Mousj Skrevet 14. april 2017 #41 Skrevet 14. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjære vene. Så du syns det er helt greit å sende hjem et barn med brukket ben etter et besøk hos deg? Det er klart, ulykker kan skje når som helst, men det vil jo ikke være særlig ålreit å ringe foreldrene å si at barnet må på sykehus med knekt ben fordi du ikke hørte etter på det de ba om og lot barnet ta helt av på husken? Anonymkode: 825a4...51b Du har en forferdelig irriterende vane med å tillegge motdebattantene dine holdninger vi ikke har. Kan du ikke bare akseptere at det er en verden her ute av ansvarlige voksne som lar barn være barn, selv om de ikke er like hysteriske som deg? 16
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #42 Skrevet 14. april 2017 Mitt hus, mine regler. Dersom foreldrene vil pakke inn ungen i bomull så vær så god, men da får de finne en annen barnepasser enn meg. Anonymkode: c525b...986 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #43 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri hørt om barn som ikke kjenner sin egen begrensning? Er vel ikke snakk om å fysisk bremse det, men si at dersom du tar høyere fart nå så får du ikke huske mer. Anonymkode: 825a4...51b Ikke på huske nei, det er i tillegg lagt sand/andre ting under som gjør at ungen tåler å falle av. Hvordan skal barnet lære egen begrensning uten å få prøve seg? Å dette av en huske vil jeg si er en normal del av en normal barndom. Tror du de voksne i barnehagen har tid til å stå og passe på hvor stor fart hvert barn har på husken? Anonymkode: 4c043...18a 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #44 Skrevet 14. april 2017 14 minutter siden, Mousj skrev: Du har en forferdelig irriterende vane med å tillegge motdebattantene dine holdninger vi ikke har. Kan du ikke bare akseptere at det er en verden her ute av ansvarlige voksne som lar barn være barn, selv om de ikke er like hysteriske som deg? Ser du ikke at du gjør det samme du kritiserer meg for? Du velger å ikke høre hva såkalte hysteriske foreldre spør deg om fordi du mener du vet bedre hva deres barn skal eller ikke skal gjøre? Anonymkode: 825a4...51b 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #45 Skrevet 14. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: det vil jo ikke være særlig ålreit å ringe foreldrene å si at barnet må på sykehus med knekt ben fordi du ikke hørte etter på det de ba om og lot barnet ta helt av på husken? Det er verken min eller andres jobb å passe på unger som leiker seg i ei huske. De må lære seg å være forsiktige og høre etter hva foreldra og andre voksne sier; hvis ikke, så vanker det en lærepenge. Som regel er det ikke verre enn at det hjelper å blåse på, da. Anonymkode: 02754...ac6 2
Mousj Skrevet 14. april 2017 #46 Skrevet 14. april 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser du ikke at du gjør det samme du kritiserer meg for? Du velger å ikke høre hva såkalte hysteriske foreldre spør deg om fordi du mener du vet bedre hva deres barn skal eller ikke skal gjøre? Anonymkode: 825a4...51b Hvis hysteriet bare gikk ut over foreldrene selv så ville jeg aldri lagt meg opp i noe som helst av selvjustisen deres. Men når jeg ser et barn sitte utenfor lek fordi det ikke kan delta av frykt for mor eller fars reaksjon så er jeg villig til å være litt rampete, ja. 5
Gjest Sugemerke Skrevet 14. april 2017 #47 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg nevner 3-7 åringer. Og har aldri nevnt at det som gjelder for en treåring gjelder for en sjuåring. Det er mer prinsippet om å ta hensyn til folk! Anonymkode: 825a4...51b Jeg tar ikke hensyn til folk, men til barna. Hysteriske foreldre ødelegger barn, jeg foretrekker å la barn utvikle og vokse.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #48 Skrevet 14. april 2017 58 minutter siden, Mousj skrev: Hvis hysteriet bare gikk ut over foreldrene selv så ville jeg aldri lagt meg opp i noe som helst av selvjustisen deres. Men når jeg ser et barn sitte utenfor lek fordi det ikke kan delta av frykt for mor eller fars reaksjon så er jeg villig til å være litt rampete, ja. Nå drar du det langt ut. I mine eksempler er det ikke snakk om at barn sitter utenfor lek, men at man tilpasser etter hvordan barnet er. Anonymkode: 825a4...51b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #49 Skrevet 14. april 2017 36 minutter siden, Sugemerke skrev: Jeg tar ikke hensyn til folk, men til barna. Hysteriske foreldre ødelegger barn, jeg foretrekker å la barn utvikle og vokse. Det finnes faktisk en mellomting mellom å la de herje på, og pakke de inn i bomull. Det går helt fint ann at barn utvikler og vokser, selv med regler! Noen ganger lurer jeg på om ting misforstås med vilje her inne på Kg. Anonymkode: 825a4...51b
