Gå til innhold

Taco i konfirmasjon


Daiquiry

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

En konfirmasjon er vel en markering av at man nå er på vei over i de voksnes rekker? En konfirmant som med god hjelp av sine curling-foreldre trumfer gjennnom å ha taco som festmat er en drittunge og ikke en konfirmasjon verdig. Litt klasse kan man vel iallefall late som man har. Stakkars gjester som tror de skal på fest, kjøper dyre gaver, og sitter der som en idiot med salsa på bunaden og gulper billig tacokrydder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke en form for buffet med meksikansk mat, om den er forseggjort, kan likestilles med halvkjip fredagstaco overhodet. Jeg synes også at mye annen mat, som tradisjonelt sett er innafor på konfirmasjon, kan være mye mindre prega av fest. Hva er f.eks. den prinsipielle forskjellen på en buffet som koldtbord, og en buffet med mat fra en annen matkultur?

Og hvem er alle disse eldre familiemedlemmene som ikke klarer mat fra en litt annen matkultur, eller som ikke liker nye impulser innen mat, ved en eneste anledning? Glemmer aldri da bestefar lagde seg "tomatsild" av restene fra salsaen første gang han ble introdusert for taco:ler: Her synes jeg flere kraftig undervurderer og stakkarsliggjør en hel generasjon.

Griseri-argumentet kan jeg til en viss grad se, men ikke i det omfanget mange skisserer her.  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:


For det første er taco kosemat/grisemat. Det er som oftest alltid litt gris med taco. Lefsa sprekker plutselig, saus tyter ut av lefsa, skjell knekker osv. Man kan være så finspist og "flink til å ikke grise" som man vil, sjansen for å grise litt er stor. Jeg hadde aldri spist taco i ført bunad, da hadde jeg stått over middagen selv om jeg elsker taco. Lite fristende å få salsa osv på bunaden. 

Anonymkode: 5fd16...748

Jeg må bare si meg enig. Jeg hadde blitt veldig stressa hvis jeg hadde fått taco i et "bunadselskap". Jeg elsker taco, og jeg støtter i utgangspunktet ideen om at konfirmanten velger selv - jeg vil bare ikke spise taco i bunaden min. Jeg søler ikke veldig mye til vanlig, men taco er det fort gjort at det blir litt gris med - særlig hvis man har barn i nærheten av seg. Ikke bare er det det verste når det kommer til søl - det er også noe av det verste å vaske rent. Tacokrydder, salsa og slikt setter flekker som er vanskelige å bli kvitt!

Jeg spiser for øvrig heller ikke pølse med ketchup på 17. mai når jeg har på bunaden. Det er rett og slett et for dyrt plagg til at jeg vil ta risikoen. Klart, ting kan skje selv om man er forsiktig, men prøver å ta noen forholdsregler... 

Anonymkode: 414bc...6f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan mange av dere spiser taco :ler: jeg har til dags dato aldri sølt med taco enda jeg har spist det gjennomsnittlig 1 gang i uka i 20 år :P 

Om man gjør litt ut av det så blir dette en flott matopplevelse 👍

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Lurer på hvordan mange av dere spiser taco :ler: jeg har til dags dato aldri sølt med taco enda jeg har spist det gjennomsnittlig 1 gang i uka i 20 år :P 

Om man gjør litt ut av det så blir dette en flott matopplevelse 👍

Nettopp! Du og mange andre har spist det en gang i uka i 20 år. Da er det ikke festmat. Da er det hverdagsmat!

Anonymkode: 03b8d...1af

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenda skrev:

Lurer på hvordan mange av dere spiser taco :ler: jeg har til dags dato aldri sølt med taco enda jeg har spist det gjennomsnittlig 1 gang i uka i 20 år :P 

Om man gjør litt ut av det så blir dette en flott matopplevelse 👍

Du har helt rett! Ingen av oss har erfaring med taco fra før av ;)

Verken med å lage det eller spise det eller hjulpet ungene med tacoen elller sett andre spise taco før, vi aner ikke hva snakker om :P

Anonymkode: e5ee6...d13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Du og mange andre har spist det en gang i uka i 20 år. Da er det ikke festmat. Da er det hverdagsmat!

Anonymkode: 03b8d...1af

Det spørs hvordan man lager tacoen.... Jeg er enig i at alt fra eldorado or el paso ikke funker, men autentisk hjemmelaget taco går jo helt fint. 

Anonymkode: 2c266...7a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Du og mange andre har spist det en gang i uka i 20 år. Da er det ikke festmat. Da er det hverdagsmat!

Anonymkode: 03b8d...1af

Mye som er hverdagsmat, men som gjøres om til festmat :roll: 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett! Ingen av oss har erfaring med taco fra før av ;)

Verken med å lage det eller spise det eller hjulpet ungene med tacoen elller sett andre spise taco før, vi aner ikke hva snakker om :P

Anonymkode: e5ee6...d13

Jeg vet ikke helt hva du mener jeg har rett i, for resten av det du skriver har jeg ikke nevnt et ord om

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse godd tips og råd, skal absolutt ta dem med meg. Har flere frivillige som stiller opp, så dette skal gå fint 😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, for en merkelig tanke at det er konfirmantens fest, så da hun få bestemme menyen! Ja, festen er til ære for konfirmanten, men alle innbydelser er en først og fremst en gest til gjestene. Og foreldrene er vertskapet og betaler gildet. Taco er ikke festmat, her må foreldrene faktisk skjære igjennom. Lag eventuelt et brett med nachos som en av flere retter på en buffet med kalde og varme retter. 

Anonymkode: 863d7...d4a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ba om grandis i konfirmasjonen min, mamma så på meg som om hun tvilte på om hun hadde oppdratt meg riktig :laugh: Fikk absolutt ikke favorittmaten. Så det ble jegergryte og ris.

Ang din tacokonfirmasjon, jeg hadde ikke laget taco av det fordi jeg er en søler. Jeg hadde bare dandert meg en tacosalat og skippet rømme og salsa og alt som kan dryppe.Har ikke råd til bunadsrens. Ville dog ikke klaget over maten, syns taco er digg, og er konfirmasjonen tilfeldigvis lagt til en fredag eller lørdag så er det jo det jeg ville spist uansett. Så helt gull, bortsett fra at jeg ikke får dagen derpå restene som jeg får til vanlig.

Ville hatt diverse typer annet kjøtt også, som jeg ser du skal. Sånn at om noen ikke liker taco, så kan de lage seg en enkel salat med biffstrimler e.l isteden.

Anonymkode: 9731e...360

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daiquiry skrev:

Min datter ønsker å ha taco som mat i sin konfirmasjon, noe som jeg syns er helt ok. Har tenkt å lage både kjøttdeig, kylling og biff, samt hjemmelaget guacamole og salsa. Men mitt spørsmål er, hvor mye av alt når man er totalt 40 pax? 28 voksne og 12 barn...

Taco er noe alle liker så det er ikke noe gale å ha i konfirmasjon. Kan ikke du gå på den sikre siden da. Regne med at alle spiser 3 levser hver? Selv om både barna og de kvinnelige gjestene mest sannsynelig bare spiser 2. Da har du reste mat vertfall og vet at du ikke går tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uansett droppet bunaden, og kanskje brukt en gammel kjole som jeg ikke bruker så ofte, for taco kan være med søl med salsan osv. men aller helst tror faktisk jeg hadde droppet det viss jeg måtte bruke fintasen min og ikke hadde andre klesmuligheter. 

Anonymkode: e5ee6...d13

Du tuller, ikkesant? Vær så snill og si at du kødder!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Salka skrev:

Lurer jeg på også. Jeg ser virkelig ikke problemet. Jeg har ikke spist taco i konfirmasjon, men vært i 17.mai-selskap hvor det ble servert taco. Jeg har ikke bunad, men hadde på meg hvit kjole og det var ingen billigkjole fra h&m som det ikke er så farlig med, det var en dyr designerkjole. Hadde ingen problemer med å unngå å søle på meg og det har jeg heller ikke om jeg spiser taco i pysjbukse og singlet. 

Mange pripne høner her syns jeg. Herregud, det er KONFIRMANTENS dag og da er det rett og rimelig at hun bestemmer maten. En 15-åring syns vanligvis ikke "gammelmannsmat" eller koldtbord er så spennende. Taco trenger heller ikke å være søppelmat. Man trenger ikke kjøpe first price tacomix, guacamolemix og salsa, man kan lage det selv, det smaker mye bedre. Lefser kan også lages selv. Man trenger heller ikke kjøpe billigste type kjøttdeig som er stappet av vann og salt, man kjøper selvsagt av god kvalitet uten vann og salt og godt utvalg av friske grønnsaker, jalapeños, rømme for de som ønsker det osv. 

