Gå til innhold

Andre foreldres grenser/oppdragelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å falle av i normal fart går fint. Om barnet tar fryktelig fart også faller av så er det en helt annen sak.

Barn i barnehagen til mine barn får ikke huske dersom de tar altfor mye fart.

Anonymkode: 825a4...51b

Dine barn kommer til å gå på en smell, for neste gang du er uoppmerksom er det nettopp de tingene du er streng på de vil teste ut. Og da vil de ikke ga samme "trening" som barn som fikk utfolde seg fritt fikk. Og de vil hvertfall brekke foten. De vet sikkert ikke hvordan man skal falle riktig engang.

Anonymkode: a1578...675

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt trist å se på at enkelte mener hva som er best for alle barn i hele Norge. At enkelte mener at det eneste riktige er deres egen mening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mine barn gjør noe de ikke får lov til så blir konsekvensen at det de leker med blir borte. 

Og det er vel ikke så rent lite de ikke får lov til....Slike unger blir fulle av ondter og problemer oppigjennom, men du har vel tatt høyde fro det? Eller får de melding med i gymmen dersom det skal hoppes over hest eller annet farlig som de ikke liker/er forberedt på...?

Anonymkode: c3331...603

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom mine barn gjør noe de ikke får lov til så blir konsekvensen at det de leker med blir borte. 

Men er det bra å lære dem det da? Er vel ikke helt sånn verden fungerer? 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å falle av i normal fart går fint. Om barnet tar fryktelig fart også faller av så er det en helt annen sak.

Barn i barnehagen til mine barn får ikke huske dersom de tar altfor mye fart.

Jeg anser all fart som barnet selv greier å ta i som normal fart. 

Jeg har tidligere jobbet som støttepedagog i mange forskjellige barnehager, og stort sett har de voksne mer enn nok å passe på enn å overvåke farten på huskene...

Anonymkode: 4c043...18a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er vel ikke så rent lite de ikke får lov til....Slike unger blir fulle av ondter og problemer oppigjennom, men du har vel tatt høyde fro det? Eller får de melding med i gymmen dersom det skal hoppes over hest eller annet farlig som de ikke liker/er forberedt på...?

Anonymkode: c3331...603

Hvordan kan du danne deg en mening om dette ut fra noen få innlegg her inne? Til din info så driver et av mine barn på med turn.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det bra å lære dem det da? Er vel ikke helt sånn verden fungerer? 

Hva mener du med det? Dersom mine barn forsøker å sykle uten hjelm så får de en advarsel. Fortsetter de med å sykle uten hjelm så fjerner jeg sykkelen. Enkelt og greit. Hører de ikke så får det konsekvenser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser all fart som barnet selv greier å ta i som normal fart. 

Jeg har tidligere jobbet som støttepedagog i mange forskjellige barnehager, og stort sett har de voksne mer enn nok å passe på enn å overvåke farten på huskene...

Men å "overvåke" farten på huska er det virkelig en del av å passe på!

Skrevet

Jeg respekterer andre såpass at jeg følger med og holder de reglene de setter for sine barn ja!
Uansett hva jeg synes om reglene, så kan de fint holdes de gangene det er barn på besøk! Og ikke slutter jeg og ha besøk av barn med andre regler enn oss heller, det går bare ut over dette barnet, og mitt barn. Jeg kan faktisk ofre litt for at barnet mitt skal kunne ha vennene sine på besøk!

Jeg synes det er skikkelig respektløst og gi f... i andre sine regler. Ja, kanskje folk har regler dere synes er rare, strenge og unødvendige, men det kan være de har det for en grunn! Kanskje de tar lettere på andre ting enn dere gjør. Jeg velger å stole på at folk kjenner sine egne barns behov og begrensninger bedre enn meg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men å "overvåke" farten på huska er det virkelig en del av å passe på!

Nei, det syntes jeg virkelig ikke. Hvis et annet barn tar i fart for noen andre så er jeg enig, men et barn som selv tar i fart på husken de selv er på alene, regner jeg som god læring, så får de litt for høy fart og blir redd og lærer av det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Fluttershy skrev:

Jeg respekterer andre såpass at jeg følger med og holder de reglene de setter for sine barn ja!
Uansett hva jeg synes om reglene, så kan de fint holdes de gangene det er barn på besøk! Og ikke slutter jeg og ha besøk av barn med andre regler enn oss heller, det går bare ut over dette barnet, og mitt barn. Jeg kan faktisk ofre litt for at barnet mitt skal kunne ha vennene sine på besøk!

Jeg synes det er skikkelig respektløst og gi f... i andre sine regler. Ja, kanskje folk har regler dere synes er rare, strenge og unødvendige, men det kan være de har det for en grunn! Kanskje de tar lettere på andre ting enn dere gjør. Jeg velger å stole på at folk kjenner sine egne barns behov og begrensninger bedre enn meg!

Du fikk forklart hva jeg mener på en utrolig bra måte!! Akkurat dette jeg mener.

Skrevet

Har aldri opplevd å få regler for hva barn som besøker oss kan gjøre. Jeg vet at noen av barnas venner har det strengere enn oss hjemme, og noen har det slappere, men ingen legger seg opp i hva vi gjør her. Det eneste er at noen har ting de ikke skal spise pga allergi eller religion. Det respekterer jeg selvsagt. 

Ærlig talt hadde jeg vel tenkt at noen som kom med regler for hvor barnet kunne leke eller hvor fort de fikk huske, har et litt overdrevent kontrollbehov... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, prill skrev:

Har aldri opplevd å få regler for hva barn som besøker oss kan gjøre. Jeg vet at noen av barnas venner har det strengere enn oss hjemme, og noen har det slappere, men ingen legger seg opp i hva vi gjør her. Det eneste er at noen har ting de ikke skal spise pga allergi eller religion. Det respekterer jeg selvsagt. 

Ærlig talt hadde jeg vel tenkt at noen som kom med regler for hvor barnet kunne leke eller hvor fort de fikk huske, har et litt overdrevent kontrollbehov... 

Jeg tror mange av dere misforstår med vilje. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke her snakk om å levere et A4 ark med regler opp og ned. Jeg kan komme med eksempelet som fikk meg til å tenke på dette. 

Vi har en oval trampoline. Den første uken den sto oppe nå i år så var den uten nett. Mine to fikk lov til å hoppe på den, med oppsyn av voksen. Min minste på fire fikk besøk av en venn. Moren sa bare at siden det ikke var nett så fikk ikke denne vennen lov til å hoppe. Barnet var ikke vant til trampoline i utgangspunktet. Dette var selvsagt noe jeg respekterte og aksepterte! Men en nabo av oss som fikk med seg det hele latterliggjorde denne moren etter hun hadde dratt. Og hun sa at dersom hun var meg så ville hun gitt blanke i den "teite" regelen fordi det går sikkert bra.

Jeg bestemte enkelt og greit bare at trampolinen ikke skulle brukes av noen av barna den dagen. Så enkelt var det. 

Men jeg må si jeg blir skremt av alle som ikke ville fulgt en sånn regel.

AnonymBruker
Skrevet

Har sjelden opplevd å få barn på besøk med mange beskjeder om hvilke regler barnet skal følge, men tenker generelt at min holdning til det, avhenger litt av alvorlighetsgraden. Hvis barnet ikke har lært seg å sykle blant biler, er det jomen meg bra at foreldrene sier fra, og jeg hadde aldri våget å overprøve dette. Gjelder det derimot antall minutter med TV, så hadde jeg nok ikke brydd meg så veldig om det ble noen minutter mer. Men synes vel egentlig det er litt spesielt å gi så detaljerte beskjeder da. Men barna omgås jo stortsett venner på samme alder, og da er ikke reglene så innmari ulike egentlig...

Anonymkode: 10a55...fed

Gjest Sugemerke
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk forklart hva jeg mener på en utrolig bra måte!! Akkurat dette jeg mener.

