. Kristne tilber Jesus.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen ble stiftet av Martin Luther. Det er jo noe alle vet.  :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de tilber paven og jomfru Maria. Kristne tilber Jesus.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Les Katekismen istedenfor å hevde slik nonsense.

Den Hellige Far (Term for Paven) er Den Hellige Peters etterfølger, han kan (dog sjeldent forekommende) avgjøre lærespørsmål ved Den Hellige Ånd, men aldri kontradiktorisk hva gjelder eksisterende lære.

Jeg liker ikke Pave Frans og synes lite om hans liberale holdninger og kjenner mange katolikker som er enig med meg. Han sitter i Peters sted og skal æres som kirkens overhode på jorden, men er ingen guddom. Som sagt man trenger ikke engang like han.

Vi ber til Maria ved Kristus. Jesus er broen som forener denne verdenen og de hellige hos Gud samt sjelene i Skjærsilden. All bønn skjer ved Ham og i Ham.

Maria er kirkens mor, alle troendes mor.

 

Som sagt, les gjerne et par minutter i CCC for å få bukt med det aller groveste tullet.

God påske!  

Anonymkode: e8715...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Perelandra skrev:

Kristendommen ble stiftet av Martin Luther. Det er jo noe alle vet.  :ironi:

Som jo tross alt kun var en alminnelig munk som fant opp sin egen forvrengte variant av kristen troen...

 

Anonymkode: e8715...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jo tross alt kun var en alminnelig munk som fant opp sin egen forvrengte variant av kristen troen...

 

Anonymkode: e8715...c3d

Er vell heller kjetter?

Anonymkode: e905a...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katolikker er ikke kristne.

Anonymkode: 3ccb6...56e

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei de tilber paven og jomfru Maria. Kristne tilber Jesus.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Haha, WHAT?!

Anonymkode: 85c28...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Haha, WHAT?!

Anonymkode: 85c28...709

Det er noe en del koko-kristne, gjerne av den evangeliske sorten, har begynt å påstå etter hvert. Selvfølgelig bare vås. Men det er på samme måte som enkelte på Blitz sikkert vil kunne uttale at partiet Rødt ikke egentlig er radikale fordi de ikke er "radikale nok", eller slik fundamentalistiske sunnimuslimer kan si at sjiamuslimer (eller i hvert fall ahmadiyyamuslimer) ikke er muslimer for å diskreditere dem og påstå at en selv er den eneste "ekte" av et eller annet. Det er bare en måte å si det på som kan frembringe applaus innad i sitt eget radikale miljø, selv om det bare er tull.

Anonymkode: a8ba3...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katolikker er ikke kristne.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Katolisismen er en retning innen kristendommen, som har sitt sentrum i Vatikanstaten i Roma og paven som øverste leder. Det er cirka 1,198 millioner katolikker i verden, og over halvparten av alle kristne i verden er katolikker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei de tilber paven og jomfru Maria. Kristne tilber Jesus.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Helgentilbedelse er forbudt ved kirkelig lov. Paven er ingen guddom, og kan følgelig ikke tilbes. Dette er direkte feil. Helgener æres, men tilbes ikke. Vi ber den salige jomfru Maria, alle engler og hellige, å gå i forbønn for oss til Gud. Paven er en administrativ leder, og hans ufeilbarlighet er en historisk parentes. Om paven vil uttale seg "ex cathedra," må han rådføre seg med alle verdens biskoper først. Han tilbes ikke.

Jeg er så lei av at man skal kritiseres for forhold som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: 9a71d...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Kruset skrev:

:goodbye: Kristen her, men holder meg ofte unna religionsdelen på forumet (i alle fall med brukernavn), for debattnivået her er jevnt over lavt. 

Debattnivået lavt? Selvfølgelig er det lavt om dere ikke kan henvise til fakta og forskning! :bond: Vi ateister er mer enn villig til å diskutere med religiøse, men det kommer ingen vei da dere som regel henviser til tradisjon og små sitater tatt fra bibelen.

 

Anonymkode: 0b185...a99

Endret av Edie
Ryddet for bilde med opphavsrett. Edie, mod.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Debattnivået lavt? Selvfølgelig er det lavt om dere ikke kan henvise til fakta og forskning! :bond: Vi ateister er mer enn villig til å diskutere med religiøse, men det kommer ingen vei da dere som regel henviser til tradisjon og små sitater tatt fra bibelen.