Syns mange av dere undervurderer de eldre. Det er ikke alle eldre som bare liker terteskjell, fiskepudding, kokt torsk, koldtbord og kjedelige gryteretter, det er mange som liker sterkere mat også. Faren min f.eks er 70 år og digger både meksikansk mat, indisk, thaimat og mye annen utenlandsk mat. Sjelden mine foreldre spiser norsk husmannskost. Farmoren min som ble 90 likte også både taco, pizza, indisk, tapas og jeg er sikker på at hun hadde spist sushi også om hun hadde vært i live nå. Hun døde akkurat rundt den tiden sushi ble vanlig, så hun rakk aldri å smake det. 

I min konfirmasjon hadde vi godt utvalg av tapas fordi jeg ville ha det og det var veldig populært for både unge og gamle. 

Jeg syns det er bra du lytter til hva konfirmanten ønsker, Ts og jeg er sikker på at taco/burritos/meksikansk buffet blir en stor suksess! :) 

Må bare være partypooper igjen og si at jeg ikke regner en på 70 år som eldre.

🙅🏽 

Anonymkode: cdac6...5a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Girl
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig talt, for en merkelig tanke at det er konfirmantens fest, så da hun få bestemme menyen! Ja, festen er til ære for konfirmanten, men alle innbydelser er en først og fremst en gest til gjestene. Og foreldrene er vertskapet og betaler gildet. Taco er ikke festmat, her må foreldrene faktisk skjære igjennom. Lag eventuelt et brett med nachos som en av flere retter på en buffet med kalde og varme retter. 

Anonymkode: 863d7...d4a

Hva om foreldrene vil ha taco da? Det blir festmat hvis man gjør det til festmat😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser ut til at folk diskuterer litt rundt hverandre? Jeg ser hvert fall ikke for meg tacoskjell med strimla isberg,agurk, og kanskje litt flerfarga paprika for anledningen litt old el paso-krydra kjøttdeig, med tacosaus fra glass og en dæsj rømme, når jeg påstår at dette kan være en god ide.

Blir litt som å sammenligne sodd med grønnsakssuppa man lagde en tirsdag, av de slagne grønnsakene innerst i skuffen, syns jeg. 

Endret av Søgni
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen surrehuer og klosmajoerer 80% av dere må være. "Åneeeei, taco. Da blir det jo garra gris ooover alt!" Vestkantsfruer er dere tydeligvis og "Taco er ikke festmat. Det er kun kabaret, crabsticks og kalde kyllinglår som kan servers i konfirmasjon!"

Surrehue, klosmajor og prippen vestkantsfrue er en sjelden kombinasjon... Håper forresten jeg ikke kjenner noen av dere. Fordi så utakknemlige og sure mennesker vil jeg helst unngå å invitere på noe som helst. Vil heller ikke bli invitert til noen som mener at jegergryte er det beste i verden.

Anonymkode: 5a3dd...ff5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så jævla negative folk her skal være. På det tradisjonelle koldtbordet blir det blir servert karbonader, loff, salat og eggerøre.. DET er kjedelig og hverdagslig det. Og dere som bruker som argument at det griser.. Altså, det gjør ikke pølse med brød stappet full i sprøstekt løk med sennep og ketchup? Som man ofte spiser f.eks på 17. mai? Det kan grise minst like mye. Og man kan jo spise tacoen som en salat. Og viss man er så forferdelig redd for at barn skal grise på seg, så syns jeg ikke det er vits at de blir med i konfirmasjon i det hele tatt. Man kan jo grise på seg når man leker også. Er jo ikke noe poeng i at de blir med om de bare skal sitte på en stol å se fine ut.

Anonymkode: fd95f...917

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For noen surrehuer og klosmajoerer 80% av dere må være. "Åneeeei, taco. Da blir det jo garra gris ooover alt!" Vestkantsfruer er dere tydeligvis og "Taco er ikke festmat. Det er kun kabaret, crabsticks og kalde kyllinglår som kan servers i konfirmasjon!"

Surrehue, klosmajor og prippen vestkantsfrue er en sjelden kombinasjon... Håper forresten jeg ikke kjenner noen av dere. Fordi så utakknemlige og sure mennesker vil jeg helst unngå å invitere på noe som helst. Vil heller ikke bli invitert til noen som mener at jegergryte er det beste i verden.

Anonymkode: 5a3dd...ff5

Gjesp 😊

Anonymkode: cdac6...5a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...