Gå til innhold

En jævla ny nabo har felt 2 trær og 6 pene busker langt inne på vår eiendom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS igjen

da har politiet vert å snakket med naboene. Politiet bekrefter at naboene er villige til å betale en erstatning på 75 000 noe jeg mener er rimelig. Som politiet sa til meg er at saken da blir ferdig om vi godtar ellers blir det runder i retten med advokater og mye styr. Politiet var ganske sikre på av vi får mer i erstatning etter en eventuelt rettsak, men det er jo samtidig mye stress.

til de av dere som tror trærne sto rett ved grensa tar feil, trærne sto lengst fra tomtegrensa, så trærne var ikke til noe hinder for de.

skal gi politiet svar til mandag hva vi gjør. 

Hva mener dere at vi bør gjøre?

Anonymkode: c81ad...8f4

Hvis naboen betaler 75000 så innrømmer de at de har gjort noe galt. Tror jeg ville tatt i mot pengene og blitt ferdig med saken. En rettssak koster tid, penger og krefter, og man vet aldri utfallet av en rettssak, selv med gode bevis.  Hvis dere vinner rettsaken vil dere garantert ødelegge naboforholdet. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS igjen

da har politiet vert å snakket med naboene. Politiet bekrefter at naboene er villige til å betale en erstatning på 75 000 noe jeg mener er rimelig. Som politiet sa til meg er at saken da blir ferdig om vi godtar ellers blir det runder i retten med advokater og mye styr. Politiet var ganske sikre på av vi får mer i erstatning etter en eventuelt rettsak, men det er jo samtidig mye stress.

til de av dere som tror trærne sto rett ved grensa tar feil, trærne sto lengst fra tomtegrensa, så trærne var ikke til noe hinder for de.

skal gi politiet svar til mandag hva vi gjør. 

Hva mener dere at vi bør gjøre?

Anonymkode: c81ad...8f4

Jeg ville forlanget 100.000kr eller runder i retten. 75.000 høres litt rimelig ut ja, gjør det du føler er best for deg. Orker du runder i retten så kjør på. Naboforholdet er som jeg forstår over uansett så en rettssak fra eller til har nok ikke noe å si

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med en advokat som har erfaring med denne typen saker før du bestemmer deg. Han må både gi deg råd om beløpet du skal si deg fornøyd med og fortelle deg hva du må regne med å betale for en advokat til å representere deg i retten. Be politiet om en mulighet til det før du gir tilbakemelding.

Hvis du skal kjøpe og få hjelp til å plante forholdsvis store busker og trær for å få tilbake litt skjerming og liv i hagen, koster det vanvittig mye penger. 75.000 rekker ikke langt. Du kan jo ta en prat med et bra hagesenter også, som kan anslå om 75.000 er en grei eller mindre grei erstatning for tapet. 

Naboene vet at de har en dårlig sak, og advokatutgifter og idømte saksomkostninger på toppen av høyere erstatningssum kan gjøre tapet mye større enn om de gir deg mer penger nå. De løper en risiko ved å nekte deg en større erstatning. 

 

Anonymkode: ccf73...8d0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS igjen

da har politiet vert å snakket med naboene. Politiet bekrefter at naboene er villige til å betale en erstatning på 75 000 noe jeg mener er rimelig. Som politiet sa til meg er at saken da blir ferdig om vi godtar ellers blir det runder i retten med advokater og mye styr. Politiet var ganske sikre på av vi får mer i erstatning etter en eventuelt rettsak, men det er jo samtidig mye stress.

til de av dere som tror trærne sto rett ved grensa tar feil, trærne sto lengst fra tomtegrensa, så trærne var ikke til noe hinder for de.

skal gi politiet svar til mandag hva vi gjør. 

Hva mener dere at vi bør gjøre?

Anonymkode: c81ad...8f4

Jeg hadde tatt de 75 000 og gått videre i livet tror jeg

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har redusert verdien av eiendommen din med mer enn 75.000 ved å fjerne staselige trær og store vintergrønne busker, antar jeg.

Anonymkode: ccf73...8d0

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS igjen

da har politiet vert å snakket med naboene. Politiet bekrefter at naboene er villige til å betale en erstatning på 75 000 noe jeg mener er rimelig. Som politiet sa til meg er at saken da blir ferdig om vi godtar ellers blir det runder i retten med advokater og mye styr. Politiet var ganske sikre på av vi får mer i erstatning etter en eventuelt rettsak, men det er jo samtidig mye stress.

til de av dere som tror trærne sto rett ved grensa tar feil, trærne sto lengst fra tomtegrensa, så trærne var ikke til noe hinder for de.

skal gi politiet svar til mandag hva vi gjør. 

Hva mener dere at vi bør gjøre?

Anonymkode: c81ad...8f4

Lurer på om de har gamblet på det, siden de har penger...kanskje er 75 000 lommerusk for dem? Jeg hadde fått skaden vurdert av en fagmann først iallefall, hadde ikke forhastet meg på dette.

Anonymkode: cb525...0cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil annbefale deg og ta kontakt med en advokat for og høre ståa, samt ett hagesenter for og høre veil priser på disse buskene, jobber selv på hagesenter og vet at store trær/busker koster det hvite ut av øyet.

Anonymkode: 20bc8...02a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke komme med et "motbud"? Du lar saken ligge hvis du får 100 000, for eksempel. Slike saker kan ta utrolig lang tid, og du kan risikere å få utbetalt langt mindre.

Hvor mye eiendommen har tapt seg i pris pga dette, kommer an på en eventuell kjøper. En fremtidig kjøper kan fort være glad for at trærne er borte. Trær er ikke for alle.

Anonymkode: b55ac...0d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerte naboene på dette? Stå på!

Anonymkode: aae18...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forhørt meg med en advokat om dette, samt et hagesenter for å finne ut hva det vil koste å sette opp nye trær. Men det kommer jo også ann på om du gidder runder i retten etc etc. Jeg ville hvertfall kommet med et motbud. Naboskapet har de fint ødelagt selv, det får være grenser for hvor mye man skal legge seg på rygg også.

Det er godt mulig de har spekulert i dette. 75K er ikke forferdelig mye penger, og jeg fikk inntrykk av at de var sånn passe velstående?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om de har gamblet på det, siden de har penger...kanskje er 75 000 lommerusk for dem? Jeg hadde fått skaden vurdert av en fagmann først iallefall, hadde ikke forhastet meg på dette.

Anonymkode: cb525...0cc

Enig. Ts beskrev dem som "kaksefolk". En del rike folk gjør slikt. Det vet det blir dyrt, men det synes det uansett er verdt det. Har sett flere lignende eksempler i hytteområder ved sjøen her på Sørlandet. De "kjøper" seg bedre solforhold/sjøutsikt på denne måten. Bare tar seg til rette og betaler etterpå det det "koster". Utrolig frekt.

Anonymkode: 6c357...161

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12. april 2017 den 15.35, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Det skal ikke være mulig å ta feil av tomtegrensa da vi har en lav hekk i grensa, også godt markerte grensestolper! Han/de har med viten og vilje gått over dette for å kutte ned, kun felt og ikke rensket eller noe! Snakket med forrige eier som jeg har godt forhold til, sto kart på prospektet av grensa, så hette viste de. De har heller ikke brydd seg mye om å bli kjent osv, tar seg bare til rette over alt, tror de er sjefer osv! 

Vet ikke hvor mye vi eventuelt kan forlange i erstatning for dette, det er jo helt klart en kriminell handling! Hadde 300 000 vert for mye? Var to lønnetrær 3 barlind, 2 syriner og en tuja.

dette er også kaksefolk som virker å ha mye penger, de har 2 dyre biler, en BMW og en Mercedes. 

Anonymkode: c81ad...8f4

Noen av pengene hadde jeg satt av til å grave opp den lave hekken og plantet en skikkelig thujahekk som jeg aldri hadde noen intensjoner om å klippe.

Anonymkode: b55ac...0d8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vil også foreslå et motbud på 100.000. Men sjekk gjerne hva nye trær og busker kommer på.

Ingen er tjent med langdryge saker i rettsapparatet, så det kan være vel verd å få et mindre oppgjør for å slippe det. I tillegg forsurer jo dette stemningen og naboskapet også. Det at de forstod alvoret og erkjenner erstatningsansvar er et godt tegn og det kan være godt å bli ferdig med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bra artikkel!

" Naboen som på Sørlandet felte trær ulovlig på naboens grunn måtte ut med 400.000 kroner i erstatning. Årsaken var at han måtte betale for å gjenplante noen av trærne i nesten full størrelse"

Trådstarter, du bør følge råd om å undersøke hvor mye det koster å kjøpe + plante nye trær og busker i samme størrelse.

Det er mulig at du kan få erstatning på flere hundrede tusen kroner

Anonymkode: cf123...c59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville takket ja til 75 000 og begravet stridsøksen. 

Anonymkode: c2e11...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Følgende faktorer øker erstatningssummen:

  • Graden av uaktsomhet. Har naboen listet seg over til naboen og felt trærne er det grovt uaktsomt. Kan naboen bevise at en misforståelse ledet til fellingen, er det mindre uaktsomt.
  • Hadde trærne stor verdi for naboen, øker det erstatningen. For eksempel at de hindret innsyn fra naboer eller forbipasserende.
  • Fullvoksne trær har høyere verdi enn unge trær. " (Fra artikkelen her http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/vanvittige-bter-om-du-feller-feil-tre-langs-nabogrensen/3422793782.html Jeg ville snakket med hagesenter, gartner + advokat snarest. Er du medlem i Huseiernes Landsforbund, får du også snakke med advokat/ andre gratis)

Anonymkode: cf123...c59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de tilbyr 75.000 betyr at du lett kan få 150.000. Her må du prute. Jeg foreslår at du kontrer med 200.000 - kanskje til og med 250.000.

Anonymkode: ca674...508

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår Kr 500 000,- og at dere diskuterer erstatningsbeløpet til dere lander på kr 300 000,-. Ikke gå lavere enn det.

Trefellernaboene har allerede ødelagt naboforholdet ved å ta seg til rette, og å tilby en latterlig lav erstatningssum.

Du ts, må også ta i betraktning hva det koster deg å erstatte alle trær og busker i tilfelle du senere vil ordne med det.

 

Anonymkode: cf123...c59

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...