Anonymkode: 0b185...a99

Paradigmet ditt er feil, det er ateister som kommer med krav om bevis hvorav vi aldri har påstått at tro (tro-det ligger jo i ordet??) kan eller trenger å bevises.

 

Hvis dere ønsker paradigmet deres så intenst så ligger også bevisbyrden på deres skuldre. Bevis at Gud IKKE eksisterer, intrigue me :)

Anonymkode: e8715...c3d

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Paradigmet ditt er feil, det er ateister som kommer med krav om bevis hvorav vi aldri har påstått at tro (tro-det ligger jo i ordet??) kan eller trenger å bevises.

 

Hvis dere ønsker paradigmet deres så intenst så ligger også bevisbyrden på deres skuldre. Bevis at Gud IKKE eksisterer, intrigue me :)

Anonymkode: e8715...c3d

Vi kan ikke bevise at gud finnes eller ikke finnes. Men mye tyder jo på at han ikke eksisterer med tanke på hva som står i bibelen, og hva forskere har funnet. Hvor gammel er jorda? Hvordan ble jorda skapt?
Bibelen er skrevet på en tid der de trudde stjernene på himmelen falt ned som vi i dag vet er meteoritter. Vann om til vin, dette er umulig. Trur du på magi?

Anonymkode: 0b185...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Debattnivået lavt? Selvfølgelig er det lavt om dere ikke kan henvise til fakta og forskning! :bond: Vi ateister er mer enn villig til å diskutere med religiøse, men det kommer ingen vei da dere som regel henviser til tradisjon og små sitater tatt fra bibelen.

Anonymkode: 0b185...a99

Ofte er faktisk debattnivået lavest fra ateister, selv om jeg sjelden er imponert over de religiøse i diskusjonene heller. Ofte er uttalelsene som kommer basert på manglende kunnskap og grove generaliseringer, i tillegg til det sterke behovet enkelte har for å hoppe innom enhver tråd for å fortelle hvor dumme religiøse er. Det oppmuntrer ikke til å komme med seriøse, gode innspill. 

Det sagt er jeg heller ikke her i tråden for å diskutere min tro, ei heller er dette rette sted for å ta denne diskusjonen. 

Endret av Edie
Ryddet for slettet innhold i sitat. Edie, mod.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan ikke bevise at gud finnes eller ikke finnes. Men mye tyder jo på at han ikke eksisterer med tanke på hva som står i bibelen, og hva forskere har funnet. Hvor gammel er jorda? Hvordan ble jorda skapt?
Bibelen er skrevet på en tid der de trudde stjernene på himmelen falt ned som vi i dag vet er meteoritter. Vann om til vin, dette er umulig. Trur du på magi?

Anonymkode: 0b185...a99

Om jeg tror Gud som skapte himmel og jord kan omgjøre vann til vin?

Ja det har jeg null problem med å kunne tro.

Bibelen er skrevet av mennesker som har vært under inspirasjon av DHÅ og er ment å belyse Gud for menneskene, ikke å være en naturvitenskaplig lærebok.

På tidspunktet de eldste gammeltestamentlige skriftene som du henviser til ble skrevet var poenget å belyse for den historiske leser hvordan verden alltid har vært villet av Gud, hva er da mer naturlig enn at man tar utgangspunkt i datidens verdensoppfatning?

For å nå frem til en leser må man kunne gi vedkommende en fremstilling han eller hun kjenner seg igjen i, hvilket ble gjort i genesis.

Tekstene er blitt kanonisert fordi de belyser sider ved den skapende treenighet som er nyttige for å danne et rikere helhetsbilde av Gud.

Selvsagt har disse tekstene en betydning i dag selv om vi av åpenbare grunner leverer i en kontekst hvor en annen fremstilling ville gitt en mer lettfattelig og saksfremmende forklaring på Guds rolle i opphavet en hva genesis gjør, men så er heller ikke spørsmålet geosentrisk vs heliosentrisk verdensbilde poenget .

Anonymkode: e8715...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bibelen er ikke ment og bli tatt bokstavelig. Den er ment å bli tatt symbolsk.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Aha, så man kan velge og tro på det man vil fra bibelen da altså? Hvor går da grensen til å være kristen og ikke kristen?

Anonymkode: 0b185...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, så man kan velge og tro på det man vil fra bibelen da altså? Hvor går da grensen til å være kristen og ikke kristen?

Anonymkode: 0b185...a99

Det du skriver der har ingenting å gjøre med det jeg skrev.

Anonymkode: 3ccb6...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...