Gjest antbug Skrevet 14. april 2017 #50 Skrevet 14. april 2017 Jeg kan ikke huske å ha fått særlig mange instrukser om hvordan barn som er på besøk skal behandles, bare informasjon om allergier og andre spesielle ting som må tas hensyn til. Vet ikke om det skyldes at de stoler fullt og helt på meg, eller at de vi omgås er lite kontrollerende Hvis noen hadde levert et barn her og kommet med instrukser som gikk helt imot mine overbevisninger hadde jeg nok gitt beskjed om at de fikk godta min måte hvis jeg skulle ta ansvar for barnet den tiden det var her. Jeg ville for eksempel ikke latt et mindre barn få hoppe i trampolinen samtidig som et par store barn herjet rundt der selv om foreldrene sa det skulle få gjøre det, eller la besøkende barn få klatre uforsvarlig høyt opp i trær selv om de fikk lov til det hjemme. Når det er jeg som passer har jeg ansvar for deres trygghet, og da må jeg få avgjøre hva som er greit og ikke. Det blir noe helt annet om de ber meg passe på at barnet får på seg lue i vårværet fordi det har lett for å få øreverk. Det ville jeg selvfølgelig gjort selv om mitt eget barn flyr rundt veldig lettkledd.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #51 Skrevet 14. april 2017 42 minutter siden, Sugemerke skrev: Jeg tar ikke hensyn til folk, men til barna. Hysteriske foreldre ødelegger barn, jeg foretrekker å la barn utvikle og vokse. Også lurer jeg på hvordan du kan mene at det er din rett å gjøre det med andres barn? Bruk et av mine eksempler; dersom ditt barn ikke var modent nok til å sykle på veien i et byggefelt, men de som hadde besøk av ditt barn ikke brydde seg om det. Hadde det virkelig vært og for deg at de sendte barnet ut på den veien på sykkel likevel, bare fordi de mente at barnet bør utvikle seg? Anonymkode: 825a4...51b
Gjest Sugemerke Skrevet 14. april 2017 #52 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Også lurer jeg på hvordan du kan mene at det er din rett å gjøre det med andres barn? Bruk et av mine eksempler; dersom ditt barn ikke var modent nok til å sykle på veien i et byggefelt, men de som hadde besøk av ditt barn ikke brydde seg om det. Hadde det virkelig vært og for deg at de sendte barnet ut på den veien på sykkel likevel, bare fordi de mente at barnet bør utvikle seg? Anonymkode: 825a4...51b Stakkars folk, de ville aldri fått beskjed engang om at mitt barn ikke var modent nok til å sykle her og der. Jeg regner med voksne lar unger sykle på veier der det er lite nok trafikk til at det er trygt. Om de anser byggefeltet sin vei som trygg nok, så går det nok bra, uansett modenhetsnivået til barnet.
Mousj Skrevet 14. april 2017 #53 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Også lurer jeg på hvordan du kan mene at det er din rett å gjøre det med andres barn? Bruk et av mine eksempler; dersom ditt barn ikke var modent nok til å sykle på veien i et byggefelt, men de som hadde besøk av ditt barn ikke brydde seg om det. Hadde det virkelig vært og for deg at de sendte barnet ut på den veien på sykkel likevel, bare fordi de mente at barnet bør utvikle seg? Anonymkode: 825a4...51b Beklager at jeg går igjen som djevelens advokat her, men KAN du virkelig ikke bare forstå at folk ikke har tenkt å sende barna dine under hjulene på en trailer, men at en tar voksne fornuftige valg når man har ansvar for en barneflokk? Selv om ett av dem har en hysterisk mor som tror at alt er farlig? 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #54 Skrevet 14. april 2017 3 minutter siden, Mousj skrev: Beklager at jeg går igjen som djevelens advokat her, men KAN du virkelig ikke bare forstå at folk ikke har tenkt å sende barna dine under hjulene på en trailer, men at en tar voksne fornuftige valg når man har ansvar for en barneflokk? Selv om ett av dem har en hysterisk mor som tror at alt er farlig? Jeg gir opp å få deg til å forstå hva jeg mener. Tror ikke du vil forsøke å prøve en gang. Anonymkode: 825a4...51b
Mousj Skrevet 14. april 2017 #55 Skrevet 14. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg gir opp å få deg til å forstå hva jeg mener. Tror ikke du vil forsøke å prøve en gang. Anonymkode: 825a4...51b Vi får nok bare bli enige om å være uenige;) 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #56 Skrevet 14. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri hørt om barn som ikke kjenner sin egen begrensning? Er vel ikke snakk om å fysisk bremse det, men si at dersom du tar høyere fart nå så får du ikke huske mer. Anonymkode: 825a4...51b Gjør du det med ungen? Straffer med å ikke få huske mer? Anonymkode: c3331...603 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #57 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør du det med ungen? Straffer med å ikke få huske mer? Anonymkode: c3331...603 Dersom mine barn gjør noe de ikke får lov til så blir konsekvensen at det de leker med blir borte. Anonymkode: 825a4...51b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #58 Skrevet 14. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom dere har barn på besøk, respektere dere disse foreldrenes grenser/måte å oppdra på? Er det en selvfølge for dere å gjøre det foreldrene til barnet ber om? Dersom dere har besøk av et barn hvor foreldrene sier at det ikke får lov til å ta så stor fart på husken som det ønsker fordi det ikke har begrensinger på det selv, hører dere på det eller ignorere det hvis dere ikke er enig? Dersom dere har besøk av et barn hvor foreldrene ber om at barnet må sykle inne på tomten fordi barnet ennå ikke har lært seg å sykle ved biler, hører dere på det? Dersom dere har besøk av et barn hvor foreldrene sier at det ikke skal ha godteri, hører dere på det? Generelt så lurer jeg på om dere respekterer/aksepterer andre foreldres regler for barn dere har på besøk? Eller gir du blaffen i det dersom du har en annen oppfatning av det enn foreldrene til barnet som er på besøk? Ville du tenkt at de foreldrene til barnet på besøk ikke har tillit til dere som omsorgsperson dersom de forteller om noe barnet ikke får gjøre hos dere? Hva ville du gjort dersom du hadde hatt barnet ditt på besøk hos noen og de ikke fulgte reglene som ble gitt? Eller de gjorde som du ville, men forsøker å si til deg at du gjør ting feil og vil "omvende" deg? Jeg personlig mener at man selvfølgelig følger regler foreldrene til barn på besøk. Det er deres barn og jeg tenker det sikkert er en grunn for at de forteller meg om enkelte ting deres barn ikke får lov til eller man må passe ekstra på. Jeg ser overhodet ikke på det som at de foreldrene ikke har tillit til meg. Anonymkode: 825a4...51b Noen kan lage regler av bagateller, det tjener ikke barna og heller ikke foreldrene. Det er lov å utvise sunn fornuft, enten det gjelder egne eller andres barn. Så lenge barn ikke blir syke av ting de spiser, for eksempel ved cøliaki, allergi eller andre ting som står på bordet, så fjernes ikke disse for egne barn eller for andres barn. Klarer ikke ett eller flere barn å la smågodtet være fordi det står på bordet, så sier vi en til hver og så gjemmes smågodtet for alle. Det gjør vi hjemme, og det gjør de der vi har vært gjester, hittil. På besøk gjelder husvertenes regler så langt mulig, i tillegg til våre "hjemmeregler". Vi er gjester i andres hjem og må dermed tilpasse oss, det samme gjelder når barn og voksne kommer til oss. De fleste har omtrent like regler, det er en fordel å ha like verdier med dem man omgåes ofte. Barna vil tidsnok erfare og oppleve at ting er annelrledes enn hjemme når de blir større og skal mer rundt til og med andre. Har vi lært barna gode grunnholdninger og regler, er jeg trygg på at de klarer å vurdere etterhvert som de blir større. Anonymkode: 47452...d40 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #59 Skrevet 14. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke på huske nei, det er i tillegg lagt sand/andre ting under som gjør at ungen tåler å falle av. Hvordan skal barnet lære egen begrensning uten å få prøve seg? Å dette av en huske vil jeg si er en normal del av en normal barndom. Tror du de voksne i barnehagen har tid til å stå og passe på hvor stor fart hvert barn har på husken? Anonymkode: 4c043...18a Å falle av i normal fart går fint. Om barnet tar fryktelig fart også faller av så er det en helt annen sak. Barn i barnehagen til mine barn får ikke huske dersom de tar altfor mye fart. Anonymkode: 825a4...51b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #60 Skrevet 14. april 2017 3 timer siden, Mousj skrev: Hvis hysteriet bare gikk ut over foreldrene selv så ville jeg aldri lagt meg opp i noe som helst av selvjustisen deres. Men når jeg ser et barn sitte utenfor lek fordi det ikke kan delta av frykt for mor eller fars reaksjon så er jeg villig til å være litt rampete, ja. Helt enig! Det finnes ikke noe tristere enn barn som med skrekk i øynene forteller at de ikke får lov til f.eks. å klatre i trær fordi mamma sier de kan dette ned og slå seg i hjel Vi andre lært mye om vektstangprinsippet da vi var 4-5, lekte på dumphuske med venner, og gikk av husken da den var nede på vår side. Resultatet var at vektstangen virket og den tomme siden kom fort opp og klappet til oss under haka Vi knakk kragebein og spolebein, men vi lærte. Vi klatrer i trær, datt ned og mistet pusten, syklet bratt nedoverbakk over ferister, forhjulet vred seg og resulterte i tidenes svalestup. Vi hadde speiderkniv og kuttet oss. Vi fikk beskjed om å være forsiktige, men vi var barn med utforskertrang og fantasi. Disse egenskapene virker det som noen foreldre tar fra dages barn, og det er ikke annet enn trist. Anonymkode: 5a2a5...ce1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå