Gå til innhold

Taco i konfirmasjon


Daiquiry

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke gluten i tacoshell? Er ikke de laget av mais?

Anonymkode: bd4b2...7fc

Gluten kan fint finnes i veldig dårlige og billige tacoskjell, eller tørre lomper/lefser kjøpt på butikken. Det samme hvis man ikke er obs på å lage glutenfritt til vanlig, da er det fort gjort å ta oppi noe som inneholder gluten likevel.Lager man mat fra bunnen av, og tenker over sånne ting, er det selvsagt ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Jolene skrev:

Min første tanke er at det ikke var noen allergivennlige innslag i forslaget. Mange som ikke tåler feks. gluten.

Deretter synes jeg forslaget om en buffet var et bra tips. Da kunne dere inkludert:

  • De 3 typene kjøtt du skrev i HI. Ville beregnet ca 300g kjøtt per person. Jeg og mannfolket spiser lett 600g og vi er 2 personer.
  • Meksikansk ris
  • Stekte kyllingbryst
  • Hjemmelaget guacamole
  • Hjemmelaget salsa i forskjellige varianter
  • Nachos
  • Meksikanske sauser
  • En meksikansk gryterett
  • Salat, tomat, ananas, mango, tomater, løk/rødløk, bønner, lime, chilli og jalapenos.
  • Maisbrød
  • Ostesaus
  • Meksikanske kjøttboller
  • Enchiladas
  • Quesadilla
  • Hjemmelagde lefser basert på en skikkelig meksikansk oppskrift.

I det hele tatt, ha mange forskjellige retter på et langt bord. Da kan man velge og vrake med hva man vil spise. Høres jo riktig godt ut!

Dette er ikke for noen med ømfintlig mage. Jeg måtte nok ha takket nei hvis jeg skulle få en slik invitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen med allergier, ingen med bunad til 50', eldste er min svigerfar på 70 som gjerne spiser taco. Så dette blir kjekt!! Takk for alle svar, både for og i mot 😊

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke ta hensyn til tante Olgas glutenintoleranse, at Ida ikke tåler melk, Silje er veganer og Ali spiser bare halalslakt. Dessuten har Ivar sart mage, og oldemor liker ikke annet en norsk husmanskost! Var i bryllup der de serverte sjømat. Jeg liker ikke det. Men startet vel ikke noe leven av den grunn! " Hjeeelp: fiskelukt i finstakken! Møkkafest, jeg går hjem om jeg ikke får gryterett og loff"🤦‍♀️

Anonymkode: bd4b2...7fc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er godt det 😊

Men sånn rent praktisk TS, hvordan tenker du å gjennomføre dette? Det er mat til ganske mange mennesker, og grønnsaker er jo best hvis de ikke har ligget oppskjært en stund. Kjøttet/fisken bør være varm, gjerne lefsene og. Ost er best nyraspet, og guacamole er ikke alltid like digg dagen etter. Så hvordan tenker du å fikse det?

Det er litt som med carbonara i bryllup; det er ikke det at ikke maten er god, men den er veldig upraktisk 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har konfirmant neste år, har spekulert litt i hva vi skal servere, og nå tror jeg at det faktisk er stor mulighet for at det blir taco :) Tenkte litt på tapas, men taco høres jo egentlig veldig ok ut. Så takk for tips ts!

Denne tråden ligger an til å bli en av forumets mest legendariske tråder, på lik linje med ketsjup-tråden, godtesnop-tråden og marken som kom ut av skjeden-tråden! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Daiquiry skrev:

Ingen med allergier, ingen med bunad til 50', eldste er min svigerfar på 70 som gjerne spiser taco. Så dette blir kjekt!! Takk for alle svar, både for og i mot 😊

Anbefaler banan til tacoen. Det er faktisk veldig godt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, skruf skrev:

Vi har konfirmant neste år, har spekulert litt i hva vi skal servere, og nå tror jeg at det faktisk er stor mulighet for at det blir taco :) Tenkte litt på tapas, men taco høres jo egentlig veldig ok ut. Så takk for tips ts!

Denne tråden ligger an til å bli en av forumets mest legendariske tråder, på lik linje med ketsjup-tråden, godtesnop-tråden og marken som kom ut av skjeden-tråden! 

Ikke glem tråden om kjøtt vs muskler :ler: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Jolene skrev:

Min første tanke er at det ikke var noen allergivennlige innslag i forslaget. Mange som ikke tåler feks. gluten.