Vi forstår hva du mener, vi er bare ikke enige med at vi ville fulgt opp reglene så slavisk som du ønsker. At noen er uenige betyr ikke at de ikke forstår. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Sugemerke skrev:

Vi forstår hva du mener, vi er bare ikke enige med at vi ville fulgt opp reglene så slavisk som du ønsker. At noen er uenige betyr ikke at de ikke forstår. 

Men for meg da tilsier det at dere har liten eller ingen respekt for disse folka som eventuelt ber om å ta visse hensyn. 

Skrevet (endret)

Jeg snur det litt på hodet og mener at det er veldig spesielt å sende et barn på besøk til andre sammen med en masse regler om hva barnet får og ikke får gjøre. En ting er hva man praktiserer hjemme hos seg selv, men å forvente at andre foreldre skal følge dine regler hver gang barnet er på besøk synes jeg er litt mye å forlange. Å nekte alt av godteri eller bestemme farten på husken synes jeg er unødvendig detaljstyring, mens jeg godt kunne forstått om du sa i fra at barnet ikke bør sykle ved trafikkert vei. Hva om jeg hadde planlagt at de skulle få en liten sjokolade hver mens vi gikk tur i skogen? Skulle jeg gitt de andre barna sjokolade og ikke ditt eller skulle jeg latt din regel ødelegge for alle? Er det du som skal bestemme hvilke regler som skal gjelde i mitt hus eller er det heller du som skal akseptere at andre har ulike regler enn deg og så får du heller avgjøre om det er greit for barnet ditt å være der?

Endret av Arkana
  • Liker 6
Skrevet

Nå er det vel svært sjelden noen sender med en smørbrødliste med regler da. Det er vel svært sjelden noen sender med regler i det hele tatt. Men av og til kan man komme over noen som har ett ønske, og det burde jo ikke være så vanskelig å overkomme, i og med at det faktisk ikke er veldig vanlig, og derfor er det kanskje en god grunn når det først kommer også?

Slik som her i huset, jentungen er veldig lettpåvirkelig av film, og får lett mareritt. Hun kan få mareritt av filmer som er tillatt for alle blandt annet. Derfor er vi strenge på at hun ikke får se filmer med mer enn 9 års grense. (Hun er 9 år). Jeg vet at det er meget vanlig at 9 åringer får se i alle fall 11 års grense, men det tåler hun faktisk ikke her.

Jeg forventer at hvis jeg gir beskjed om dette til venners foreldre, at de holder seg til 9 år når hun er på besøk! Men jeg vet, ut ifra enormt mange diskusjoner på nettet at de fleste gir blaffen i dette, for i deres hus gjelder deres regler. Jeg synes det er veldig respektløst! Folk må gjerne tro jeg er hysterisk, og overbeskytter, men det er ikke de som er oppe med barnet mitt om natten når hun er redd pga. noe hun har sett på tv! 

Det er en grunn til at folk setter de reglene de har!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg overholder ikke regler for ett barn på besøk hvis ikke mine barn har samme. Her får alle ta så høy fart på huska de vil, de får sykle der mitt barn får sykle (med hjelm), men en treåring uten sykkel sender jeg da ikke avgårde, ei heller på gårdsplass. De får klatre så høyt de vil i trærne våre. Det er en ting noen foreldre har reagert på, og da ber de sine egne barn om å ikke klatre så høyt. Men jeg går ikke ut og roper dem ned, og jeg oppmuntrer mine: "så høyt! Så gøy!". 

Et barn som ikke kan begrense farten på en huske  måda lære seg det? Men jeg husker selv alle de gangene vi forsøkte å huske "rundt stanga", det gikk jo ikke, så hvorfor skal ikke barna få prøve? Jeg, og to barn jeg kjenner , har alle brukket armen i "hoppe fra huske i fart". Hva så? Det er verre å ikke få hoppe. Hvis etbesøkende barn hadde begrensninger på husking(!), ville jeg vel foreslått at de gjorde noe helt annet, for å slippe å overholde en sliktulleregel. 

Anonymkode: 6d869...999

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...