AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #21 Skrevet 14. april 2017 Det spørs, hovedsakelig tenker jeg 'mitt hus mine regler'. Har aldri hørt om et barn som selv tar i for høy fart på husken i forhold til egne evner for eksempel, ville nok sett på den regelen som litt tullete. Hadde neppe stått bak barnet og bremset det. Om foreldrene sa at barnet ikke kunne sykle i trafikken ville jeg trodd på de da... Anonymkode: 4c043...18a 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #22 Skrevet 14. april 2017 Jeg overholder alltid de beskjedene jeg får - om jeg planlegger å ikke gjøre det, gir jeg beskjed. Et eksempel på sistnevnte er en liten venninne som ikke får lov å se på TV. Mine er vant med en fast TV stund. Så da sier jeg fra at slik er det hos oss. Er det regler som har litt mer substans - som at de skal spise vegansk, tilpasser jeg meg. Uten å gjøre en sak ut av det. Og innimellom har barnet godt av å lære at ulike foreldre har ulike regler. Som at i dag skal vi bare sykle på gårdsplassen. Anonymkode: 1d39a...fd0 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #23 Skrevet 14. april 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å presisere; det er ikke snakk om regler som "barnet mitt får ikke spise pølse til middag fordi det er så usunt" men type "kan dere holde et øye med NN når de sykler så NN ikke vingler ut i veien" Sistnevnte fordi barnet ennå ikke har evne til å se konsekvensene av det. Anonymkode: 825a4...51b Men det ville jo gjeldt alle barn. Hadde noen sagt det til meg ville jeg tenkt 'oj, tror du ikke jeg passer på'. At du spesifikt presiserer at et mindre barn må passes i trafikken er litt spesielt, med mindre du har grunn til å tro at de ikke passer på barnet sånn generelt, og da tror jeg ikke jeg ville sendt barnet mitt til dem uansett. Anonymkode: 4c043...18a 5
Gjest Sugemerke Skrevet 14. april 2017 #24 Skrevet 14. april 2017 Lite fart på husken - tulleregel. Da får ungen ramle av så lærer han av det. Sykle inne på gårdsplassen -helt greit. Noen regler følger vi, andre blir for dumme. Da sier jeg gjerne i fra så får foreldrene bestemme om de vil ta barnet med hjem igjen.
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. april 2017 #25 Skrevet 14. april 2017 (endret) 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen barn kan bli fysisk dårlig av for mye godteri, og da er jo dette noe man må ta hensyn til selv om barnet er så gammelt som syv? Jeg tenker at selvfølgelig følger man enkelte "regler" fordi det som regel faktisk er en grunn for at foreldrene sier ifra. Anonymkode: 825a4...51b Noen foreldre er hysteriske. Eller har regler vi er uenig i. Et eksempel; et familiemedlem som er jevngammel med vår datter fikk ikke lov å bli med sin egen far i svømmehallen (hun var da rundt fem, og ikke stor nok til å gå gjennom jentegardrroben alene) hennes far kunne bli med men ikke mor. Men mor nektet fordi barnet var jente, og hun hadde en regel om at jenta aldri skulle gå gjennom herregarderoben. Det er hysteri, i mine øyne. Vedrørende godteri så mener jeg det finnes grenser; jeg er faktisk ofte den første som sier nei, ovenfor våre barn, når besteforeldre er tilstedet (De er ofte de værste når det gjelder å tilby godteri) - Så jeg ville aldri "overfore" et barn med snop uansett. Men de kan få en liten skål med noe godt i på lørdag, eller om vi skal på kino. Få barn blir alvorlig syke av det. Ingen, så vidt jeg vet. Hadde vi invitert med ei jente på kino og foreldrene sa at "Ingrid får bare spise frukt og brød, så ingenting til henne", - så hadde jeg respektert det, men oddsen er stor for at jeg ikke hadde orka å ta med Ingrid neste gang, fordi det ville medført en stor kamp mellom meg og barna (de er vant til å få en liten ting på kino) - som ikke er "min kamp". Er det snakk om allergier eller slike ting er det såklart noe helt annet, enn at Ingrid har foreldre som er hysteriske. Samme gjelder for om Ingrid ikke får lov å disse for fort eller klatre for høyt. Alt innenfor rimelighetens grenser. Blir grensene for fjerne fra våre egne, uten at jeg kan stå inne for dem selv, Så har jeg ikke tenkt å føre en kamp mot mine og andres barn på andre foreldre sine vegne. Endret 14. april 2017 av noe tilfeldig
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. april 2017 #26 Skrevet 14. april 2017 9 minutter siden, Sugemerke skrev: Lite fart på husken - tulleregel. Da får ungen ramle av så lærer han av det. Sykle inne på gårdsplassen -helt greit. Noen regler følger vi, andre blir for dumme. Da sier jeg gjerne i fra så får foreldrene bestemme om de vil ta barnet med hjem igjen. Ææeh, har brent meg, der vedrørende fart på husken.. var megselv som disset toåringen i alt for stor fart/høyde, hun lente seg bakover og slapp taket. Kunne lett gått veldig ille, da snakker vi skader mot nakke osv. Så det er alt med måte altså. 🙊
Gjest Sugemerke Skrevet 14. april 2017 #27 Skrevet 14. april 2017 (endret) 1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev: Ææeh, har brent meg, der vedrørende fart på husken.. var megselv som disset toåringen i alt for stor fart/høyde, hun lente seg bakover og slapp taket. Kunne lett gått veldig ille, da snakker vi skader mot nakke osv. Så det er alt med måte altså. 🙊 Ts nevner fem og åtteåringer, de har nok litt mer vett en toåringer, får man håpe. Og disser de selv så tilpasses jo farten deres egen kroppsbeherskelse kontra mor som gir fart. Endret 14. april 2017 av Sugemerke
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. april 2017 #28 Skrevet 14. april 2017 3 minutter siden, Sugemerke skrev: Ts nevner fem og åtteåringer, de har nok litt mer vett en toåringer, får man håpe. Og disser de selv så tilpasses jo farten deres egen kroppsbeherskelse kontra mor som gir fart. Enig!
Hactar Skrevet 14. april 2017 #29 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke ansett det som trygt at min fireåring hadde vært alene på lekeplass. Seksåringen min derimot, han hadde fått lov. Anonymkode: 825a4...51b Bare for å presisere; jeg tenkte på lekeplassen hjemme i boligfeltet hos oss, så vi har et øye med dem fra vinduet. Jeg sitter imidlertid ikke pal på lekeplassen og følger med på at de ikke tar for stor fart på husken dersom det er snakk om vanlige, friske fireåringer.
Mousj Skrevet 14. april 2017 #30 Skrevet 14. april 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer på en ting; hva gjør at du mener at du kan bestemme at andre er hysteriske? Hvilke rett har du til å mene at det er enkelte ting foreldre ikke vil barna skal gjøre, at det skal gjøres hos deg fordi du mener det er tullete? Anonymkode: 825a4...51b Så hvis dere inviterer et barn til dere og dere skal på stranden så dropper dere armringer selv om foreldrene ber om at det brukes fordi DU tar lett på det? Eller hva om du har fått vite at barnet ikke eier grenser på husken, men driter i det fordi DU tar lett på, hva gjør du om barnet da tar helt av på husken og ødelegger seg? Anonymkode: 825a4...51b Jeg tok med begge de opprørte svarene dine, jeg forstår jo at du har startet tråden fordi noen har brutt dine regler. Alt dette med "drite i" og "ta lett på" velger jeg å ikke kommentere, men jeg kan jo prøve å forklare noe i håp om at du som sikkert er det jeg vil betegne som hysterisk forelder, kan tenke over. Jeg, og de fleste andre, ville aldri utsette et barn for noe som var farlig. Men jeg jobber med barn, og observerer adferden deres, og setter listen etter hva de er i stand til utifra modenhetsnivå. De trenger å strekke seg, utforske og få empiri på livet. Hvis barna skal hoppe fra brygga og ikke kan svømme, så tar jeg på armringene som mor har sendt med, men ikke hvis de skal vasse på stranden. Og vil alltid være til stede. Svært få barn ødelegger seg på husker, men det hender at noen faller av og slår kneet. Eller får hull i hodet. Selv om mor står og hyler ved siden av. Det er det som kalles å leve. Hvis du aldri har falt av en huske, så vet du heller ikke at det gjør vondt å slå seg når man har feilberegnet farten. 13
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #31 Skrevet 14. april 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det spørs, hovedsakelig tenker jeg 'mitt hus mine regler'. Har aldri hørt om et barn som selv tar i for høy fart på husken i forhold til egne evner for eksempel, ville nok sett på den regelen som litt tullete. Hadde neppe stått bak barnet og bremset det. Om foreldrene sa at barnet ikke kunne sykle i trafikken ville jeg trodd på de da... Anonymkode: 4c043...18a Har du aldri hørt om barn som ikke kjenner sin egen begrensning? Er vel ikke snakk om å fysisk bremse det, men si at dersom du tar høyere fart nå så får du ikke huske mer. Anonymkode: 825a4...51b 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #32 Skrevet 14. april 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg overholder alltid de beskjedene jeg får - om jeg planlegger å ikke gjøre det, gir jeg beskjed. Et eksempel på sistnevnte er en liten venninne som ikke får lov å se på TV. Mine er vant med en fast TV stund. Så da sier jeg fra at slik er det hos oss. Er det regler som har litt mer substans - som at de skal spise vegansk, tilpasser jeg meg. Uten å gjøre en sak ut av det. Og innimellom har barnet godt av å lære at ulike foreldre har ulike regler. Som at i dag skal vi bare sykle på gårdsplassen. Anonymkode: 1d39a...fd0 Høres jo ut som en fin måte å løse det på. Anonymkode: 825a4...51b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #33 Skrevet 14. april 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det ville jo gjeldt alle barn. Hadde noen sagt det til meg ville jeg tenkt 'oj, tror du ikke jeg passer på'. At du spesifikt presiserer at et mindre barn må passes i trafikken er litt spesielt, med mindre du har grunn til å tro at de ikke passer på barnet sånn generelt, og da tror jeg ikke jeg ville sendt barnet mitt til dem uansett. Anonymkode: 4c043...18a En femåring kan ha veldig lite modenhet i forhold til en annen femåring. Jeg har en seksåring nå, og man ser også forskjell på modenhet der. Dersom din femåring er moden for alderen, og får besøk av en femåring som ikke er så moden så er jo det en fin ting for deg å vite? Så du ikke lar den femåringen gjøre noe den ikke er moden nok til? Anonymkode: 825a4...51b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #34 Skrevet 14. april 2017 25 minutter siden, Sugemerke skrev: Ts nevner fem og åtteåringer, de har nok litt mer vett en toåringer, får man håpe. Og disser de selv så tilpasses jo farten deres egen kroppsbeherskelse kontra mor som gir fart. Jeg nevner 3-7 åringer. Og har aldri nevnt at det som gjelder for en treåring gjelder for en sjuåring. Det er mer prinsippet om å ta hensyn til folk! Anonymkode: 825a4...51b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #35 Skrevet 14. april 2017 12 minutter siden, Hactar skrev: Bare for å presisere; jeg tenkte på lekeplassen hjemme i boligfeltet hos oss, så vi har et øye med dem fra vinduet. Jeg sitter imidlertid ikke pal på lekeplassen og følger med på at de ikke tar for stor fart på husken dersom det er snakk om vanlige, friske fireåringer. Å ha et øye med dem er jo noe helt annet enn å la de holde på alene. Da har man jo en oversikt. Anonymkode: 825a4...51b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #36 Skrevet 14. april 2017 10 minutter siden, Mousj skrev: Så hvis dere inviterer et barn til dere og dere skal på stranden så dropper dere armringer selv om foreldrene ber om at det brukes fordi DU tar lett på det? Eller hva om du har fått vite at barnet ikke eier grenser på husken, men driter i det fordi DU tar lett på, hva gjør du om barnet da tar helt av på husken og ødelegger seg? Anonymkode: 825a4...51b Jeg tok med begge de opprørte svarene dine, jeg forstår jo at du har startet tråden fordi noen har brutt dine regler. Alt dette med "drite i" og "ta lett på" velger jeg å ikke