Deretter synes jeg forslaget om en buffet var et bra tips. Da kunne dere inkludert:

  • De 3 typene kjøtt du skrev i HI. Ville beregnet ca 300g kjøtt per person. Jeg og mannfolket spiser lett 600g og vi er 2 personer.
  • Meksikansk ris
  • Stekte kyllingbryst
  • Hjemmelaget guacamole
  • Hjemmelaget salsa i forskjellige varianter
  • Nachos
  • Meksikanske sauser
  • En meksikansk gryterett
  • Salat, tomat, ananas, mango, tomater, løk/rødløk, bønner, lime, chilli og jalapenos.
  • Maisbrød
  • Ostesaus
  • Meksikanske kjøttboller
  • Enchiladas
  • Quesadilla
  • Hjemmelagde lefser basert på en skikkelig meksikansk oppskrift.

I det hele tatt, ha mange forskjellige retter på et langt bord. Da kan man velge og vrake med hva man vil spise. Høres jo riktig godt ut!

Norsk fredags-taco har ingenting med mexicansk mat å gjøre.

Anonymkode: 9a2c7...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart så mange mener taco ikke er grisemat? Det har vel vært kjent temmelig lenge, at taco spiser du ikke på første date osv. Uten taco hadde ikke omo color hatt reklamen sin :P jeg eeeelsker taco, men gi nå gjestene en heads up så de ikke kommer i det dyreste plagget de har, for beklager, selv om mange her mener det bare er åndssvake som søler med taco, så ER det ganske mange som søler likevel. Helt i orden at dere ikke søler, men litt dumt å anta det samme om alle gjestene når det faktisk er snakk om en rett det er kjent at mange søler med. 

Som sagt, jeg elsker taco, spiser det hver fredag, men jeg ville ikke spist det med bunaden min. Som noen nevte og, noen har barnebunader som går i arv og, litt kjipt å forvente at en ti åring ikke vil søle. Så spis det dere ønsker, men la hvertfall gjestene få et lite hint om det før de dukker opp. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som også hadde vært gøy er forrett! Sånn hjemmelaget liten tortilla med noe kylling kjøtt, mango, og en salsa pent dandert på tallerkenen. Sånn som dette.

https://i0.wp.com/www.thevegspace.co.uk/wp-content/uploads/2011/11/xdsc_0010_055.jpg

Istedenfor å kalle det taco så kan du pøse på med andre (autentiske) meksikanske gryteretter og kalle det for meksikansk mat :)

Til dessertbordet så kan man jo også ha tres leches kake!  

Anonymkode: 2c266...7a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt bunader i tanker ang Taco. 

Håper ts har tatt hintet.

Familien kommer å snakke om det i generasjoner....

Anonymkode: f46fa...817

Søsteren min hadde taco i sin konfirmasjon, vi snakker ikke om det en gang. Ikke de eldre heller, de likte det de også. Selv hadde jeg chicken tandori. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk fredags-taco har ingenting med mexicansk mat å gjøre.

Anonymkode: 9a2c7...b71

Hvorhen har jeg linket dette til norsk fredags-taco?

1 time siden, Arabella skrev:

Dette er ikke for noen med ømfintlig mage. Jeg måtte nok ha takket nei hvis jeg skulle få en slik invitasjon.

Det kommer jo an på hvor sterkt krydder som brukes, og hva man lager av sauser og annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Jolene skrev:

Hvorhen har jeg linket dette til norsk fredags-taco?

Det kommer jo an på hvor sterkt krydder som brukes, og hva man lager av sauser og annet.

Men da må du jo forklare folka her hva en ekte taco er da :) Flesteparten ser sikkert for seg hvetelefse fylt med kjøttdeig dynket ned med "tacokrydder", paprika, mais, ost, "salsa" (salsa betyr saus), agurk osv.

Anonymkode: 9a2c7...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt servert taco i en konfirmasjon så hadde jeg blitt skuffet. Da jeg ble konfirmert så var det min mor i samråd med hotellet som bestemte menyen. Klassisk festmeny.

Jeg skjønner ikke hvorfor konfirmanten skal bestemme dette. Er det hun som betaler for maten?

Anonymkode: 4f5e0...a81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg aldri servert taco i en konfirmasjon selv, dette hovedsakelig fordi det er hverdagsmat og ikke festmat. Tenk at folk har kjøpt en dyr gave, muligens kjørt et stykke og avlyst andre avtaler for å være med på denne festen. Mange har også på seg det dyreste plagget de har, bunaden, for anledningen. Da er det ikke greit å servere taco.  Det handler om å ha respekt for gjestene som kommer, og de forventningene de har. 

Enig med flere her som sier at det er greit å ta hensyn til konfirmantene ønsker, men ikke la vedkommende styre dette alene. Det går an å ha meksikansk buffet som flere har foreslått eller tapas og da inkludere kjøttdeig og lefser som en av rettene. 

Men siden dere allerede har bestemt dere, så foreslår jeg at dere informerer gjestene på forhånd slik at de er forberedt på at det er taco. Da har hvert fall muligheten til å kle seg deretter. 

Anonymkode: abaea...ac4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...