Gå til innhold

Taco i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Søgni skrev:

Jeg synes ikke en form for buffet med meksikansk mat, om den er forseggjort, kan likestilles med halvkjip fredagstaco overhodet. Jeg synes også at mye annen mat, som tradisjonelt sett er innafor på konfirmasjon, kan være mye mindre prega av fest. Hva er f.eks. den prinsipielle forskjellen på en buffet som koldtbord, og en buffet med mat fra en annen matkultur?

Og hvem er alle disse eldre familiemedlemmene som ikke klarer mat fra en litt annen matkultur, eller som ikke liker nye impulser innen mat, ved en eneste anledning? Glemmer aldri da bestefar lagde seg "tomatsild" av restene fra salsaen første gang han ble introdusert for taco:ler: Her synes jeg flere kraftig undervurderer og stakkarsliggjør en hel generasjon.

Griseri-argumentet kan jeg til en viss grad se, men ikke i det omfanget mange skisserer her.  

Noen av oss er vant til litt klasse 😉 i visse kretser er kanskje taco greit dog 

Anonymkode: bba7e...b8e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er nok en klossmajor - og barna mine er enda større klossmajorer! 

Men... dere som aldri noen gang har sølt med taco... Hva er det dere gjør som jeg ikke gjør? Har dere noen triks? For når jeg spiser taco så plutselig revner det en lefse, eller skjellet knekker, "fyllet" faller ut, salsasaus, rømme og andre bløte ting renner og det finner alltid en sprekk ut av den lefsa... Også løfter man lefsa til munnen og vips så har man saus på skjorteermet.

Neida, ikke hver gang - men ofte nok til at det er mer søl med taco enn med andre ting jeg spiser. Søler ikke særlig mye med annen mat - men som nevnt dropper jeg ketchup på 17 mai også, bare for å være på den sikre siden... Jeg skulle gjerne vært en sånn sofistikert tacospiser som ikke søler! Hjelp meg! 

Anonymkode: 414bc...6f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, så jævla negative folk her skal være. På det tradisjonelle koldtbordet blir det blir servert karbonader, loff, salat og eggerøre.. DET er kjedelig og hverdagslig det. Og dere som bruker som argument at det griser.. Altså, det gjør ikke pølse med brød stappet full i sprøstekt løk med sennep og ketchup? Som man ofte spiser f.eks på 17. mai? Det kan grise minst like mye. Og man kan jo spise tacoen som en salat. Og viss man er så forferdelig redd for at barn skal grise på seg, så syns jeg ikke det er vits at de blir med i konfirmasjon i det hele tatt. Man kan jo grise på seg når man leker også. Er jo ikke noe poeng i at de blir med om de bare skal sitte på en stol å se fine ut.

Anonymkode: fd95f...917

Og pølse med brød blir ikke festmeny uansett hvor hjemmelaget og pent dandert det er heller... 

Sorry, men taco slik den serveres i Norge er 99% av gangene ikke festmat. Og jeg tviler sterkt på at ts har planer om å lage alt fra  bunnen av, for det er faktisk utrolig mye jobb. Jeg synes jeg ser hun steker tacolefser til 40 mennesker....

Anonymkode: edd10...443

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen av oss er vant til litt klasse 😉 i visse kretser er kanskje taco greit dog 

Dog meg her og der.

Mulig jeg, TS og flere andre mangler klasse altså, eller er av typen som hadde tenkt å supplere med roadkill på buffeten, slik som du så subtilt antyder, men jeg vil jo heller si at man mangler litt horisont dersom man tenker at dette måltidet trenger å bety fornorska taco bestående av maisskjell med saus fra glass. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Lapskaus blir feks i amerika regna som restemat og det vakte stor forundring da vi serverte det i et selskap vår amerikanske slekt var tilstede. Taco blir supert.

Anonymkode: 7d3e5...ab3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og pølse med brød blir ikke festmeny uansett hvor hjemmelaget og pent dandert det er heller... 

Sorry, men taco slik den serveres i Norge er 99% av gangene ikke festmat. Og jeg tviler sterkt på at ts har planer om å lage alt fra  bunnen av, for det er faktisk utrolig mye jobb. Jeg synes jeg ser hun steker tacolefser til 40 mennesker....

Anonymkode: edd10...443

Pølse med brød er vanlig på 17. mai når man også har på seg bunad og dress, det var det som var poenget.

Anonymkode: fd95f...917

• Liker 5
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Daiquiry skrev:

Masse godd tips og råd, skal absolutt ta dem med meg. Har flere frivillige som stiller opp, så dette skal gå fint 😊

Så bra! 

Broren min hadde også taco i sin konfirmasjon og det gikk helt fint!

Endret av Hermine Grang
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, for en merkelig tanke at det er konfirmantens fest, så da hun få bestemme menyen! Ja, festen er til ære for konfirmanten, men alle innbydelser er en først og fremst en gest til gjestene. Og foreldrene er vertskapet og betaler gildet. Taco er ikke festmat, her må foreldrene faktisk skjære igjennom. Lag eventuelt et brett med nachos som en av flere retter på en buffet med kalde og varme retter. 

Anonymkode: 863d7...d4a

Brett med nachos og buffet er ikke å anbefale. Husk at det er folk der ute som sliter med å spise taco uten å grise. Er du klar over hva for et rot slike überklumser kan stelle i stand med en buffet eller et koldtbord i lokalet? #snubletimineegnebeinogramletoverbuffeén

Anonymkode: 4b9e3...61c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men... dere som aldri noen gang har sølt med taco... Hva er det dere gjør som jeg ikke gjør? Har dere noen triks? For når jeg spiser taco så plutselig revner det en lefse, eller skjellet knekker, "fyllet" faller ut, salsasaus, rømme og andre bløte ting renner og det finner alltid en sprekk ut av den lefsa... Også løfter man lefsa til munnen og vips så har man saus på skjorteermet.

Neida, ikke hver gang - men ofte nok til at det er mer søl med taco enn med andre ting jeg spiser. Søler ikke særlig mye med annen mat - men som nevnt dropper jeg ketchup på 17 mai også, bare for å være på den sikre siden... Jeg skulle gjerne vært en sånn sofistikert tacospiser som ikke søler! Hjelp meg! 

Vi skjønner at en lefse har sine begrensninger og stapper ikke alt for mye inni den. Det gjør vi.

Hvis du for alt i verden ikke får til å beregne innhold opp mot lefsekapasitet, så får du lage en salat på fatet ditt og spise den med gaffel og eventuelt ha lefsa eller skjellet i hånden ved siden av.

Anonymkode: 5a3dd...ff5

• Liker 8
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trikset er å ikke overfylle lefsa. :) Det jeg passer på og da blir det ikke engang søl på tallerkenen.

Edit: Ser at en har svart på spørsmålet.

Endret av Hermine Grang
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Monky skrev:

Du tuller, ikkesant? Vær så snill og si at du kødder!

Nei, desverre :)

Er ikke interessert i ødelegge klær jeg har brukt mye penger.

Verken av meg selv eller andre.

Anonymkode: e5ee6...d13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke 1970. Jeg har fått taco til konfirmasjon og det ble mottatt med stormende jubel. Endelig noe mat som man faktisk liker å spise, sa gjestene, og gomlet i seg. Til orientering klarte til og med ungene på 3-4 år å få i seg tacoen uten å grise mer enn vanlig. ;) Tvert imot utgjør tacoen både et samtaleemne OG den er interaktiv, noe mat i selskaper med hell kan være (gjester, som små barn, bør aktiviseres). Dessuten: jeg nekter å tro at dere, i 2017, fremdeles ikke har fått med dere at de fleste mennekser velger å spiser tacoen sin som salat? I en bolle. Med skjell til. :ler: 

*snip*

Har du noe empirisk forskning som underbygger dette? For ingen jeg kjenner spiser taco på den måten, så for meg er det ikke en kjensgjerning at "de fleste" spiser tacoen sin som en salat.

Jeg synes forøvrig taco er helt innafor som mat i konfirmasjon! Synes det er flott at du tar hensyn til konfirmanten :) husker jeg og fikk bestemme mat i min konfirmasjon og det satt jeg faktisk pris på. Må være mange kjipe mødre her, som overkjører barna sine for å "keep it classy". Morsomt med folk som tror klasse handler om hvorvidt man serverer taco i en konfirmasjon eller ikke :laugh: jeg har forøvrig spist taco en gang i uka så lenge jeg kan huske, og tallerken min er som regel like ren når jeg er ferdig som når jeg begynner. Hvordan jeg får det til? Jeg overfyller ikke lefsene mine til randen med kjøtt, jeg pakker de godt sammen og sist men ikke minst - jeg har en tallerken når jeg spiser. Eventuell søl havner der ;) er det bare jeg som fikk lyst på taco av å lese denne tråden? Haha.

Anonymkode: 6237b...582

• Liker 9
Skrevet

Nei, desverre :)

Er ikke interessert i ødelegge klær jeg har brukt mye penger.

Verken av meg selv eller andre.

Tviler på at taco-søl ødelegger klær altså!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Søgni skrev:

Dog meg her og der.

Mulig jeg, TS og flere andre mangler klasse altså, eller er av typen som hadde tenkt å supplere med roadkill på buffeten, slik som du så subtilt antyder, men jeg vil jo heller si at man mangler litt horisont dersom man tenker at dette måltidet trenger å bety fornorska taco bestående av maisskjell med saus fra glass. 

Kultur og klasse..Skjønner man det ikke, så skjønner man det ikke 😊😊 Vi er på ulik planet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Monky skrev:

Tviler på at taco-søl ødelegger klær altså!

Hvor mange ganger skal man gjenta seg i denne tråden?

Det har blitt sagt så mange ganger hvorfor, greit at du er villig å ta sjansen, men jeg er ikke villig å til det!

For noe har jeg betalte dyre dommer på og spart i flere år og i tilegg kjøpt litt og litt oppover årene.

Du er klar over at en bunad koster alt  mellom 30 til 70 tusen? Det er MYE penger. Og det er ikke bare bare å rense eller erstatte det, spesielt hvis det er sydd av en slektning.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Kultur og klasse..Skjønner man det ikke, så skjønner man det ikke 😊😊 Vi er på ulik planet.

Jada Hyacinth Bucket Bouquet, det er slike som deg som er artige i sånne "sosiale lag og ulike koder"-diskusjoner uansett. :hoho:

For å svare på trådens tema, fra en underklasseperson til en annen TS, så vil jeg si det er nok med ett roadkill som kjøtt dersom det er et rådyr, men er det grevling som ble påkjørt den dagen, så ta gjerne to!

• Liker 19
Skrevet

Synes konfirmanten skal få velge! Men det er kanskje lurt å ha noe annet også? Vil tro det kanskje kommer en eldre generasjon i besøket også og mindre barn? Kanskje dere kunne laget quesedillas også + en salat til? De er jo lagt sammen med valgfritt kjøtt, ost og evt grønnsaker. Så kanskje litt mindre gris og lettere å spise hvis man ikke er vant til taco :) Og selv om de fleste sikkert klarer å spise det uten å søle for mye, så er det et must med gode servietter :) 

Ellers så er jeg enig med flere her om at det smaker mye bedre med autentisk taco, framfor ferdige mikser. Men det er selvfølgelig opp til dere :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe empirisk forskning som underbygger dette? For ingen jeg kjenner spiser taco på den måten, så for meg er det ikke en kjensgjerning at "de fleste" spiser tacoen sin som en salat.

Anonymkode: 6237b...582

De fleste jeg kjenner spiser tacoen som salat. Knekker opp skjell og har ved siden av, eller spiser tortillaen som man gjør med nan til indisk, ev varmer tortillaen så den blir som kjeks

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer fint å ete taco uten å søle, men det hjelper lite om sidemanen er en gris. Taco er helt ok i konfrmasjon det, men pass på at man ikke sitter altfor tett ved bordet.

Anonymkode: 57a25...8bf

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker ikke taco. Vi er den eneste familien i Norge som ikke slafser i oss taco fredagskvelder. Nok om det, jeg hadde blitt skuffet om jeg kom i selskap og fikk taco. Men jeg ville aldri klaget. Spist det jeg kunne og vært glad for å få komme i selskap.
Alt det bullshitet i denne tråden om klasse og ikke klasse og sånn er bare nedlatende og slemt. Og når det gjelder kultur og klasse, skiller jeg heller mellom dem som klarer å sitte ved et bord og spise uten å grise over hele seg - og de som har lært bordskikk og kan bruke bestikk. For det er så veldig mulig å spise taco med bestikk.

Ellers så er det konfirmantens dag og hvis foreldrene synes det er greit, server taco.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...