kommentere, men jeg kan jo prøve å forklare noe i håp om at du som sikkert er det jeg vil betegne som hysterisk forelder, kan tenke over. Jeg, og de fleste andre, ville aldri utsette et barn for noe som var farlig. Men jeg jobber med barn, og observerer adferden deres, og setter listen etter hva de er i stand til utifra modenhetsnivå. De trenger å strekke seg, utforske og få empiri på livet. Hvis barna skal hoppe fra brygga og ikke kan svømme, så tar jeg på armringene som mor har sendt med, men ikke hvis de skal vasse på stranden. Og vil alltid være til stede. Svært få barn ødelegger seg på husker, men det hender at noen faller av og slår kneet. Eller får hull i hodet. Selv om mor står og hyler ved siden av. Det er det som kalles å leve. Hvis du aldri har falt av en huske, så vet du heller ikke at det gjør vondt å slå seg når man har feilberegnet farten. Jeg har ikke selv opplevd at noe jeg har sagt ikke har blitt fulgt. Men jeg har opplevd at noen andre voksne har lurt på hvorfor jeg gidder å følge "teite regler" venner av mine barn har fått. For meg er det en selvfølge at når jeg har andres barn på besøk så gjør jeg som foreldrene deres vil. Det er slett ikke min oppgave å skulle utfordre disse barna til å skulle bli tøffere! Hvilken rett har jeg til å mene at min sønns venn burde klare det eller det, dersom han ikke får lov!? Anonymkode: 825a4...51b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #37 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: hva gjør du om barnet da tar helt av på husken og ødelegger seg? Det skjer ikke. Det slår seg og i verste fall knekker et bein. Nyttig lærdom å ta med seg for ungen. Det er slikt som kalles å vokse opp. Dessverre fins det dårlige foreldre som ikke lar barna lære av egne feil, for de hindrer barna i å gjøre feil. Anonymkode: 02754...ac6 5
Hactar Skrevet 14. april 2017 #38 Skrevet 14. april 2017 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ha et øye med dem er jo noe helt annet enn å la de holde på alene. Da har man jo en oversikt. Anonymkode: 825a4...51b Ja, jeg mente alene som i at vi ikke er der og passer på at de ikke husker for høyt eller faller ned fra klatrestativet, siden det var tatt frem som et eksempel i HI. Når det er sagt, kjenner jeg en fireåring med forsinket utvikling. Han ville stukket av fra lekeplassen fortere enn svint, så ham kunne jeg ikke sluppet løs der uten å fotfølge ham som en toåring. Endret 14. april 2017 av Hactar 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #39 Skrevet 14. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skjer ikke. Det slår seg og i verste fall knekker et bein. Nyttig lærdom å ta med seg for ungen. Det er slikt som kalles å vokse opp. Dessverre fins det dårlige foreldre som ikke lar barna lære av egne feil, for de hindrer barna i å gjøre feil. Anonymkode: 02754...ac6 Kjære vene. Så du syns det er helt greit å sende hjem et barn med brukket ben etter et besøk hos deg? Det er klart, ulykker kan skje når som helst, men det vil jo ikke være særlig ålreit å ringe foreldrene å si at barnet må på sykehus med knekt ben fordi du ikke hørte etter på det de ba om og lot barnet ta helt av på husken? Anonymkode: 825a4...51b 2
GammelKaktus Skrevet 14. april 2017 #40 Skrevet 14. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Der at barn ramler og slår seg tror jeg de fleste mener er noe som skjer med barn. Og jeg tror heller ikke at foreldre som ber om at syklingen foregår inne på gårdsplassen ikke tror barnet kan falle av, men at det ikke er modent nok til å utenfor gårdsplassen. Dersom det er to barn på fem f.eks og det ene barnet er vant til å sykle utenfor gårdsplass, og det andre ikke er så må det da være helt greit for foreldrene til barnet som ikke er vant til det sier ifra? Det er slike ting jeg tenker på tror kanskje vi er ganske enige? Anonymkode: 825a4...51b Da er vi enige for slikt ser jeg på som en selvfølge. 🤗 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå